-54 windsor

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Toi turbottaminen on varmasti käyttökelpoisin vaihtoehto tollasseen maamoottoriin. Laittaa tarpeeks pienen solmun niin saa alakierroksille vääntöä.
     
    fxsts ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  2. ..tai sitten joku Eatonin M90. Mekaaninen ahdin voisi sopia maamoottoriin vieläkin paremmin.

    Ahdettuna se sitten helposti vaati sen ruiskun ja moottorinohjauksen. Tokihan ilmankin saa toimii, kuten videolla koekäytössä. Nykyhilppeillä on vaan paljon helpompi hoitaa, että seos aina sopiva ja sytkäkartat oikeat.
     
  3. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Tosiaan toi fööni olis kyllä ihan varteenotetta vaihtoehto tehon lisäykselle sillai oldskool meiningillä:D:Dkunnes kaikki muut perus jipot on käytetty...

    Tollanen pieni fööni ei varmaan hirveesti niele euroja, täytyy käydä kyselee marmoritiskiltä infoo ja mikä olis sopiva malli..
     
  4. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Tanks! Täytyy tosiaan tuumata tota turbon tuunaamista, kun saan motin pois keulilta ja purettua...
     
  5. Laitetaas vielä noiden Volvon Mitsun ahtimien nimityslogiikkaa. Tämä on pöllitty suoraan Volvo -foorumilta:

    "Tässä nyt esimerkkinä lukuohje etuvedon ahtimesta

    TDO4HL-15G = ahtimen malli (voi olla myös esim TDO5 tai TDO6 sarjaa) (keskiosan malli - eräissä kompressori vaihehdoissa keskiosakin voi vaihdella)

    TDO4HL-15G = pakosiiven koko (ilman kirjainta pienin -> L, H, HL)

    TDO4HL-15G = kompressorisiiven ja kotelon koko (mitä suurempi luku sitä isompi siipi / suurempi tuotto)

    TDO4HL-15G = siiven profiili

    Pakopesässä on myös numerosarja ja sen perässä - 6, - 7 se on pakopesän koko (kutosen pesä, seiskan pesä)"

    ja

    "Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
    C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
    G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
    T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta."

    Toi aiemmin linkkamani oli TD04L-14T, ja sitä on ollut B5254T2:ssa:

    The B5254T2 is a 2.5 L (2,521 cc) straight-five. Bore is and stroke is with a compression ratio of 9.0:1. It is turbocharged and intercooled with a power output of 210 PS (154 kW; 207 hp) at 5000 rpm with 320 N⋅m (240 lb⋅ft)[163] of torque at 1500–4500 rpm.

    Tässä on sen hiukan isompi versio, TD04HL-16T. Sitä on käytetty:

    The B5234T3[72] is a 2.3 L (2,319 cc) straight-five. Bore is 81 mm (3.2 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 8.5:1. It is turbocharged and intercooled with a power output of 240 PS (176 kW; 236 hp) at 5100 rpm and 330 N⋅m (240 lb⋅ft) of torque at 2400–5100 rpm

    Jos tuolle tielle lähtee, niin se lienee makuasia, että kumpi on parempi. Molempia muuten saa Biltemastakin.
     
  6. Niin siis lähinnä tuo hiukan vertailuna tuohon Plymouthin lättäpään ahtimeen, joka on siis luultavammin mallia TE04H-13C ja siis kotoisin Chrysler Le Baron 2.2L, joka potkii 175 hp (130 kW).
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei ne turbojen valmistajain diagrammit turhaan ole tehty. Käyttää niitä jos haluaa valita propellin optimikokoiseksi. Mä aikanaan valkkasin turbon just tuollaviisiin alkuperäisen käyttötarkoituksen tuoton (90-100hp, TDI) ja samalla turbon valmistajan Garrett suosituksen ”100-150 hv moottoreille, 1,2-1,6 litraa”. Sitten joskus ajankulukseni katselin ne käppyrät GT1544S osalta ja kas kummaa kun ei millään alueella osunut parhaan hyötysuhteen kohdalle! Ei silti, kyllä se mukavasti viheltää.
     
  8. Kaikki turbon valmistajat ei julkaise turbokarttoja. Silloin on mentävä vähän väkisinkin fiilispohjalta ja muiden kokemusten perusteella.

    Siitä hiukan aasinsillalla vielä noihin viriosiin. Moniin ahtimiin saa billettisiipiä, niin vaikka alkuperäisestä turbosta olisi joku kartta, niin ei se enää päde enää.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ehkä silloin kannattaa pysyä niissä perusmalleissa, joihin kartat löytyy. Ja Biltemaluokan tavara on enempi vähempi jonkun originaalin kopiota - kun kerran korvikkeeksi on tarkoitettu. Silloin voi käyttää alkuperäisen karttaa edes osviittana.

    Tokkopa se liotushoidolla henkiin herätetty sivuventtiilikutonen ihan ekaksi kaipaa billettisiipistä viriviriturboa. Kunhan edes muutaman kymmenyksen ahtaa ja sen mielummin alhaalta kuin punarajan tuntumassa.

    Kokemustahan syntyy joka kerran lisää. Siksi kerroin omastani.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Olen aika lailla samaa mieltä. En nyt tarkoittanut mitään billettisiipiä tähän, vaan yleisellä tasolla.

    Mitä tulee noihin Volvon malleihin, niin nimenomaan ne on Biltemassa kiinakopioita. En kyllä löydä kumpaakaan karttaa, mutta sisarmalleihin löytyy:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Noista voi varmaan sitten päätellä sopiiko tommoinen, mitä ehdottelin.
     
