4l80e modifiointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 6.12.2015.

  1. Vide

    Vide 1st gear

    Oon säätänyt linjapainetta force motorin perässä olevasta ruuvista.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se ei nosta painetta yli öölinpaineventtiilin max painetta. Tossa HD2 kitissä tulee tohon "mekaaniseen" öölinpaineen säätöön uudet kamat, linjapaine nousee niillä.
     
    Muokattu: 6.11.2018
  3. Vide

    Vide 1st gear

    Okei, hyvä tietää. Paljonkohan tuota linjapainetta sitten uskaltaa nostaa? Näissähän on noiden alumiinimäntien kanssa ilmeisesti ollut jotain kestävyysongelmia...

    Vielä yksi muukin asia askarruttaa. Laatikon ohjauksen hoitaa TCI EZ TCU boksi, jossa on manuaali toiminto (yhdestä napista pykälää isommalle ja toisesta pienemmälle). Tuota manuaaliohjausta käytettäessä overrun-pakka ei ole kiinni riippumatta shifterin asennosta. Ainakaan moottorijarrutusta ei ole kaasua höllätessä. Automaattina ajaessahan overrun on päällä kepin ollessa 1, 2 ja 3 asennossa. Onkohan tällä overrun-pakan pois päältä ololla suurta merkitystä laatikon keston kannalta? Lappu lattiassa ajellessa kuitenkin mielellään hoitaa itse pykältämisen manuaalisesti...
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    HD2 kitissä tulee mukana myös palikat joilla rummun/männän hajoamista ei tapahdu.
    Se overrunpakka on käytössä kaikilla vaihteilla kun keppi on kolosen kohdalla vaikka vaihdat nappuloilla.
     
  5. Vide

    Vide 1st gear

    Tuossa toivossa olen itsekin ollut, että overrun on käytössä keppi kolmosella, mutta onko tuo mahdollista kun moottorijarrutusta ei kuitenkaan ole ainakaan perstuntumalla? Ja sama homma keppi pykälässä 1 tai 2. Tämä siis laatikon ohjaus manual-modella.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kepakko kolosella pitäisi moottorijarruttaa kolosella mutta se jarrutus on tietenkin vähäistä. 1 ja 2 pykälillä ei jarruta kopakko kolosessa, vasta kepakko kakkosella panta tulee mukaan jarruttamaan kakkosella ja vain kepakko ykkösellä jarruttaa ykkösellä.
     
  7. Vide

    Vide 1st gear

    Okei, nythän tämä alkaa avautumaan! Vielä kiinnostaa se, että onko tuolla overrunin päällä ololla suurta vaikutusta laatikon kestolle. Eli hajoaako toosa helpommin, jos kiihyttelee keppi oodeellä?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jostain syystä tehdas on väsännyt sen spragin avuksi levypakan.
     
  9. Vide

    Vide 1st gear

    Joo, eihän se amerikan jouni varmaan turhaan ole tuota pakkaa laatikkoon laittanut. Mietin vaan, että onko tuo roller clutch kovinkin herkkä hajoamaan, jos kepakko oodeellä polkee tosissaan. Onhan niitä ainakin hajonnut, mitä pikaisella googletuksella asiaa tutkin. Eli paras pykältää keppi kolmoselle jos meinaa laittaa lappua lattiaan...
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu on niitä lauennut ja toi perkeleen käikäle hajotessaan lisää toosarempan hintaa useamman satkun.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jatketaas pitkästä aikaa vanhaan ketjuun kun loota olis paria pikkujuttua vaille valmis. Muutama lisäkyssärikin on tässä matkan varrella tullut mieleen.

    Askiin tuli TCI:n manuaalikoneisto breikillä, ja muuten perusremppa lisälevyin.
    Turniinilukkoa ohjataan siis napilla, ja breikin lisäksi ei muuta sähköä lootassa ole, vaihteet vaihtuu B&M:n räikkäshifterillä.
    Kestoa ei varmaan osaa etukäteen sanoa että mikä se on dieselin perässä, mutta kokolailla näin tehtynä kovaa ajavat ahdetuilla bensakoneilla tälläisellä askilla.

    Turbiiniksi tuli PATC:n tripple disc, 2000rpm stallilla.

    Syvän öljypohjan tein itse alumiinista, ja siihen sopivan suodattimen "laskusarjan". Muutama litra lisätilavuutta tällä pohjalla verrattuna vakioon. Oma hommansa siinä hitsausjigeineen oli tehdä mutta aika arvokkaita asialliset syvät pohjat näköjään on.

    Öljynjäähdyttäksi tulee massiivinen 600 x 300 x 80mm kenno takapuskurin tykö, pitäis jäähtyä. Jäähdytyslinjat lootasta lähtien AN6 kokoa.

    [​IMG]

    Öljypohja.

    [​IMG]

    Tuon näköinen kirstu, bellhousing on omavalmiste.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Tuossa näkyykin pinnapultit millä bellhousing tulee lootaan kiinni, öljypumpun kierteitä siis tässä käytetään. Niiden kiristysmomentti arveluttaa, 24nm on alkujaan laittettu momentiksi millä öljypumppu on lootassa kiinni? Tuntuu tuo momentti olemattomalta, tai sitten se on vaan mun tuntuma? Paljonkohan noi naulat uskaltaa kiristää ettei jengat tule lootan kuoresta ylös?
    M8 näissä kierrekokona, kierretanko jota käytin on 12.9:ä.


