5th wheelit Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    kuvia.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sillon kun mulla oli 34 jalkanen avion sevynperässä, jarruttelin useesti pelkästään kärryllä
    Sähköjarrusysteemi on yksinkertaisuudessaan nerokas. Nyt mulla on toi puskurista revittävä 3 akselinen mehujarruilla ja sekin tulee kuin sukkasillaan perässä, eituuppaa yhtään alamäessä eikä vemputa vastaantulevien pyörteistä.
    Kaikista paskimmat jarrut on noi mekaaniset vaijerivetoset. Jos ne olis hyvät, varmaan autoissakin olis vaijerijarrut..
     
    Saetkae tykkää tästä.
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    onoff road ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kiitos.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  6. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Normaalisti toi gooseneck pallo ,joka panteran kuvassa on luokiteltu 30k lbs ja 5th wheel n 25 k lbs. Toki löytyy 30k lbs 5 th wheel pöytiä mutta ei niin paljon. Eli toi normi nuppi lavassa on oikeasti se HD malli. Mahdollistaa myös ajon vähän röykkysemmässä maastossa, mutta tuo vetopöytä taas tasaisemman kyydin maantiellä.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Juuri näin, 5th wheelejä on nykyään ilmajousitettuna mutta on goosenekitkin saanu joustoo..
     
  8. hzemax

    hzemax Gearhead

    Heti ryntään ostaan tollasen. ,,, Ainut huono puoli pioneerina olemuksessa on se, et jonkun pitää maata ekana kuolleena nuoli selässä preerialla tai pellolla.

    Yritän vaan sanoa, et joku ottaa tällä rahaa, ku onnistuu/hokaa miten tämä tehdään oikein.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Opin taas uutta!
    Kiitos oikaisusta.
     
  10. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    kai sitä vetopöydälläkin aika pahasta röykyistä pääsee, kunhan saa ajaa suoraan. sit kun täytyy samaan aikaan kääntyä rajummin niin alkaa vääntää pöytää/autoa vinoon, kun pöytä on nivelöity vain auton suuntaisesti.

    esim siis jos nousee jostain pikkutieltä isommalle, jossa mäen töppäre. kärry 90asteen kulmassa ja veturi samaan aikaan metrin korkemmalla kuin kärry.

    Omassakin on toi kuula joskus ollut, oon miettinyt et aika pska kuskata kamaa kun se on lavan keskellä mutta näköjään niitä on tuollaisia taittomallejakin kuin panteralla. sellainen ois kyllä kätevä.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei kärryä ole ennenkään saanut tehdä ilman "hyväksyntää". Ennen sitä vain kutsuttiin rekisteröintikatsastukseksi, nykyään yksittäishyväksynnäksi. Sisältö on hyvin samanlainen molemmissa.

    Kytkentälaitteita koskeva testivaatimus se on, joka käytännössä pienensi omavalmistekärryjen määrää. Ei sitä kukaan varsinaisesti lobannut, Pyrsselistä se vaatimus tuli. Pakko myöntää myös, että se on kuitenkin parhaasta päästä vaatimuksia. Ainakaan minä en haluaisi nähdä katkeilevia vetoaisoja, mitä aikanaan jossain määrin tapahtuikin, mutta nykyään se on erittäin harvinaista.

    Tehdään omavalmistekärryjä vieläkin, nykyään vain hyväksytyistä/testatuista osista ja vähemmän kuin aikaisemmin.
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kuten sanottu, jenkkikärryjen hyväksyntä Suomeen ei ole mahdollista nykyisellä lainsäädännöllä, vaan se edellyttäisi säädösmuutosta. Sitä ennen pioneerit ottavat vain turhaan nuolet nahkaansa.

    Mutta konseptihan on vallan erinomainen, joten tässä olis kyllä ilman muuta sääntömuutoksen paikka.
     
