4x4 tietäjät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rytari, 3.1.2004.

  1. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Pitkän nelivetokokemuksen perusteella voinen rintaäänellä todeta :
    mitä parempi neliveto,sitä pahempaan paikkaan sillä pääsee jumiin !

    Silti,neliveto on eriveto
    :grin:
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    oon mä sen jo kerran runkoa myöten peltoon jumittanut, vaikkei lukkoja olekkaan... että kyl traktorikuskin numero on tiedossa, mutta otin siinä hyllystä Chevy performance handbookin ja lueskelin, siinä kyl oli noista peristä juttua, siinä kyl oli et toi 10 bolt on vaan nois 1500 sarjalaisissa, täs 2500:ssaa on luultavasti v 1988- käytetty 9,25 lautasella oleva ifs akseli, Mitä toi IFS tarkoittaa? takana sit pitäis olla 14 bolt rear 1981-up ja silleen... ota ny tostakin sitte selvää, varmaa tarvis mennä auton alta rapsutteleen numeroita perästä et tunnistais...
     
  3. Maxxy

    Maxxy 1st gear

    Täällä toinen newbie... olen ostattelemassa GMC pick-uppia -85, tekniikkaa: 6.2D, TH400 loota ja 14 pulttinen perä kelluvilla vetareilla (en tiedä onko alkuperäinen tekniikka, teillä tietoa?). Koskeeko samat speksit tämän GMC:n 4x4:a ?
    Osaisi testatessa paremmin perehtyä kun vähän tuntis paremmin, jakolaatikko kun on ymmärtääksen pirun kallis. Kiitos tiedoista.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Maxxy 2004-01-05 10:31 ]</font>
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    GMC:n ja chevyn tekniikka on 1:1 samaa jostain 1967 lähtien. Jollei jo aikaisemminkin. Jakolaatikon korjaukset on lähes aina kalliita. Kerro se auton koko mallinimi niin mä voin arvata mitä siellä alla mahdollisesti killuu.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ja Rytarille vuosimallien eroista:
    73-87 sama korityyli C10, C20, C30, K10, K20, K30 Chevy/GMC Pick-Up
    88-91 sama korityyli kuin yllämainitut pickupit C10, C20, K10, K20 (1500,2500 etc) Suburban
    88-91 sama korityyli kuin yllämainitut pickupit K-5 Blazer
    88-91 sama korityyli kuin yllämainitut pick-upit C30 Crewcab, K30 Crew/SingleCab pick-up

    88-98 uusi korityyli C10, C20, K10, K20 pickupit single cab, extended cab
    92-98 uusi korityyli C30, K30 Crew/singlecab

    73-80 C10/K10: takana 12-pulttinen perä 8 3/4" lautaspyörällä, 30-spline semi-floater, K10 edessä Dana44 8.875" lautaspyörällä
    73-80 C20/K20: takana 14-pulttinen perä 10.5" lautaspyörällä, 30-spline full-floater, K20 edessä sama kuin K10.
    73-91 C30/K30: takana kts. C20, K30 edessä Dana60.
    80-87 C10/K10: takana 10-pulttinen perä 8.5" lautaspyörällä, 28-spline semi-floater, K10 edessä 10-pulttinen 30-spline 8.5"
    80-87 C20/K20: takana 14-pulttinen perä 9.5" lautaspyörällä, 30-spline semi-floater, K20 kts. K10
    89-91 K-5 Blazer: takana 10-pulttinen semi-floater 8.5" perä, 28- tai 30-spline, edessä kts. 80-87 K10 pickup
    89-91 C10/K10 Suburban: kts. Blazer
    89-91 C20/K20 Suburban: takana kts. 80-87 C20, edessä kts. 89-91 Blazer

    Niin, tän pointtina on se että 73-91 blazerit ja suburbanit on jäykillä akseleilla, IFS=Independent Front Suspension, erillisjousitettu keula joka tuli 88-eteenpäin K10,K20 pick-uppeihin.

