6.2 D ilmavuoto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jacka, 23.11.2005.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Epäilen että autoni polttoaineen saannissa on ilmavuoto. Auto on Chevy Van 6.2 D vm.90. Pari kertaa on auto kiihdyttänyt hieman omiaan ja sen jälkeen on matka jatkunut taas ihan normaalisti. Auto lähtee käyntiin mielestäni normaalisti. Mitkähän on ne paikat jotka ovat mahdollisia vuotopaikkoja?

    On tarkoitus vaihtaa myös naftansuodatin, joten onko siinä suodattimessa tai suodattimen jalassa jotain ongelmakohtia? Joku joskus puhui, että "water in fuel-valon" anturista hajoaa o-rengas?!?. Missä se oikein siinä on (kertokaa tarkasti) ja miten kannattaa korjata (vai saako uusia)?

    -Jacka-
     
  2. niemikko

    niemikko 1st gear

    omassa oli samanlaisia kiihtymis oireita ainakin pitkissä vasemmalle olevissa kurveissa (ympyröissä) ja jos seiso muutaman päivän niin piti startata pitkään
    mutta korjaantu sen o-renkaan vaiholla kun on siis se kantikas suodatin koneen takaosassa niin sen suodattimen päällä on se ilmaus ruuvi niin se kokonaan pois niin siinä vieressä oleva häkkyrä ylös sen ruuvin reuna pitää sen pohjassa siihen tulee pari piuhaakin jotka kannattaa ottaa liitin irti ensin. voi olla jumissa mutta pyörittelin ees takas ja nostaa vaan pois. sielä on o-rengas siinä näkyvillä itellä ei just ollu samaa mutta vahvempi ja pienempi on toiminu venytettynä :oops:
    vois varmaan kannattaa kysyä samalla kun tilaa suodattimia taas.
     
  3. hanekki

    hanekki 3rd gear

    juu mulla oli kans sama vika ja se vika löyty kun otin polttoaine anturin irti niin oli se metalliputki nirhautunut poikki siitä läpiviennistä.
     
  4. wili

    wili 3rd gear

    Ja se perinteinen klassikoo eli SIIRTOPUMPPU joka viimeisillään aiheuttaa juuri em. kaltaisia kiihdytyshepuleita.
     
  5. GeeÄmmä

    GeeÄmmä 3rd gear

    Tarkasta myös suodatinjalkaan tulevat meno-ja paluuletkut, omassa samoja oireita, ja korjaantui, kun joltain tee se itse mieheltä jäänyt kaikki klemmarit kiristämättä, ilmeisesti letkujen uusinnan jälkeen...
    Ja tuo nim. "niemikko" kertoma häkkyrä (naftanlämmitin) vuotaa usein....
    Tarkasta nuo topicissa mainitut, ja vaihda sen jälkeen siirtopumppu, jos ei korjaannu. Usein siirtopumpun kypsyessä, alkaa kyllä oireilee nuo käyntiin pärähdys ja sen jälkeen piiiiitkiä starttauksia, mutta tiedä niistä varmax....
     
  6. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    tällänen vika mullakin oli... eikä muuten ollut kun vuoden vanha, paskaa laatua jo uutena.. osta kunnon merkkiä oleva äläkä halpaa kopiota :D :wink: näin opein minä siitä jutusta...


    eikun kirkas letku siirtopumpun ja suodattimen väliin ja käyntiin näät mahdolliset ilmakuplat... tietty pitäs ekaks laittaa tankin ja siirtopumpun väliin kirkas letku ettei vika ole jo sillä välillä..
     
  7. Jacka

    Jacka Gearhead

    Joo

    vaihdoin sen naftanlämmittimen(?) o-renkaan sinne suodattimenjalan ilmausruuvin alla olevaan paikkaan. Vanhakin o-rengas näytti olevan ihan ok, mutta vaihdoin hieman paksumman tilalle (kapea on tuo uusikin sinne uraan). Vielä ei ole ainakaan takunnut yhtään (yhden illan olen ajellut). Mikä muuten se on siinä naftansuodattimen jalassa alimpana se musta muoviosa joka menee suodattimen sisään? Siihenkin menee kaksi johtoa.
    Suodattimen ympäristössä ei ollut mielestäni kyllä naftaa, mutta ei kai pieni vuoto välttämättä teekään kosteaa paikkaa. Omatoimista kaasutushan on esiintynyt vain muutaman kerran. Yleensä käännyttäessä risteyksessä. Porasin muuten joskus tankin korkkiin pari ilmareikää, kun luultiin ettei tankissa saa olla niin kova paine (kova sihahdun korkkia avattaessa). Kuuluuko se alipaine olla siellä tankissa ja voiko sellainen aiheuttaa ko. toimintaa kääntymistilanteessa?


    ps. Siirtopumppu (alkuperäinen) on vaihdettu noin vuosi sitten, joten ei luulisi sen ainakaan olevan syy.
     
