5.7 dx vs. 6.2d

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jake81, 9.6.2013.

  1. jake81

    jake81 Gearhead

    Mitäs mieltä? Tossa olis tyrkyllä yks kone rikon kärsinyt daisuli katiska mikä on alunperin ollut tolla 5.7:alla ja mietin ostavani auton pois, nyt vaan askarruttaa että koittaisko hankkia sinne ton dx:än (ehjää ja hyvää tuntuu olevan vaikea löytää ja kalliita jos löytää?) vai perus kuuskekkosen (hieman suurempi kulutus mutta kestää maileja). Pitääkö kaikki juorut paikkansa koskien tota olssin lohkoon pohjautuvaa laitetta ja onko totta ettei osia tahdo enään löytyä?
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Nohh,eiköhän tämä ole niin loppuunpuitu aihe ja tietoa löytyy varmasti kun viitsii hakea,niin kirjoista,lehdistä,internetistä ja tälläkin keskustelupalstalla monesti ollut.
    Kyseessä jo "vanhat romut ja miljoona ajetut"koneet eli uusi on ollut aivan eri asia kertoilla ja keskustella kuin yksilötasolla vertailla kun toinen jommastakummasta konetyypistä voi olla kypsä maantäytteeksi ja toinen ihan ajoa vailla.
    Senverta vanha kääkkä että kokemuksia silloin joskus lähes uudenkarheista
    4,3l(260cid)ja 5,7(350cid)V8 Dieseleistä Oldsmobilessa ja kyyti oli hienoa,ei ainakaan itellä levinnyt alakerta eikä kannet tms.
    Roosa-Master jakajapumpun käyttöakseli kylläkin katkesi 260cid ja tokihan ko vanhaan taksiin(ajettu km?) piti koneremontti tehdä mikä tarkoittaa rengastusta(umpijumissa),kansien läpikäyntiä ym normaaleja juttuja mitä nyt bensakoneissakin tehdään.
    Suuttimiin,hehkuihin tms Dieseljuttuihin ei tarvinnut konepuolella koskea.
    Isommalla koneella varustetut Deltta 88 omasivat samanmoisia murheita ja toisilla kestivät moitteetta toisilla levisivät kättelyssä.
    Avaamattomia ei Suomessa lie enää montaa kummastakaan 260/350 versioista eikä taida 6,2l enää kohtuullisilla alle 100 tkm km määrillä löytyä jos alle 200tkm niitäkään...
    Kaikenmoisia asentajia,mekaanikkoja ja korjausmetodeja on nähty ja näistä takuulla löytyy" mutu" tuntumalla-taidoilla ja viikkorahabudjetilla kasattuja kuin ammattimaisesti kunnon osilla ja työllä kasattuja "parannettuja"versioita vaan tunnistappa ne päältäpäin...
    6,2D ei saanut henkilöautoihin niinkuin tiedätkin ja mikäli moista aioit värkätä johonkin sedaniin niin ihan heittämällä EI mene ja liekö järkeäkään vuodattaa hikeä+hermot jos korjaa/korjauttaa vanhemman version joka menee "heittämällä"(riippuu mihin laitat tietty),halpa(romuraudan hintasoa) aihio ja osia saa varmasti ellei nyt paikallisesta Osaset liikkeestä niin US-Partsilta lie ainakin ja Ameriikasta ainaskin ihan mitä vaan tälleen tietokoneella..
    Kunnon osilla,nykyajan vinkeillä kannenpulteista,tiivisteistä+aineilla kestää varmaan sen reilustikkin mitä viitsit ajaa jollain vanhalla"jenkkilotjapaskalla"(a"la Mobilisti).
    Painotetaan vielä että kyseessä olevat koneet ovat yleensä jo loppuunajettuja romuja ja varsinkin Suomessa.
    Jenkeistä löytyy toki kaikkia näitä Dieseleitä hyvinkin vähän ajettuina ja ihan toinen juttu.
     
  3. jake81

    jake81 Gearhead

    No joo... Kyseessähän olis pontiac parisienne stw mihin konetta tarvis suunnitella.
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jos essonbaarinlegendojen mukaan pitäisi valita noista kahdesta niin kumpi on pienempi paha; palanut kansipaffi vai katkennut kampiakseli? :D
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hyvä selitys Cocco Bill. Jos se on ihan tehtaan alkuperäinen dieselversio, niin se on hyvä asia, on polttoainelijat, tankkilaite, syyläri, etujouset, konehuoneen äänieriste yms. jos dieseliin tarkoitettuja. Tottakai 5,7 olisi helpoin vaihtoehto, vaikka sitten sen nykyisen koneen remotoimalla jos se on mahdollista.
     
