4x4 tietäjät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rytari, 3.1.2004.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tietysti tunnen itseni hieman hölmöksi, mutta kysympä nyt kuiteski, ostelin täs jokin aikaa sitte neliveto suburbanin, ja kiinnostais tietää että mitä siellä alla oikein vetää... eli kyllähän mä silmälläkin naen että sielä ei ole umpilukkoja kun toinen puoli vetää ja toinen ei, mutta kuiteski kertokaas ny tyhmälle mitä siellä sitten on... kepissä on 2 veto, neliveto, vapaa ja "hidas 4 veto" onko takapäässä kuiteski kitkalukko, entäs etuperä, navat ei ole väännettävää mallia, vaan ne kytkeytyy itsekseen, mutta onko siä minkälainen tasauspyörästö, ja sitte, mitäs muutoksia tarvittais että tosta sais todellisen neljällä pyörällä vetäjän, vai onko kannattavaa lainkaan

    [​IMG]

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rytari 2004-01-03 17:37 ]</font>
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kun toi on kuvasta päätellen 89-91 suburbani, niin todennäköisesti siellä on vaihteiston perässä NP241C jakovaihteisto.
    Jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä etu- ja takakardaanien välille, eli 4Hi ja 4Low asennoissa kardaanit jakaa voiman 50/50. 2Hi asennossa vain takakardaani saa voimaa, etukardaani ei pyöri.

    Tasauspyörästöjen (eteen ja taakse) lukoilla saat kiinteän nelivedon kaikissa tilanteissa, ilman niitä perien tasauspyörästöt päästävät voiman sutiville pyörille.
    Edessä sulla ei ole lukkoperää, ainakaan tehdasasennuksena, ja takanakin vain jos hanskalokeron RPO-lista näyttää koodin G80.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niistä napalukoista sen verran, että nelivedon toiminnan kannalta on aivan sama onko ne manuaaliset (käännettävät mallit) vai automaattiset. Manuaalilukot on vähän kestävämpiä.

    Siihen kannattavuuteen en ota kantaa, mutta jos tuntuu siltä että etenemiskyky ei oikeasti riitä niin laita taakse joku Detroit Locker ja eteen ARB:n paineilmalla kytkettävä. Tai miksei taaksekin ARB. Mikä ei sitten ole ihan halpaa.
     
  4. suburber

    suburber 1st gear

    Ilman lukkojakin 4wd on kyllä nelivetoinen, siis niinkauan kunnes joku pyöristä sutasee tyhjää... tasauspyörästön lukot ovat ainakin tavallisessa ajossa pikemminkin ajo-ominaisuuksia huonontavat värkit, eli perä helpommin sivulla liukkaalla... Toki itsekin mieluusti lukot laittaisin, mutta vain kytkettävät! (ARB) Ja siihen ei taas riitä toi fyffendaali... pitää siis opetella vaan ajamaan...
    Jos haluat tarkemmin tutustua tasauspyörästön, ja miksei muidenkin teknisten vempainten sielunelämään, suosittelen http://www.howstuffworks.com sivuja. Alkaa asiat selviimään :wink:
     
  5. Sleeper

    Sleeper 1st gear

    Mistä ostit? Näyttää ihan isän entiselle.. Joskus on pakko ostaa samanlainen.

    _________________
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Ei se vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys..
    ----------------------------------------------------------------------------------

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Sleeper 2004-01-03 20:59 ]</font>
     
  6. Sleeper

    Sleeper 1st gear

    Oon kuullut, että automaattiset napalukot saattaa lähteä pois päältä, jos peruuttelee nelivedolla vähän pidempään. Pitääkö paikkansa?
     
  7. G500

    G500 1st gear

    Ei vain saata, vaan myös lähtee. Kaikki autom.napalukot on syvältä, varsinkin jos mettässä meinaa ajella.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Meillä Nissan Petrolissa on noi automaattiset lukot, ja nelikko lähtee silleen pois että 4WD keppi -> 2WD asentoon ja vähän matkaa pakittaa, sitten 4X4 valo sammuu.

    Ei oikeen tunnu noi lukot olevan laadukkaita, kun niitä on kymmenen vuoden aikana mennyt jo muistaakseni 3t tai 4t hajalleen.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No mikä vika niissä GM autonapalukoissa nyt sitten on?? Olen saanut tasan yhden rikki ~10V mettä"treenauksen" aikana, moottorit 6.2d turbolla, 372SBC "viilattuna", CADDY 500cid vakiona yms.. Niihin pätee sama kuin muihunkin teknisiin vempaimiin jos et tiedä miten ne toimii niin kaikki hajoaa käsiin tai mihin vain. Etuvetareita en kyllä osaa itekkään käyttää, kun niitä on mennyt aivan vitusti.

    muistakaa se vanha sanonta, laita napalukot päälle ennenkuin menet metsään, sillä ethän halua näyttää Ford mieheltä?? vai miten se nyt menikään!
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    Heinolasta, Usa-Osalta ostin, pitkällisen 6 tunnin tinkimisen jälkeen :smile:
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, no kun nyt sitte kun on ollu tommonen auto, niin tulee käytyä paikoissa johon ei ennen ole ollut asiaa, mutta kun se kulku lakkaa heti kun pyörä luistaa... ja sit tarvitaan jo neliveto Traktoria että pääsee takaisin ihmisten ilmoille... kun ei oikein pidä paikkaansa sekään etttä mihin takavedolla jää kiinni, niin siitä vielä nelivedolla tulee pois, toi kun menee epätasaisessakin maastossa kun pito riittää, mutta jää jopa tasaisella pellolla sutimaan jos pito lakkaa, mistähän mä löydän hinta/sopivuustietoja noista arb jutuista?
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

  14. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    Offipiste mainosti sivuillaan lukkoja ja oli jonkinmoisia sopivuus tietojakin esillä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kryofiili 2004-01-04 12:19 ]</font>
     
  15. A.N

    A.N Gearhead

    minkälaisia hintoja ilmalukoista pyydetään? aattelin että kannattaako niistä ees uneksia.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiks se ole http://www.offivaruste.com ???
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mudracer:
    Niin mä tarkotin noita Nissanin lukkoja.
    Ne nyt vaan ei tunnu kestävän...
     
  18. A.N

    A.N Gearhead

    käväsin offivarusteen nettisivuilla. ei tartte ilmalukoista haaveilla.
     
  19. Rytari

    Rytari Gearhead

    eihän noi nyt ihan ylitsepääsemättömän kalliita ollu, tietäis vaan et mikä niistä sopii omaan... ja kuinka niis toi ilmapuoli loppuviimmeks oikein hoituu, tarviiko siihen viä erikseen joku oma kompura ostella vai kuulukko hintaan???
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joskus 1989 loppuvuodesta GM:n 10-pulttiset perät 8.5" lautaspyörällä muuttui 30-spline vetareille, joten se pitää ottaa huomioon kun tilaa lukon. Jos sulla siis on 10-pulttinen perä, etuperä on varmasti 10-pulttinen. Muuten niissä ei ole eroja vanhempiin (käytössä ca. ~1980-1989 GM:n 1/2 tonnin light duty pick-upeissa, blazereissä, suburbaneissa, vaneissa jne) 10-pulttisiin.
    Sitten kun olet saanut lukot auton alle laita sen nelivetotraktorimiehen puhelinnumero kännykän pikavalintaan, niillä saa ton kaapin ajettua niin jumiin ettei uskokaan.
     

Kerro tästä muillekin!