5.0 ruisku -88 mistä lähtee hakeee vikaaa jos kulutus 20l

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dustez, 29.11.2005.

  1. dustez

    dustez Gearhead

    niin mistä kannattas lähtee kattoon jos vie tollai todella rauhallisesa matka ajossa vajaata 20 sadalla ??? ja kone ei loppu ajettu vaa jotn 120 tml
     
  2. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Viehäntuo???

    Aluks voisit kokeilla lambdan vaihtoo,akun kenkä irti uus lambda paikalleen kenkä kii....ja menoks.Onks sytkä säädetty autossa tuulitunnelin päällä olevan tarran mukaan?? :lol:
     
  3. -31

    -31 Gearhead

    EGR jääny auki...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kulutus lisääntynyt äskettäin rajusti verrattuna entiseen vai kuinka ?

    Johtuisiko lyhyestä ajosta,paljon kylmäkäynnistyksiä,ei kerkiä lämmetä kunnolla,nelivetoisessa etuvoimansiirto pyörii koko ajan mukana,vaikka vain takaveto onkin päällä...

    Onko autoa/moottoria viritetty jotenkin ?

    Jos mikään noista ei ole mahdollinen syyllinen,niin perus sytkälaitehuolto:

    - tulpat,piuhat,jakajankansi tsekkaus/vaihto

    - sytkän ajoitus luonnollisesti kuten jo mainittiin...ECM-piuha tietenkin irti silloin.

    - ruiskun lämpötunnistin...erittäin tärkeä !

    - termarin kunto...jos käy kylmänä saa rikkaampaa seosta koko ajan,käytetään myös viritys konstina toisaalta kesällä.

    - suuttimien kunto,millainen suihku eli siisti viuhka vai kuseeko kuin palokunnan hevonen palopaikalla.

    - mahdolliset alipainevuodot ruiskun ympäristössä saattavat sotkea ECM:n...tosin ilmenee usein huonontuneena käyntinä yms.

    - lambdaa en ensiksi vaihtaisi...voisi kokeilla toki.
    Kenties lämmitettävä tilalle jos autossa peltisarjat ja tällöin voisi kokeilla maadoittaa lambdanrunko erillisellä johdolla suoraan moottorinlohkoon.

    - Onko autoon muuten vaihdettu kenties jokin virilastu esim.ADS tai Hypertech tms. ?
    Näillä usein saadaan lisääntynyt kulutus vakiomoottoriin ja joku 2 HV lisää tehoa yläkierroksille.

    -Katalysaattorin kunto,tukossa kenties jos autossa on sellainen...sama koskee myös muuta putkistoa.

    Onhan noita mahdollisuuksia paljonkin,mutta noista lähtisin aluksi liikkeelle.
     
  5. dustez

    dustez Gearhead

    juu kiitoksia vaan auto on juu neli veto...
     
  6. mätkä

    mätkä Gearhead

    Joo...elikkäs vastaan ton dustezin puolesta. Auto seiso vuoden päivät ja kulutus lisääntyi sen jälkeen. Se vie oikeasti nyt noin 20l/100km ihan normaalis ajos eli kaikki ei oo kohdalla. Nyt on vaihdettu pyörijä, jakajankansi, tulpat ja piuhat. Muuten toimii hienosti mutta kulutus... Autoa ei ole viritetty, ainakaan tietääksemme. Ei juuri vedä yläkierroksilla et uskoisin et on ihan vakio.

    Kertokaapa mikä piuha kuuluu irroittaa kun katsotaan ajoitus? Ilmeisesti jakajasta ei saa irroittaa mitään? Liitin johon menee neljä piuhaa, käsketään olla irroittamatta tuulitunnelin tarrassa! Jos toisen irrottaa nii ei käynnisty!

    Lämpötunnistinta sen verran koitettiin et lämpimänä johtaa kun mittaa yleismittarilla ja kun pistää lumeen niin ei johda. tämä ei tietysti välttämättä kerro mitään!

    Termostaatti on kunnossa, mittari näyttää koneen lämmettyä puoliväliä!

    Suuttimissa sit onkin ihmettelemistä. Tai bensan määrässä, bensaa tulee tosi vauhdilla ja tyhjäkäynnillä se jää helmeilemään läppien päälle! Ainakin mitä kaasutinvehkeitä on tullu katteltua nii ei sitä niin pirusti näyttäis tulevan!

