5 X 108

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 27.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko missään jenkissä jakoa 5 X 108?
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Volvossa ja uudemmissa T-birdeissä...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Volvon jako

    Tulee yhteen rottelo projektiin volvon akselit, niin pitäis saada tavalliset reijättömät peltivanteet alle. Tarve ei vielä ole akuutti mutta ajattelin selvitellä etukäteen, jos tulis jostain vastaan.
     
  4. KimT

    KimT 1st gear

    Tuumamitoissa se on 4,25", jonkin pikkujenkin ns. pikkujako.
    Yhtälailla Wokkipannujen 4x114,3 mm on 4,5". Suoraan jenkkijaollinen, mutta 4:llä pultilla. Millit ja tuumat sekoitetaan vanteissa ja renkaissa tehokkaasti siitä huolimatta, että on standardit olemassa. 15" tuuman vanteet, näinhän se menee. Oletko koskaan kuullut 381 mm vanteista?
    Tai 2,75" rengasprofiilista, 70 sarjan! Taitaa jenkeissä mennä yhtä sekaisin ainakin profiili (korkeus) ja leveys.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    On tohon mittayksikköjen sekoittamiseen ihan käypä käytännön perustelu, sillä jos renkaan tyyppi on 275/60/R15, harva onnistuu sekoittamaan leveyttä, vannekokoa ja sarjaa toisiinsa, vaikka joku uuno olisi jotenkin saanut kirjoitettua numerot väärään järjestykseen.

    Siksi noita merkintöjä on nopea lukea ja tulkita luotettavasti, vaikkei lukutaidon kanssa muuten olisi hurraamista ja helppoahan sen pitää olla, että kaikki osaa. Ja kun joku systeemi osataan kaikkialla, mitäs sitä muuttamaan vaan siksi, että joku standartiliitto olisi tyytyväinen.

    2,75 tuuman rengasprofiilista en ole kuullutkaan, toi Nx5 sarja systeemi on kyllä tuttu.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä noi mitat on ihan selviä (puhutaan vanteiden pulttijaosta ei rengasprofiilista), joten tarkennan kysymystä: Missä "pikku jenkissä" (merkki ja malli) on 5 X 108 jaolla olevat vanteet?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos jossain ihmekatistkassa on 4,25 jako, mutta ainakin Moparin pikkujako on 4,00 ja isojako 4,50, Fordissa yleensä 4,50 ja letukassa 4,75 ja 5,00. Eli ei toi 4 1/4 ainakaan mikään kovin yleinen jako ole.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Audissa esim. C4 on 5x108 jako
     
  9. Kimi

    Kimi 1st gear

    Ainakin Ford Tauruksessani, vm -95, on jako 5 x 108 ( tai 5 x 4,25"). Olettaisin, että muistakin Fordeista voi löytyä samaa jakoa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitoksia,

    Pitää etsiä tauruksen peltivanteita...

    T:A
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead


    4 1/4 in.

    1992-90 DODGE - Monaco

    1992-88 EAGLE - Premier LINCOLN - Continental

    1999-86½ FORD -Taurus

    1997-89 Thunderbird,

    1996-95 Windstar

    1992-86½ Taurus

    1992-89 MERCURY - Cougar, Montego, Marquis

    1992-86½ Sable

    1996-90 PLYMOUTH - Laser (some 4 1/2")



    108 mm.

    1992-88 EAGLE - Premier

    1999-94 VOLVO - 850 Series, S70/V70 Series

    1999-90 940/960 Series

    1994-82 740/760/780 Series

    1994-79 240 DL, GL, GTL




    on jako 5 x 4,25"

    keskireikä ja offset pitää tsekata
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei ihme, ettei tule 4,25 jako mieleen, kun ei noin uusia autoja ole vielä ehtinyt olla 8)

    Keksireiän lisäksi kannattaa varmaan katsoa sekin, ettei ole etuvetovanteita sovittamassa takavetoautoon, voipi fillarit piiloutua korin alle ja päinvastoin.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myös Volvo 140-sarjassa.
     

Kerro tästä muillekin!