5-pulttisten mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja makke, 3.11.2003.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Mikä on pultireiän halkaisija? Lasketaan sitten vaikka sillä "kolmannen yli" kaavalla ja huomioidaan se pultinreiän halkaisija...
     
  2. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

  3. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Mikä on pultireiän halkaisija? Lasketaan sitten vaikka sillä "kolmannen yli" kaavalla ja huomioidaan se pultinreiän halkaisija...

    Mitäs väliä sillä pultinreiän halkaisijalla on, sehän mitataan yhden reunasta kolmannen keskelle. eiköhän se oo muutenkin aina sama.
     
  4. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Mä en nyt ihan tajua miten se tuli sattumalta oikein ja miks 5-tuuman jakoa ei tolla metodilla saa mitattua?
     
  5. 454SS

    454SS 3rd gear

    Joskus luin suomalaisesta amerikan-autolehdestä vinkin: Ota swappiin mukaan vetoakseli, niin sinun on helppo tarkistaa pulttijaon sopivuus vanteita ostettaessa. Eli ei muuta kuin mittausta vieroksuvat raahaamaan vetoakselia mukana. Mutta entäs sitten, kun tarvii useamman jakoisia vanteita? Kantaako eukkokin silloin akselia :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 454SS 2003-11-03 15:37 ]</font>
     
  6. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

  7. gearhead

    gearhead Gearhead

    Moikka, Summitin catalogissa oli kätsä mittausohje parittoman lukumäärän pulttijaolle. Mittaa studin ulkoreunasta vastakkaisella puolella (lähes) olevan studin keskipisteeseen. Mitta ei tietysti ole just, mutta kun tönäri vaihdetaan metrimittaan, päästään riittävään tarkkuuteen.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    1977-96 STW:ssä ei ole kuin yhtä jakoa 5x5 . Toi 4.75 on sedanin jako.
     
  9. harri60

    harri60 Gearhead

    GM:ssä on helppoa mitata jako 4,75 CD-levyllä. 4,75 = 120,65 ja CD = 120.00. Ei voi sotkeentua ainakaan 5" jakoon
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Pyörrän puheeni, kyllä tällä maintiulla konstilla tulee ihan oikea mitta.

    Lisäksi tuolla keskiöön mitattavalla kahden pultin mitalla saadaan oikea tulos.

    Mutta eräällä näistä 3:sta vaihtoehdosta saadaan 5 x 5" vanteelle mitaksi 5 x 4,75"
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Hmmm,
    muutin kuvan tuolla Arkistossa.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    No nyt on ainakin usempi selkeä kuva. Näemmä linkittyi nyt tännekin nuo uudet mittausohjeet kuviin jotka oli tänne linkitetty.

    Tuo eräässä linkissä ollut kahden pultin mittojen mukaan keskireiän kautta otettu mittaus tuntuu aika vaikeasti haetulta kun yksinkertaisempiakin konsteja näemmä on. Toimiihan se vanteella hyvinkin, mutta ei sitten akselilta.


    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-11-03 19:22 ]</font>
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    :lol: Joo ja ehdin tuhota jo sen vanhan kuvankin. No poistin nuo aikaisemmin olleet sekoittamasta.
    Kiusaa kyllä vielä hieman tuo asia, mitenkäs millisissä jaoissa?....
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Ehkä tuhosit turhaan, jos se toimiikin millijakoisissa?
    Aion kyllä asian varmistaa vielä tänään.

    Olin käyttänyt tuota poistettua ohjetta eräisiin sulle aikoinaan ilmoittamilleni 5-pulttisille tuumajakoisille britti GM vanhteille, joten pitää lähettää oikaisut.
     
  15. kane

    kane 1st gear

    Makke mites tää nyt meni lopuksi? Kyllä tuo kirjoittamani näyttäis pitävän kutiaan 5" jaossakin eli ~127mm ihan metrimitalla.
    Helpompi tietenkin mitata autosta kuin vanteesta (onko millisiä kokoja niin lähelle että ainoa varma keino on vaan sovittaa paikalleen)
    No, en ota kantaa millisiin jakoihin kun en niitä tunne.
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Joo, huomasin sen sitten jälkeenpäin itselin ja myönsinkin jossain viestissäni, että kyllä tuo mittaustapa sittenkin toimii.
    Se yksi nyt tuli tuumasten osalta todettua toimimattomaksi. Siitä se soppa mun osalta lähtikin, kun siten mittaamalla sain 5" jaolla olevista 4.75":sen ja loppun tiedättekin.
    Millisistä piti tarkastamani oikea mittaustapa, vaan en ole vielä ehtinyt ko. toimenpidettä tekemään.
     
  17. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Muuten, minun käsittääkseni tuo GM:n jako-homma ratkeaa aika helposti. Jos jako on 4,75" niin pultit ovat 7/16". 5" jaollisissa on 1/2" pultit.
    Näin on minulle kerrottu, ja ainakin omissa autoissa tuo pitää paikkansa.
     
  18. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tein piklaisen sorttauksen tuolta Eyeballin pulttijakolistasta.
    Näytti kyllä siltä, ettei sekään aina pidä paikkaansa, pääosin tosin.

    Oldsin kohdalla näyttäis toimivan, mutta noiden uudempien kohdalla taas ei (mm jaot)....

    _________________
    Project Blue-Eye
    Eyeball Products

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-11-05 10:39 ]</font>
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    moi noita reikävälejä mittailessa, onko kukaan mittaillu mikä mahtais olla 72 torinon pulttijako?
     
  20. Jasse

    Jasse 1st gear

    Juu kyllä noin oikea pitäs tulla, tai sitten vaan rohkeesti keskireiän keskeltä minkä vaan pultin keskelle * 2
     

Kerro tästä muillekin!