    Toinen juttu, mikähän on oikea öljyn taso vaikka öljypohjan tasopinnasta katsottuna, tai mistä muusta ulkoa mitattavasta kohtaa tahansa, josta saisin apua öljyn korkeuden mitoitukseen?
    Tikku lootalle löytyy muttei putkea mistä pääsis asiaa vakoileen, ja tikun putki täytyy tehdä jokatapauksessa itse tilanpuutteen takia. Kattelin jo noita flexible mittatikku/putki yhdistelmiä muttei ne oikeen vakuuttaneet...?
     
    Muokattu: 5.5.2019
    Vermilion, Vuppe, Karppaj ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jaahans, täytyy laittaa bellhousing kiinni tuolla samalla momentilla mitä öljypumppu käsketään laittaa, 24nm. Ilmeisin heikko kohta vahdelaatikossa noiden kierteiden kohta joten ei uskalla kyllä momenttia kasvattaa.
    Ruuvilukite vaan sekä vaarnojen pohjalle ja muttereille.

    Öljyn korkeudeksi tulee öljypohjan tiivistetason korkeus, käynnissä parkilla. F-type öljyt sisään.
     
  13. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kestänee 50nm kiristää:cool:..
    sinuna laittaisin puolet nesteestä kitkaisempaa UTT-ööliä, sillä kummitus vääntää kuitenkin noin tuplat chevyn motteihin. tulihan tämä sen cumminsin pärseeseen:rolleyes:
     
    4d sedan tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo tuon profiilikuvan Cumminsin perään tulee tämä aski. Mistähän Custom Rod löytää Chevyn joka vääntää puolet Cumminsin väännöstä:D

    Jotain kitka-ainetta on tossa F-öljyssäkin, en taida uskaltaa laittaa Utö-öljyä, vaan voishan se olla hyvääkin? Tämä tuntemus on vähän sillain että mitä muut on käyttäneet.

    Se että paljonko kytkinkoppa tulee kiinni on vielä pikkusen arvoitus, luulin että tätä askia on monella Moparista ja Fordista lähtien käytössä irtokytkinkopalla ja niiden asentajat olis tietoisia momentista, ilmeisesti sit ei?
    Eihän siinä muuta mutta aika kriitillinen paikka vaan voimalinjassa että koppa pysyy askissa kiinni, kun sen tarkistaminenkin jälkikäteen on liki mahdotonta....
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muistin sentään lukaista JW Ultra Bellin lapun, tämä 400 toosaan.
    Punaista loktaittia kehottavat käyttämään ja 18ft/lbs momenttiin.
    Sen tuhannen nyyttonii tollanen kestää vuosia mutta isoon tehoon/vääntöön Ati ja Reid on valanu SFI kuoriin kopalle oman pulttikehän 7/16" pulteille.
    [​IMG]
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kotikonstein kiusattu vakiosisukaluilla oleva 5.9 kummitus tekee helpohkosti luokkaa 2000nm
     
    4d sedan tykkää tästä.
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo niinhän näistä tulee sivutuotteena sitä vääntöä hulluja lukemia kun pyörintänopeudet on niin pieniä, jotenkin vaan ajattelen ettei sitä lukemaa kannata tuijottaa? Hurjia ahdettuja SBC-, BBC- ja LS-koneita on tällä askilla ja suurinpiisrtein samoilla modeilla tuolla jenkeissä vaikka kuinka, puhumattakaan muiden merkkien isolohkoista.

    Onhan tätäkin askia naitettu jenkeissä aika vireittenkin kaksoisahdettujen Cumminsien perään ja ovat menestyneet.
    Tästäkin askista tietysti eri versioita, sellasiakin missä ei ole yhtään vakio-osaa mutta silloin kun askin valintaa pähkin niin kattelin että 6,5 TD:n tilalle tosiaan oli swapattu melko kireitäkin 12V ja 24V motteja ja aski menestynyt sellasessa painavammassakin laitteessa pick-upeissa yms.....

    Taidan kuitenkin pitäytyä melko maltillisessa kiinnitysmomenteissa noissa bellhousingin ruuveissa, ja tosiaan ruuvilukitteella naulat kiinni. Kyllä se sit tapansa näyttää pysyyks kiinni vai ei:rolleyes:
    Iso remontti se tietysti on jälkikäteen bellhousingia kiristellä.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi pieni momentti varmaan ole murhe mutta aikamoisen leikkuuvoiman kohteeksi ne joutuu. JW:n kopan mukana tulee aina kovemmat pultit mukana.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin siinä varmaan on se leikkausvoimakin kyllä kyseessä, vaikka onnistuneesta ruuviliitoksesta pitäis ajatella ettei sitä esiinny?
    12.9 lujuuden kierretangosta toi liitos tulee.

    Jos oikein alkais tuota asiaa miettiä niin kyllähän tuolle bellhousingille vois tehdä ns. girdlen käyttäen öljypohjan kierteitä ja lootan sivussa olevia kierteitä.
    Jätetään nyt tässä vaiheessa vielä ajatuksen asteelle tuollaiset raudat, ja luotetaan että yhtälailla se koppa mulla pysyy askissa kiinni kuin muillakin joilla tälläinen systeemi käytössä.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!