6,2 D päästömittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja raceman, 18.11.2007.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Savuttaa ja kiertää

    En minä liiveihin ole käynyt. Olen vaan ennen mittausta kaivanut Suomen General motorsin virallisen Olds diesel oppaan handuun ja näyttänyt sieltä taulukosta makskierokset 3600 rpm ja maininnut Aken ohjeistuksen tarpeesta ylittää vain 2/3 osaa max kiekoista autolootan kanssa , eli noin 2900+ pitää riittää ihan säädöstenkin valossa.

    Ja sitten mittaamaan. Eivät ole katsurit tappiin polkeneet, vaan tuonne 3000 tienoille ja leima on saatu.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos sulla oikeesti on tollanen opas jossa sanotaan että moottorin MAKSIMI pyörimisnopeus on 3600, niin saisitko mitenkään skannattua sitä, haluaisin ihan oikeesti nähdä sellasen.

    Ps. 6,2 ei ole oldsin kone.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo ei ole 6.2 Oldsin kone. Kiitos infosta. Mutta itselläni kun on 5.7 Olds diesel ja tuo ko. koneiden opas, joka toimitettiin auton mukana. Vastaava varmasti löytyy jostain vuoden 1981-82-83 tienoilta eka 379 Chevy dieseleillekin? Luulisin näin. Sillä ko. kirjanen sisältää mm. dieselkoneiden huolto-ohjelman, öljysuositukset, nestetilavuudet, hehkujen tyypit, starttaus ja käyttöohjeet yms. Siellä on myös kohta, jossa mainitaan huipputeho ja vääntö kierrosklukuineen. Opas on Suomen General Motors Oy:n painattama ja julkaisema.

    Eihän siinä lue maks kierroksia, mutta mitään syytä kierrättää konetta huipputehon kiekkojen yli ei voi olla. Mikä se syy olisi? Teho laskee kuin lehmän häntä, ja kestävyys heikkenee.

    Ja koska AKE:N ohje autolootan kanssa neuvoo, että 2/3 osaa huippukieroksista riittää, niin millä ihmeellä ne huippukierrokset sitten muuten selvitetään kuin huipputehon kiekoilla luotettavasta kirjallisesta lähteestä? Vai pitääkö sinusta parhaaseen pahkasika-virkamiestyyliin repäistä parikertaa kierrokset ensin rajoittimeen , jotta selvitetään maks kierrokset ja sitten suorittaa tuo mittaus 2/3 osalla noista kiekoista, eli pyyhkiä ko. ohjeella ja sen antamistarkoituksella, eli lootan suojelemisella kierrättämisessä ns. persettä..

    Taidat olla sellainen näsä?

    Ja muutenkin kyllä se huipputehon kierrokset ovat se taso, jolle tehdas suosittaa konetta kierrätettävän. Vai lluuletko saavasi uuden koneen takuuseen, kun huudatat entisen ylikierroksilla paskaksi.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tässä syy.

    Eli AKE:n ohjeen mukaan kierrätetään ruiskutuksen katkaisun pyörintänopeuteen (maksimi pyörimisnopeus) joka ei todellakaan ole maksimitehon pyörintänopeus.


    Sitä on vissiin sitten katseltu joulukalenteria... :rotfl: :rotfl:

    En oikein usko että tehdas antaa mun -79 D koneen tilalle uutta takuuseen vaikken sitä ylikierroksilla rikkoiskaan. :rotfl:

    Ja sellanen huomautus vielä että ei noilla ohjeilla ole mitään tekemistä järjen kanssa, ne on lainlaatijan antamat ohjeet joita pitää katsastuksessa noudattaa.
    Ja nämä ei ole mitään omia mielipiteitäni vaan AKE:n ohjeisiin perustuvia juttuja, ei mun mielestä tossa hommassa ole mitään järkeä, mutta ei sille voi mitään että tollanenkin mittaus vaaditaan.
    Ja se on tosi että katsuritkin voi noita kierroksia tulkita monella tavalla, mutta onko joku tulkinta sitten vastoin AKE:n ohjeita, niin ei ole kunhan vaan riittävän PALJON kierrätetään.
     
