5.7 Hemi vanhaan autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68FuryIII, 19.10.2009.

  1. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Onko kukaan istutellut tätä 5.7 Hemiä vanhempaan autoon? Koneet ei hirveitä maksais jenkeissä ja conversion kit 2000-4000$. Kiinnostais tietää mitä kaikkee joutus tekemään.
     
  2. laakkius

    laakkius Gearhead

    Naapuri laitto 5.7hemmon -70 valianttiin, johtosarja otettiin alkuun Dodge Durangosta, samoin sähköinen kaasupoljin ja ecu, samoin virtalukko ja ajonestolaitteet.
    Öljypohjan muokkasin vanhasta, tekemällä sumpun pohjan etuosaan, samalla tilavuutta kasvattaen, tietysti sihtiä joutu kans muokkaamaan.
    Orggis pakosarjat mahtuivat olemaan paikallaan.
    Tällä ajettiin 12.66@174 vartilla, eli kulkuakin löytyy noin niinku vakiomotiks.
    Sittemmin tilalle vaihtui 6.1L Hemi johon tilattiin johtosarja ja ecu jenkeistä...
    Ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole, lootaks käy vaikka tf904..
     
    12345678910 tykkää tästä.
  3. Holley

    Holley Gearhead

    HIENOA!! Tällaisia muutoksia pitäisi tehdä enemmänkin!!
     
  4. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Oisko sulla yhteystietoja tekijään, jos kyselin vähän lisää? Kiitoksia vastausesta.
     
  5. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Hetkonen, siis mitä kaikkee toi johtosarja ja ecu käsittää? Tarkoitan siis että tarviiko muuta speciaaliosaa (ajonestot,sähk.kaasu jne.)
    Mietiskelen vaan jos tohon ryhtyy niin kannattaako tilata vaan kone ja johtosarjat vai joku kolariauto josta riipuu osat pois.
     
  6. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Juu pänttäilin juurikin samaa artikkelia. Tässähän alkaa innostumaan tuohon projektiin. Koneet näyttäs pyörivän jenkeissä 1600-2000$ ja mitä sitten se conversion kit jää maksamaan. Olikohan näissä suomessa tehdyissä swapeissa toi uudempi hemin laatikko vai 904/727?
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mites se teho/painosuhde nyt käytännössä menee? Rajahan on 7kg/kw jota ei saisi alittaa. Akellekin oon koittanut soitella aiheeseen liittyen, mutta eihän ne vastaa puhelimeen.
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    sähköisen kaasupolkimen joutuu laittaa jos pitää moottorin oman kaasuläpän, se kun on sähkötoiminen. Toki noihin saa vaijeritoimisia kaasuläppiä jos sellaisen haluaa laittaa.
    Tohon 6.1L tuli jonkinsortin plug and play setti, boxi, johtosarja, kaasupoljin, öljypohja, moottorin kannakkeet, imusihti ja boxin säätökapula. Hintaa tuli reilu 2000€.
    Pakosarjat jäi sit mun kontolle, 6.1L Hemiin löytyy multa pakosarjan laippojakin...

    Ainiin, saahan noihin uusiin hemmoihin kaasarisettejäkin jos nyt joku haluaa vanhan kaavan mukaan edetä... :rotfl:

    Tässä valtterin konehuoneesta otos:
    http://www.youtube.com/watch?v=V5niY9mw ... rofilepage
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    täs naapurin valtterissa on ainakin ihan normi tf904, joka oli ennen 340 perässä...
     
  10. JN23N1B1

    JN23N1B1 Gearhead

    Siis tollasen swapin voi tehdä 70-luvun lossiin ja saada sen leimattua. Vai tarviiko jotain paperisotaa käydä aken kanssa?
     
  11. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Elikkä teitte sen tuolla ruiskulla. Osaatko sanoa oliko toi plug and play setti tämä Mopar Performancen P5153339
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Kyllä on hyvin peloteltu suomalaiset harrastajat muinoin kun edelleen tarvii tälläisiä kysellä .. :D

    Sen kuin viskaat sen moottorin keulille ja ajelet mutkaista tietä näkymättömiin. Ketään ei kiinnosta mikä moottori siellä on kun suunnilleen tilavuudeltaan jotain mitä siellä on ennenkin pidetty tai ollut saatavilla tehtaalta.

    Tosta vielä venttiilikopat 8)

    http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... in=5118511
     
    xarper tykkää tästä.
  13. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Komeet on kopat, mutta niin oli hintakin :p
     
  14. johu

    johu Gearhead

    Jos leimalla sattuu kohdalle yhtään autojen päälle ymmärtävä ukko niin huomaahan se heti että nyt ei näytä tekniikka olevan vuodelta 1971 kuten auton papereissa väitetään.