  6. jake81

    jake81 Gearhead

    No juu sillä se kiinnostais kun olis orkkis daisuli ja kaikki apulaitteet tms. on tallella ja se et se on poncho! :D Orkkis kone on aikalailla korjaus kelvoton kun siellä on yks kiertokanki pyörinyt ilman mäntää (en tiedä miten tai miks on edes mahdollista mutta yhdestä männästä ei kuulemma ollut tietoakaan). Jos jostain vaan löytäis sopuhintaisen dx:än niin se varmaan olis mun valinta. Toi 260cid dieseli oli mulle ihan uus juttu, en ole ennen kuullutkaan moisesta...
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Aivan joo,helppo homma jos ja kun autosi on alkuperäinen Dieselversio ja
    tuossahan tulikin jo Substitutelta hyviä perusteluita miksi ja mitä tarviisi bensa-autoon lisätä mikäli alkuperäistä dieseliä varusteineen tahtoisi lähentyä.
    Tokihan tuo toimii sinnepäinkin tehtynä....jotenkin.
    Kyllä moinen versiokin on ollut,siis tuo 260cid V8 ja oli käytössä vuosina -78-79 Cutlass mallistossa pääosin,meille tuotiin paljonkin sitä viistoperäistä Cutlass Salon Broughamia juuri tuolla 4,3l dieselillä takseiksi.
    Ainut suurempi ero tuo iskutilavuus isoveljeensä nähden ja poistui tuotannosta n2vuoden jälkeen saastemääräysten kiristymisen vuoksi.
    Totena kerrottiin korjaamoilla ja käyttäjien suusta kuultuna että ko moottorissa oli huomattavasti vähemmän murheita alakerran suhteen kuin isoveljessä.
    Tehoa oli noin 90hv mutta väännöllähän tuo menikin ja Cutlassta vei ihan ok.
    Vaihteisto noitten kera oli TH200 vs 350cid TH350.
    Löytyy myös GM 4,3l V6 Diesel joka jäi Suomessa hyvin harvinaiseksi ja oli valmistuksessa muutaman vuoden n-86 asti.
    Ilmeisesti murheet näitten V8 versioiden kanssa veivät tuonti+ostohalut tehokkaasti tuolloin vaan muutaman olen nähnyt "pikku" Buickeissa täälläkin.
    Tämä kone oli jo aivan toista maata ja kestävä mylly.
    Toki kaikissa vehkeissä jotain vikaa aina on ja nythän nuokin jo n30v ikäisiä...
    Muistettavaa kuiteskin että näitten dieseleiden kanssa touhuaminen on kallista bensakoneisiin verrattuna ja vaatii "erikoisosaamista erikoisvehkeineen" kauniisti ilmaisten vaikka itse kone olisi puoli-ilmainen.
    Nyt kun bensan ja nakuöljyn hinnanero on olematon niin tiedä paljonko pitää ajaa että perustellusti järkeä/kannattavaa ja tietty jos joutuu vielä ostamaan+kunnostamaan romun GM dieselin...hmmm.
    Jos moinen aihio jo löytyy tai löytyy sopivasti suht ehjäkin jostain tai tekee museoauton(ei dsl veroa) niin mikä ettei.
    6,2l DSL vs 260-350 DSL maksaa reippaasti enemmän oli kunto mikä tahansa ja kallis kone laittaa/laitattaa eikä sovi kovinkaan helposti Poncho STW:hen eikä muuhunkaan GM Farmari/Sedaniin.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Meidän tallin nurkalla on ollut joitain vuosia ulkona 350D-lohko, siitä voisi saada poraamalla toimivan, jos männät löytyy. Siihen kun laittaa pidemmät runkolaakeripukkien pultit, niin ei kai siinä sinänsä mitään ongelmaa ole. En ole kyllä kattonut että onko siinä runkolaakeripukkeja, todennäköisesti ne on hukattu, oli sellaista porukkaa ne jolta se jäi. Osaava koneistamo ne kyllä osaa sovittaa eri moottoristakin siihen, paitsi että maksaahan se toki.
     
