-58 letukan (x-runko) perän purku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ahis, 19.10.2005.

  1. Ahis

    Ahis Gearhead

    Eli kyseessä eteenpäin aukeava malli, ei takapuolella muuta reikää kuin öljyn täyttö. Joku vastustaa, etummainen lohko ei vaan irtoa, raottuu n. 10mm, mut ei tuu pitemmälle. Vetareita ei kaiketi saa mitenkään pois ennenkuin on ns. kannen saanut irti ja päässyt käsiksi c-lukkoihin. Kenelläkään vinkkiä mikä siellä pitää kiinni? Ite epäilen niitä monia valtavia hammasrattaiden lohkareita mitä siellä on silppuna sisällä... mut en nyt vielä ole uskaltanu alkaa voimalla vääntämään jospa onkin joku juttu mitä en ole huomannut... niin ja asiaa hankaloittaa tietty se et perä on tietenkin autossa kiinni.

    Netistä en itse löytänyt googlettamalla oikein mitään, voi olla et oli väärät hakusanatkin...
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ei kai ton ikäisessä ole C-klipsejä? Käsittääkseni C-klipsi perät tulivat Letukkaan joskus 1965? Ja muihin GM:iin vasta 1970..
     
  3. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Siis jos tässä on kyseessä samanlaisesta perästä mikä löytyy myös classic chevyistä, niin yksinkertaisesti vedät vetarit ulos ja hoplaa, murikankin pitäis sitten irrota banjosta. Muistat tietty irroittaa vetarit jarrukilvestä...
     
  4. Ahis

    Ahis Gearhead

    juu ei ole varmuutta c-renkaista!

    Koitin jo kiskoa vetareita, ja irrotin jarrukilven neljä pulttia, piukassa vaan on nekin. Mut ilmeisesti siis vetarin kuuluis irrota ilman "kevätjuhlaliikkeitä" perästä? Varmaan sama perä ku classiceissa juu.

    No koitetaan voimalla kun ei kerran taidot riitä... Kiitos tiedoista!
     
  5. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Vetarit tietty saattaa olla tiukassa, varsinkin jos lievää poikimistakin on tapahtunut...
    Omasta perärempasta on niin paljon aikaa etten tarkkaan muista, mut muistaakseni jollain liukuvasarakombinaatiolla ne vetarit läks irti?
     
  6. Ahis

    Ahis Gearhead

    selvä se, kiitoksia! Silpusta päätellen poikiminen on vielä lievä ilmaisu... Mut oli se vaan silti kivaa niin kauan ku se kesti! Heh!
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ilmeisesti sait siis ne vetarit irti ja "klunssin" myös irti... :eek:
    Ja sisältä löytyi kaikenlaista pientä ja kiiltävää ja kovasti epämuotoista metalliosaa :odroll:

    Mitäs seuraavaksi, meinaatko korjata ja kasata perän vai vaihtaa tilalle esim hiasen akselin?
    Nimittäin ehjän tuommoisen x-runkoisen perän tai sen osien löytyminen on onnenkauppaa.....
     
  8. Ahis

    Ahis Gearhead

    juu kato ei oo vielä vetarit/murikka irti, huomenna taistellaan seuraavan kerran! Mulla on tiedossa toinen perä tohon mutta kun on koko talvi aikaa ni koitan kurkkia mitä sieltä on rikki ja mitä kyseiset osaset tulis maksamaan. Tiedossa oleva perä on käytetty (tietty) ja mun säkällä se hajois ensimmäiseen kiihdytykseen... Joten jos ei stanasti kalliimmaks tuu korjata tuo vanha perä niin aattelin siihen satsata. Olis jotain uutta sit tossaki läjässä.
     
  9. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    mul on -58 letukan shop manuaali. siin on aikast tarkasti kuvattuna tommosen perämurikan remontointi. jos kiinnostaa niin saattasin ehkä töissä saada skannailtuakin..
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    yv:tä pukattu metriläiselle! Ja muillekkin tiedoksi niin olisin halukas ostamaan viiskasin shop manuaalin jos jollakulla olis ylimääräsenä!
     
  11. kp

    kp Gearhead

    tuohon perään saa jenkeistä osia uutena
    paitsi pikkurattaat taisi olla vaikeat hommata
    laakerisarja noin 120 usd
    välitys 100-300 usd 5.11-3.08

    sama murikka 55-63
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    hyvä tietää, aloin nörtteileen lisää ja löysin oldcarmanualprojektista hyvät kuvat perästä, varmaankin juuri shopmanuaalista skannattuja, joten metriläiselle tiedoksi etten tarvii kuvia, shop manualin voisin kyllä ostaa jos irtoaa huokeella...
     
  13. Ahis

    Ahis Gearhead

    ja tuohan tuossa yllä olin minä...
     
  14. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    Mulla olis käyttämätön 3,73 välitys (Richmond) siihen sun perään. Jos kiinnostaa, laita yv:tä
     
  15. Ahis

    Ahis Gearhead

    Silppua oli aikaslailla... vetarit tosiaan lähti ihan vaan kiskasemalla/kampeemalla. Ne olikin lähestulkoon ainoot mitkä oli ehjänä... mm. pikkurattaat palasina. Laakerit oli ehjät! Tietty vaihtoon menee nekin nyt.

    blt4spd:lle lähetetty yv...
     
  16. Ahis

    Ahis Gearhead

    mitäs nämä perässä olevat koodit oikein meinaa? oikealla puolella: K221, 3725899 GM 31, vasemmalla: AB12 02

    Joskus aikasemmin löysin netistä noihinkin selitykset, nyt ei millään.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja tuo mainittu tiedossa oleva perä oli tietenkin uudemman mallinen... Eli ostetaan perä jos jollakulla ylimääräsenä. osakasatkin kiinnostaa, erityisesti poskilaakerin pukki joka on vanhassa rikki (eikä saa uutena)...
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    yllä minä, yv:tä voi laittaa jos osia löytyy, puhelimellakin saa kiinni 045-6771312 numerosta.
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ......osakasatkin kiinnostaa, erityisesti poskilaakerin pukki joka on vanhassa rikki (eikä saa uutena)...
    En maalaa piruja seinälle, mutta olisiko 50-60 luvulla valmistustoleranssit niin pieniä ja tarkkoja, että laakeripukissa ja perämurikan rungossa oleva kierre sattuu kohdalleen jos vaihtaa vain sen laakeripukin perästä toiseen??? :-?
    Niissä laakeripukin reijissä on sisäkierre ja säätömutteri, millä säädetään lautaspyörää poikittain ja niiden poskilaakereiden preload.
    Shop manual valaisee huomattavasti asiaa.
    Oletko jo jostain saanut ko eeposta tai kopiota perä osiosta?
    Jos ei niin laita vaikka yv:nä postiosoite niin kopioin sulle ko kohdat.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Metriläinen lupas lainata shop manuaalia kopioitavaksi. Kiitos tarjouksesta silti. Uskosin että kierre kyllä sopii muistakin, tai ainakin saa sopimaan jotenkin. ja tuskinpa kenelläkään on ylimääräistä pukkia jonka myisi pelkästään, joten ei varmaan tarvi murehtia...
     

Kerro tästä muillekin!