6.2 d moottoriöljyn jähdyttäjän putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja douglas, 4.3.2003.

  1. douglas

    douglas 1st gear

    Miten ja mistä aineesta kannattaa tehdä moottorista jäähdyttimeen menevät putket.
    Vanini on huoltorempassa ja ajattelin uusia kyseiset putket, näkyy että alumiiniputkiosia on joskus korjailtu,joten.........

    Entäs vaihdelaatikon putket????????????????
     
  2. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Itellä ei oo koko moottoriöljyn jäähdyttäjää, liekö tarpeen suomen oloissa nykyöljyillä... ? Noh, laatikkoöljyille asentelin lisäjäähdyttimen teflonputkesta. Kestää mitä vaan mömmöjä melkeimpä ja lämpöä 200 celsiusta helposti. Ja notkeeta niin kun muoviputki :smile: ! Tyyristä tosin, 10/8 mm putki n. 8€ / metri. Mut on siitä helppo rakentaakkin, ja läpinäkyvää viä kaiken lisäks. Näkee kun punanen öljy kiertää... :smile: Saa mm. hiflexistä ja vastaavista, kumi/muovikaupoista.
     
  3. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mulla rupes kaas omas vuatamaha se mootorin ölijyn lauruttajan putki nii mä hain tualta lakueren hydrosta tavallista kaivinkonehen hydrauli letkua. sitä myirähän metri tavarana ja kestää varmasti. Käy niihi laatikon putkihin kaas. (kaivin konehes o hydrauliikan tyäpainet rapiat 300baaria.. ei taira vanin pumppu puskia nii palijoa) Mulle ne laitto siälä liikkehes viälä ne liittimekki kaupanpäälle. Se maksoo muistaakseni 70mk ja oli vajaa metrin pala.
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mulla on laatikolta hydrauliikka liikkeestä ostettua ykskudos letkua+prässätyt liittimet.
    Kunhan saan oikean dieselin syylärin hankittua,teetän moottoriöljyn lauhduttimelle samanlaiset letkut.
     
  5. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Juu mullakin loota hajos just sen takia kun pääsi kuumenemaan, ja siks kun jäähdyttäjän letkut oli just jotain 300 bar hyrrauliletkua !!! Katsokaas kun niissä on sisäreikä liian pieni. Korkeintaan 3 mm luokkaa. Ei parane kuvitella että niissä sitten virtais mikään näillä henkilöautojen paineilla. Sikspä putken on syytä olla mahdollisimman isoreikäistä että virtaus pääsee kulkemaankin niiden lävitse, eihän lootastakaan mitään painetta tuu, n. 1,5 bar korkeintaan !!! Mitä helekuttia siis tekis 300 bar letkuilla ? Samoin moottoriöljyn paine ei ole kuin muutaman bar :in luokkaa, enintään n. 3-4 bar, riippuu ko. moottorista. Joten liiottelulla on ikävämmät seuraukset siks kun virtausnopeus ja siten jäähdytysvaikutus putoaa olemattomaksi liian ahtaan putken vuoksi... ja moottoriöljyllä vaikutus myös erittäin vakava jos jää voitelematta paikat. Leikkaa pian kii koko kone... Nyrkkisääntönä on hyvä että mitä putkee laittaakin, niin vähintään yhtä reilua rööriä kuin mallin originaali tai sit isompaa. Maalaisjärjen käyttö sallittua. :smile:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Blazer-83 2003-03-05 12:37 ]</font>
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Juu,on se letkun halkaisija riittävä ettei ala kuristaan.Välinipoista tosin piti hieman nirhasta poran terällä että halkaisija meni yksiin letkun kanssa.
    Tyhmäähän se on laittaa liian pientä letkua.

    Sen takia letkut kun ne oli helpompi piilottaa runkopalkin sisään kuin putket.Yksi murhe vähemmän kun tuolla maastossa mönkii,ei tarvi pelätä et joku oksa tai kivi rikkoo putken ja öljyt on sen jälkee kankaalla.

    _________________
    Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4x4_76 2003-03-05 13:51 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!