6.2 D polttoaineen paine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 1.10.2007.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Mikä on sopiva ruiskutuspumpulle tulevan naftan paine? Luokkaa 0,5bar? (haulla en löytänyt)
     
  2. tincup

    tincup 1st gear

    0,3 baria sanoivat viisaammat kun sähköistä siirtopumppua blazeriin virittelin
     
  3. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    Ei oo paljon mitään.. itse laitoin sähkösen pumpun mekaanisen tilalle mikä teki painetta noin 0.5, eikä toiminut koko auto sen jälkeen... jouduin tekemään T-liittimistä pienen ohivuoto hässäkän tulo ja paluu letkun väliin :lol: Mutta en tiiä oisko ruiskutuspumpussa sit ollu jotain vikaa, eikös niissä muuten ole joku venttiili paluu putken juuressa minkä pitäisi pitää pumpun paineen oikeana?
     
  4. sepet.

    sepet. 1st gear

    No yleis sääntönä semmonen et.. sähkösen tilalle sähkönen ja mekaanisen tilalle mekaaninen, EIKÄ TOISINPÄIN ,säästyy paljolta harmilta tulevaisuudessa... tosin noihin paineisiin ei mitään kommenttia/havaintoo :argue: :poff:
     
  5. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    Oikeassa olet! totesin sen itsekkin... :lol: mut ainakin ilmaaminen on helpompaa :odroll:
     
  6. raggar

    raggar Gearhead

    Kyllä minä oon päässy paljon helepommalla ku oon laittanu 5.7- ja 6.2-kiisseleihin mekaanisen pumpun tilalle sähkösen...
    Kyllähän niitä vaikeuksia saa, jos laittaa vääränkokosen pumpun.
    Eikös 6.5:sessa oo jo vakiona sähkönen?
    Painetta ei oo tullu mitattua, pitäs varmaan sekin tehä ku joutais...
    Pumppuna on kummassakin carter, mallia en muista :oops:
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Itellä ois kans nimenomaan tarkoituksena päästä helpommalla laittamalla mekaanisen tilalle sähköinen. Tuonne runkoaisaan aattelin tökätä, jouduin sieltä jo lyttääntyneen putken katkaisemaan. Sieltä virtaus menee suodattimien kautta ennen ruiskutuspumppua paineensäätimelle, joka pistää ylimääräisen paluukiertoon. 0.3 baria (4.5 psi) on säätimen alarajalla, eli ruuvataan aluksi mahd. pienelle. Kyseessä Holley Blue.

    Sellainen vain tuli mieleen, että tyhjäkäynnillähän suurin osa pumpun tuottamasta naftasta menee paineensäätimen kautta paluukiertoon, täydellä kuormalla taas vähemmän. Tämän takia ruiskutuspumpun paluuvirtaukselle tulee tyhjäkäynnillä varmaankin suurempi vastapaine, joka sitten vähän pienenee sitä mukaan, kun syöttö kasvaa. Miten tämä mahdollisesti vaikuttaa? Lisääkö ennakkoa syötön myötä vai?

    Paluulinja on tuollaista surkeaa 1/4" / 6mm kuparipilliä. Onko yleensä isompaa? Pitäisikö sitä suurentaa, ainakin siitä kohdasta tankille asti, missä paineensäätimen paluu yhtyy ruiskupumpun paluulinjaan? Sinne tankin päähän on vain vähä vaikea päästä käsiksi, ja voi olla, että sinne ei kuitenkaan isompaa perille asti saa. Paineensäätimen paluulinjan ajattelin vetää tulipellistä tuonne auton alle ja liittää siellä, kun tuo paluuputki oli myös lyttääntynyt samasta kohdasta kuin menoputkikin.

