-58 Letukat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ahis, 23.4.2005.

  1. Ahis

    Ahis Gearhead

    Osaakos kukaan sanoa paljonko mahtaa suomessa olla viiskaseja?

    Kenelläkään historia tietoa 2dht bel airista (Ollut valkoinen, rek.nro JVO-24, edellinen tunnus NPE-64), liikkunut kaiketi Lahden suunnalla pari viimeisintä vuotta mattamustana/liekitettynä. Nyt mulla täällä Porissa.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En osaa vastata kysymykseen mutta kysyn lisää:
    Onko Suomessa yhtään vuoden '58 Sedan Deliveryä?
    Se olisi komea peli 8)
    Ei taida ihan dodgella päikseen saada vaihdettua :odroll:[​IMG]
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    jotakin
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan nuita ollu... Menny osa Ruåtsiinkin...

    Oliskohan 2-3 kappaletta on/ollu suomessa, silleen hienosti laitettuina.
     
  5. BEL AIR -58

    BEL AIR -58 1st gear

    Karkkilassa on ainakin yksi, eli meitsin 4d HT Bel Air. Se legendaarinen.
     
  6. budweiser

    budweiser Gearhead

    Joensuun seudulta löytyy 2 kpl farkkuja, toinen on just tuollainen delivery ja toinen on 4-ovinen. Deliveryn omistaja vierailee tälläkin palstalla joten kertokoon lisää jos katsoo aiheelliseksi.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Eikös toi delivery ole tehty farmarista hitsaamalla kyljet umpeen? Valkoinen/vaalean sininen?

    On noista ollut täällä juttua moneen kertaan, esim Vanhoja Salolaisia autoja ym palstoilla.

    Kotkassa on/oli Suomi Bel Air 2DHT. Muuttoautona tullut kai Kanadasta. Kuutonen ja PG. Reippaassa raggari käytössä oli 70 luvulla, omistaja näytti vanhoja valokuvia. Kävin sitä katsomassa vuonna 82 Kotkassa. Omakotitalon kellarissa ja se oli aika pahasti notkahtanut. Ei edes ovet auenneet. Omistaja lupasi sen laittaa kuosiin joskus. Oli oudon näköinen kun en ollut korkea kattoista 2 ovista HT 58 letukkaa ennen nähnyt, matalakattoisia Impaloita kylläkin.
    Jos Kotkalaiset tietää mitä tuolle Toivasen 58 Suomi Bel Airille on tapahtunut, niin kertokaa?
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toi 58 2dht majaili tosi pitkään Haminassa omakotitalon alakerrassa, nyttemmin kuulemma siirtynyt hieman lännemmäs mutta ei vielä(kään) ajossa. On hieno auto!!!
    Kouvolan lähistöllä on (ollut?) marjapuuron värinen 58 stw valkoisella katolla (muistaakseni), Nuo Joensuun laitteet mainittiinkin, ex-banana-hauler-delivery tais mennä ruottiin, 58 2d tolppia on useampia, Daven "stranger" lienee tunnetuin. 4d määrä lienee kohtuullinen. Ja impalat sitte erikseen.
     
  9. Pate

    Pate Gearhead

    Meikäläiseltä löytyy -58 Bel Air, 4-ovinen tolppa. Kuvia löytyy www-sivuilta.


    -Pate-
     
  10. IMPALA 58

    IMPALA 58 1st gear

    58 Impaloita on omien laskujeni mukaan noin kymmenkunta tosin pari on saattanut muutaa ulkomaille ja pari ollut vuosia projektiasteella.Omani toin 89 Californiasta , MKC-888.
     
  11. Ahis

    Ahis Gearhead

    Juuri kuulin tuosta omasta romusta (tänään muuten leimattu) että on parikin kertaa ollut robotissa oikaisussa, muistaako kukaan mitään legendaa autosta? Ollut valkoinen silloin ja ilmeisesti syvässä Etelä-Suomessa... Eipä silti AKE:stahan omistajat selviäis ja vois suoraa kysellä, mut täällä kysely ilmainen... :oops:

    Ja mitäpä vanhoista, uutta legendaa puskee kokoajan 8)
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Juuri joo selvis ku Ahis soitti mulle. Toi siis sama auto mikä joskus melkein 10v sitten oli peltiguru Stefun pajalla Keravalla. Se oli pahasti vedetty kaiteeseen ja Stefu oikoi sen. Eiks veijarit vetänyt sen kaiteeseen tuhannen solmuun samantien kun se oli oiottu ja taas takasin Stefun pajalle.. En tosta aiemmin kirjoittanut ku piti selvittää toi missä se nykyään ja toinen valkoinen Heli tyttösen Belarus Koivukylästä mitä niille nykyisin kuuluu. Siis ettei toi ole yks ja sama auto?