    No tulihan taas romaani kirjoitettua, ja tostakin jäi vielä paljon pois.
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    eli jos mä nyt oikein osasin lukea tota listaa, niin mun autossa pitäis olla edessä 10-pulttinen 30-spline 8.5"
    takana 14-pulttinen perä 9.5" lautaspyörällä, 30-spline semi-floater.

    okei, näin se varmaan on, nyt vaan tarvii ruveta järkeileen että tuhlaako rahaa vaiko ei... ne jotka omistaa kys. vekottimen, kertokaa mitä tossa ARB:n paketissa tulee mukana? tasauspyörästöpalikka tietysti, ja varmaan noita letkuja yms., mutta tuleeko siinä esim. niitä "shimmilevyjä" jotta saa hammasvälyksiä säädettyä, tuleeko siinä kompuraa, vai tarviiko erikseen hommata? laakerit varmaa tarvii ostaa erikseen...
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Veikkaan että selkeimmät vastaukset pakettien sisällöstä saat kun soitat tonne Offivarusteeseen. Niin, onhan se mahdollista että sulla on takana toi 14 pulttinen 10.5" full-floater, koska erilaisia heavy-duty/towing paketteja on ollut tarjolla, ja auton tilaajalla on voinut olla mahdollisuus valita RPO (Regular Production Option) koodeista lisävarusteena toi akseli. Toinen paikka mikä noita ARB:n lukkoja on laittanut Land Rovereihin on Lohjan Laatuautot/Offroad Center,
    http://www.laatuautot.com/
    en usko että tuolta saat yhtä "halvalla" kuin offivarusteesta. Soita ja kysy.
     
  8. Maxxy

    Maxxy 1st gear

    Auto on GMC Sierra Classic 3500 (jos kuulostaa hölmöltä niin sit oli 2500). Pitkä lava ja 4x4.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä siinä sitten on alunperin ollu se 14-pulttinen full-floatteri. Ja edessä Dana 60.
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    asiasta tuhanteeen, ajossa tuli mieleen että mitäs siä hanskalokeron koodilitaniassa lukee, ja toi parempi puolisko sano etta sieltä toi g80 löytyy, toisaalta sen toiminnasta ei nyt sitten kyllä ole havaintoa.
     
  11. Maxxy

    Maxxy 1st gear

    Ja ei ole minkäänlaisia lukkoja takana eikä edessä ? Onko alkuperäisenä TH400 ?
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, 400 laatikko löytyy...

    niin joo, mitäs eroa tolla täysin kelluvalla(full-floater) ja lähes kelluvalla(semi-) perällä nyt stten on... ja siitä lukkohommasta, siinä nyt vaan ei tunnu oikein yhtä rengasta enempää vetävän akselilla vaikka kuinka olis pitävää tai liukasta

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rytari 2004-01-08 16:08 ]</font>
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

    Vaihdoin 89 picuun vakiokäkikellolukon tilalle Auburnin kartiolukon ja siinä tietty on ominaisuus, että jäällä toinen pyörä sutii jos ei riittävää momenttia saavuteta. Neliveto päällä pahassa paikassa jarrua ja kaasua niin johan kulkee. Tämä pätee myös lukottomassa vehkeessä.
     
  14. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Semi-floatteri on saman näköinen kuin 10/12-pulttinen.
    Full-floaterissa isompi lautaspyörä (10,5"), mut selvin ero on kun katot akselin napaa ja jos siinä on laippa muutamalla (6?) ruuvilla kiinni niin silloin on full-floater. Pinionin akselissa kolme laakeria ja on kiinnitetty laipalla murikkaan.
    Ja painaa aivan helvetisti.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kertokaapas viisaammat ja kokeneemmat että jos vetää semmosta arviolta 2500 kg punttia (pickuppi + iso traileri) perässään niin onko merkitystä lootan rasituksen kannalta ajaako D:llä vai kannattaisko ottaa lähdöt pakkovaihteilla. Veturina on siis Blazeri th350 tomaatilla ja 203 jakolootalla eli jatkuvalla nelivedolla.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos meinaat kiihdytellä kilpaa liikennevaloista? puntti perseessä, niin silloin keppiä kannattaa hämmentää aina ykköselle saakka!
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllä tarkoitus on vaan siirrellä tollasta pakettia paikasta toiseen. Kiihdyttelyt tehdään sitten sillä pikkarilla aina kun sen saa alas sieltä lavalta. Kesällä saatetaan kuljeksia eri tapahtumissa silleen että matkat mennään jonkun veturin voimalla kärry perässä( Blazeri tai vielä mieluummin joku vani tai vastaava) ja perillä cruisaillaan tai revitellään sitten pikkarilla, tapahtumasta riippuen. Näin siksi että samalla saadaan vähän lisää kuljetustilaa tavaralle ja porukalle eikä toisekseen toi pikkari ole muutenkaan oikein pitkänmatkanvehje, vaikka se saattais kestääkin semmosta).
    Vaan nyt ihan ekaks pitäs hakea se kotiin maalarilta.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    etuperä varaosa??

    mersu g-sarjan (460) , taitaa olla etuperä rikki. kardaani pyörii, mutta renkaat ei. Mistä löytyisi käytetty varaosa.
     

Kerro tästä muillekin!