  9. jake81

    jake81 Gearhead

    No mulla oli ajatus että sais "ehjän" mosan ja siihen sit pidemmät arp:en pultit runkolaakereille ja uudet kansipahvit myös arp:en pulteilla... Nyt on jo tarjouksia tullut moottoreista eikä hinnan kiroissakaan ole. Yks mitä ajattelin niin mahtaakohan bensa koneeseen tarkoitettu ratas jakopää käydä tollaiseen daisuliin? Ja daisulin ajattelin sinne nokalle jo ihan kulutuksen takia ja kun toi laitehan on rekattu suomen tapaan pakuks niin ei se verokaan ihan niin paha ole...
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    ei käy bensakoneen jakopää, dieselissä on kapeampi yksirivinen ketju että se jakajapumpun ratas mahtuu ylärattaan taakse.
     
  11. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    täytyy sanoo että yli parjattu tuo 5.7diesel.itselläni on 5.7d eikä mitenkään erikoisen hyvällä huollollakaan ollut ja toimii... osia löytyy ihmisten nurkista melkein ilmaiseksi... 8)
     
  12. jake81

    jake81 Gearhead

    Aina vaan paranee! :D Se ratasjakopää olis vaan perkeleen hyvä tollaiseen nokivasaraan... Osaakos kukaan sanoa mista sais repsikan puolelle sellaisen pakosarjan missä olis vaan yks lähtö? Ajatuksissa oli tehdä tuplaputket, sopiiko esim. bensa olssin pelti sarjat vai olisko jossain muussa mallissa valusarjat mitkä kävis tarkoitukseen?
     
  13. jake81

    jake81 Gearhead

    Mitkäs kaikki osat sopis suoraan bensa versiosta, käykö esim ö-pumppu, vesipumppu jne.?
     
  14. jake81

    jake81 Gearhead

    Missäs kohtaa tossa on moottorin numero?
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    eikös oldsin koneissa mene ö-pumppu ja vesipumppu ainakin ristiin pikku ja isolohkossa, tuskin dieselkään poikkeus pikkulohkona. Jakopään koppa pienellä varauksella ei, dampperi ja vetolevy vissiin ei. Apulaitteet menee ja siihenkai se taitaa jäädäkkin

    itellä on 3 oldsin vesipumppua osa pikku ja osa isolohkosta ja kaikki samanlaisia, öljypumppu on halpa laittaa uusi
     
  16. jake81

    jake81 Gearhead

    Ok. Nyt kun moottorikin hankittu niin tutkailin että olis kahdenlaiset kannet ja suuttimet (auton mukana tuli toiset kannet), toiset menee kierteellä kanteen eli ilmeisesti ns. bosch tyyppiset (auton mukana tulleet) ja toiset on kai sit "kynä" suuttimet missä on myös paluu linjat... DX lohko siis kyseessä ja kotoisin -84 pikkarista, mietin että kummat kannet ja suuttimet kannattais tohon laittaa?
     
  17. jake81

    jake81 Gearhead

    Lohkon numero on vieläkin hukassa ellei se ole siinä koneen etuosassa jakopään pellin ja imusarjan välissä, siinä olis numerot 7582, kovin lyhyen oloinen rimpsu mun mielestä. Kansissa on D3A. Muistaaksenio toisissa kansissa oli D3B, en ole ihan varma.
     
  18. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Mä oon kyllä luullu, että 5.7dieselissä ei koskaan ole paluulinjaa suuttimilta....Eli siis suuttimia joissa on paluu....
     
  19. jake81

    jake81 Gearhead

    No tossa on. jos oon oikein ymmärtänyt niin viimesimmät "kynäsuutin" mallit oli varustettu paluu linjalla ja uudemmissa "poppet" suutin malleissa ei taas ole paluuta. Korjatkaa jos olen väärässä...
     
  20. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    laita ne kierre suutin kannet...kynäsuuttimia ei saa uusia ja noissa kierresuuttimen kansissa on vähän enemmän korkeemmat palopesät,eli pikkasen vähemmän puristuksia 20,5 kun kynäkansissa joissa on 22,5 puristupaine ei joudu kansipaffit niin lujille... :)
     

Kerro tästä muillekin!