5-pulttisten mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja makke, 3.11.2003.

  1. makke

    makke 1st gear

    Tulipa tuossa eteen pulma johon en olisi enää kaikkien näiden vuosien jälkeen luullut törmääväni.
    Näet 5-pulttisten vanteiden pulttijaon mittaus.

    Tallissa seisoo '70 Camaro jonka vanteita ja akseleita tsekkailtiin. Kaikissa Camaroissa pitäisi oleman 4,75" jako Eyeball Productsin pulttijakotaulukon mukaan.

    Ja mittausohje on yhden pultin keskeltä keskikehälle kahden pultin väliin.
    http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm

    Vaan ei saa kyllä millään ilveellä mitaksi tuota 4,75" (eli 120,650 mm) vaan reilusti pienemmän.

    Nyt nakuttaa pallo tyhjää, onko olemassa kahdenlaisia ohjeita jaon mittaukselle, siis erit Euroille ja Jenkeille? Vai onko Camaroissa sittenkin muitakin jakoja kuin 4.75". Kyseinen auto on '70 SS.

    Jotenkin vois saada Camarosta mitaksi 4,75" jos mittais yhden pultin keskeltä kahden pultin väliin pulttikehän ulkoreunaan. Mut ei kait se mittaus nyt noin voi mennä!

    Oon äimän käkenä mä! :???:
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Ja vielä vähän lisää aiheeseen.

    Mittasin tuosta '77 Impala STW:stä myös jakoa. Niihin on annettu kahta mahdollista jakoa, joko 5 x 4,75" tai 5 x 5".
    Mittausohjeen mukaisesti mittaamalla jaoksi saa 4,75". Eli kaiketi tuossa saattais jo kuulua olla 5", mutta sitä ei saa millään ilveellä vaikka kuinka mittaisi.

    Koitin yhtä vannetta jossa pitäsi oleman 5 x 4,5" jako tuohon Camaroon, mutta ei sopinut, vaan jako oli Camarossa ihan inan suurempi.

    Noin äkkiseltään Camarossa jaoksi saisi mittausohjeen mukaisesti mittaamalla 4 5/8"
    Voiko sellaista jakoa olla?
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Näin mä tän ajattelin:

    Mittaa kahden viereisen pultin keskiön etäisyys toisistaan, merkitään vaikka X:llä.
    5-pulttinen jako muodostaa pentagonin pulttien suhteen, joten jokainen kahden pultin väli on 1/5 ympyrästä, eli 72° (merkitään vaikka alfa). Kun me halutaan tietää tietyn pultin etäisyys keskiöstä merkitään se vaikka Y:llä.

    Nyt kun tiedetään kahden pultin välinen kulma vanteen keskiöstä nähden ja niiden välinen etäisyys toisistaan saadaan tällänen
    kaava:
    Tangentti 72°=X/Y, eli pulttien kehä on 2 kertaa Y.

    Meniköhän oikein? :grin:
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos camaro on orkkis (kuten on) jako on 4,75". Farmarin jako pitäisi olla 5".

    En tiedä miten ohje on mutta mä mittaan vanteen keskireiän keskeltä pultin reiän keskelle x2
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    jaa, eipä tainnut mennä kun pentagonin viidesosat ei ole suorakulmaisia kolmioita...?
     
  6. JR

    JR Gearhead

    Eikös tuo juurikin ole sama asia kun tuolta eyeball sivuilta löytyvä ohje?



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-11-03 19:27 ]</font>
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Näin mäkin sen mittaan, mutta eipä vaan saa lukemaksi tuota 4,75":aa ei sit millään. Sama peli oli kun vannetta josta mittaamalla saa tulemaan 4,75" kokeilin SS Caminoon, vaan eipä mennyt siihenkään. Eli Caminossakin oli pienempi, lähes sama kuin Camarossa.

    Tuota ylempänä ehdotettua laskukaavaa en ole vielä koittanut, mutta katsotaan mitä sillä saa aikaiseksi.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Kyllä juuri tuo.
    Tuon ohjeen mukaan Camarosta ei saa kummaltakaan akselilta jaoksi 4,75":aa. Camarossa on nyt alla muistaakseni 70-lukuisen Z-28:n orkkis peltivanteet (5-puolaiset, upotettavalla kromirinkulalla)

    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-11-03 19:16 ]</font>
     
  9. 454SS

    454SS 3rd gear

  10. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Helpotetaas vähän. Mittaapas piruuttasi kahden viereisen pultin väli. 4,75" -jaolla sen pitäisi olla 70.92 milliä keskeltä keskelle.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    No jopas oli himmeli tuolla tuon parittoman pulttijaon mittaus. Tuollainen mittaustapa ei ole tullut mieleen villeimmissäkään unissa.