    TopyCa, pantera ja palontie tykkäävät tästä.
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    No mutta asiat kun ei voivottelemalla muutu niin pitäskö tehdä asialle jotain?
    Jos puukenkäspedet on saanu oman kuulavirityksensä tyypättyä, niin mikä estää meitä tekemästä samoin?
    Skalli ja kaikki muut rekkapenat varmaankin vastustaa mutta siinäpä vastustelee...
    Jos intressiryhmä saadaan kasaan , lähden ilomielin savottaan ja voin sijottaa vaikka 10K projektiin tietysti sillä edellytyksellä että ko pääomasijoitus saadaan liiketoiminnan kautta palautumaan.
    Idaali olis se että joku tekis opinnäytetyönä ton regulaatio vertailun , tilannne katsauksen eu-verrokkimaissa, vaikuttavuusarvioinnit, jne, ja saatas valmis esitys paketti jonka vois viedä päättäjille.
    Mulla on yks goosneck coupleri jonka voin lahjottaa testikappaleeks..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Norri ja Saetkae tykkäävät tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Hinta...

    Kytkentälaitteita pitää olla tyypitettyinä/testattuina kaikkiaan neljä: vetopöytä, vetopöydän kiinnitys lavaan, kuula ja vetoaisa. Maksaa paljon, ja toisaalta aisa ja vetopöydän kiinnitykset ovat käytännössä kärry-/autokohtaisia.

    Jarruissa Eurosäännöt edellyttävät käytännössä, että järjestelmän järki on siellä peräkärryn puolella. Tämä tekee jarrusysteemistä monimutkaisen ja kalliin. Tosin, onhan se aika hieno se tulppaanijengin systeemi.

    Tämä pitäisi ratkaista niin, että jenkkiautot ja -kärryt hyväksyttäisiin sellaisinaan jollakin menettelyllä, eikä eurovaatimuksia tarvitsisi täyttää.

    Jostakin pitäisi löytää aikaa miettiä tätä. Alkajaisiksi lukea amerikkalaisten säännöt.
     
    Saetkae ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Äkkiä googgeloituna ei löytynyt amerikkalaisilta mitään väsytystestivaatimusta noille. Se tarkoittaa, että ei ainakaan suoraan voi verrata eurovaatimuksiin, joihin kuuluu dynaaminen testaus.
     
  17. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    mistä moinen ajatus että vastustaisivat?
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Skal vastustaa kaikkea säännöstelyn purkua
     
  19. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    no joo nuo isot järjestöt on aina oma lukunsa, mutta en keksi miksi rekkapenat vastustaisi.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Onko nää testivaatimukset luokkaa ruskea kirjekuori sisältäen nipun"asiakirjoja" joissa kaikissa on € merkki? Se tuli mieleen kun katsoin paikallisen halpamarketin pihassa myynnissä olevia peräkärryjä. Hinta oli reippaasti alle 1000e, mutta millä ihmeen tempulla ne oli saatu rekisteriin? Kärryt oli koottu kokonaan ilman hitsauslaitetta, POP niitit piti vaneripohjaa ja lavanreunapeltejä koossa. Ja sitten varsinaista runkoa ei ollut ollenkaan(!), vaan kantavana osana oli se pohjavaneri. Lavalle mätettävä hiekkakuorma tosiaan on sitten pelkän pohjavanerin ja lavan reunapeltien varassa. Vetoaisa oli mallia peltikouru, joka ei kovin kummoista voimaa tarvii, kun se on rusetilla. Ja tämä peltikouru oli pulteilla kiinni akselissa. Olisi pitänyt ottaa viritykestä kuvat, niin olisitte voinut ihailla kuinka tarpeellisia tällaiset hyväksynnät on. No tarpeellisia ne on niille, jotka ottaa rahat vastaan testeistä. Onhan testausukkojenkin käytävä kaupassa ruokaa ostamassa. Tuollaiset testatut räpellykset revähtää maantielle ennekuin ensimmäinen taloremontti on valmis. Päällepäin kärryt näytti tavallisilta auton peräkärryiltä, joten varmaan tuulipukukansa niitä ostaa kun hinta oli selvästi alle sen, millä peräkärryliikkeissä samannäköisiä kärryjä myydään.
     
    Muokattu: 4.12.2017
    onoff road, Saetkae, TopyCa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!