6.2 hehku van -90

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vantastic, 5.9.2002.

1. vantastic

vantastic 1st gear

kun hehku alkaa palaa ja päristää,starttaan ja kone käynnistyy, mutta hehkun valo palaa ja pärinä kuuluu vielä jonkin aikaa.toimiiko hehkut vielä käynnistyttyä(äidinkieli 5)vai missä vikaa.kauanko pitäs hehkuttaa ?

2. autoilija

autoilija Gearhead

Eikös hehkuttaja tulpat tiedä ihan itse kuinka kauan pitää hehkuttaa,eli ei kai se käydessä pitäis sitä tehdä,odottaa niinkauan että hehkuvalo sammuu ja sitten käynnistää.

3. barfly

barfly Gearhead

Moi!

Mun vanissa ainakin toimii hehkut niin, että kun pärinä on loppu ja käynnistän sen, niin hehkuvalo "vilkahtelee" pari kolme kertaa.

4. mjo33400

mjo33400 Gearhead

Hei,kertokaa mistä se pärinä tulee hehkutettaessa.Mun vani ei hehkutettaessa pärise.Hehku muuten toimii niin,että kun auto on käynnistynyt,hehkuttaa noin 3-5 kertaa ja lopettaa,kun lämpöanturilta tulee käsky.

5. Anonymous

Anonymous Guest

6. barfly

barfly Gearhead

Veikkaisin pärinän aiheuttajaksi ajotietokoneen antamaa infoa siitä, ettei kaikki toiminteet ole vielä valmiit

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: barfly 2002-09-06 09:51 ]</font>

7. DslCat

DslCat Gearhead

Tieto mosan kännistymisestä otetaan laturilta... omassa 6.2:ssa oli sama moinen vika, mutta käynnistyksen jälkeen hehkutteli "sykleissä" (pari sek. ajan / välein). Vaihtoon lähti se "torni"-hehkurele, ja tilalle tuli elektroninen...

Normaalisti kyllä kuuluu ns. jälkihehkuttelu, eli pari-kolme lyhyttä hehkua käynnistyksen jälkeen.

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2002-09-06 10:55 ]</font>

8. kane

kane 1st gear

Voisko olla jotain kytkentä ongelmia releellä, piuhat kiinni / liittimet?
    Osaatko jäljittää pärinän?
    Saat konekopan pois, eikös rele ole kuskinpuolella imusrj:n päällä takaosassa...

60G tulpat on muuten hyvät...ei pala patille enää. Tarvii vain muutaman sekunnin lisää hehkuaikaa ollakseen yhtä kuuma kuin 11G tulppa... mikä sinänsä on helppo toteuttaa tehovastuksella...

9. autoilija

autoilija Gearhead

Pärinä vaikuttais tietenkin releeltä,jollei niissä ole jotain äänimerkkiä hehkutuksen ilmaisemiseksi??Eli häiriötä.Euro kollegoita tuntien ihmettelen miksi hehkutus vilauttelee olemassaolostaan vielä auton käydessä?Diesel kun käy ei käsittääkseni hehkuilla ole mitään järjellistä syytä hehkutella?Vai,olenko käsittänyt väärin?

10. mjo33400

mjo33400 Gearhead

Hehkun valvonta on lämmöstä kiinni.Eli seuraa moottorin lämpöä.Hehku katkaistaan ,kun moottorin lämpö on kohallaan.Mulla on chevy van -83,jossa ei ole elktroniikkaa.Mutta ei kyllä sirise.

11. starcraft

starcraft Gearhead

Talvipakkasilla oon huomannut että koneen käynti paranee joka kerta kun jälkihehkutus valo vilkahtaa että kyllä siitä apua on ainakin tuossa mun yksilössä. Ja ainut mikä mulla pitää pärinää hehkutettaessa on turvavyön kiinnittämisestä ilmoittava merkkiääni joka kyllä peittää alleen kaikki muut mahdolliset pärinät ja sirinät.

12. Stargraft-91

Stargraft-91 1st gear

Mulla on sama juttu, kyllä jälkihehkutus parantaa kylmäkäynnistystä.
    Mutta semmoinen ongelma on ilmaantunut, että joskus hehku vain vilahtaa ja putoaa samantien pois. Sitten kun kääntää virran pois muutamaan kertaan ja yrittää uudelleen, niin hehku pelaa taas normaalisti.
    Eli, mistä moinen. Onko releessä vikaa, ja missähän se rele sijaitsee, ettei tartte koko autoa lyödä atomeiksi.

13. mjo33400

mjo33400 Gearhead

Vika on todennäköisesti hehkureleen ohjauksessa.Hehkurele on samanlainen periaatteessa,kuin startin solenoidi,jota ohjataan pienellä virralla ja joka kytkee suuren virran,tässä papauksessa noin 60-70Amppeeria(v8=8x8Amppeeria).Mulla hehku ei katkea ollenkaan,joten laitoin kytkimen väliin.

14. kane

kane 1st gear

Stargraft-91 ja muut...

Vm 85=>9x hehkureleen sielunelämä on sellanen että jos kerran hehkutat, et käynnistä vaan virrat pois ja heti hehkutat uudelleen... ei hehkuta ns. pitkää normaalia ensimmäistä...
    Releen kokonaissykli aika on n. 30sek (ens. hehku 7-8sek => 3-5kertaa lyhyt jälkihehku
    => kok aika n. 30 sek.)

Eli jos esim kylmillä talvipakkasilla haluaa herätellä hehkut ja vasta toisella hehkulla startata, odottele eka hehkun jälkeen (virta pois)jotain 20sek (nooh...odottavan aika on pitkä...he hee...) ja uusi hehkutus ja käyntiin.

nimim. 2 viikkoa auto HkiVantaa lentoasemalla parkissa (15-25 astetta pakkasta)ja toka hehkulla , ens. startilla käyntiin (sinä päivänä 25 pakkasta)
    ilman mitään moottorilämppäriä...
    Luotettava cruiseratsuni ei hylännyt....

15. vantastic

vantastic 1st gear

joo,löysin vian ilmeisesti hehkurele imusarjan päällä takaosassa,pari kopsautusta niin johan hiljeni,tosin palasi takaisin päivän päästä.pitänee vaihtaa.no eihän se pärinä haitannu,tuli vaan mieleen ajat kun omistin tojotan.kiitti vinkeistä.

16. mjo33400

mjo33400 Gearhead

Sen hehkureleen käämin rinnalla on diodi,jossa on huono kosketus tai on rikki.Vaihda se niin ei pärise.Diodin voi mitata ohmi-mittarilla.Estosuunnassa ei näytä mitään ja päästösuunnassa noin 560 ohmia.Jos päristää niin kannattaa vaihtaa.

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-09-10 21:48 ]</font>

17. mjo33400

mjo33400 Gearhead

Niin muuten ei hehkurelettä sen takia tarvi vaihtaa,että päristää. Vika on yleensä ohjauksessa.Tämä diodikin kuuluu ohjausjärjästelmään.

18. kane

kane 1st gear

Joo siis ehdottomasti katso vanha ennenkuin ostat uuden, voi olla ihan puhdistuksen paikka tms. muuta pientä.

<font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2002-09-11 08:13 ]</font>

Kerro tästä muillekin!