  5. toniviktor

    toniviktor 1st gear

    mulla meni vanista kierrokset 3900!!!! jumalauta että teki kipeää ko se huudatti sitä.. kyllä sitten asiasta mainitsin.. hyväöt päästöt olivat, 0,61. ei noissa ole muutenkaan ilmeisesti paljon ollut päästöissä valittamista??.. :poff: :argue:
     
  6. kumu

    kumu 3rd gear

    Tässä moniaana vuonna vedättivät 6,2D lavavehkeestä 5200rpm. Soitin Metroon ja kyselin "oikeampia" lukemia. Kyllä, 5500 voi huudattaa!!!Kyllä oli aika karut äänet. Nyt samainen auto meni hienosti läpi 3600rpm. Taitaa olla aivan mielivaltaista hommaa ja katsarista kiinni. Ja tuo 5200 oli valtion laitoksella.
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Edelleenkään kukaan EI OLE lyönyt faktaa pöytään jonka mukaan automaattia ei saisi polkea rajottajaan asti. AKE:n ohje antaa vain minimikierrokset eli 2/3 ei muuta. Jos joltain tuo löytyy paperi/sähköisenä versiona niin armahtakaa jo tomaatin omistajat. :mad:
     
  8. leksa

    leksa Gearhead

    Re: Savuttaa ja kiertää

    Minulla tuota pelkoa riittää pienestäkin "ohjauksesta" antamiseen. Viimeksi katastusmies antoi korjausmääräyksen pissapojan suuttimista kun eivät ruiski lasille tarpeeksi korkealle. kas kun ne suuttimet ovat pyyhkimen varressa ja pyyhkimet eivät olleet päällä..

    Joskus hieman ohjeistin katsastusmiestä ja kävin siitä hyvästä 6 kertaa näytillä. Ei kiinnosta enää.
     
  9. voittol

    voittol 2nd gear

    Laskin että 20kertaa on tullut oltua pakokaasumittauksessa Nokian konttuurilla 4 eri autolla kuiteskin kaikki 6.2riiseleitä.en tiiä mutta tuntuu ettei olisi enää vuosikausiin ollu mitään kierrosluku anturia käytössä,kunhan polkevat vaan pedaalia ,ain on läpi menny savujen puolesta ,muuten ei. Hinnat nousussa stop.pitäs ja pitäs kilpailuttaa stop.
     
  10. magenta

    magenta 2nd gear

  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf

    Tuon mukaan automaatilla olevan koneen pitää saavuttaa 2/3 max kierroksista.
    Älkää helkatissa antako katsurin huudattaa noita aut. dieseleitänne! :mad:
     
  12. HRTP

    HRTP Gearhead

    kylläpä nuo ainakin vielä viime perjantaina polkas tallan pohjaan 6.5TD suburbanista kun konttorilla käytin,koneessa max.kierrokset 3900rpm täyskaasulla
     
  13. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Et tietenkään maininut ko. ohjeesta? Katsoit vaan vierestä?
     
  14. HRTP

    HRTP Gearhead

    väärin :mad: muistin mainita asiasta mutta siitähän se inssi vasta innostui polkemaan autoa :soosoo:
     
  15. thomaso

    thomaso Gearhead

    Vinkkinä päästömittaukseen sanon että jos vähänkin epäilette koneen, ruiskupumpun tai suuttimien ym. kuntoa niin mittauttakaa ne jossain pajalla ennen katsastusta. Saahan sieltä normaaliin tapaan todistuksen suoritetusta mittauksesta. Kelpaa katsurille 3 kk:n ajan päiväyksestä. Näin mä olen tehnyt monena vuonna sen jälkeen kun kerran sen lätkän ikkunaan sain plus katsurin naurut päälle. Mitä sitä turhaan mennä sinne teloituskomppanian eteen hakemaan punaista lätkää ikkunaan. Pajalla voi hyvinkin selittää mittaajalle että et sitten polje tappiin asti vaan vain sen verran että mittalaite hyväksyy. Se laitehan mittaa sen että moottoria kiihdytetään eli ryntäytetään tarpeeksi nopeasti. Liian hidas ei kelpaa ja liian nopea tekee kipeää moottorille. Jos arvot ei täyty edes kikkailulla niin sitten voi viedä pajalle tai ajella kotiin fiksaamaan. On kummiskin auto käytössä eikä ajokiellossa. :D
     

Kerro tästä muillekin!