5.7 Hemi vanhaan autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68FuryIII, 19.10.2009.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, sisäänajo suoritettu. Uusil vehkeilhän tarvii aina alkuun vetää vähän rauhallisemmin. Laitteel ei tosiaan ennen noita kuvia oltu ajettu ku 20 metrii tallista ulos. Ei sitä tarvi paljoo houkutella siihen et pallo laulaa, tuntuu ainakin et aiemmin aivan eleettömästä laitteesta tais tulla ihan hauska. Viel on jotain viimeistelyjä jotka saatanee lauantaina valmiiks ja sit vaan muutoskatastukseen. Ilman rasitusta laite on aivan hiljanen, mut läpät levällään kuuluu sellanen aika tukevan kasin soundi sekä ulos, että kabiiniin. Ei kova lainkaan, mut tunnistettava. Ehkä lauantaina pääsee jo tekee pidempää lenkkii ja vähän testailee et tekeeks se sutimisen lisäks mitään muuta, eli et meneeks kans johki.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Imuäänet oli kans tosi mureat kun ei ollu mitää putsaria tahi putkistoa paikallaan. Kyl tossa potentiaalia on liikennevalojupinoihin. :rotfl:
     
  3. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Hienoa meininkiä!
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  5. suab

    suab 3rd gear

    Nyt näitä on tehty jo paljon niin porukalla varmaan kokemusta enempi. Itellä olis 2007 ramista 5.7hemi ja 545rfe aski. Onko kukaan modannut omaa johtosarjaa ja boksia toimimaan? diyhemi.comista löyty ohjainlaitteen pinnien järjestykset ym, mutta siellä on jotain can väylän liitoksia joita vanhemmassa 04-05 ei ole niin mietin, että onko ne tarpeellisia eli onko tätä uudempaa boksia yleensäkään mahdollista saada toimimaan vanhaan autoon? Tässä uudemmassahan on MDS toiminto niin se ilmeisesti poistuu käytöstä kun jättää vaa johdot kytkemättä vai onko tuota järjestelmää yleensäkään mahdollista saada toimimaan tekniikka swapeissa? Kuka suomessa tekee ohjainlaitemuutoksia mopareihin eli poistaisi taaemmat happarit ja ajonestot ym? Valmiita johtosarjoja ja boksejahan saa jenkkilästä kyllä niin ajattelin, että onko järkeä lähteä edes muokaamaan tota omaa boksia ja johtoja vai ostaa suoraan valmiit? Mitenköhän nopeusmittarit on saatu muutettua vaijerikäyttöisiksi että saisi mittariston pysymään orginaalina?
     
    Bukero tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sylinterien lepuutuksen voi poistaa (myös) boksista aika helposti. Jos sen kuitenkin haluaa jättää toimivaksi, niin veikkaisin että nopeussignaali on syytä olla saatavilla.
    Lambdat ja vastaavat saa helposti veks, mutta ajonesto voi olla tekemätön paikka.

    Virinokkasäädöt on nekin aika haasteellisia, eikä aina tule hyvää lopputulosta edes jenkkilän kovimmilta guruilta. Jotkut poistaa suoraan neuraaliverkkolaskennan, jotkut taas yrittää säätää sitä ja transientit on tietysti oma haasteensa.

    Kannattaa olla tarkkana, että osien kombinaatio on oikea (esim. sähköinen kaasupoljin vs. boksi vs. virtalukko/ajonesto). Ja muutenkin perinteinen virtalukko pitää toimia "oikein" että boksi ei toimi väärin. En tiedä tarkemmin detaljeja.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Moparin virtalukko vaatii vähän reletyksiä kun siellä ei löyty karvaa jossa virtaa sekä starttaus- että ajo-asennossa. Aina katkee jompikumpi. Tehny relellä.

    Vakio Hemi boxi tarvii mittariston ja virtalukon (lukupuolan&sirun)
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sitte kun tuommonen 5.7 Hemi laitetaan vanhaan autoon ja jos on ite tehty putkisto tms. niin ei kannata haaveilla että jättää sen MDS toimintaan. Hemin oma vakioputkisto on oikeastaan ainoa joka kunnolla syö sen MDS moodin äänet pois äänimaailmasta niin ettei kone kuulosta umpipaskalle 4 sylinterillä ajaessa. Eli noissa rakennelmissa en kyllä näkis vaivaa MDS säilyttämiseksi.

