5th wheelit Suomessa

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. Olen itsekin vetänyt kalivieterissä jenkki trailereita silloin kun asuin siellä. Autoissa oli järkiään "liukupotikka" josta pystyi kärryn jarrutustehoa säätämään kuorman mukaan. Oli kyllä helppo homma ja toimi sata kertaa paremmin kuin meidän mekaaniset hoissa täytyy sysäys antaa vetoautolla ja sitten kärry jarruttaa yleensä liiankin nopeasti , ainakin alussa.

    Pysyy kalusto suorassa märällä ja liukkaallakin kelillä hyvin kun kärryllä jarrutetaan ensin.
    Jos oli tyhjä avotraileri, säätöpotikka pienellä ja hienosti jarrutti. Kuorman mukaan lisää jarrutehoa. Näin ne on ajaneet siellä pari kolme sukupolvea. Toimii.

    Jokainen siellä kehitysmaassa ajanut tietää että silloin kun on märkää, on aika liukasta, koska tienpinnassa paljon kaikennäköistä renkaista ja pakokaasusta tullutta saastetta. Ei tarvi kuin hieman jarrupedaalia raottaa niin kärry alkaa jarruttamaan ekana ja näin pysyy kalusto hyvin suorassa.

    Entäs sitten tuommoinen iso umpikärry kuten minulla. Aivan sama onko siellä auto sisällä tai ajaako tyhjänä = se saa jarruttaa samalla teholla aina, eikä mene jarrut tönkkiin , jos sitä pelätään. Massaa on sen verran paljon kärryssä päällä tyhjänäkin.

    No, tiedän että tuolla meidän rannikolla on hyväksytty vastaavia laitteita ja joku sanoi niin keski-suomestakin. Joku täällä on onnellinen jos en saa leimaan, mutta ei paljon meikäläistä hetkauta, tehdään muita ratkaisuja ja homma etenee. No, sitten alkaa se valitus että "kaikille pitää olla samat säännöt katsastusasioissakin...." eli suomalainen Vihervassuridemari -voivotus..... .
    AH
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä ne tietävät. Siellä on pari kiihtyvyysanturia, jotka haistelevat, mihin suuntaan kiihtyvyys muuttuu ja kuinka nopeasti. Lisäksi siellä on muutama muu anturi, mm. kuorman tunnistukseen. On oikeasti hieno systeemi, mutta kallis.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuollahan saa rauhoittumaan heijaamaan lähteneen kärrinkin?
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  4. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Pitipähän oikei tutustua, kun oma tietämys rajoittuu noihin vähän raskaampiin laitteisiin.
    Olin ollut siinä uskossa, että tuossa 13-napaisessa olisi jo jotain älyä, mutta näemmä ei. Eli tuon toiminta perustuu siihen, yhdistelmällä on jo olemassa hidastuvuutta, kun kärry alkaa jarruttaa. Siis vetoautolla jarrutetaan ensin koko yhdistelmää. Aivan kuin työntöjarrullisellakin. Tuossa kohtaa olisi mielestäni E-sääntö 13:ssa kehitettävää.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Näin on. Tosin kärryn sähköaivot reagoivat millisekunneissa ja jarruvoimaa ohjataan sinne missä sitä tarvitaan. On tuo parempi systeemi kuin työntöjarru.

    Mikä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että R13:ssa olisi kehitettävää. Eikä sitä, että jenkkisysteemi on oikein hyvä sekin.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Tuolta E-hyväksytty valmiina...mutta onhan nuo todellä köpelön näköisia jenkki vehkeisiin verrattuna...

    http://www.nosturitarvike.fi/avoperavaunut.php

    http://www.nosturitarvike.fi/Huomioitavaataustatietoa.php

    Yksi vaihtoehto olisi hankkia E-hyväksytyt akselit / vetokytkimet ja teettää koko perävaunu jollakin perävaunutehtaalla kotimaassa, hintoihinsa tulee, mutta saisi varmasti leimaankin...

    Perävaunutehtaat tekevät myös monenlaisia muutoksia räätälintyönä...vaihdattaisi orkkis jenkkikärryyn E-akselit ja vetokytkimen ?
     