    Outoa, että vanteen keskireiälläkin on merkitystä mittaustuloksen kannalta.
    Nyt meen siis testaamaan tätä viimeisintä ohjetta.

    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-11-03 14:36 ]</font>
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Edelleen yhä enemmän sekaisin.
    Kyllä, Camarosta saa vierekkäisten pultien mitaksi tuon 70,92.

    Mutta kun sovelsin tuota toista ohjetta joka täällä oli linkkinä, niin en saanut oikeita mittoja en.

    Täytyy miettiä asiaa, sillä Impalan 5" jaolla olevaan vanteeseen saa Eyeball Productsin sivuilla olevan ohjeen mukaan jaoksi tasan 4,75".

    mutta toisen ohjeen mukaan ei kumpaankaan lähellekään oikeaa.

    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-11-03 14:52 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos käännät tuon nuolen alapään (kuva 5-pultt.) kohti viereistä pulttia, se yltää pultin ulkoreunaan, eli mitta on yhden pultin keskeltä kolmannen pultin yli ulkoreunaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-11-03 19:27 ]</font>
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Ei mene noin, ei käsittääkseni millään!
     
  15. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Joo se on tosiaan pultinreiän ulkoreunalta kolmannen keskelle. Näin sain muistaakseni joskus oikean tuloksen?!?!
     
  16. makke

    makke 1st gear

    kun käytin kotisivun http://www.hamre.fi/vanteenmittaus.html
    ohjetta uudemman kerran ja mittasin oikein tarkkaan, niin sain seuraavat tulokset.

    Impalan vanteesta mitaten tuli mitta hyvinkin lähelle oikeaa, eli 127 mm (vain -0,3 mm heitto)
    Camaron vanteesta sain myös tulokseksi lähes oikan, eli 120 mm (heitto +0,5 mm)

    Mutta akselilta mitattaessa kaava antoikon Camarossa jaoksi 130 mm.
    Eli kahdenpultin kaava vanteen keskireikään toimii vanteessa, vaan ei akselissa??

    Impalasta en akselin mittoja ottanut... vielä!

    Mutta se nyt on ainakin selvä, että Eyeball Productsin sivuilla oleva 5-pulttisen mittausohje ei toimi ainakaan tuumajakoisissa vanteissa (millijakoisia en ole edes testannut sillä kaavalla)
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Sattumalta sait oikean, sillä kun mittaa 5 x 4,75" jakoista, niin saa tuolla tavalla lähes oikean mitan.
    Mutta koitappas vaikka 5 x 5" niin ei olla lähelläkään oikeaa.
     
  18. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joopa, cadiohjelman mukaan pulttien jako on silloin se 4,75". Esim. jaolla 5" sen pitäisi olla 74,65. Tämä edellyttäen tietysti, että jaolla tarkoitetaan vanteen pultinreikien reikäpiirin halkaisijaa...
     
  19. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

  20. 454SS

    454SS 3rd gear

    Hetkinen nyt tossa ohjeiden arvostelussa. Vaikken ihan vielä insinööri olekaan, niin sen verran tiedän että noi kaikki tähän mennessä annetut ohjeet on oikeita ja toimii kaikkien pulttijakojen yhteydessä (niin tuuma, kuin millistenkin). Toi vierekkäisten pulttien välin mittaaminen on ehkä yksinkertaisin vaihtoehto, jos sen mitta on tiedossa tai sen kehtaa laskea. Täällä noita vierekkäisten pulttien etäisyyksiä oli, mutta linkki ei enää toimi: http://personal.phpoint.net/rengas/tiet ... ijako5.htm

    Yritin tossa joku aika sitten neuvoa isäukolleni tota mittausta ja sieltäkin tuli vaikka minkälaisia tuloksia, ennen kuin hän suoritti mittaukset tarkasti ohjeiden mukaan ja erityisen tarkasti.
     

Kerro tästä muillekin!