6.2 D jatkuvat öljyvuodot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja capri30S, 19.1.2014.

  1. capri30S

    capri30S 1st gear

    Alkaa palaan hihat ton kuuskakkosen jatkuviin öljyvuotoihin. Sellasta pientä tiivisteiden läpi tihkumista siinä on ollut aina, mutta kaikki alkoi oikeestaan syksyllä, kun ensin alkoi kampuran etupään stefa vuotamaan aika reippaasti. No, se vaihdettiin, samalla uus dampperi kun vanha oli vulkanoinneista irronnut. Meni ehkä viikko, ja uus stefa oli syönyt huulensa, johtuen kuulemma dampperin pinnan karkeudesta, dampperi kiillotettiin kaulaltaan sorvissa, ja uusi stefa, vuoto loppui.
    Talven mittaan alkoi sitten takapään stefa vuotaa, se laitettiin viimeviikolla, samoin kuin öljypohjan tiiviste ja laatikkoon tiivistesarja. Tänään alkoi sitteen taas vuotaa kampuran etupään stefa!
    Mikä hemmetti ton tiivisteet aina rikkoo? Alkaa pikkuhiljaa kiinnostus hiipua, olis mukava peli ajella ja muutenkin ominaisuudet kohdillaan, mutta toi jatkuva samojen kohteiden remontointi alkaa niin ottaa kupoliin.. Öljynä on käytetty Kendall 15w40 ja aina eberillä lämmitetty kone notkeeks. onko kohtalotovereita, ideoita, tai muuten edes henkistä tukea?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ettei patti huohottais sen verran reilusti jo?
    Tai huohotusjärjestelmä jäässä?
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    No toi huohottimen jäätyminen tuli mieleen itsellekin.. Ainakaan aikasemmin toi ei ole huohottanut, ja öljynkulutuskin on ollut ihan minimaalista. Tohon autoon on uudesta asti vaihdettu öljyt 3000 mailin välein, ja ajomäärän pitäis olla vasta 104tml.. Viimeks just viimeviikolla kun oli öljypohja auki, korjaaja kehui ettei ole koskaan nähnyt sisältä noin puhdasta kuuskakkosta..
     
  4. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ei ollut huohottimen letkut tukossa eikä jäässä, eikä huohotinventtiilin sisältäkään mitään valunut.. ja puhaltelemalla ilma kulki läpi..
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Dampperi kiero, vinossa, tai muuta?
    Jos nyt kiilloitettu ja silti falskaa, niin joku käpy käynyt.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Stefatkin taitaa tulla kinkeistä nykyään :wc: .
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    oisko stefan reikä väärän kokoinen tai ennemmin uuden mahd. kiinan dampperin kaula liian paksu, joltain jenkkifoorumilta luin juttua vasta että oli joidenkin olds damppereiden kanssa ongelmia liian paksun kaulan kanssa
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Hyviä vinkkejä molemmat. Täytyy mittailla dampperi ja ostaa laadukas stefa..
     
  9. capri30S

    capri30S 1st gear

    perjantaina menossa takuuremonttiin, dampperi mitataan ja kiilloitetaan tarpeen vaatiessa, ja on tulossa joku hummerin stefa, jossa 2 huulta ja joku kurasuoja, katotaan jos alkais pitää..
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Oletko mitannut koskaan öljyjen lämpötilaa pakkasaamun käynnistyksessä? Hirveää myrkkyä pakkasaamuna koneelle tuollainen vaseliini. Sitä ihmettelen että miten se voi tuollaista vuotaa, kun eihän noin paksu öljy tule talvelle edes öljypropusta laskemalla ulos. Kannattaisi vaihtaa vuodenaikaan sopivat öljyt.
     
  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    45 min eberillä aina ennen käynnistystä. Kone on melkein lämmin. Ei ne öljyt kovinkauaa vaseliiniä ole. Eikä tollaseen koneeseen voi mitään 5w tai 0w öljyjä laittaa, ne tulee joka raosta pihalle ja vielä pakoputkistakin..
     
  12. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Hölmö kysymys, mutta onko se PCV-venttiili asennettu oikein päin?
     
  13. capri30S

    capri30S 1st gear

  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Tuossa vielä kuva aurinkolipan tarrasta, 15w40 öljyä ihan suositellaankin -18´c ylöspäin. Ja eberillä kun koneen on lämmittänyt, niin vaikka olis -30 niin koneessa sisällä ei varmasti niin kylmä ole..
    [​IMG]
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Motti lämpenee päällä, mutta öljyt on öljypohjassa ja ne ei siellä yleensä lämpene ainakaan lohkolämmittimessä. Jäähdytinnestettä se Eberikin lämmittää.