  8. Jacka

    Jacka Gearhead

    Joo

    vaihdoin sen naftanlämmittimen(?) o-renkaan sinne suodattimenjalan ilmausruuvin alla olevaan paikkaan. Vanhakin o-rengas näytti olevan ihan ok, mutta vaihdoin hieman paksumman tilalle (kapea on tuo uusikin sinne uraan). Vielä ei ole ainakaan takunnut yhtään (yhden illan olen ajellut). Mikä muuten se on siinä naftansuodattimen jalassa alimpana se musta muoviosa joka menee suodattimen sisään? Siihenkin menee kaksi johtoa.
    Suodattimen ympäristössä ei ollut mielestäni kyllä naftaa, mutta ei kai pieni vuoto välttämättä teekään kosteaa paikkaa. Omatoimista kaasutushan on esiintynyt vain muutaman kerran. Yleensä käännyttäessä risteyksessä. Porasin muuten joskus tankin korkkiin pari ilmareikää, kun luultiin ettei tankissa saa olla niin kova paine (kova sihahdun korkkia avattaessa). Kuuluuko se alipaine olla siellä tankissa ja voiko sellainen aiheuttaa ko. toimintaa kääntymistilanteessa?


    ps. Siirtopumppu (alkuperäinen) on vaihdettu noin vuosi sitten, joten ei luulisi sen ainakaan olevan syy.
     
  9. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    kirkasta letkuu vaan väliin..sillä sen saa paikallistettua :D :D
     
  10. Pex

    Pex 1st gear

    Et ole maininnut mitään, onko tankki aika tyhjä, kun kone rupee ryntäämään? Täydellä tankilla ei oireile tuollain??

    Kyllä mä etsisin syytä sieltä tankin päästä; paluuputki ei mene naftan pinnan alle=> paluu synnyttää pudotessaan naftaan ilmakuplia, ja imupuoli imaisee ilmat mukaan.

    Naftan pinta on alhaalla (luonnollisesti) tankin ollessa liki tyhjä=> ajat kurviin, polttoaine siirtyilee ja välissä imaisee ilmaa. Mullekin aivan tuttu juttu, kun nafta alkaa oleen finaalissa.

    Siirtopumppu ollessaan kunnossa on aika tehokas. Jos tankki ei saa ilmaa, se jopa muuttaa muotoaan. Olen itse tehnyt omann vaniin 245 litraisen rst-purkin, ja tein silloin täyttöputken varteen erillisen ilmaputken ja porasin korkkiin reiän. Erillinen ilmaputki auttaa tankatessa esim. suurtehomittarilla. Ja ihan tavallisellakin.

    Vannin' is FUN!! :D
     
  11. Jacka

    Jacka Gearhead

    Joo

    Joo kyllä se vain vieläkin joskus kiihdyttäessä ryntäyttänyt hetken, mutta tasaantunut kyllä melkein heti. Oireilee ainoastaan kiihdyttäessä, ei matka-ajossa, eikä tee koskaan pitkiä startteja. Tankki on ollut täynnä, että ei ole johtunut tyhjästä tankista. Kai sitä on pakko alkaa laittamaan läpinäkyvää letkua, että saisi vian paikallistettua. Eihän muuten sen PCV-venttiilin viallinen toiminta voisi aiheuttaa ko. ryntäämistä? Näytti vain siltä, on tainnut se venttiili päästää hiukan öljyäkin sinne ilmanputsariin (eikö se pitäisi erottaa öljyt ja höyryt?)...

    Mitäs seuraavaksi...
     
  12. RPOP

    RPOP 1st gear

    Mitenkäs, ittellä on hieman samanlaista ongelmaa...

    Auto seisoi pari viikkoa tässä nollakelien tietämillä tankki lähes tyhjänä. Arvelin kosteutta olevan systeemissä ja pistin suuttimienpuhdistuslitkun ja jääneston tankkiin. Eipä auttanut.

    Oireet: Menneinä vuosina on satunnaisesti joskus kylmäkäynnistyksen jälkeen liikkeellelähtiessä rynnännyt muutaman sekunnin, ihan kuin olisi jostain hetkellisesti tehoa tullut lisää reilusti. :) Eli ei ole luistava loota tms, kun koko auto ryntää ja kiekat nousee iloisesti. Kaasua tasassa pitäen.

    Nyt alkoi sitten ajossakin tekemään satunnaisesti ryntäilyä, ehkä kerran 10-30min aikana tms. Lisäksi parina aamuna on startannut kerralla, mutta sammunut samantien ja sitten on saanut sahata pitkään, jotta käynnistyy.

    Suodattimen vaihdan viikonloppuna, mutta siis ilmeisesti letkuvuotoja tms. pitäisi tarkkailla tai sitten siirtopumppua, joka on missä ja minkänäköinen mötikkä? Ja tuo WIF-anturin tiiviste, onkos se ihan kumirengas?