    Omaan 300C Hemiin laitoin SLP Loudmouth putkiston ja vaikka sekin oli suunniteltu 300C:hen ja 5.7 Hemiin niin äänet oli raivostuttavat MDS moodissa joten ohjelmoin sen pois käytöstä ja sitten kuulostikin hyvältä aina :poff:
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Missä valikossa se MDS löytyy HP tunersilla? nopeesti silmäiltynä en huomannu koko roskaa. Välillä tuntuu että vois ajaa ilmankin koko mds:ää. Toi äänihomma on kyllä tosi, Jeepissä kokeilin vaikka ja mitä, mutta aina oli hirveä kumina kabiinissa. Mutta orkkis resonaattori putken päähän korjas tilanteen ja ison vaimentimen tilalle voi sitten laittaa jotain muuta ja sai äänet muuten sopiviks.
     
  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    En osaa HP tunersista sanoa, itellä oli Diablosportin ohjelmointikapula. Se MDS on kyllä just vaan sitä kategoriaa että varmaan lapulle saatu päästöt ja kulutus paremmaksi. Kulutukseen käytännössä ei kyllä ollu isoakaan eroa, kaupunkiajossa ei mitään eroa ja matkassa ehkä 0.5-1.0 litraa vähemmällä meni.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mulla ei ole ollu 300C:tä, mutta Challengerissa MDS:stä on kyllä suurempi hyöty kulutukseen. 5.7:ssa hyöty oli 2-3 l/100 km sekä nurkissa pyöriessä että matkassa. MDS oli toiminnassa jonnekin 135 km/h saakka. Eikä sitä ajaessa muulla tavoin mitenkään huomaa, joten miksipä se ei voisi olla päällä? Jos putket vaihtaa, tilanne toki muuttuu, kun ei sitä pörinää pysty kuuntelemaan.

    6.4:ssa MDS taasen on ohjelmoitu niin, että jos vauhtia on yli 100 km/h, MDS ei ole päällä kuin alamäessä. Jos ajelee 95 km/h, tuo vie 10 l/100 km, mutta jos ajelee 105 km/h, kulutus on 13 l/100 km. En tiedä miksi se on säädetty näin. Tars kokeilla tota Diablon mokkulaa...
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Onkohan noin että noin iso ero voisi olla? Jotenkin vaikea uskoa. Mulla meni 300C matkassa vähä alle 9 litran matka-ajossa MDS toiminnassa 100% vakiona ja kun eka viritys oli pelkästään Diablosportin softa missä samalla otin huvikseni MDS pois käytöstä niin kulutus nousi semmoseen 9.6-10.0 väliin matka-ajossa. Ja kaupunkikulutuksessa en huomannut mitään eroa, ei se tässä nurkilla ajellessa ehtiny koskaan ku ihan hetkeksi päälle ajottain niin mitenpä se ois missään näkynytkään.

    Ettei sulla nyt olisi jotakin muuttujia tuossa yhtälössä mikä selventäisi noin ison eron? Ei nimittäin suurin osa huomaa juuri mitään eroa kulutuksissa mitä asiaa googlettelinkin aikanaan.
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kaasujalka?:D

    Eipä mulla mitään syytä ole tässä huijata ketään, tommosia eroja niille syntyi. Johtuisko sitte autosta? 5,7 Challe oli 2013, siinä on vähän eri softat kun vanhemmissa.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Se on siellä minne ei yleensä kattella eli Fuel/Lean & Fuel Saving.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    täytyy katella bensansäästöosastolle sitten kun saa säätöläppärin takas lainakeikalta. Jeeppiä on pikkasen korotettu ja isommat pyörät, niin MDS ei pysy päällä oikein kunnolla, vaan kytkee eestaas vähä silleen urrrrposti. Jos sitä sais säädettyä vähän ettei tuu tota runkutus efektiä, tai sit kytkis kokonaan hiiteen ja kattois vaikuttaako kulutukseen.
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    En nyt asiasta juuri mitään tiedä, mut kaiffareilla ollu dumpperissa joku viiva ja siitä ollu suorastendi puolille / 8 puolaa vähä niiko V10 mopareissa.

    En siis todellakaan tiedä, oon vaan kattellu kavereitten vehkeitä.
     
  17. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Saunassa?
     
    f34 tykkää tästä.
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No tuossa se ero voi tulla, mun Hemppa oli 2005 vuosimallin eli ensimmäisiä missä MDS. Sehän on voinut hieman se ero kasvaa vuosien edetessä, sun Challe kuitenki 8 vuotta uudempi joten ei olisi ihme jos olisivat saaneet viriteltyä MDS:ää ja säätöjä parempaan suuntaan :)
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^2009 alkaen on pari muutakin muuttujaa kuin MDS tai säädöt:
    https://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html
     

Kerro tästä muillekin!