6.2 diesel+blower?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja blazer, 19.11.2002.

  1. blazer

    blazer 1st gear

    onko kukaan asentanut bloweria 6.2.seen dieseliin? itselläni olisi ahdin(detroit dieselistä) ja tarkoituksena asentaa paikoilleen.olisi muutamia kysymyksiä kuten öljyn kierto ahtimelle? ja minkälaisia paineita olette käyttäneet 6.2 turbokoneissa?valmiita osia ei ole saatavilla joten kaiken joutuu(saa)tehdä itse.ahtimen tyyppikilvessä lukee tyyppi kohdassa 4-68? onko tutun kuuloinen kellekkään?
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    toivattavasti et ole tosissasi tai sulla on ainakin joku muu auto millä hoitaa noita ajoja sen jälkeen... Tulee ongemia ensiksikin ton pumpun tilavuuden suhteen.tehty alunperin huuhtelemaan 4 sylinteristä diesel moottoria jonka yksi sylinteri on 68 kuutiotuumaa. Ei riitä/pysyt tuottamaan tarpeeksi ahtopainetta diesel moottorin kierroksilla ja jos taas välitettäisiin ihan älyttömästi ei pysyisi tiiviinä ja kuumentaisi ahtopilman liian kuumaksi jotta saisit ihan tehoakin dieselistäsi puhumattakaan kylmäkäynnistykseen liittyvistä jutuista(hehkut yms) Noihin niin hassuihin blowereihin liittyy sitä ulkonäkö/70-80luvun prostreet höpötystä vailla oikeaa voimantuottoa tai edes kohtuullista hyötysuhdetta. Väsää mielummin tuplaturbo käyttäen jotain traktorin ahtimia tms niin pääset vähän lähemmäksi ahdetun 6,2 rähinää:)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. blazer

    blazer 1st gear

    joo...ei kait siinä järkee ole.minun mielestä ahdin on isompi kuin mitä tyyppi antaa ymmärtää pituutta n.500mm.oli semmoisen 8syl detroitin päällä.omasta näkö kulmasta katsottuna hyvässä kunnossa?puran kuitenkin ja tarkastan.voisin lähettää kuviakin jos jotai kiinnostas selvittää tyyppi? olisin kiitollinen kun saisin muitten kokemuksista kuulla ahtimista :smile:.koneeseen on ihan vasta tehty täys remontti ja nyt tehdään uudestaan kun mr murhy astui kuvaan.ainut osa mitä ei vaihdettu oli alipaine pumppu joka vanhemmissa on ns.jakajanpaikalla siitä hajosi laakeri joka käyttää pumppua ja löi lommin/propun päältä pois ja sitä kautta öljyt pihalle!oli pimeää ja mittarivalot toimii jos toimii?eikä tietenkään ollu asentanut öljynpainemerkki valoa(vaikka oli mielessä kyllä!)niin koneesta meni juuri vaihdettu uusi kampura ja kaksi kiertokankea ja yksi mäntä.koskiselta kerrottiin että oli sattunut samanlainen tapaus ihan vasta eikä ole aiemmin vissiin tullut tämmöisiä tapauksia...huonoja osia kun eivät kestä 20vuotta! heheh! suosittelisi kyllä vaihtamaan vanhanmalliset pumput uudemmanmallisiin hihna käyttöisiin!!
     
  5. Minttu

    Minttu 1st gear

    Älä Blazeri luovuta, jos se joltain onnistuu niin sulta...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Minttu 2002-11-30 00:32 ]</font>
     
  6. ajk81

    ajk81 1st gear

    Jos voidaan ahtaa remmillä veturin diisseli koneita, niin kait voidaan ahtaa myös normi diisseli kasejakin.
     
  7. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Olenko väärässä, jos väitän että se on palotila, eikä sylinteri, mikä on 68 cid? Minusta Suomessa on ollut veturin kupeessa 6/71:tä ja se tekee 426 cid. Ei hemmetissä säiliöjuna kulje mihinkään 7 litrasella koneella? Ja blowerhan antaa potkua tyhjäkäynnistä alkaen, siksi hyvä dieseliin? Ja onhan kaikissa uusissa mersuissa kompressor, kehittyneempi versio tosin, mutta silti.
    Tyhmän kysymys: Käyttöautoissa on pieniä turboja =vääntää matalalta. Street B kilpureiden 2 litraisiin puolestaan väännetään kuormureiden turboja ja alle 6000 rpm ei tapahdu mitään. Miksi sitten traktoreiden ja kuormureiden turbot on niin suuria? Matalakierroksisia kun ovat.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    eiköhän se moottorin tilavuus vaikuta siihen puhaltimen kokoon.
     
