4L80E öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Make.88, 20.4.2018.

  1. Make.88

    Make.88 1st gear

    Moro käykö kyseiseen laatikkoon Shell spirax s2 ATC AX öljy?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dex 2 luokitus tolla öljyllä. Dex 3 tais olla jo 4l80 aikaan ainakin jossain kohtaa.

    Kai sinne kakkonenkin käy jos alkupään toosia.
     
  3. Make.88

    Make.88 1st gear

    Kyseessä siis chevrolet chevy van G30 1995 6.5D olis ensimmäinen öljyn vaihto oston jälkeen ja autosta löysin kyseisen lisäyöljypurkin niin epäilen et laatikossa myös sama öljy. Tuota dexron3 näkyvät vissiinkin käyttävän. Et kannattaako sinne sit suosiolla vaihtaa tuo 3
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hinnan puolesta kyllä. Suurin osa kaupoista luopunut jo kakkosesta tai saman hintaista kun kolmonen.
     
  5. Make.88

    Make.88 1st gear

    Näinhän tuo näkyy olevan mitenhän tuo vaihto homma et jos vaihtaa suodattimen ja öljypohjan iroituksessa vaihtuvan öljy määrän ja lisää sitten tuota uutta 3öljyä vai pitäsköhän se tuurpiinissa olevat öljytkin saada pois miten reakoivat sitten keskenään. Miten lie helppoin tehdä koko öljyn vaihto ja mikä liene kokonais öljymäärä?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dex 2 ja 3 sekottuu kyllä ei hätää. Ota pohja irti ja suodatin. Jos haluat tehdä täyden vaihdon niin huuhtelu päälle laatikon lauhduttimen putkesta. Yleensä ei tarvetta.


    Lootaan menee varmaan 4-6 litraa näin arvauksena kun avaat öljypohjan.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sähköisissä askeissa pääsääntöisesti käytetään dex4 eteenpäin olevalla luokituksella olevia öljyjä niiden sähköjohtamattomuuden takia. Tuo askihan on beebaut th-400nen ylivaihteella mutta sähkösolenoidien takia kannattaa varmistaa vielä luokitus.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nopsaan kurkkasin ni chevroletin oma suositus on dex6
     
  9. Make.88

    Make.88 1st gear

    Jep mikähän öljy nyt ois sit paras vaihtoehto tuohon?
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Dex 3
     
    palontie tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tainnut kuitenkaan tollasta öljyä olla 1995 tai 1995 askiin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No eipä moottoreihinkaan ollu 30-luvulla kovin kummosia öljyjä mutta nykyään saa jo aika hyviäkin.

    Mutta jokainenhan tekee omalleen mitä haluaa. Itse vaan ajattelin osallistua koko keskusteluun sen takia että aloittaja on tietoinen että sähköaskeihin vaaditaan YLEENSÄ sähköä johtamaton synteettinen öljy.
     
  13. kepuri

    kepuri Gearhead

    Mulla lukee tuon 1998 muovi vanin öljytikussa dexron 3,mutta tuo sähkönjohtavuus homma on kyllä askarruttanu mieltä.mersuihin kuulema pitäs olla oikeeta öljyä sähkölaatikkoon mitä se sitten onkaan...
     
  14. Make.88

    Make.88 1st gear

    Kiitos hyvistä vastauksista pitänee tästä lähtä öljy kauppaan
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mersulla ja volvolla ainakin omat luokitukset nimenomaan lisäaineistuksen ja sähkö-ominaisuuksien takia. Väärällä öljyllä alkaa herjailemaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tääkin laatikko ilmestyi markkinoille vuosia ennenkuin keksittiin DIII mehu ja kummasti ne pelitti sillä DII mehulla:poff:.
    Yhdessä kohtuupirteessä isolohkovehkeessä on toi loota ja F-Type mehua eikä nyt ~5 vuoteen ole ollut solkkujen kanssa eikä muutenkaan mitään ongelmia vaikka on kenkääkin saanu ihan hyvin.
     
    xarper, Jussi289 ja palontie tykkäävät tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu en oikeasti tiedä kuinka nuuka on öljyistään koska hydepuolihan varmasti peuhaa kyllä, se sähköpuoli ainoa kysymysmerkki :)
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo totta että moottoriöljyt on kehittynyt.


    En tiedä mitä mieltä gurut on esim mudis, mutta jenkkifoorumeilla oli ennakkoluuloja ja väitöksiä noita uusia täyssyn öljyjä kohtaan lootassa siis.

    Lähinnä siksi että viskositeetti kun on laajempi ja kylmänäkin ohuempi? niin voi vanhassa lootassa joku stefa tai venttiili tykätä huonompaa kun vähän jäykemmästä dex 3. Tottakai silti minimisuositusta tottelisin etten dex 3 laatikkoon kakkosta laittais.

    Tuon takia en oo ite iljenny mitään dex 4-5 kokeilla vaikka esim commalla ois 5 litraa edullisesti.

    Lähinnä kun hyöty on? vs haitta.


    Autossahan mulla on 5w40 synteettiset vaikka onkin vanhaa tekniikkaa.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä sillä syntisellä litkullakin on paikkansa silloin kun toosalämpö on koko ajan ylärajoilla. Ja muuta missä se on koko ajan siellä en keksi kuin offroadin kun möngitään hiljaa isoilla gummeilla ja ajowiima puuttuu.
    Ainoa syy noihin eksoottisiin öljyihin taitaa olla se että otetaan hölmöiltä rahat pois.

    Hyvä esimerkki on moparin tietsikkaohjattu A-604 toosa. Kun se tuli ekankerran -80 luvulla niin ei ollut kuin DII mehua. 2000 luvulla samaan toosaan on ihan pakko laittaa saatanan kallista korviketta vaikka koneet on ihan yhtä patalaiskoja kuin silloin ennenmuinoin ja toosat kesti ihan yhtä vähän kuin 2000 luvun toosat kalliilla erikoismehulla:rotfl:.
     
    kalvetinhet ja xarper tykkäävät tästä.
  20. kepuri

    kepuri Gearhead

    Minä oon laittanu dexron kolmosta kaikkiin vehkeisiin niin volvoihin letukoihin kun mersuihinkii.yhtä hyvin/huonosti pelannu kun ennen öljyn vaihtoo.arvelin vaan että lieneekö syytä ehtiä jottain erikois öljyjä?
     

Kerro tästä muillekin!