    Ihme, että tuo oli ollenkaan toiminut. Sekä meno että paluu olivat tosiaan yhdestä kohtaa täysin lintassa, suodatin likainen, ja nyt kun on linjaa sun muuta uusittu, niin siirtopumppu ei nosta tippaakaan ainetta. Toisaalta mekaanisen voisi jättää linjaan, mutta toisaalta voisi ohittaa sen, ettei sen kautta esim. ala pitemmän päälle vuotaa kampikammioon naftaa.
     
  8. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin, ruiskutuspumpun toiminnan kannalta riskittömintä olisi ehkä törkätä tuo paineensäätimen paluu tulolinjaan ennen pumppua. Siinä vain helposti tulee esiin se, että jostain kuitenkin pääsee linjoihin vähän ilmaa, ja tuolla systeemillä ilma vain lisääntyy koko ajan, kun aine kiertää menemättä välillä tankkiin. Joten poissuljetaan se vaihtoehto.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä mitä kuuluu olla mutta mulla on turbokikkarassa kohtalaisen tehokas sähköinen pumppu eikä mitään murheita!! Pumpussa on oma esipainepumppu heti siinä päässä mistä kama tulee sisään. Se tekee sen "oikean" paineen.
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin siis ruiskutuspumpussa? Eli se ottaa sisäänsä sopivan paineen. Varmaan sitten jos sille annetaan oikein reilusti liikaa painetta, se joko päästää kaiken sisään tai ei mitään, eli lakkaa toimimasta.

    Juu, luulen, että tuo systeemi, mitä suunnittelen toimii muuten, vähän vaan huolestuttaa tuo mahdollinen paluupuolen paineennousu tyhjäkäynnillä..

    Kyllä noita pumppuja on tiemmä näihin laitettu. En vain mistään löytänyt tietoa, mikä tuon paluulinjan halkaisija yleensä on. Onko siitä tietoa?

    Ehkä helpottaa vähän kun vie sen säätimen paluun tuonne auton keskelle, mutta kyllä kai tuollainen 1,5 -2 m mutkaista mehupilliä jo nostaa painetta, jos virtaus on reilu. No, kokeilemalla kai se selviää; jos ei tykkää käynnistyä, tai käy huonosti, niin kokeilee pistää astiaan se säätimen paluulinja...

    Onpa muuten kiva ryhtyä asentamaan taas, kun tuli prepattua sellaisella käsipumpulla ja täytettyä suodattimia ja letkuja, niin taas valuu joka paikasta, kun alkaa klemmareita availemaan. :poff: Talli, auto, työkalut, yksi vaatekerta ja makuualustana toiminut vanha täkki on jo uitettu naftassa. Yllättävän vähän sitä silti tuohon jäteastiaan on kertynyt. :mad:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on lamellipumppu enkä ole koskaan nähnyt siinä mitää takaiskuja tai paineensäätövempaimia.
     
  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

  13. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    Kaikkein turvallisinta olisi varmaan vetää toinen letku tankkiin :odroll:
     
  14. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Paluulinjan loppupätkä onkin näköjään 8-millinen letku, siihen on vain tökätty pienempi putki. Joten vedän paineensäätimeltä taakse oman linjan, joka yhtyy sitten ruiskutuspumpun paluulinjan kanssa siihen 8-millin letkuun ennen tankkia. Luulisi toimivan.
     
  15. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Jaha, päivitetääs taas, jos tästä olis jollekin muullekin hyötyä. Tuo pumpun mukana tullut paineensäädin ei ollutkaan sellaista tyyppiä, jossa on paluukierto. Siinä on vaan sisäänmeno ja kaksi ulostuloa, joihin tulee molempiin sama säädetty paine. Toiseen niistä jouduin kehittelemään tulppaa, kun tuli tilattua joka haaraan letkunipat. Pumpussa ja säätimessä on muuten NPT-kartioputkierteet.

