4L80E laatikosta hävisi pakki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jyrsis, 6.1.2013.

  1. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Vaihdelaatikko teki yksi päivä pakilla sellaisen että kesken peruutuksen auto "pomppasi" pari kertää ja sitten heitti pakin pois päältä sen jälkeen kuului sellainen rutina, niinkuin ei osuisi rattaat paikalle. Sen jälkeen teki saman jutun pari kertaa kesken ajon maantie nopeudesta!?! Laatikko on 4L80E, auto -95 4wd pickup.

    Tapahtui tämän jälkeen =>

    Nyt sitten pakki ei pelaa oikeastaa enää ollenkaan, kiusaamalla sain päälle kun ajoin autoa talliin .Tiputin lootasta öljypohjan pois ja mikä oli positiivistä niin metallia ei tullut vastaan, oöly oli ruskehtavaa ja haisi mielestäni vähän (palaneelta?). Joku neuvoi että uudet öljyt sisään ja koittaa et pelaako, mutta en oikein jaksa uskoa et auttais, joten tiputanko samaa vauhtia koko romppeen alas? Vikakoodeja ei ole!
     
  2. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    En ole asiantuntia mut mitä itel on tullu palaneita laatikoita vastaan ni ei niistä mitään hampaitten rutinaa kuulunu ole. onhan siellä planeetta pyöriä ja muita hammasrattaita mut kai jos niissä olis vikaa ni ois metallia myös öljy pohjassa. Öljyn väri ja haju kyl kertoo sen mitä on edessä, uusilla öljyillä voi pärjätä jonkin aikaa mut kyl se kuumana on jo käyny ettei se enää ikuinen ole.

    Olekkos valuttanu jakiksesta öljyt ulos? siellähän on alennus vaihde, eli ei mene veto taakse suoraan vaan rattaitten välityksellä. Jos sieltä on hampaat kulunu pyöreiks toiselta reunalta tai laakerit väljät ni vois pitää rutinaa eikä siirrä voimaa eteenpäin. Voi olla myös et jakiksen keppi/sähkö solkku on jääny vaan osittain vapaalle, niin mulla kävi kepillisessä Subbarissa muutaman kerran ku oli aika jäykkä siirreltävä.
     
  3. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Tuon laatikon heikko kohta kuulemma on tuo pakki, internetistä löytyy paljon juttua aiheesta. Meidän kuorkista samasta laatikosta puuttui myös pakki ostettaessa. Mitään sivuääniä ei kyllä kuulunut, en sitten tiedä mitä oli hajotessa kuulunut vai oliko kuulunut mitään. Vikana oli suhteellisen helposti korjattava peruutusvaihteen servon männän halkeaminen. Onneksi muita vaurioita ei ollut tullut, vaan uusi mäntä paikalleen ja käyttötanko sopivan mittaiseksi, niin pakki alkoi pelaamaan. Tämän remontin sai tehtyä altapäin irrottamatta laatikkoa autosta.
    Muita vaihtoehtoja olisi ollut loppuun kulunut pakin panta tai pannan ankkurointipisteen murtuminen kuoresta. Molemmat olisivat vaatineet laatikon irrottamisen ja ankkuripisteen vaurio tietysti joko kuoren korjaamisen tai kokonaan uuden kuoren hankinnan.

    Jos remonttiin ryhtyy itse, kannattaa hankkia ko. vaihteiston korjausopas (vaikkapa ATSG:n service manual, hae vaikka googlella "ATSG 4L80e"), näitä saa muistaakseni US-Partsilta. Mäntä ja muut tarvikkeet meidän remonttiin löytyi hyllystä JN-Tradingilta.
     
  4. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Kiitos vastauksista.
    Laatikon peruutusmäntä oli ehjä, mutta kun jakiksen öljyt otti alas niin asiat selvisi. Metallisilppua tuli vastaan.
    Sitten jakolaatikon irroitus? Etupäästä kuudella pultilla kiinni? Ja mitä olen tulkinnut niin laatikon kannatin jää laatikon perään kiinni eli katkaistaan sen jälkeen? Minkälaisilla työkaluilla sinne vaan mahtaa sopia kun 15mm lenkillä sai muutaman pultin irti kuskin puolelta mutta apparin puoli onkin sitten eri asia, se mitä vielä yöllä jaksoin todeta oli et pitää kai pakoputkikin irroittaa et sopii ruuvaan?
    Jakolaatikon kyljessä merkinnät: 13 70 066 903 ja
    sininen kylti missä oli: 042295 4401-016 104772 1599731
    Onko tämä BW4401 jakolaatikko?
     

Kerro tästä muillekin!