    Katti ei ole tukossa, paineilmalla kun koittaa niin hyvin tuhisee läpi.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siis TBI? Kyllähän siihen bensaa jää läppien päälle pienellä läppäaukeamalla, kun se sitä läppien päältä paineella puskee.

    Mä oon aina ensimmäisenä ettinyt ameriikanlotjien sekä pieneen, että suureen kulutukseen ekana syylliseks matkamittarin, ja seuraavaks laskukoneen ja sen käyttäjän. Vaikee tietysti sanoo miten itsekukin autoaan käyttää, mutta nelivetoselle 5 litraselle ilmeisen painavalle vehkeelle ainakaan sekataajamakäytössä ei parikymppiä tuntuis mitenkään ylisuurelta.
     
  8. mätkä

    mätkä Gearhead

    TBI kyllä. Miltä bensa suihkun pitäis näyttää suuttimilta? Nyt bensa näyttäis vaan "lorisevan" alas, ei mtään hienoa sumua! Ja kyllä vuosi sitten vielä meni lähemmäs kymppiä sadalla vaikka nyt on vaihdettu 33" alle mut ei ne kulutusta yli 5 litraa sentään sais kasvattaa.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ei mitään lorinaa sais olla. Pitäis tulla sellanen siisti suihku joka menee suunnilleen jätskitötterön muotosena suuttimista alaspäin. Mitens bensanpaineet? Pitäis vissiin olla jossain 15 psin hujakoilla.
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Omassa TBI:ssä ei ollut muuta vikaa kuin iso kulutus ja TPS-sensorin vaihdon jälkeen paljastunut laiskuus. Siis molemmat viat poistui uudella TPS:llä. Vikakoodia ECM ei siitä koskaan antanut, taisi joskus herjata EGR:ää :-?

    Auto oli seissyt käyttämättömänä aiemmin vuosia. Tuon TPS:n voi kyllä mitata, joku varmaan muistaa miten?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Syttyä säädettäessä irrotetaan ECM-boxille menevä johto,jolloin boxi ei yritä korjata sytytystä takaisin sitä säädettäessä.

    Tämä johto löytyy konehuoneesta,rintapellissä apukuskin puolella on sellainen musta muovinen kotelo.Sen alla on virranjakotukki josta lähtevät auton päävirrat eripuolille,siellä on myös bensapumpunrele ja sulake.

    Tältä rasialta lähtee koneeseen päin paksu mustalla suojaputkella suojattu johtosarja.Tässä johtosarjassa noin 10 -20 cm päässä on musta liitin vaaleanruskeassa/mustaraitaisessa johdossa.

    Ota tämä liitin irti,varmista että kone on käyntilämmin ja käynnistä moottori.
    Kone käy nyt mahdollisesti hieman huonosti,mutta nyt voit tarkistaa ja säätää ajoituksen ajoituslampulla normaalisti.
    Check Engine - valo palaa tätä tehtäessä,mutta älä välitä siitä se sammuu kun johto taas kytketään.
    Kun olet säätänyt perusajoituksen sammuta kone ja kytke johto.
    Käynnistä uudelleen ja nyt perus ajoitusmerkkien kuuluisi "kadota",koska tietokone ohjaa nyt ennakot.

    Tyhjäkäynnillä kaasuläppien päälle tulee bensaa,se on ihan normaalia.

    Suuttimien suihkun pitäisi olla sellainen tasainen,pisarakoko tosin on tälläisessa ruiskussa varsin iso eli ei kauhean hienoa sumua.
    Suihkussa ei saa olla mitään sivulle "sojottavia" suihkuja tai suuttimet eivät saa valuttaa bensaa noronaan lävitse.
    Eisaa tiputtaa pisaroita jne.
    Molempien suihku oltava samanlainen keskenään,jos eroa niin silloin jotakin vikaa.

    Isommilla pyörillä kulutuksen kuuluisi periaatteessa jopa laskea,mutta niiden vierintävastus voi olla toisaalta huomattavasti suurempi eli kulutus lisääntyy.

    Isommilla pyörillä matkamittari ei näytä enään oikein vaan liian vähän...tämän voi korjata vaihtamalla mittariston taakse uuden PROGRAMMING CHIP:n josta poistetaan tietyn numeroiset pinnit 1 - 7.

    Tähän vaikuttaa rengaskoko ja perävälitys.