    Tänään pääsen kokeilemaan. Pitää vielä letkuja & putkia kiinnitellä runkoon ja vetää virtajohto releeseen kiinni, niin homma valmis. Saa nähdä kuinka monesta paikasta vuotaa, kunhan pumppu pyörii :poff:

    Pumppu mahtui runkopalkin sisään tankin viereen. Reiätkin löytyi valmiina, täytyi vaan pumppu kääntää kiinnikkeessään, porata kiinnikkeen toista reikää vähän alemmas ja pistää runkoa vasten isoja prikkoja, ettei pumpun alaosa ota kiinni runkoon.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mikäs vika noissa sähköisissä mäntätoimisissa orkkismallin dieselpumpuissa on? Helppo, yksinkertainen ja edullinen. Itse olen sellaisia käyttänyt dieselissä ja bensakoineissakin ilman mitään ongelmia?

    Se painehan säätyy mäntätoimisella pumpulla ihan samalla tavalla kuin mekaanisessakin. Eli sähkö vetää männän ulos ja pumppu täyttyy imulla. Sitten männän palautusjousi työntää polttoaineen ulos pumpusta tietyllä paineella. Mekaaninen kalvopumppu toimii samoin, mutta vaan vipuvarrella.

    Varmaan silloin tulee ongelmia jos dieselissä rakentaa polttoainepumpulta paluulinjan suuttimilta ja syöttöpumpulta tulevaan paluulinjaan. Mahdollinen syöttöpumpun paluulinjassa oleva vastapaine vaikuttaa kammiopaineeseen joka vaikuttaa ajoitukseen. Ja ylipaine jopa sammuttaa moottorin.
     
  17. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No niin, pumppu asennettu, perkele.
    Käynnistyy pirun hyvin, vähän livauttaa starttia, niin räjähtää tulille.
    Ottaa kierroksia pirun hyvin.
    Vaan ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä, pätkii, tärisee ja savuttaa reippaasti. Vaikea sanoa pimeässä, mutta aika valkealta näyttää savu.
    Tuntuu siltä kuin saisi ilmaa koko ajan tai sitten ajoitus olisi myöhäisellä.
    Lämpimäksi asti käytin ja vähän siirtelin tuossa pihalla, ei mitään muutosta, paitsi välillä haisi vähän kitkerämmältä.

    Tuo paineensäädin on aika kumma. Ikään kuin T-haara, jonka päällä on säätöruuvi. Alin on tulo, molemmat sivuhaarat lähtöjä. Kun säätöruuvin ruuvaa irti asti, näkyy siellä jousi. Tulohaaran sisällä näkyy joku kumisysteemi. Maalaisjärjellä ajatellen, kun ruuvaa sisäänpäin, luulisi ulostulopaineen pienenevän, mutta ohjeen mukaan päin vastoin. Tuntui vähän kuin ei olisi käynyt ihan niin huonosti, kun ruuvasi sisäänpäin, mutta eipä juurikaan vaikutusta.

    Enpä tiedä, mitä nyt oikein tekisi seuraavaksi. Ilmaa voi tulla oikeastaan vain ennen pumppua. Siellä lähtee tankin päältä letkunpätkä, sitten pätkä kupariputkea ja lopuksi vielä letkunpätkä, jolla liitin putken pumppuun. Eli neljä liitosta, vaikka linjaa on vain puoli metriä. Niistä vain kahteen pääsee käsiksi ja ne on tarkistettu, toisessa tuplaklemmarit. Muutenkin luulisi, että jos syynä olisi ilma, kone käynnistyisi vähän huonommin ja paranisi sitten. No, pitää kokeilla huomenna antaa virtaa noihin kylmäkäyntiliittimiin (lisää ennakkoa ja kierroksia) kun tuntuu ettei ne systeemit tuossa toimi ja katsoa paraneeko vai sammuuko.
     
