4l80e kummittelee

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tabs, 16.5.2011.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Nurkka-ajossa ja lyhyillä matkoilla pelaa kun enkeli. Mutta mutta n. 100km+ ja ongelmia ilmaantuu, nelonen tippuu pois pelistä ja palautuu vasta jäähtymisen jälkeen...Laatikko on -99 vanissa, ei häiriö valoja, vikakoodit vielä lukematta.

    Mistä vikaa voisi alkaa selvittämään?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Toi voi olla myös sekoileva turbiinin lukkotsydeemi! Silloin kun häikkä iskee niin paina pikkasen jarrua samalla kun pidät kaasun vakiona, jos on lukkovika niin se poistuu siksi aikaa kun jarrua painat. Täällä majailevat "nörtit" kertoo sitten että miten se TCC:n PWM solkku sekoilee.
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

    Kiitos, pitää kokeilla toi jarru vinkki. Tänään iski toi vika päälle noin tunnin ajon jälkeen Od tippuu kokonaan. Ei vaikutusta jos vetää kepistä Od:ltä kolmoselle,
    kierrokset pysyy samana...
    Mitä luin ameriikan voorumeilta, on vissiin aika yleinen ongelma (lämpötila anturi sekoaa,jompi kumpi solkku sekoilee tai pahimmillaan tcc solkun hole venttiilipöydässä kulunut :mad: )
    No huomenna jos sais scannerilla koodeja ulos...

    Ei muuten, mutta olen ostamassa kys. autoa ja pitäis tietää uskaltaako sen hankkia...
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Jaahas p1870 transmission component slipping...
    Aika kätevää... oliskohan sitten nelosen pakka sökö...
    Mutta toisaalta tänään pitemmälläkään ajamisella ei vika ilmaantunut?
    Mystistä, joku saanut myös moottorin häiriövalon jotenkin pois pelistä.
    Polttimo paikallaan, mutta valoa ei tule autoa käynnistäessä.
     
  5. tst

    tst 3rd gear

    Löytyikös syytä nelosen häipymiselle?
    Mulla kans nelonen oli monesti hukassa 100 km ajon jälkeen, näillä helteillä riittää lyhyempikin matka.
     
  6. tabs

    tabs Gearhead

    Ei vielä ole löytynyt ratkaisua tähän...

    Nyt kun auto on ollut pitempään ajossa, niin rupeaa olemaan jonkinmoinen epäilys turbiinin/TCC viasta.

    Eli lukko ei tunnu kytkeytyvän ollenkaan, en saa sitä tuntumaan jarrulla ratsastamalla.
    Ilmeisesti tuo 80-90kmh vauhti on liikaa 4:n pakalle ilman turbiini lukkoa,
    rupeaa luistaan ja tietsikka heittää hätätilan päälle.
    Jos ajaa 100-110 4:n pitää, kun keventelee kaasulla ylämäkeen.
    Cruisella ei voi vetää sataakaan ylämäkeen, tulee vikatila.
    Tajama nopeuksien sisällä kuitenkin toimii oikein ja nelonen pysyy päällä.(toki ilman turbiini lukkoa)

    Vikavaloa en saa näkymään, polttimo paikallaan. Antaa vikakoodin MIL control circuit fault, eli jostakin johto poikki yms...

    Mitenkä tuon tcc:n kytkeytymisen voisi mitata, kun on pulssi ohjattu?
    Scanneri tietysti vois näyttää sen live datana?
    Näkis sen että toimiiko solenoidi vai onko turbiinin kitkapinta vain yksinkertaisesti loppu(Autossa kilometrejä 689tuhatta :odroll: )

    Tietsikan lämpöanturi näytti ainakin vikakoodeja tsekatessa oikein eli 85c juuri ajosta sammutettuna...

    Vian saa nollattua sammuttamalla auton ja odottamalla minuutin.

    Voiko tommosessa 4l80e:ssä käyttää type f ölppää? Ajattelin jos sais nelosen pakalle lisää pitoa vai meneekö jotain pilalle/rikki?
    Laatikossahan on nyt tavan DexIII eli voiko sinne sekottaa Type äffää

    Toki tuo olisi vain välttävää ensiapua, mutta kun ei olis varaa nyt tilata Hughesin uutta turbiinia 600taalaa+rahti,alvi ja tulli huoh..
     
  7. Jyrkiboy

    Jyrkiboy 1st gear

    Omassa vanissa (vm-00, 300tkm) ihan tasan sama vika, transmission slipping. Mobil ATF 320 ollut koko ajan säännöllisin vaihdoin joten siitä tuskin vika johtuu. Turbiinilukon ohjaus toimii sähköpuolella ok, koeajettu piuhan päässä. Näppituntumalla häiriö tulee päälle kun öljyt lämpenee kylliksi.

    Onko perimmäinen syy selvinnyt? Itse ajattelin kokeilla vielä forte käsittelyä öljynvaihtoineen ennekuin kajautetaan loova päreiksi.
     
  8. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ei auta mitkään taikakeinot. Turbiinissa on sisäinen vika... vaihtoon vaan.

    Meillä on töissä ollut just kaks samanlaista ongelmaa hiljattain. Toisesta autosta pöyhittiin laatikko kaks kertaa auki, kunnes syyksi selvisi turbiini. Samaten testattiin toisilla pyörintänopeusantureilla.
    Toinen auto tulee piakkoin turbiininlaittoon, sillä siihen on laatikko tehty jo keväällä.
    Kumpiakin autoja ajettiin testeri kytkettynä niin, että saatiin viat ulos ja kuitattua välillä pois. Samoin TCC:n toimintaa tarkkailtiin käyttämällä sitä manuaalisesti. Toisessa autossa vika napsahti päälle, kun laatikon lämpö nousi n.60 asteeseen ja toisessa ilmeni jossain 50 asteen tienoilla.

    Ja ellen väärin muista, niin ton laatikon kun tekee viimeisen päälle, eli laittaa kaikki mahdolliset overhaul- ja shiftkitit, niin taisipa osatoimittajan ohjeissa loppulauseena olla, että "this transmission likes synthetic fluid". Joten esim Kendallin Versatransin tai vastaavan voi heittää laatikkoon huoletta täysrempan jälkeen.

    Niin joo... Turun suunnallahan on yks herra, joka noita turbiineja korjailee. Nimeä en nyt muista.
     
  9. tabs

    tabs Gearhead

    Ja turbiini sieltä oli kajahtanut, tais siis tarkemmin lukkolevy/kitkapinta sekä tcc solkku ei toiminut aina.
    Jn-trading voi auttaa turbiinin kanssa, sekä South Westillä oli hyllyssä jn:nän korjaamia.
    Oma kävi Hollannissa korjattavana, tutun laatikko gurun avustuksella.
    Uusittiin samalla heloja,solkut,tiivisteet yms. rahaa meni 1350€ töineen/asennettuna.
     

Kerro tästä muillekin!