  11. Jäi eilinen kartta-asia vielä kaivelee, niin tässä on nyt se sitä kautta tarkasteltuna.

    Lähtötiedot:

    The biggest and most powerful version of that engine they used was in the '54 Windsor:

    Engine Bore & Stroke: 3-7/16" X 4-3/4"
    Engine Displacement: 264.5 Cu. In.
    Compression Ratio: 7.00:1
    Taxable Horsepower: 28.36
    Horsepower: 119 @ 3,600 RPM
    Torque: 218 Ft. Lbs. @ 1,600 RPM


    Painesuhde:

    [​IMG]
    Tähän voidaan laskea muutama arvo 0,2-0,6 ahtopaineille. Eli painesuhteet 1,2-1,6.

    [​IMG]
    Toi täytösaste on englanniksi VE. Tässä se arvoja:

    VE = engine volumetric efficiency. From A. Graham Bell's book Forced Induction Performance Tuning some good values for VE are:
    Stock 2-valve = 85%
    Stock 4-valve = 90%
    Street modified = 93%
    Competition = 105%


    Käytetään arvoa 0,85, vaikka lättäpäässä on todennäköisesti vieläkin huonompi.

    VK= 264.5 Cu. In. => 4,334 litraa

    n= 3,600 RPM => 60 kierrosta sekunnissa

    p2 = 1,2-1,6 absoluuttinen (0,2-0,6 bar ylipaine)

    p1 = 1 bar

    T2= 400K

    T1 = 300K

    Kun luvut sijoitetaan kaavaan, niin saadaan seuraavat arvot:

    Ahtopaine bar/ilmamäärä M3/s

    0,2/0,099473597

    0,3/0,107763063

    0,4/0,11605253

    0,5/0,124341996

    0,6/0,132631462

    Sen jälkeen sijoitetaan pisteet kartoille.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Noista minusta olisi paras tuo viimeinen 18T, mutta tässä kannattaa muistaa että toi VE arvo on lättiksessä on varmaan surkeampi. Minun mielestä se mikropeniksen verran pienempi 16T voisi olla ihan hyvä valinta. Mitäs mieltä SS on?
     
    12345678910 ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  12. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

    https://www.garrettmotion.com/boostadviser/
    http://www.turbos.borgwarner.com/go/2GQECI

    Pari kätevää laskuria, tehontarpeeseen perustuva pika Garretilta josta saa pari virtaus ja PR pistettä ja pitkän kaavan BorgWarnerin Matchbot jossa paljon detaileja sekä kompressorikartat ja turbiinin valinta taulukko .
    Sihen myös Youtube opastusvideot

    Garrettin ahtimien teknisiä tietoja tarkemmin, kartat ja pakovirtaus käyrät
    https://www.garrettmotion.com/racing-and-performance/performance-turbos/
    Näiden kopioita on kauppapaikat pullollaan.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Pitikös se tarkastelupiste hakea vielä osakierrosalueella, yhdistää sitten viivalla tästä täyden kierrosalueen toimintapisteestä ja jos se viiva menee mukavasti yli tuon keskellä olevan parhaan hyötysuhteen alueen yli, niin se on siinä. Alimmaisella kolmesta turbosta näyttäisi olevan hyvät onnistumisen edellytykset.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  14. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Kiitoksia arvon Herrat näistä tähänastisista spekseistä, mulla ei todellakaan ole mitää hajua näistä turbo jutuista, täytyy perehtyä jossakin välissä... mutta aika vahvaa dataa tullut herroilta Miguelo ja SS......
     
    Gary Grand, palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Voip olla, että joku tekee niinkin. Garrettin ohjeessa ei ollut semmoista eikä tuossa lopputyössä, mistä pöllin kaavat.

    Ei tämä ole rakettitiedettä. Laittaa vaan numeroita kaavaan. ;)

    Tuosta VE arvosta vielä..Käytin tuossa aiemmin sitä 0,85, mutta kuten kirjoitin, että se on todennäköisesti pienempi. Jouduin googlaa aihetta, kun ei lättäpääkoneisiin löydy lukemaa. lopulta löysin Engine Airflow HP1537: A Practical Guide to Airflow Theory, Parts Testing -kirjata lukeman:

    [​IMG]

    Niinpä päivitin noita lukemia:

    VE75%

    0,099473597 => 0,087770821

    0,107763063 => 0,095085056

    0,11605253 => 0,102399291

    0,124341996 => 0,109713526

    0,132631462 => 0,117027761


    VE65%

    0,099473597 => 0,076068045

    0,107763063 =>0,082407048

    0,11605253 => 0,088746052

    0,124341996 => 0,095085056

    0,132631462 => 0,101424059


    Päivitin karttoja noilla molemmilla sarjoilla:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ja on mulla siitä 18T:kin kuva, mutta Imgur alkoi vittuilee. Voin julkaista joskus sen, jos se suostuu yhteystyöhön. Mutta joo, näillä arvoilla tuo 15G:kin natsaa aika täydellisesti. Olen edelleen sitä mieltä, että se 16T voisi olla hyvä valinta ja varmaan 14T:kin toimisi noista Mitsuista.
     
    Muokattu: 24.6.2019
  16. Nyt se toimi. Ja tässä sekin kuva:

    [​IMG]
     
  17. Tässä vielä noista karttojen eroista. Ei kamalan suuria eroja:

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Jokos tästä on männät irronnut?
     
  19. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    No ei ole! Tänään kerkesin pyörähtää tallilla, ja imeytin diisselit pois kutospytystä ja samalla paukuttelin mäntiä...aivan yhtä puuta:mad: joten laitoin nyt polttoöljyä tilalle jos vaikka lähtis liukenemaan hieman paremmin.
    Kävin jo hakemassa norsun valmiiksi koneen pois nostoa varten..
    Kestääkö tollanen esim bilteman moottoripukki ton 6tos koneen painon???
     

Kerro tästä muillekin!