  18. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No juu. Jos ei ole yön aikana vedellyt ilmoja sisäänsä, eli käynnistyy hyvin, mutta käy yhtä huonosti kuin eilen, niin kai vika sitten on liiassa paineessa, en muutakaan keksi. Ajattelin sellaista hätäapukorjaukseksi, että otan pumpusta paineenrajoitusventtiilin auki ja vaihdan jousen löysempään tai lyhempään tai pistän vain pitopultin alle prikan tai pari. Ensi viikolla sitten hommattava sellainen paluuvirtauspaineensäädin. Voisi sitten vetää kunnon ison tankkilinjan tankilta konehuoneeseen ja yhdistää siihen sen paineensäätimen ja ruiskutuspumpun paluut. Tuon pumpun mukana tulleen "umpikujasäätimen" ei tarvi kuin vähän vuotaa, niin tyhjäkäynnillä onkin täydet paineet. Siltä vähän vaikutti, että sen molemmilla puolilla oli ihan reilu paine, kun letkuja painelin ja jouduin pari liitintäkin avaamaan.

    Muutakin linjan tekoa ensi viikolle: Huomasin eilen, kun putkia kiinnitin runkoon, että se "polttoaineen paluulinja", joka oli lytyssä, ja jonka katkaisin ja jatkoin letkulla, olikin takajarruille menevä jarruputki. :oops: :mad: :eek: :poff: Joskus tuntuu, että pitäisi tällainen harrastus tyystin lopettaa, kun se tuntuu olevan yhtä pään seinään hakkaamista... Toisaalta hyvä, että tulee sekin vaihdettua, kun kerran niin kurtussa oli.

    Kertoa saapi jos on kokemuksia tuosta holleyn sinisestä ja sen oheisesta paineensäätimestä GM:n diisselin kanssa tai vaikka kaasarin kanssa.
     
  19. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No nih, päivitetääs taas, jos jollekulle vaikka joskus olisi hyötyä. Alensin painetta lyhentämällä pumpun paineenrajoistusventtiilin jousta (joka on mahdollisimman vittumaisen ruuvin takana, pyöreäreunainen matala kanta, jossa on KOVERA vako meisselille, lähes mahdoton avata vaikkei ollut tiukassa. mahtavaa vittuilua asiakkaalle, joka maksaa aika paljon hyvin simppelistä pumpusta.) ja ohittamalla orkkissiirtopumpun. Eipä mitään vaikutusta. Tosiaan käynnistyy hyvin, ja kylmäkäyntiennakko päällä käy joten kuten, mutta huononee koko ajan käynnistyksen jälkeen, kunnes lopulta käynti on pelkkää savuttavaa yskähtelyä ja ilman ennekkoa käy ihan surkeasti. Laitoin pumpulta lähtemään läpinäkyvän letkun ja pieniä ilmakupliahan siellä virtasi. Eli luultavasti kyse oli koko ajan ilmavuodoista, eikä tuolla paineella ollut niinkään merkitystä.

    Nyt on tankki maassa. Imusukka, joka varmaan oli bensalle tarkoitettu, oli sellaisen inhan liman peitossa. Siinä kyllä oli yksi puolen sentin reikä, mutten ole varma, tuliko se siihen vasta irrotuksen jälkeen, kun tuntui aika hauraalta tavaralta. Kyllä siitä silti koko ajan tavaraa läpi kulki, mutta ei tietenkää parhaalla mahd. tavalla. Nyt pitäisi kehittää sen tilalle joku astetta väljempi verkkosysteemi ja laittaa takaisin. Yhden tai kaksi liitostakin saan nyt pois tankin ja pumpun väliltä.

    Mitäs mieltä olette tuon paluulinjan merkityksestä, kun se on tehty seuraavasti:
    Tankin täyttöputkeen tulee sellainen ohuempi letku siitä tankin takaosasta, huohotusta varten ilmeisesti. Paluu on haaroitettu siihen, eli tipahtelee naftan pinnalle. Siitähän voi aiheutua ilmakuplia, mutta toisaalta, onhan siitä matkaa puoli metriä sinne, mistä nafta imetään ylös. Eli onko merkitystä? Entä miten tärkeä tuo huohotushaara on tankatessa, onko tuskaisaa ilman? Kun periaatteessa, jos sen poistaisi, voisi sitä huohotusletkun reikää ehkä käyttää siihen, että vetäisi paluun sinne tankin pohjalle..tuohon päässee kyllä takapyöränaukosta käsiksi myöhemminkin.