    440 = 385 hp SAE brutto = 385*0,7 = 269 hp DIN netto = 200 kW
    426 = 425 hp SAE brutto = 425*0,7 = 297 hp DIN netto = 221 kW
    5.7L = 345 hp DIN netto = 257 kW
    6.1L = 425 hp DIN netto = 317 kW

    Teho 221 kW + 20% = 265 kW eli 5.7L on vielä sallittu tehon perusteella verratessa tehokkaimpaan tehtaan tarjoamaan. Mottorin painon osalta joku muu saa täyttää tiedot, mutta olisiko reilu 50 vähemmän kuin vanha riippuen onko se la/b/rb. Mottorin tilavuus ei ole ongelma.

    Ja sitten se ihana teho-painosuhde. Sanotaan että rekisteriotteessa tyypillinen 1500kg omamassa kentässä. Otetaan 50kg pois koska uusi moottori kevyempi ja saadaan 1450kg. Tästä saadaan sitten 7kg/kW säännöllä suurimmaksi sallituksi moottorin tehoksi 207kW. Siispä se muutoin tehon puolesta kelvannut 5.7L on myös pois laskuista ellei kyse ole vähän isommasta autosta minkä omamassa yli 1800kg muutoksen jälkeen.

    Jos meni ihan väärin korjatkaa. Kysymyshän oli siis siitä saako tekniikan vaihtaa laillisesti kesäautoon eikä siitä näyttelyvoittajasta jolla ei saa ajaa kuin naapurin pellolla koska ei täytä lainsäädännön vaatimuksia.

    Lopputuloksena on joka tapauksessa että suomessa ei sovi vaihtaa vanhaan autoon modernimpaa tekniikkaa. Vaikka toisi päästövähennyksiä sillä ei ole merkitystä koska ainoastaan verojen tuotto merkitsee. Viimeviikollahan tämän myönsivät jo viranomaisetkin kun tehtailevat uusia veroja vähäpäästöisten autojen aiheuttaman verotulojen vähentymisen korvaamiseksi - CO2-päästöt ja sitämyöten verot kun vähenivät enemmän kuin suunniteltu.
     
  15. darpen

    darpen Gearhead

    Siis 2000€ moottori mukaanlukien vai?
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ...ja vielä aito Hemi-Cuda kaupanpäälle. :)

    Hinnat tietysti ilman moottoria.
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Meni väärin ihan joka ikisessä kohdassa. Miksi ihmeessä suomessa ei saisi vaihtaa tekniikkaa tuoreempaan ? Kerro yksikin syy pois lukien teho/paino suhde ? Jota ei varmaan saa mopareissa ylitettyä edes kantoraketilla (anteeks oli ihan pakko :rotfl: )

    Itse olen yhteen omaan vessaan vaihtanut ,toinen vastaava juuri tekeillä ja lisäksi tiedän ainakin neljä muuta modernilla LSx tekniikalla katsastettua vanhaa huussia 60-70 luvuilta.

    Ja yhdessäkään tapauksessa ei tarvittu mitään anomuksia mistään. Omassa katiskassa vielä moottorin lisäksi tuoreemmasta oli takaripustus,ohjaus,jarrut ja vaihdelaatikko. Kaikki tyylikkäästi prosenttirajojen sisällä ( jotain 30+ ) .


    Älä vaan riko sitä vuoden 71 autoasi mistään. Voi olla jo nos lohkot kiven alla ... :wink:
     
    xarper tykkää tästä.
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Syy no toi muutetun auton maskimitehopainosuhde, 7 kg/kw Tehon puolestahan menee moniin niinkin tehokas kuin 426 hemi * 1.20, eli 425*0.7*1.2 eli 357.5 hv, eli 262.5 kw. Tehottomin 5.7 hemi työntää 340 heppaa, eli jos omapaino on 1750 kg tai yli niin toi sääntöjen mukaan onnistuu. Muilla vertailumoottoreilla toi ei sitten virallisten sääntöjen mukaan meniskään.
     
  19. darpen

    darpen Gearhead

    No kun minä jo mietin että ei helvetti se noin halvalla irtoa. :D
    Ois minullakin vaihtunu sb tuolla hinnalla heimoon... :lol:
     
  20. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Mä suunnittelin tota tohon mun 68 Furyyn, mutta siä ei saanut kun 440:llä, joten sitä ei siihen voi pykälien mukaan laittaa? Ymmärsinkö oikein?
     

Kerro tästä muillekin!