6,2 D päästömittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raceman, 18.11.2007.

  1. Gemssu -91

    Gemssu -91 1st gear

    kyllä kait koneet kestää mutta eikö näissä suojata automaattilaatikkoa??
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead


    Äly hoi itelles, niinkuin tossa jo kerrottiin niin kierroksia rajoittamalla suojellaan lootaa sillä konetta vapaalla huudattaessa loota menee PAS2 pikku hiljaa :poff: .
    Noissa DB2 pumpuissa jota 5.7 ja 6.2 "käyttää" on pumpun kylkeen stanssattu kiekat joilla se on testattu tai siis ne kiekat jolloin soppaa ei enää tule!!

    Mulla on pumppu johon on stanssattu 4790rpm 8) . Siinä oli muutenkin muista poikkeavan kokoiset eli isommat syöttömännät ym. pikkuosaa ja se saa kaverikseen tukankuivaajan kohtapuolin. Sitten päästötkin saa olla suuremmat :rotfl: .
     
  3. goofy

    goofy 1st gear

    lootaa tosiaan suojellaan
    kyllä ite oon sitä mieltä et kai jumalauta ne päästöt vois muutenkin mitata
    kun kiljuttaa turhaan vaikka v,tu, mersua.puhumattakaan autoista :rotfl:
     
  4. skotikka

    skotikka 3rd gear

    joutuu vaihtaan lootaan tiivisteet, kytkinpakkoihin levyt ja kitkapinnat kun katsastusmies intoutuu polkemaan..

    been there, done that..
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se ero vaan on moottoritieajoon, että siellä sekä vaihdelaatikon kitkalevyt että välilevyt pyörivät samaa nopeutta, eikä niiden välillä ole neljäntonnin kierroslukueroa kuten päästötestissä. Omaankin GMC:n juurilaitettuun laatikoon tuli selvää lipsuntaa heti päästötestin jälkeen. Ihmekö tuo, kun kytkinlevyt hinkataan sinisiksi. :mad:
     
  6. kepuri

    kepuri Gearhead

    ite laitoin kaasupolkimen kohalle maton alle rullamitan,ja kas kummaa eipä rääkättykään täysillä.kierroksista ei tietoo ku ei saanu sitä anturia mihinkään kiinni,kiäh kiäh...
     
  7. Ja annoit polkea? Miksi. 3600 rpm lukee Suomen GM:n 5.7 dieselin oppaassa huippukiekkoina. 2/3 osaa noista tarttee saavuttaa autolaatikon kanssa sen Aken oman ohjeen mukaan, eli 2938 varvia..

    Miksi ihmeessä annoit jonkun lurkin rääkätä 5.7:kaasi ja ennen kaikkea lootaasi viisikertaa 4500? Kun siihen ei ole asetustenkaan puolesta tarvetta.

    Ei poliisillakaan ole Suomessa oikeutta yrittää hakata pampulla autosi lamppuja riki ratsiassa - tuo ylikierrostaminen suotta viisi kertaa on ihan vastaava teko.
     
  8. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Käytin aikaisemmin syksyllä omaa autoani samalla konttorilla, ja inssi katsoi rekisteriotteesta ettei näemmä ole virallisen maahantuojan tuoma auto. Savutusarvo saa kuulemma olla tällöin aika reilu... No, läpi olisi toki mennyt oikeilla rajoillakin, mutta pitihän mun jälkeenpäin tutkia asiaa:

    Aken nettisivuilta löytyy pdf:nä katsastuksen arvosteluperusteet:
    http://lyhytlinkki.net/?j6hbmh4m

    Sieltä lainaus sivulta 24:
    "Autolla joka on otettu käyttöön ennen vuotta 1989 ja ei ole tyyppihyväksytty direktiivin 72/306/ETY tai E-säännön nro 4 mukaan, päästöarvo yli 7.0 Bosch-yksikköä."

    Mistähän sitten saisi tietää mitkä autot on hyväksytty, ja mitkä ei, tuon direktiivin tai E-säännön mukaan? Ilmeisesti muuttoauto voi olla sellainen jota ei ole hyväksytty. Entäs ns."harmaatuotu"?
     
  9. Mitataan toki manuaalista, mutta ei kaasupohjassa, vaan tehtaan ilmoittamiin maksrundeihin,jos ne tiedetään, jos ei syötön katkaisuun. Järkeä saa katsastajakin käyttää, sillä voihan olla, että se keskipakosyötönkatkaisu tms. ei toimi jostain syystä. Silloinko sinusta katsastaja on oikeutettu polkemaan mosa ylikierroksilla pas2, kunnes kiertokanki tulee morjestamaan ylivarvijen vuoksi, jolaisia ei ajossa koskaan repäistäisi.

