5.0 TBI ei saa soppaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 21.4.2019.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minulla meni Astrosta se pumpun ja putken välinen tötsä rikki tankin sisältä. Kyllä tuli katseltua kaikenlaista vikaa ennenkuin kurkkasin tankkiin sisälle.
    No se lähti kyllä käyntiin ja tuli Göteborgista ajamalla kotiin vaikka kylmästartti veikin pitkään ja voima oli "hiukan" hukassa. Täydellä tankilla pelasi tietysti paremmin, kun oli enemmän vastapainetta.

    Ennenkuin tuo vika löytyi, kerkesin hommaamaan uudet suuttimet ja tietysti tiivistesarjat TBI:hin.
    Uusilla suuttimilla se ei sitten edes startannut eikä niistä tullut bensaa läpi ollenkaan. Ne oli sittemmin tutkittuna myös väärät numeroltaan (standard-merkkiset kaiken lisäksi...). Vanhoilla jostain syystä kuitenkin lähti käyntiin mutta aika roisketta se oli, ei semmoinen tasainen sumuviuhka.
    Ja suodattimenkin vaihdoin samaan pakettiin.


    Mutta jos heität tbi:n kuikkaan, niin heitä täydellisine johtosarjoineen vaikka meidän pihaan... :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ei kun se johtosarja katkaistaan tylsällä tikkisahalla, revitään/rikotaan liittimet ja kaikki TBIn ätylät poljetaan paskaksi maata vasten, kun on "niin huono systeemi"..

    Ja ECM jätetään autoon..
     
    rb, Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Pyöriikö bensapumppu myös startaessa ja onko varmasti bensanpainetta ?

    Jos siellä on esim pumpun ö-painekatkasija rikki ja pumpun rele toimii, niin sillon se yskäsee kerran ja se on siinä.
    Rele primeroi pumpun ja nostaa painetta, jolloin se riittää juuri yhteen suuttimen aukasuun, mutta kun pumppu ei pyöri enää startaessa, niin bensa loppuu heti.

    Pakota se pumppu päälle ulkopuolisella virralla ja kokeile lähteekö sitten käyntiin ?

    Mahdollista tietysti että jakajassa vikaa ja ref-pulssi puuttuu, mutta kerran se käy ulkopuolisella bensalla, niin kyllä sinne kipinä tulee, joten aika epäloogista että vaan ref-pulssi puuttuu ja jakaja toimii muuten...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Painekatkasijalta voi kokeilla myös yhdistää pinkit/oranssit johdot yhteen, se ohittaa silloin öp-kytkimen ja pakottaa pumpun päälle.

    Katkasijoita on erilaisia, sinne voi tulla kolmekin johtoa, mutta pumpunjohdot on yleensä paksumpia pinkkejä ja oransseja, ohuemmat öp-valon ja öp-painemittarin johtoja.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Pumppu pyörii kyllä startatessa mutta tota yhtä ruikkausta enempää sieltä ei tähän hätään ulos tuu.
    Virtakynälläkö ne pulssit näkee suuttimilta ku starttaa?
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Se vois olla jees juu. Jotain noid lightejähän ne käyttäneet pajalla
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Et voi paeta kohtaloasi. Voit vain pitkittää tuskaasi.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    No ainakin jos aikoo testata aukooko boxi suuttimia, niin olisihan se hyvä että edes vastus olisi oikein, niin ECM yrittää "avata" ne...ei se suutimien driveri väärillä toimi.
    Suuttimien vastus on 1.2 Ohm...vääränlainen vastus, niin aukasu 4A /pito 1A virta ei täsmää, eikä välttämättä tapahdu yhtään mitään, mitä se silloin auttaa ?
    Pahimmassa tapauksessa kärähtää boxi ihan turhaan.

    Katsoisin edelleen ne ECM:n maajohdot, myös muut piuhat ja kokeilisin sitten toista jakajaa jos mahdollista.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Voi kai ne maat putsata, ei ne mitenkään huonoilta näyttäny ainaskaan. ICM on vielä tulossa mutta se jos ei korjaa ni lentää kaikki roskiin sit varmaan kaasarin tieltä.
    Jakajaa ei oo toista millä kokeilla.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu siksi kysyinkin. Pitää noid light tilata itelle myös
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tilaat suoraan vaan bensapaineensäätimen kaasarille, käytetty hei-jakaja ja sbc 4bbl imari ym :D

    Tbi kamoilla omat pois
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ja vittu että menee hienosti katti per leima läpi? o_O
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Vähäpäästösempi kaasarilla ku nyt varmasti :D

    Eikä tartte ku jakaja imusarja ja bensapumppu ostaa, varmaa halvempi tommonen Carterin pumppu rockautosta ku mikään regu suomesta. Kaasareita löytyy pariki iteltä.

    Yks 2vk ajettu 850 HP ois jouten kans hp 400e.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Miksei menisi? Happiarvosta ei tartte välittää kun on ilmapumppu, muut arvot ei ole ongelma.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Menee ei ongelmia?

    Vani jäi todella vähän hc:n puolesta katillisen arvoista kun sen kaasaroin. E85 tai sytytyksen hienosäätö olis varmasti riittäneet.


    Katalysaattorin kanssa on kaasarivehkeitä ollut vielä 90-luvulla.
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos tbi olisi niin hieno ja hyvä systeemi kuin täälllä moni kehuu, viat korjaantuisi selkeästi ja ilman hakuammuntaa. Niin ei vaan 95% tapauksista ole
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu... Onhan noita 307skoja katillisia tehty vallan vitusti mutta nykysillä kateilla ne kestää tasan sen yhden leimakauden... Valitettava tosiasia jossei oo kaikki ecm vermeet toiminnassa...
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Yhen 4.3 kaasaroidun leimasin pari kertaa ilman mitään katteja ja meni vähäpäästösen arvoihin silti. Bensalla ihan.
    E85 toi tulee olee jos kaasarilla, mitään syytä nää bensalla ajaa.

    Pari muuta vehettä mistä katit nakannu mäkeen ni ei oo kyllä vaikuttanu päästöihin mitenkään, mitä niitten oikeesti kuuluu siellä tehä edes?
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!