5-pulttisten mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja makke, 3.11.2003.

  1. 67

    67 1st gear

    fordin pulttijako,on sama 4,5" kuin mopareissakin(paitsi a-body,jossa 4" jakoakin).ja isommissa bemareissa,on riittävän lähelle 4,75 jakoa,oleva millinen.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Trigonometrisesti laskien saadaan viisipulttisille:
    1.) Mitataan kahden vierekkäisen pultin keskikohtien välinen etäisyys ja jos a) tulokseksi saadaan 70,92 mm, niin kyseessä on pulttijako 4,75 ja b) jos tulokseksi saadaan 74,65 mm, niin kyseessä on pulttijako 5.
    2.) Mitataan kahden pultin keskikohtien väli niin, että jätetään väliin yksi pultti ja a) jos tulokseksi saadaan 114,74 mm, niin kyseessä on pulttijako 4,75 ja b) jos tulokseksi saadaan 120,78 mm, niin kyseessä on pulttijako 5.
     
  3. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Pulttijakoon kuuluva mitta on pulttikehämitta/halkaisija, ja helppo mitata 4-pulttisissa, kun pulttireiät ovat täysin vastakkailla puolilla keskiöreiän yli.

    Mutta 5-pulttisissa joudutaan ainakin mielessä laittamaan ("piirtämään") tuo pulttireikä vastakkaiselle kohdalle ja mitataan sitten pulttireikien keskipisteiden välinen matka. Pientä heittoa toki voi olla jos ei ole porattu reikiä varmasti oikein (mutta lienee epätodennäköistä) tai on kuluneet pulttireiät esim. aluvanteissa.

    Lisäksi on vanteita, joissa on soikea pulttireikä, esim. Western Wheel, jossa on 2 lähes vierekkäin porattua pulttireikää muodostaen 8-numeron kuvion, ja siten tuo vanne käy sekä 4,50" että 4,75" pulttijakoisiin autoihin. Myös on samantapainen mutta täysin sileä "venytetty pyöreä" -muotoinen pulttireikäsysteemi, esim. Uni-lug vanteissa, joissa laitetaan sopiva metallilevy pulttireiän kohdalla olevaa uurrettuun koloon, ja tässä pulttilevyssä on sopivasti aukko kiinnityspulttia varten, ja nämä Unilug-vanteet soveltuvat tilanteen mukaisesti useampaan eri autoon (Ford, Mopar, GM), vaihdetaan vain tuo pieni levy.
     
  4. aspen360

    aspen360 1st gear

    kyllä vanteen jako on edelleen(ympyrän halkaisija). 4-pulttinen ja 6-pulttinen lasketaan vastakkaisten pulttien mitta keskeltä-keskelle tai pulttien mitta ulkoreunasta vastakkaisen pulttien sisäreunaan. 5-pulttisella mittaus on ongelma koska mittaus pultin keskeltä (ympyrän halkaisija)sattuu kahden pultin väliin...argh..neuvo: mittaa joku vanne jonka varmasti tiedät mikä jako on kyseessä
    vastakkaisten pulttien keskeltä-keskelle mitta ja pistä otsalohkoon muistiin ,esim. 4.5" jako vastakkaisten pulttien välinen on n.108.7mm (halkaisija 114.3mm) 4.75"n.115.2? ja 5" n.120.5? ehkä..näin
     
  5. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Viestejä on niin paljon, että joku on jo saattanut tätäkin ehdottaa.

    Mittauksenhan voi tehdä kahdessa osassa. Ensin mitataan esimerkiksi jonkin pultinreiän ulkoreunasta mitta vanteen keskiöreiän tästä pultista katsottuna kauempaan reunaan (eli keskiöreiän yli). Sitten mitataan minkä tahansa pultinreiän sisemmän reunan ja keskiöreiän lähemmän reunan etäisyys. Nämä lasketaan yhteen ja saadaan pulttikehän halkaisija.. Oli vähän ehkä vaikeasti selitetty, mutta kun asiaa ajattelee, periaate selvinnee. Eikä tässä tarvitse arvailla, missä kohtaa kunkin pultinreiän keskikohta on.
     

Kerro tästä muillekin!