    Kannattaa ottaa mukaan mustaa valkealla koneen maks kiekoista katsatukseen mukaan, niin polkevat vain sinne saakka.
    5.7:kaa ei tehtaalta manuaalin perään ole naitettu, eli kaikissa o käytännössä autoloota, jonka kohdalla AKE:lla on ohje 2/3 osaan makskierroksista, että loota ei sano paikallaan huudattamisen vuoksi adjöö.

    Jos autolootalla huudatetaan paikallaan syötönkatkaisuun, niin katsastaja ei ole pätevä.
     
  10. Käytännössä kaikki jenkkiautot, koska ennen vuotta 1996 hyväksyttiin SAE ja DOT tyypitykset E-tyypitysten rinnalla. Tarvetta Ey-tyypitämiseen ei siis ollut edes maahantuojalla.. Näin olettaisin? Ei bensakoneisiakaan Ey-tyypitetty, koska jenkkityypitys kelpasi lakisääteisesti rinnalla.

    Paljonko mahtaa olla 7.0 "Bosch yksikön savutus?" ??
     
  11. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Ei harmainta aavistukaan. Jostain syystä rinnastin tuon Bosch-yksikön k-arvoon, mutta se ei taida olla sitä.

    Olisi varmaan ollut syytä lainata tuolta katsastuksen arvosteluperusteista tuo dieselin hylkäämiseen johtava kohta kokonaan, eli:

    "K-arvo ahtamattomalla yli 2,5 tai ahdetuilla yli 3,0. (käyttöönotto 1.1.1980 tai myöh).
    Autolla, joka on otettu läyttöön ennen vuotta 1989 ja jota ei ole tyyppihyväksytty direktiibin 72/306/ETY tai E-säännön nro 24 mukaan, päästöarvo yli 7.0 Bosch-yksikköä
    K-arvo yli 1,5 (raskaat euro 4- ja -5 moottorit sekä 1.7.2008 jälkeen käyttöön otetut ks. as. 2003/987
    Automallikohtainen yleistä raja-arvoa suurempi raja-arvo ylittyy."


    Eli oli siellä vielä tuo viimeinenkin kohta, eli lienee täysin mahdollista että jostain kirjasta katsovat automallikohtaisen raja-arvon.
     
  12. aspeha

    aspeha 1st gear

    kyllä munkin subun kanssa katsuri sano ettei automaatti lootasta sais huudattaa ihan maksimia........olikohan jotai 3500 tai jotain??????tai se sano et ainakin jossai volvon mallissa tehdas on näin ilmottanu mut sovels tähänki....

    Mikähän se valtion katsastus konttorin oikee on kun A-katsastuskin on jonku brittiläisen emoyhtiön hallinnassa ja K1 on taas espanjalainen......lieneeköhän siin syy kans siihe et katsastus maksut on noussu eu: liitynnän jälkeen 70 %!!!! ei ne autot ny nii paljo o muuttunu tossa ajassa.....ainakaa katsastuksee kuluva aika ei oo juur pidentyny?????????

    Mitäs niitä muita konttoreita vielä on????ainakin lahden yksityiset myytin K1 aikoja sitte.....
     
  13. matti163

    matti163 Gearhead

    Pari vuotta sitten käytin ex vania leimalla, hullu kierrätti konettaa 7200 kiekkaa!!!! ihme ettei hajonnu koko paska ja savu arvot oli muistaakseni jotain 4 pintaan ja auto meni käyttökieltoon. Vakavan ympäristö haitan vuoksi.. Uusinta käynnillä pistin lankun pätkän kaasupolkimen alle ja kiersi sopivat 3300 ja leimaki irtos sen jälkeen..
     
  14. leksa

    leksa Gearhead

    Savuttaa ja kiertää

    Jopas jotakin!
    en olekaan ajatellut sitä huudattamista vaihteiston kannalta. Miten se vaihteisto sitten poikkeaa pensakoneesta jolla voi kokeilla jopa yli 6th varvia .. No olkoon tottakai siellä laatikossa on kytkinpintojen välillä vipinää, mutta niin siellä on ajotilanteessakin riippuen vaihteesta millä ajetaan.

    No katsastusmies on meikkiksenkin kärryn testannut ja sanoi että kiertääpä hyvin. taitaa mennä yli viiden tonnin. Kuuntelin sydän syrjällään että paljonkohan se ihan oikeasti laulaakaan, ennen kuin räjähtää.