    Ihmetyttää vaan vieläkin vallan vietävästi, että kuinka tuo pelasi niin hyvin kotiin tuotaessa, ainoastaan korkeilla kierroksilla vaikutti ottavan vähän ilmoja. Nyt sitä sitä ei sitten saanut orkkispumpulla edes käynnistettyä ja sähköpumpullakin hädin tuskin toimii! Yli viikko jo roplattu, onneksi pääsee muillakin välineillä liikkumaan... Liukeneeko muuten tuo läpinäkyvä muoviletku dieseliin, eli pitääkö vaihtaa pois, JOS joskus vielä saan tämän toimimaan?
     
  20. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Lounasavautuminen

    Ei näy valoa tunnelin päässä. Mutta naftaletkussa näkyy ilmaa aina vaan. Tankissa on nyt ohuesta metalliverkosta tehty monikerroksinen sukka ja tankin päältä lähtee uusi letku pumpulle. Suodatinjalan ilmausruuviin vaihdoin uuden tiivisteprikan, kun näytti hivenen tihkuttavan ja kävin läpi kaikkia mahdollisia liitoksia. Olen aina välillä käyttänyt pelkkää pumppua, että mahdolliset vuodot tihkuisivat ulospäin. Nyt ei tule mistään, mutta ruiskutuspumpun läpi nousee kyllä aika ajoin ilmakupla, kun painelee samalla kaasua. Sitä kokeilin jonkin aikaa, joten luulisi, ettei vika ole sähköpumpun painepuolella.

    Nyt epäilen uutta hienoa sähköpumppua. Tai sitten tankin sisässä oleva putki vuotaa hieman jostain ylhäältä, voihan siellä olla syöpymiä. Siinä pumpun pohjalevyn ja rungon saumassa näkyi ihan vähän dieseliä, kun oikein pällisteli. Koitin vähän kiristää niitä pohjalevyn pieniä ruuveja, mutta näytti, kuin siihen ajan kanssa olisi ilmestynyt lisää. Voi tietysti olla vanhaa, joka valuu jostain sieltä takaa. Täytyy kokeilla taas irrottaa siitä liitokset ja löysätä kiinnikkeet, että sitä saa käännettyä ja pääsee paremmin käsiksi, ja kokeilla kiristää sitä v-mäistä paineenrajoitusventtiilin ruuvia, joka minulla oli kertaalleen auki ja vielä varovasti tarkistaa pohjaruuvien momentti. Sitten läpinäkyvää letkua pumpun molemmille puolille. Jos ei siellä näy kuplia, niin sitten myöhempiin paikkoihin.

    Aika lailla jo vituttaa, masentaa ja ahdistaa tällainen haamujahti. Tajusin kyllä auton hankkiessani, että siinä on runsaasti tekemistä, mutta kone ja laatikko tuntuivat olevan hyvässä kunnossa ja tarkoitus oli nyt ensi alkuun jonkin aikaa ajella ja samalla tarkemmin kartoittaa korjaus- ja parannuskohteita talveksi. Niin ja rakentaa tallia talvikuntoon. Nyt on kohta kaksi ensimmäistä viikkoa ja kymmeniä työtunteja puurrettu tällaisen helevetin tyhmän asian parissa; miten saada koneelle ilmatonta dieseliä. Ja mikään ei ikinä tunnu auttavan yhtään mitään. Kun tarpeeksi laittaa kirkkaita letkuja, niin kaiken järjen mukaan ainakin pitäisi lopulta selvitä, mistä ilma tulee. Se on sitten eri asia, voiko sille tehdä mitään.
     

Kerro tästä muillekin!