4L80E Pakki katosi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tst, 12.1.2017.

  1. tst

    tst Gearhead

    Eipä tapahtunut mitään, vain pakki puuttuu. Liekö se panta sitten loppuun kulunut.Mitäs mahtaa maksaa uus loota tai tuon korjaus?
     
  2. aesvi

    aesvi Gearhead

    Eilen alkoi minullakin Vanin 4L80E loota (n. 320 tkm) oireilla pakilla. Ei pakki vielä kokonaan kadonnut, mutta liikkeellelähtö vaati normaalia korkeammat kierrokset ja liikkuu "nihkeästi". Eteenpäin kulkee normaalisti ja öljyä on. Mikähän vaivaa?
     
    Muokattu: 23.7.2017
  3. tst

    tst Gearhead

    Se vois olla siinä sitten se pakin panta niin kulunut tai servon tappi, sen jatkaminen ehkä auttaisi.
     
  4. aesvi

    aesvi Gearhead

    Otin öljypohjan irti ja irrotin servon, yksi pultti oli yhden solenoidiventtiilin alla, joten sekin piti irrottaa. Viaksi paljastui servon mäntä, joka oli lohjennut pohjasta tapin reiän ympäriltä, ilmeisen yleinen vika. Ei muuta kuin uusi tilaukseen Rockautosta.

    Tuo tapin pituus askarrutti myös ja yritin varmistua myös sen pituuden riittävyydestä, joten yritin mitata seuraavasti:
    1. otin vanhasta männästä tiivisteen ja tapin irti ja työnsin pelkän männän sinne "poteron" pohjalle ja mittasin työntömitalla männän alareunasta poteron alalaitaan - oli n. 11mm eli max liike
    2. laitoin tapin mäntään ja työnsin sitä "poterossa" ylöspäin ja mittasin samasta kohdasta - n.7mm eli liikevaraa on vielä 11 - 7 = 4mm.

    Laitoin mäntiin uudet tiivisteet ja muut osat "nippuun" ja työnsin "poteroon". Pohjakoppa olikin sitten hankala saada paikalleen, kun se osuu siihen "hydrauliikkalevyyn". Vetäisin viilalla siitä yhdeltä etusivulta vähän pois ja pyörisin kantit, ettei puris siihen niin kovasti siihen laitaan - no menihän se sinne varovasti naputtelemalla.

    Uusi suodatin ja öljypohja paikalleen, öljyt sisään ja kokeilemaan - nyt tuntuu toimivan normaalisti :),


    Vikamahdollisuuksia googlettamalla:
    - tuo tapin pituus
    - mäntä rikki
    - tiivisteet vuotaa
    - sitten vielä pumpun paineensäätöventtiilissä on "Boost"-osa, joka kohottaa painetta pakilla - no tähän pääsee käsiksi (vain irrottamalla pumpun.) Edit: ... öljypohjan ollessa irti.

    EDIT: Sonnax toteaa Boost-venttiilistä:
    Common problems in vehicles with a 4L80-E and 4L85-E transmissions are uncontrollable line rise (upward of 500-600 psi), high line pressure in reverse, buzzing noise, broken direct clutch drums and/or broken cases. These problems are usually caused by reverse boost oil that enters the torque signal circuit due to a wear-created cross leak at the sleeve. High line pressure and buzz is created by oil leakage past the aluminum balance plug. The Sonnax boost vavle kit 34200-03K eliminates these problems. http://www.sonnax.com/parts/1986-boost-valve-kit
     
    Muokattu: 25.7.2017
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tarvii pumppua irrottaa jos ton haluaa vaihtaa. Toi on sellainen osa joka rikkoo jumiin jäädessään direct rummun.
     
  6. aesvi

    aesvi Gearhead

    Kiitos tarkennuksesta, enpä tuota huomannut, olen ensikertaa tutustumassa automaattilootaan eli aika "turisti".

    Pitäisi vissiin saada aikaiseksi vielä vaihtaa tuo Boost-venttiili "hyvänsään aikana" ennenkuin katastrofi koittaa ;)
     
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei oo paha vaihtaa. pohja ja c-sokka pois niin kara lähes tippuu käteen. toisissa on pieni nänni, josta saa pihdeillä kiinni ja toisissa ei.
     

Kerro tästä muillekin!