    Savutus arvoista en tiedä mitkä ne pitää olla, mutta kun oli 1,27 katastus mies sanoi että hyvä. Minä tuumasin että huono. Syystä että edellisenä vuonna oli 0,57

    Syy oli ajoituksessa. Olin mennyt kääntämää ajoitusmerkit pumpulla kohdilleen ja eipä enää käynnistynyt pakkasessa, eikä vetänyt lämpimässä ja savutus sekä kulutus lisääntyivät.

    Vedin pumpun vanhaan asentoon takaisin ja seuraavassa katsastuksessa arvo oli 0,6 ja auto taas kulkee ja lähtee joskus jopa käyntiin pakkaskelillä.

    Kierrosluku jonka kone ottaa poljin pohjassa on kaiten todellisuudessa alle viiden tonnin. (sais olla vähemmänkin)
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei GM v8 dieseli kierrä 7200 rpm.. On tainnut olla se sykäysanturi katsastajalla asennossa 4 tai 6 syl..
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Savuttaa ja kiertää

    Miksi helvetissä annatte katsatusmiesten huudattaa aivottomasti autojanne, kun 2/3 osaa täysista (tehtaan ilmoittama täysitehokiekat) tarvitaan autolootan kans AKE:n oman ohjeen mukaan? Ei mene jakeluun. Itse vääntäisin virrat pois koneesta, jos katsuri yrittäisi kierrättää 5000 rpm autolaatikollisella GM v8-dieselillä..

    Meitä on näköjään moniin juniin?

    Ja loota se siinä saa kipeää. Kyllä se on ihan eriasia, että kitkapinnat hinkkaa 5000 rpm paikallaan olevaa vastaan, kuin liikenteessä.. Ja ei sitä bensakoneellakaan paikallaan autolootan kanssa kannata huudattaa tappiin toistuvasti..
     
  17. leksa

    leksa Gearhead

    Re: Savuttaa ja kiertää

    Jep!
    Ei riittäny rohkeus käydä katsastusmiehen liiveihin kiinni. Ja aikaisemmat elämän kokemukset noiden herrojen kanssa painavat vielä hieman mielessä. Olen sellainen nynny tosiaan.

    Ja kyllä sinä totta puhut vaihteistostakin. Mutta noita autoja aikoinani viriteltyäni ja leikkiessäni niiden kanssa en ole jaksanut huolestua tosta vaihteiston asiasta. Onpa tullut huudatettua joskus syystä, joskus vähemmän syystä konetta auto paikallaan kymmeniä minuutteja. (Ei tosin lätkä pohjassa)
    Enemmänkin huolestuin monesti koneen ja MYÖS vaihteiston turbiinin tasapainosta ettei jyrinää esiinny.

    Hyvässä tasapainossa olevalla koneella on niin paljon siedettävämmän kuuloista vetästä kierrokset tappiin. (siis jos se syy löytyy)

    Ton 6.2 koneen tasapainosta en tiedä yhtään mitään. Mutta äänistä ja värinöistä päätellen tuntuu hurjalle huudattaa. Ja kun en uskalla sitä inssiä leipo turpaankaan niin kuuntelen sitten sujuvasti.

    Ja kun sitä haluaisin niin sen virallisen leimankin siihen autoonsa.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se on VÄHINTÄÄN 2/3 maksimikierroksista, eli se ei käytännössä kiellä kierrättämästä vaikka viiteen tonniin.
    Ja kun olet niin viisas, niin kertoisitko mitkä on jenkkidiisselien maksimikierrokset.
    Niitä kun ei ole vielä kukaan todistettavasti kertonut, tosiaan maahantuoja on ilmoittanut maksimitehon kierrokset, mutta se on kuiteskin eri asia kuin maksimikierrokset, vaikka niitä usein käytetäänkin ohjearvona mittaukseen. (ja siitähän ei oikeastaan voida ottaa sitä 2/3, koska se ei ole maksimikierrosnopeus).
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: Savuttaa ja kiertää

    Kuinkahan tämän tosiasian saisi saatettua viranomaisten tietoon? Tasapuolisuuden vuoksihan pitäisi sitten manuaalilaatikollista huudattaa kytkin pohjassa :mad:
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Savuttaa ja kiertää

    Näin tuo kai tuolla AKE:n(=viranomainen) ohjeessa kai se on perusteltu.. Tai ollut syy ohjeen laatimiseen. Lootia on hajonnut ko jenkaamisessa konttoreilla..
     

Kerro tästä muillekin!