    Mitäpä muuta?
     
  13. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Entäs kun samainen kone startattiin ja lähti käymään ja hetken kuluttua käynti muuttui "rynkyttäväksi" ja auto sammutettiin eikä ole sen koommin käymään lähtenyt, kilinää eikä kalinaa ei kuulunut mutta kaikilla ei käynyt.. Ryntäilyjä on joskus ollut ja epätasaista käyntiä
    heti startin jälkeen.. Auto vm.85 yhdellä kanttisella suodattimella jossa pa lämmitin..
     
  14. keroeero

    keroeero 1st gear

    Re: Joo

    vaihda siirto pumppu omassa meni kaks pumppua vuodessa, sen jälkeen vaihdoin sähkösen pumpun ja toiminut sen jälkeen ku kello.
     
  15. Pex

    Pex 1st gear

    Yksi todella iisi vaihtoehto on laittaa takaiskuventtiili ennen siirtopumppua. Noissa "quality after-market"-pumpuissa tuppaa oleen sitä vikaa että takaiskut ei pelaa. Nokka ylhäällä koppiauto parkkiin... Sahaa kunnes pääset lähtemään... Noin 7 euroa maksaa moinen palikka letkun väliin.

    "Hermoa säästin, siis letkun väliin takaiskun päästin"

    Oho, naftasuoli rupee pulppuaan..... :eek:

    Nimim. "100 000 litraa taataan tämän sähköpumpun toimivan"....
    Paskan möivät, mekaaninen hyvä toimii kuin Buick.
     
  16. e.t.i

    e.t.i Gearhead

    Itselläni kyseisten kaltaisia ongelmia. kärsivällisenä miehenä laitoin koneen käymään ja ajattelin ootellaan ja se palkittiin vuoto löytyi yllättäen koneen suht. kalliista JAKOPUMPUSTA sieltä koneen perästä katsoo lampulla sen imuhässäkän alta niin näkyy, kun tekee sellaisen pienen nafta helmen pohjaan keskelle. Onko kellään tietoa siellä pohjassa olevista "ropuista" onko niissä tiiviistettä tms. ja mitä ne roput on ja voiko vian korjata? en ruvennu purkamaan kun ei oo tosta pumpusta oo kokemusta ja pitäis aamusta ajaa.
     
  17. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    No nii just 8 hehkuu paskana(uusilla lähti käymään) jonku verran vaan motti heilu ja kävi päin persausta, eip tainnu olla kaiki mukana.. startailtiin ilman hehkuja ni ainaki yks reikä kuiva siis ei tullu mitään ko kone pyöri.. suuttimet testaan huomenna. taitas olla paras paalata haisuli kiisseli tai laittaa 454 tai..
     
  18. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    joo suuttimet testasin, avaitumispaineet kohdallaan (105bar) paitsi yksi 125bar, eikä mikään vuotanut! sumut osassa ei kovin tasaisia.. miksi yhdestä hehkun reijästä ei tullut sumua startatessa(ei125bar suutin) voiko pumppu hajota niin ettei anna p-ainetta yhdelle?
     
  19. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Tosta tankin alipaineesta tuli vielä mieleen, että mistä sen ois tarkotus ottaa korvausilmaa? Onko jossain joku venttiili, joka päästää sinne ilmaa, kun alipainetta on riittävästi? Kenties sen takia, ettei löpöä pääsisi ulospäin? Itellä ainakin joskus sihahtaa, kun korkin avaa ja joskus ei.

    Sitten omituisempi juttu. Autossani on tuplatankit, joista toinen oli ollut käyttämättä, kun ed. omistajan mukaan vuoti täytenä. Kokeilin avata korkin, ja tankki sihahti. Ajattelin, että eipä voi paljoa vuotaa, kun ei sinne kerta ilmakaan pääse. Pistin tankin täyteen, annoin seistä yön yli ja päästin ensin naftaa pois paskan ja veden varalta. Sitten ajoin ja tuntui toimivan. Seuraavana aamuna oli auton alla lammikko. Onko siis tankkien ja tankinvaihtoventtiilin välillä takaiskuventtiilit, jolloin linja voisi vuotaa takaiskuventtiilin ja vaihtoventtiilin väliltä pitäen silti tankissa alipaineen, vai mikä tuon selittää?
    Tätä tankkia käyttäessä kone myös käynnistyy hiukan huonommin, eli sieltä linjasta se tuntuu pois valuvan..

    Tuohan tuntuisi toisaalta ihan järkevältäkin ratkaisulta, jos halutaan että kone saa varmasti heti naftaa kun tankkia vaihdetaan.
     
  20. wili

    wili 3rd gear

    Korvausilman pitäisi tulla sen korkin kautta. Jos sihahtaa kun avaa niin tankkiin on syntynyt alipaine. Kokeile jättää korkki puoli kierrosta auki, auttaako ongelmiin?
     

Kerro tästä muillekin!