    Tämä koskee vuosimalleja 88 - 90/91,mutta uudemmissakin malleissa 1991-> periaate on sama.
    Niissä vain vaihdetaan tai ohjelmoidaan uudelleen johtosarjassa oleva DRAC-module vastaavasti.Numerot ovat samat sielläkin kuin noilla pinneillä.

    http://www.fullsizechevy.com/fscu/88-93tach.shtml

    http://www.614streets.com/drac.html

    Tuolla laskuri johon haluttu rengaskoko ja välitys http://www.philter.com/cgi-bin/drac.pl

    Parempikin laskuri on olemassa,mutta näköjään sinne ei pääse enään...lienee osoite muuttunut tai poistettu HARMI ! :mad:
     
  12. Nappula

    Nappula Gearhead

  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joo voihan tuolla laskea välityksiä noin yleensä,mutta se ei sovellu tälläisen kyseisen GM:n nopeusmittarin kalibrointiin,koska se ei anna noita poistettavia/jätettäviä PROGRAM CHIP:n pinnejä 1 - 7 tai tarvittavaa DRAC-modulia/modulin jumppereita 1 - 7.

    Nämä Program Chip:n pinnit vastaavat DRAC-modulin jumppereita.

    Alla oleva laskuri taas antaa kyseiset pinnit tai tarvittavan DRAC-modulin suoraan vastauksena.

    http://www.philter.com/cgi-bin/drac.pl
     
  14. spad

    spad Gearhead

    Ei välttämättä olisi huono idea katsoa ECM:n BLM-taulukko. Se kertoisi yrittääkö ECM kompensoida seoksen muutosta, jos sellainen on. Tämä rajoittaisi väärän bensanpaineenkin pois. Jos ne arvot on lähellä 128:aa voi syytä etsiskellä muualta.

    Ajoitus asetetaan GM:n vehkeissä yleensä irroittamalla ECM:n ja sytytysyksikön välinen johto, tai vaihtoehtoisesti maadoittamalla ALDL:n diagnostiikkapistoke. Tämä poistaa ECM:n ennakko-ohjauksen ja ajoitus voidaan tehdä siihen missä ECM sen olettaa olevan. Mulla 10 astetta, muissa hieman jompaan kumpaan suuntaan.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hmm..ehkäpä on... BLM-taulukon tarkastelua varten tarvitsee sitten vaan ton ->

    http://web.telia.com/~u60113744/softwar ... inaldl.htm

    Mulla ei ole kokemusta ton WinALDL:n kanssa touhuamisesta,kaikki tarvittvat nippelit ton johdon kasaamiseen on ollut jo kauan,mutta kun ei vaan ole saanut aikaseks...seuraavan projektin kanssa melkeen pakko.

    Tarkotus olis laittaa kiinteä sarjaporttiliitin lähelle ECM-boxia koelaudan alareunaan johon on helppo tökätä sitten flaptop tarvittaessa.

    Pääseepähän sitten kurkistamaan mitä ton ECM:n sielunelämään kuuluu... :wink:

    Joo ton ALDL-testipistokkeen voi maadoittaa yhdistämällä navat A ja B...sama jolla katsotaan vikakoodit.
    Kumminkin tehtaan ohjeen mukaan irrotetaan se johto...SET TIMING CONNECTOR.Mä olen irrottanut sen aina sytkää säätäessäni..mulla se onkin silleen helposti ulottuvilla ilman mitään purkamisia.

    Tota ALDL-liittimen maadoittamista käytetään ainakin perusjoutokäynnin säätämisessä.
     
  16. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Suuttimien o-renkaat kun menevät tbi:ssä paskaksi niin tuo suihku tuppaa menemään lorinaksi. Ei muuta kuin tarkistamaan suuttimet ja o-renkaat vaihtoon.
    Pickupissa en ole TBI-hässäkkään paljoa perehtynyt, mutta camarossa on sama laitos tullut tutuksi
     
  17. dustez

    dustez Gearhead

    niin mikä toi on ja missä se on ???
     
  18. Spitfire

    Spitfire Gearhead

  19. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Itsellä sama vaiva, vika ilmeisemmin sitten olikin ESC-moduulissa. Vaihtui moottori ja kaikki saastelaitteet, ja silti homma jatkui, kunnes tuon viimeisenä menin vaihtamaan. Hienoja nämä tietokoneautot näin vanhemmiten, kun liittimet ja boksit alkavat hapettumaan, niin näistähän ei ota sikakaan selvää :mad:
     
  20. mätkä

    mätkä Gearhead

    Kiitoksia tästä sivistyksen tulvasta... Vikaa etsitään epätoivon vimmalla!
     

Kerro tästä muillekin!