  9. blazer

    blazer 1st gear

    oisko kellään tietoa tai kokemusta öljyn kierrosta blowerissa? kierätetäänkö vai suljettu järjestelmä? molempia ilmeisesti on käytössä?omassa ahtimessa on ainakin pohjassa jonkin näköiset reijät joissa messinki sihti halkaisia n.5mm?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noita ahtimia ei ole ollu missään isoissa vetureissa,vaan ratapihanjärjestely vetureissa 2kpl 6litrasia koneita.
     
  11. ajk81

    ajk81 1st gear

    Vetureissa kumminkin vaikkeivat ole bendoliinoja, vetävät joillakin tehtailla kymmeniä vaunuja, vaikkei vauhti huimaa. On niitä seitsenlitraisiakin diisseli kutosia ja kaksin kappalein yhdessä veturissa.
     
  12. blazer

    blazer 1st gear

    onhan niitä käytetty varavoimalaitoksissa ja kuorma-autoissa,lättähatuissa.omani on otettu V-8 DD.n päältä ja oli noin 10 litrainen.chevyn dieseli muistutti startti moottoria.:smile:
     
  13. Vallu

    Vallu Gearhead

    Eikös noita ko. blowereita käytetty isoissa vetureissa öljypumppuina eikä ahtimina. Muistelen vanhaa kasijuttua, jossa oli ahdettu '66 dart. Heppu oli hokannu että "öljypumppuhan" onkin sama kapistus kuin tuo bloweri, taisi olla rautateillä töissäkin. Juttu oli jossain 90-luvun alkupuolen kasissa.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä toi on yhden sylinterin tilavuus toi 71 cu in. Ko. ahdinhan on detroit dieselin kaksitahtidieselin lohkon kyljessä oleva huuhtelupumppu. Niitä on todella ollut läjäpäin VR:llä mistä noita sai pilkkahintaan. Niihin pitää vaan rakentaa vetolaitteet. Suotavaa on myös tehdä vahvemmat päädyt ja parantaa laakerointia. SCEhän on niitä tehnyt suomessa.
     
  15. blazer

    blazer 1st gear

    Niin no oikea nimihän on huuhtelupumppu.Ensimmäisenä roots-tyyppisiä ahtimia on käytetty kaivoksilla ilmapumppuina raitis ilmaa varten.Työtähän siinä pumpussa on saada se toimimaan oikein ja varmasti.No harrastus se vain on ja silloinhan ei kellosta tarvi välittää?Eikö...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 2002-12-11 23:41 ]</font>
     
  16. 67

    67 1st gear

    satutkos muuten tietää,mist tommosia kohtuuhintaan sais.
    eikä nyt sitte tarjoilla ameriikan poikien valmis sarjoja.kun ei ne kuitenkaan kävis.tommone vanha huuhtelu pumppu ois hyvä justiin siihhe mitä suunnittelen. :grin: :grin: :grin:
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Minkälainen helvetinkone sulla on suunnitteilla? :grin:
     
  18. blazer

    blazer 1st gear

    kummalta kysyit rockhq? itse sain/löysin pumpun romikselta ja oli tosi kohtuu hintainen ois myyjä joutunut maksaan jos ois tinkiny!heh! kyllä niitä joskus löytyy kun kohdalle sattuu tai hyvä tuuri.oletkos kyselly/katsellu myynti ilmoituksia?jokuhan sanoi tossa aikaisemmin et VR,ltä ois saanut, mut taitaa olla nykyjää jo romuun menossa.tänään aukaisin ahtimen ja oli hyvässä kunnossa.poistan maalin ja laakerit ja stefat vaihdan.sit sopivaa 6.2d etsimään.jos jollain on osia niin kiinnostaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 2002-12-14 23:01 ]</font>
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo, tarkotus olis omaan nokipataan laittaa tulevaisuudessa kunnolla paukkua ahtamisella. Nyt pitäisi saada se sopiva aihio jostain, tollanen huuhtelupumppu vois olla jotain...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ne missä on ahtimet,oli siirretty -97 Kuopion VR konepajalle,ne myi niitä aikanaan 4000mk ja siihen tuli koko kone mukaan,kuorma-autolla ois pitäny käydä hakemassa,nostivat suoraan veturin keulilta pois.
    Onko niitä nykyään siellä,en tiedä.
     

Kerro tästä muillekin!