    impala68, Kotka ja Hamina meni multa sekaisin, mutta samasta autosta puhutaan. Omistajan serkun kanssa oltiin silloin juhannusreissulla sen serkun 68 Dartilla. Pitihän toi käydä kattomassa ja teki aika vaikutuksen. Se oli suorastaan mykistävä näky. Nuoremmille kerrottakoon että ei noita HT vehkeitä silloin paljon ollut. Toi oli kuullemma ainoa Suomessa. Heh, tosta aiheesta topic täälläkin. Impaloita oli tiedossa Riitan ja Fiskiksen mikä niillä on vieläkin, sitten pohjanmaan vihreä ja joku kolmaskin, vai oliko noita vielä enemmänkin? Suomi Hot Roddinngin elävä Lyseo kertokoon itse. Ton omistaja tuli tontille silloin 70 luvun alun coupe Eldoraadolla minkä se oli tuonut Floridasta ja se oli vitun mätä! Muistaakos Haminalaiset tuota? Autojen kuningas Cadilllac mitä täällä kuolattiin oli niiiin ruosteessa kuin vaan voi Floridasta tuotu auto olla. Ei tarvinnut multa kahta kertaa kysyä halusinko kotimatkan sen kyydissä. Teki ilmastoitu nahkapenkkinen hiljainen auto vaikutuksen, hyvä että olin 58 shokista selvinnyt. Tähän tietysti caddy miehet sanoo että 68 Dartin jälkeen mikä tahansa Caddy tekee vaikutuksen, mutta jättäkää sanomatta.
    JOO-58 eli Suomen ainoa 58 avo on ilmeisesti menossa Ruottiin? Sääli, mutta onhan se kenen tahansa ostettavissa, -vielä. Sit itketään kun se on jo mennyt.. Se oli vaalea kun se tuli Suomeen, sitten turkoosi, sitten musta/tumman vihreä Kari B maalaamilla kuvioilla ja nyt vielä nykyinen omistaja teki isot peltityöt siihen ja maalas orkkis väriseksi, mikä on lähellä tuota Riitan Suomi Impalan väriä. Org 348, connie kit, fenderit ja tupla antennit ym mitä svedut kyllä arvostaa ja maksaa. Siksi sitä kaupitellaan sinne. Tänne ilmeisesti turhaa edes yrittää myydä moista?

    Kaijalaisella muuten aika hyvät kovapeltiset etulokkarit myytävänä. Tätä avon omistaja manasi mulle kun kerroin. Liian myöhään kerroin kun hän oli omat jo hitsannut. Ei ollut internettiä eikä tätä OD foorumia silloin.

    Ja Ahis onnea uudelle Autolle!
     
  13. mercuryblues

    mercuryblues 1st gear

    Noita 58 deliveryitä on mun tiedossa kaksi alkuperäistä suomiyksilöä, toinen Joensuun seudulla ja toinen aikoinaan Pori - Vaasa linjalla.

    Ja sitten se Banana hauleri joka meni Ruottiin.


    Farmeja on kait kolme.

    Masan ikuisuusprojekti josta tehtiin 2dht deliverykustom, sitten se sinivalkoinen ja jossain Hml - Tre välillä majaillut punavalkoinen varmari.


    Nää mä muistan, muutapa paljon en....


    Mano
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Näin puhuu mies minkä '50 avossa on kojelaudassa Brian Setzerin nimmari. Muistatko kun Setzer sen kirjoitti Porissa joskus vuonna kivi ja kanto?
    Setzer ja Slim Jim ollut mun 58 avossa kanssa, mut ei tullu nimmareita tajuttua ikuistettua. 89 kaivarin keikan aattona voitin ne biliksessä cafee metropolis ja piti lähtee kruisaalee, mut niitten manageri esti meiningin. Seuraavalla kerralla kyllä, jos sellainen mahdollisuus tulee niin mulla kans nimmarit kojetaulus ja lakkaa legendojen nimmareiden päälle.
    Johnyn pitkillä Mikkelin kilvillä oleva 58 saa multa syvän respecta! Pitäis kai olla jäävi kun tunnetaan jotenkin ja vuosien takaa. Silti sulla hieno 58 ja olen sen kehityksen nähnyt ja sitä jatkossakin tarkkailen. Tiedät että muistan kun se tuli maahan. Samoihin aikoihin ku mun Buick. Ehkä jotain pohjamaalia oli alussa molemmilla, ja ehkä mulla on vieläkin, mutta sun Autos rupee näyttää jo Autolta. Pohjamaalien jälkeen sun oli lähellä American Graffitti viis-kasia. Se look oli hieno, mut nyt näyttelyssä olin aikas äimänä ku sen vieressä olin tosiiii piiiiitkään. Kool! Rakentelu jatkuu ja tuskin se tollaiseksi jää? Mun puolesta sais jäädä, mutta Johnyn tuntien pikku hiljaa siihen tehdään jotain ja tiedä vaikka siitäkin tulis MR niin kuin mun Buickista vuonna 2008? Sorry pitkä avautuminen, mutta mulle 58 pyhä asia yli puoluerajojen.
    Ja tohon sun Karkkilan legendaariseen me palataan vielä.
    I'l be back 58!
     