    Se on totta, että jos koneessa on nyrkin mentävä reikä kyljessä, niin nuo vaseliinit pysyvät talvella paremmin kyydissä. Kesäkelillä 5w-40 tai 0W-40 pysyy vähintään yhtä hyvin koneessa kuin nuo nykyisetkin ja niillä toimisi voitelu talviaamuinakin.
    Mutta ei mennä siihen, vaan pointti oli se, että nuo 15W- öljyt on täysin sopimattomat vallitseviin keleihin, jos meinaat yöksi sammuttaa koneen.
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mielipiteesi on rekisteröity. Kyllä se eberi lämmittää 5kw voimalla vähän erilailla kuin lohkolämmittimen 500w.. Eikä tuo moottorikaan ole ihan hienointa mekaniikkaa, joten pitäydyn noissa valmistajan suosittamissa viskositeeteissä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun turbokiulussa on 5w-40 syntistä ja laitonta litkua ja pysyy silti hyvin koneen sisäpuolella :rotfl: . Se on sitä esson legendaa että tollanen ei pysy sisällä. Tossa mun käyttämässä litkussa on myös sinkkiä vaikka siitä ei taida olla iloa rullanostajallisessa pannussa?
     
  18. audiq

    audiq Gearhead


    Kunhan nyt toin asian esille, kun aika arvokkaita koneita kuitenkin tuollaiset, niin ei ainakaan tietämättömyyttäsi hajoa. Mutta ei siitä sen enempää.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joskus on ollut vuoto-ongelmia sellasen yleismallisen stefan kanssa, vaikka siinä ei näkyvää vikaa olisikaan, joten tuollanen kunnollinen tiiviste varmasti toimii paremmin. Kerran oli myös yhdessä uudessa autossa stefa niin väljä siihen koppaan että vuoti tiivisteen rungon ja kopan välistä.

    Öljyn pitää pysyä stefan takana olipa se mitä laatua hyvänsä. Ja sullahan on laadukkaat liemet koneessa ja kun vielä esilämmität sen noin hyvin niin koneellehan tuo on suorastaan hemmottelua. Jos suoraan pakkasesta joutuu käynnistelemään niin sit on tietysti vähän laihemmat paikallaan.

    Kun on tuota öljyväittelyä taas vähän ilmassa niin en malta olla kertomatta eräästä dynotestistä josta kuulin aikoinaan. Tehoa mitattiin vetopyöristä ja sisässä oli tunnetun valmistajan synteettiset niin koneessa kuin laatikossa ja vetopyörästössäkin. Sitten kaikki öljyt vaihdettiin Kendallin tuotteisiin ja mitattiin 7 hevosvoiman tehonlisäys.
     
  20. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kun toi auto mulle tuli, oli tiedossa sen hyvä huoltohistoria, mutta en tiennyt mitä öljyä siinä oli käytetty. Ei savuttanut yhtään ja toimi muutenkin hienosti. Ajattelin sitten jatkaa hyvää huoltoa ja vaihdoin öljyt+suodattimen täälläkin niin usein kehuttuun mobilin delvaciin, 10w30. Ekasta käynnistyksestä asti sininen kiisu putkista.. ja sitä myös kului lähes silmissä. Aloin sitten jo epäilemään jotain vikaa koneessa, mutta JM-garagen janne sattui kysymään mitä öljyä koneessa on, ja kun kerroin niin alkoi nauraa ja sanoi että laita tosta nyt kunnon öljyt sinne, ja sillä tiellä ollaan, eipä tuu sinistä putkista, eikä tuolla 3000 mailin vaihtovälillä tarvi lisätä. Öljyt myös pysyvät useamman sata mailia puhtaina, en ole muissa dieseleissä tämmöistäkään nähnyt. Kertonee jotain koneen kunnosta, jos hirveesti puhaltais ohi, niin tuskinpa olis noin puhtaat paikat. Janne myös sanoi, että tuota 15w40 talvellakin käytetään, kun ei oikein parempaakaan ole, ja tosiaan ei mun tarvi sitä kylmästä laittaa käymään ollenkaan, aina lämmittimen kanssa.
    Täytyy toi CDR-valve vielä hommata ja vaihtaa, en oo itse sitä koskaan vaihtanut, joten voihan siinäkin vikaa olla.
     

Kerro tästä muillekin!