6,2 Dieselin ahtaminen (SYÖTTÖPUMPPU KYSSÄRI)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NymiS, 9.2.2010.

  1. NymiS

    NymiS Gearhead

    Mitenkä olette toteuttaneet ahdonalaisen syötön säädön noissa mekaanisissa pumpuissa?
    Vai onko ruokaa vaan väännetty lisää pumpulta niin että tulee "jazzarin vartta" pakoputkesta alakierroksilla??

    Toinen kysymys Marine Suuttimista, mahtuvatko nämä g20 vaniin ja saavutetaanko niillä jokin hyöty ahdetussa moottorissa?
     
  2. Panze

    Panze 3rd gear

    Tuosta pumpun säädöstä kannattanee kysäistä Pumppupajoilta. Jokuhan niitä on värkännyt. Ainakin 6.5td ja 6.5d sähköpumppuisissa on erilainen ennakkokartta sekä tietysti polttoainekartta.

    Itse suuttimethan on rungoiltaan samat. Kärjillä tehdään ne marinet tms.
    Välttäisin hankkimasta muita kuin BOSCH:in tai muiden tunnettujen valmistajien tekemiä kärkiä/suuttimia.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mulla ole ollut minkään turbotetun 6.2 koneen kanssa mitään savuongelmia pikkukiekoilla. Nykyisellä on ongelmia sen kanssa kun ei tule savua yhtään kun savuarvo oli katsoukon koneen mukaan vain 0.25 :oops: , eli se viimeinen voima puuttuu :rotfl: . Siihenkin on lääke jo olemassa isompitilavuuksisen märkäpään muodossa kun vaan jaksais kasata sen testipumppuun paikalleen. Saas nähdä jos sais taas muutaman männän sulamaan :rotfl: .
     
  4. NymiS

    NymiS Gearhead

    Alkuperäisissä turbodiesel moottorien syöttöpumpuissa on yleensä painekello joka rajoittaa syöttöä ennen kuin ahtopaine nousee.
    Niin kuin esim. Boschin rivipumpuissa on.

    Onko tämän tyyppistä ratkaisua kukaan kehitelly Stanadynen pumppuun?

    Vai onko tämä toteutettu vaan pumpun käyriä muuttelemalla niin että
    yläkierroksilla on vain normaalia enemmän ruokaa??

    Onko tietoa vai pitääkö ite ruveta keksimään pyörää uudestaan?
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Pumppu sen päättää paljonko sitä kakkua menee. Vakiosuuttimistakin pitäisi mahtua/ehtiä kuulemma kaksinkertainen määrä normisyöttöön nähden lävitse.

    Tässä kuva vakiosta ja marinesta:
    [​IMG]
    Marine-suuttimesta (oik.) puuttuu tuo pieni nysä tuosta suuttimen reijän edestä, joten teoriassa marinen pitäsi kuitenkin tilavuusvirrata paremmin.

    Oikein iiisoot poijjaat rapakon takana on poraillu suuttimiinsa isompia silmäkokoja ja saaneet kuulemma sillä tavalla polttoainelinjojensa paineita laskettua toistakymmentäprosenttia, joten pumppu on päässyt toimimaan kauempana maksimipaineestaan.

    Samaiset iiisoot poijjaat on sitä mieltä, että suuremmilla avautumispaineilla olevat suuttimet saattavat vaikeuttaa koneen käynnistymistä (varsinkin väljemmillä pumpuilla), kun pumppu pyörii hitaasti eikä saa polttoainelinjoihin suuttimille riittävää avautumispainetta aikaiseksi.

    En osaa kiistää näitä asioita ja lisäksi uskon, että isommilla avautumispaineilla olevat suuttimet ainakin teoriassa myöhäistävät syötön alkamishetkeä hieman. Tuttua toki on, että suurempi paine saisi aikaan paremman pisaroitumisen, mutta olen jotenkin tullut siihen tunnelmaan, että tällä ei olisi esikammiokoneessa niin isoa merkitystä kuin suoraruiskussa.

    Mm. em. syistä valitsin 6.5 turboon marinet, mutta pienemmillä avautumispaineilla. Persdynon (ja kellon) mukaan tuli vähän tehoa vanhoihin vakiosuuttimiin verrattuna lisää. Ei mitään mullistavaa, mutta pienin askelin tässä käyttövaunun kanssa muutenkin on edetty.

    80...120 km/h ... 5 s ... 6.5td vani 8)
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja toi yleensä modataan jotta kone saa pienemmällä polkemisella soppaa :rotfl: .

    Mun patti lykkää vajaan kilon painetta mutta sekin vasta kun on kuormaa tarpeeksi eli vasta kolmosella. Vaikka on heti paikaltaan lämä tiskissä niin ei tule häntää perässä. Ahdon puolelle toi menee melkein heti mutta ei vaan ole pakokaasussa tarpeeksi energiaa pikkukiekoilla, vielä :odroll: .
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Sorry NymiS topicryöstö.. Täällä taas ahdot pomppaa lähes samalla hetkellä yli yhden kun läppäsee lapun lattiaan, vaikka olis ykkönen silmässä :eek: . Ei ole mitään viivettä :odroll: . Ongelma oli aikaisemmin oikeastaan, että ahtoi liikaa. Laite pumppasi vakioahtimella 1.6 bar, mutta tietokone :soosoo: ei tykkää siitä (enkä minäkään), joten modasin ahtopainesäädön kabiiniin. Savua ei tunnu tulevan missään tilanteessa :oops:

    Viittaiskohan tuo siihen, että on myöhäsellä, kun on noin herkkä ahtamaan :odroll: ? Lisäihmetystä aiheuttaa samalla mielestäni alhaiset pakokaasunlämmöt :odroll: eikö niiden kuuluis nousta, jos on myöhäsellä, vai kompensoikohan tuo ilmamäärän lisääntyminen sen nousun kokonaan :odroll: ?
    [​IMG]
    Ahto & pakokaasunlämpö tasamaalla, kun koukussa ei roiku mitään, onko ok?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on 3.7:1 peräruuvit ja ykkösen välitys 3.06:1. Sulla taitaa olla pikkasen harvemmat vällärit?? Luulen että kun saan ton Marinepumpusta kopsatun version koneeseen niin meininki on pikkasen eri :odroll: . Samanlainen pumputin löytyy 270kaakkisesta marinoidusta pannusta, mutta mulla on vielä iskua pidennetty inan enemmän :rotfl: .
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Kuullostaa mielnkiintoiselta :eek: Annahan kuulua kokemuksia jahka saat muutoksen turattua ja säätöihin :p

    Mulla perä on 4.10 ja onkohan se ykkönen 2.482 (4L80E) , joten olisiko sun ykkönen kymmenkunta prossaa tiuhempi.. Kakkosen kokonaisvälitys lienee samaa luokkaa ja kolmosen & OD:n kokonaisvälitys sulla toisaalta harvempi.
     
  10. NymiS

    NymiS Gearhead

    Mielenkiintoista :)
     

Kerro tästä muillekin!