  15. loru

    loru 1st gear

    Hei Ahis
    jos tämä on nyt mitä ilmeisemmin sama auto niin tässä hieman historiaa:

    Auto ostettiin 80-luvun loppupuolella chevys onlysta ja majaili tapanilassa /helsingissä muutaman vuoden, silloin siitä käytiin läpi kaikki mahdollinen ja vaihdettiin tekniikka etc. auto oli tosi upeassa kunnossa ja alkuperäiseltä väritykseltään kaksi värinen, etulokasuojissa oli kiinni harvinaiset pikkulistat jolla rajattiin kaksivärinen ala-yläosa.
    En tiedä onko näitä 2d ht bellaireja muita, itse en ole nähnyt kun tämän yhden. Etupään pellit eivät ole vaihtokelpoisia 2d ht impalan kanssa, ainakaan tämän ja mun yksilön välillä, niin monta kertaa niitä sattuneesta syystä mittailtiin, kun vierekkäin seisoivat...
    Auto lähti 90-luvun alussa jonnekin ja näin sen joskus 90-luvun puolen välin jälkeen mm yhteisvarastolla..ja todella oli mällätty parikin kertaa, pojat kävivät kyselemässä multa osia, joita ei ollut.
    Kenillä voi olla joitain pisteosia jäljellä...mene ja tiedä..
    mukavia ajokilometrejä beltsillä, on siinä autossa istuskeltu ja mukavia muistoja saatu..
     
  16. Ahis

    Ahis Gearhead

    No perskeles, kyllä täältä tietoa löytyy, kuha kehtaa kysel... Repsikan etulokari on kyl niinku perunasäkki vieläkin, ainakin kesään asti, silloin ois tarkotus vetästä väriä pintaan... Nätisti 327 siinä toimii vieläkin ja tien päällä kulkee ihan tasasesti, eli ajoltaan oikein hyvä, ulkokuorestaan huolimatta. Koitetaan loru törmäillä kesän pippaloissa, tuu jutuille jos vaan auton jossain huomaat! Nykyisin on tosiaan mattamusta liekeillä, kesällä siirrytään hempeempiin väreihin (auto emännän nimissä)[/img]
     
  17. BEL AIR -58

    BEL AIR -58 1st gear

    Nää harvinaisiksi mainitut etulokarien maalin rajaus "listat/palikat" on meitsin legendaarisessa Bel Airissa, mutta puuttuu ne pienet "listan" pätkät jotka on etu ja taka ovien välissä. Mielestäni siinä kuuluisi olla sellaiset, vai kuinka? Voin toki olla väärässä mutta, ainakin on valmiinai kiinnitys reijät johon asentaa! :eek:
     
  18. platuart

    platuart Gearhead

    Ja onhan täällä myös se neliovinen `58, jolla Paul Anka kuskattiin 1959 Linnanmäen huvipuistoon keikalle. Näkyy komeasti siinä vanhassa filmissä, joka on siellä Lintsin museollakin pyörinyt. Selvitettiin auton nykyinen omistaja, olisi ollut aika cool saada se viikon päästä Lintsi-cruisingiin, mutta vehje on työn alla, eikä valmistu vielä. Ois ollu hienoa ajattaa Barnshakers stagen eteen samalla autolla kuin Paul Anka aikoinaan.
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo....jaa oliks se Eldo joku punainen jättikorinen??
     
  20. loru

    loru 1st gear

    No juu jos jossain nähdään niin tulen juttusille.
    tosin vanha pää ja sillee, nimittäin tarkistelin kaverilta ja beltsi ostettiin 1988 karkkilasta (chevys onlyn pihalla seisoskeli muuten vaan myöhemmin).
    ei muuta kun beltsillä mikkelin visulahteen gm.cruisersien kesätapahtumaan... :)
     

Kerro tästä muillekin!