  7. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Tuo nyt on vaan periaattelisesti väärä vaihtoehto , eli ottaa toimivasta laitteesta vetokytkimet, akselit ja jarrujärjestelmät irti ja korvata ne e-hyväksytyillä. Kyllä nyt pitäis kaikki tietotaito keskittää siihen että voisi järki voittaa tässäkin asiassa ja saatais rinnakkaishyväksyntänä myös USA-valmisteiset tuotteet niille harrastajille jotka kokevat halua sellaisen hankkia. Tuohan kielto on syrjivää ja estää ihmisen valinnan vapautta. Ymmärtäisin kyllä jos kielto koskee nimenomaan sellaisia laitteita mitkä ovat tieliikenne turvallisuudelle vaarallisia. Mutta nythän ei ole kysymys sellaisesta. Onhan tässä vuosien kuluessa jopa viimein järki alkanut voittaa mm.näissä valomääräyksissä. Itse muistan jopa sen ajan kun katsastuksessa pomppasi kun ei ollut e-hyväksyttyjä ovipeilejä ja heijastimia. Tai väärän väriset äärivalot tai vilkut. Tietenkin todelliset syyt löytyvät esim. tuonnin rajoituksista yksityisille henkilöille, virkamiesten poliittisista näkemyksistä ja tai kateudesta.
     
    1purehell, mcmies ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Täsmälleen näin.

    Sen lisäksi tuo E-hyväksytyillä korvaaminen maksaa enemmän kuin koko kärry. Muutama vuosi sitten yhden kärrynvalmistajan kanssa selviteltiin tuommoisen rakennusmahdollisuuksia. Siihen aikaan E-hyväksyttyä jarrujärjestelmää oli saatavilla tasan yhdestä paikasta hintaan 13000 euroa. Siihen sitte kytkentälaitteet päälle.

    :eek:
     
  9. No niin. Nyt on kärry leimassa. SovietFinlandia onkin MarketEconomy FInlandia nykyään.

    Aulis
     
    mikaa7146, Somppi, pantera ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Mikä veturina? Onko kuvaa?
     
    juhamann tykkää tästä.
  11. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jep, kuvia ! :)
     
  12. ZKP1971

    ZKP1971 1st gear

    Muistan nähneeni vuonna 89 tai 90 Motoparkissa Juha Kajon tiimillä valkoisen Chevy crew cab dually pick-upin, jonka perässä oli musta kolmiakselinen pitkä 5th wheel traileri. Kärry oli koekilvissä ja isot Pioneer-mainokset kyljissä.
    Vilaukselta näin samana kesänä tuon yhdistelmän Helsingissä. Komea näky.

    Toinen havainto 5th wheeleistä on Poutiainen & Ylikojola Top-fuel tiimin yhdistelmä vuonna 90. Sekin taisi olla koekilvissä.

    Kyseisiä kärryjä ei kaiketi saatu koskaan kilpiin.
     
  13. Somppi

    Somppi 1st gear

    Onko yhdistelmä ihan salainen vai etkö ole huomannut kyselyjä? :)
     
  14. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Ei varmaan ole Aulis huomannut. Eikö vetoauto ole Ford F150 5.4 -07 (RC500)? ja vaunu jenkeistä kotoisin.
     
  15. Gummisti

    Gummisti 3rd gear

    No löytyykö tästä faktaa vai oliko pelkkä vitsi.
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onhan se hieno juttu jos ennakkotapaus saatu ja leimaa lapussa.Siis jos on vaan totta...Varsinkin koska tallikaverilla F250 fjoorsi,vanhempaa mallia ja siellä lavalla valmiina kuulakolo.
     
  17. pagi

    pagi Gearhead

    Oliko tähän mitään tietoa?
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Tuoltahan se Auliksen Roush ja kärry löytyy...tosin ei ole 5th wheel, eikä goose neck.

    http://www.auliz.fi/project_13

    Äskettäin näin jenkki 5th wheel tai goose neck hevoskärryn, jota veti Chevy C/K3500 pick up, koko yhdistelmä oli väriltään keltanen eli kyllä niitä liikenteessä on edelleen.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onko toi niillä oikeilla ameriikkalaisilla sähköjarruilla joita se potikka säätelee,
    vai onko tässä se äly tossa kärryssä, eli vaatii veturin opettamisen kärrylle
    vai voiko vetää millä vaan kunhan virrat menee jarruyksikölle

    ------------------------------------------------------------------------------------------------


    Miten onko se laki vielä voimassa joka salli vetokytkimen etupuolelle liki 2m ylitystä ottaen huomioon ulkoneman käännöksessä

    Eli vanha kafi johon pikku remppasua ja alkovi aisan päälle
    Tai ennemmin jostain sopivasta nykyvaunusta joissa akseli vetopään ja takapään keskellä eikä painopisteen keskellä
     
  20. Gummisti

    Gummisti 3rd gear

    Nii tuo Auliksen kärry taitaa olla 3,5t kärry tai härmälandias et ainakaan enempää kuulaan laita. eli 3,5t kärryn kokonaispaino plus 150kg kuulalle mikä lasketaan autolle.
    Mut joku sais esitellä niitä oikeita kärrejä jos niitä kerran on.
     
    Muokattu: 25.11.2019
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!