5.0 TBI ei saa soppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 21.4.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Käy huikalla, pa pumppu saa virtaa ja pyörii mutta ei lähe tulille.
    ÖP merkkivalo sammuu startatessa normaalisti myös.

    Hyviä ideoita ennenku #kaasari?

    -91 Caprice kyseessä
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuleeko suuttimista mitään pihalle? o_O
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ei riittäny omat silmät tutkimaan samaan aikaan mut väitäm että ei tippaakaan kun ei hörähä edes startatessa.
    Huikkaa heittää läppärungolle ni samantien tulille mitä se huikka kestää.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eihän siinä vahingossakaan mitään ajonestoa ois? Että katkasis bensat/suuttimien ohjauksen? o_O
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Tarinan mukaan ajanut tankille, tankannu, eikä enää lähteny tulille ja bensapumppuvikasena ostin.
    Ei käryäkään voisko siellä olla joku sätöstelly ajoneston mut en uskois.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tankissa se pressure stabiliser välipala irti/rikki pumpun ja putken välistä? Jos siellä sellanen olis, on kuulema vikapaikka.
    Eli löytyykö bensalinjasta painetta...
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    huolto-ohjelma ei muistaakseni tunne PA-suodattimen vaihtoa joten sekin kannattaa vaihtaa.

    Itte koittaisin startata siten että otan öljyanturin johdon irti (vai maissa)=auto luulee että on koko ajan täydet öljynpaineet. Voi olla hätävarmistuksen liiottelua mutta yksinkertaset jutut kannattaa mun mielestä koittaa ekaksi.

    Tekeekö se moottori edes kipinää?
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Cadin sutin avanneena voin sanoa, että kannattaa.

    Ei se noin toimi, siellä on omat kärjet pumpun sähkölle.

    Jos nyt huikalla syttyy, niin eiköhän kipinä ole kotona...
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jaajuu en jaksanut lukea niin perusteellisesti

    mistä tollanen tbi ottaa sen öljynpainetietonsa?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Öljynpaineanturassa on omat kytkinkärjet bensapumpulle. ECM primeroi paineet releellä, joka kytkee kans startin ajaksi. Käynnissä virta tulee öp-kytkimen kautta.
    Ei se muuhun taida öljynpainetta käyttää...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Pitäis kai ton sillon käydä hetken aikaa tai hörähtää jos siinä ois vika?
    Mulla oli toinen akku kontissa antamas virtaa pumpulle suoraan mut ei vaikutusta.

    Pitää ottaa konehuoneesta pa linja auki ja kattoo tuleeko soppaa sinne asti ees.

    Alkaa kaasarointi lähestyä uhkaavasti :rotfl:
     
  12. Junnu83

    Junnu83 1st gear

    Älä luovuta! :D mulla oli omas pirssis bensapumppu sippi, kävi huonosti eikä kestäny kaasua.. Ja toikin vika tuli entisellä omistajalla työpäivän aikana.
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Omien tbi kokemusten perusteella aloittaisin suodattimen vaihdolla. Siellä on kyllä tankissakin kumiletkun pätkä mikä tuppaa hapertumaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös icm ohjannut suuttimia?

    Paineensäädin kunnossa?


    Avaa suutin irtovirralla kun virrat päällä ja oletettu paine linjastossa
     
    xarper tykkää tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    - Tarkistaa sulakeet ettei suuttimien sulake INJ ole palanut ja tuleeko suuttimille yleensä punaseen ja valkoseen johtoon 12V.
    Siniseen ja vihreään ei kannata sorkkia, menee ECM:lle ja se ohjaa suuttimia niiden kautta.
    ECM:lle on yleensä kaksi sulaketta, toisen takana voi olla myös suuttimet tai sitten suuttimet ovat oman sulakkeen takana.

    - Bensanpaineen mittaus että näkee tuleeko suuttimille bensaa ja millä paineella...pelkkä letkun irrotus ja että bensaa tulee ei kerro vielä riittääkö paine.

    - Kuten jo mainittu, niin pumpun ja bensaputken yhdysletku tankissa tai suuttimien paineiskuja tasaava "Pulsator" tankissa voi olla korkannut...korvataan pätkällä letkua.

    - Bensansuodatin tukossa kuten jo mainittu, vaihtamisesta ei haittaa vaikka olisikin kunnossa.

    - Bensalinjassa jokin tuke, letkusta mennyt sisäpuoli ja kääntynyt ympäri tukkien letkun ?

    - Sytkäpuolella/modulissa/moottorin ohjauksessa tuskin on vikaa, jos kerran käy heti kun lorauttaa bensaa ulkopuolelta.

    -Pakottamalla bensapumppu pyörimään ö-painekatkasijan ohi ja ulkoisella virralla kokeiltuna sekin on jo eliminoitu.
    No voihan se pumpun imusukkakin olla tukossa jos tankin pohjalla ollut sakkaa ja pumppu imenyt sen sukkaan...kaiketi se pumppukin voi hajota mekaanisesti, ratas irronnut tms -> pyörii muttei pumppaa...
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    PA putkia TBIltä löysäämällä tulee soppaa, huonosti kyllä mun mielestä kun ei paineella lennä kierteiden välistä.
    Suuttimille tulee myös 12V virrat päällä ja startatessa.

    Eli regun korjaussarja, suodatin ja pumppu tilaukseen, kai ton noilla luulis korjaantuvan?

    Ajettiin me se halliin sisälle tänään kummiskin, mä istuin konehuoneessa limupullon kaa leikkimässä bensapumppua ja kaveri ajo :rotfl:
     
  17. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Paineet siellä on vakiona 9-13psi että ei sieltä kovin kummosesti tavara lennä :D

    Olikohan vielä niin hienosti että paineensäätimen kalvo on toisessa sarjassa ja jousi toisessa. Mulla on yks tbi:n pumppu joka on toimivana irrotettu ja makoillut hyllyssä paketoituna pari vuotta. Sen saa ilmatteeks jos noutaa ja Jyväskylästä löytyy
     
    xarper ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kokeilisin vielä pumpun käydessä että täppää 9v patterilla suuttimia, jos ampuu bensaa näin, niin ecm ei maadota suuttimia, eli sinnehän tulee jatkuva 12v ja ecm antaa maan. Syitä olis piuhat, tuskin kuitenkaan molemmat, ecm ja icm. Jos ei ammu bensaa, bensaa ei ole, eli tukos ym.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Tossa sarjassa minkä Rockautolta tilasin löytyy molemmat nuo. Yhen käytetyn pumpun ostinkin jyväskylän suunnalta mikä toimivana irrotettu kanssa 4.3 TBIn tankista mutta ei sillä toimi ainaskaan, uus on jo tulossa ni ehkä malttaa ootella sinne asti.

    Ei jaksa arpoo ja tilailla osa/vika kerrallaan kun saa kerralla kaiken edukkaasti enivei tuolta ameriikasta.
     
    wiwwe tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suuttimien pulssin puute ajo munkin ekan tbin kaasarointiin. Ei maalailla piruja seinille :D
     
    xarper, Gary Grand, wiwwe ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!