6.2 käyntihärö jälleen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 12.6.2008.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Onhan tuosta myllystä täällä kyllä juttua, muttei ihan vastaavaa. Ei ymmärrä enää, että mikä tuossa voi olla. Käyntihäiriötä ollut jo kauan, matalapainepuoli on käyty kokonaan läpi ja nyt suuttimetkin rempattu.

    Suutinremontin jälkeen lähti käyntiin hienosti, mutta kävi lähes yhtä huonosti kuin aiemminkin. Oireina huono käynti ja erittäin runsas vaalea, kitkerä tupsahteleva savu molemmista putkista. Kylmäkäyntiennakko päällä kävi vähän parmmin, varsinkin kaasuttamisen jälkeen. Kierrättäessä vähän niinkuin rätisti/paukutti, ja tasakaasulla käynti heitteli.

    Ilmaa ei näknyt putkissa ja paluulinja on auki. Suutinputkia aukaistessa tirskahtelee iloisesti naftaa.

    Säädin vähän lisää ennakkoa, minkä jälkeen kävi sivistyneemmin. Kun tarpeeksi käänsi (muutaman millin), niin akoi käydä jopa aika nätisti ja savutus lähes hävisi tyhjäkäynnillä (yhä kylmäkäyntiennakko päällä). Tasakaasulla kuitenkin oli yhä epävakaa ja kaasun painalluksen jälkeen tuppasi välillä jäämään vähäksi aikaa kierroksille. Myös kaasuun vastaavuus huononi. Yhäkään kaasua painaessa ei tullut kunnon pakokaasua, vaan samaa vaaleaa katkua.

    Onko pumppu paskana, vai onko jotain muuta vaihtoehtoa?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vähän kuulostais siltä että jakopää on venyny viimeisilleen kun pumpun vääntö aikaisemmalle auttoi!! Toinen vika voi olla pumpun ennakonsäätömäntä joka on jumissa. Toi mäntä taas jumittuu sen takia että jostain esim. nokkarenkaasta on irronnut tavaraa joka tukkii sydeemin!!
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    koitin taas käyntiin, nyt kun oli ihan kylmä kone niin kävi huonosti ja savutti. Kyllä tuossa pumpussa voipi jotain jumia tosiaan olla. kun ongelmat alkoi niin äkillisesti.
     
  4. lexaelain

    lexaelain 1st gear

    ota vaan reilusti pumppu käteen ja korjaamoon tai toinen tilalle.itsellä oli samoja ongelmia ja pumppu kävi hgin dieselissä ja kone kävi kuin uusi. :eek:
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Uutta vastaavalla lainapumpulla (Kiitoksia!) kävi aluksi yhtä huonosti kuin vanhallakin. Kun käänsi riittävästi ennakkoa, niin käynti taas parani. Erotuksena vanhaan oli kuitenkin se, että kone kävi hyvin myös ilman kylmäkäyntiennakkoa ja toimi ihan hyvin myös kierroksilla. Nyt autolla viitsi jo vähän ajellakkin pihassa.

    Oireena on vieläkin se, että kaasutellessa ei tule tummaa, vaan vaaleaa savua. Pitää koittaa ajaa kunnolla lämpimäksi ja katsoa mitä sanoo. Jakopää menee vamaan kuitenkin seuraavaksi vaihtoon.
     
  6. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ajoin joskus viime viikolla testilenkin tuolla paremmalla pumpulla. Yhden savutuskohtauksen se sai kesken ajon, mutta sitten savutus hävisi.

    Loppuviikosta vaihdoin sitten sen jakopään. (Ken aikoo siihen ryhtyä, hankkikoon dämpperin ulosvetimen ja 22mm tai 7/8" kiintoavaimen, ja vesipumpulta crossoverille menevän letkunpätkän, vanha hauras ja kovettunut pätkä kun voi olla hankala saada ehjänä pois.) Vanha ketju oli löysä, mutta vaihtamisesta ei silti tuntunut olevan kertakaikkiaan mitään hyötyä. Pumppua piti yhä kääntää reilusti aikaiselle, että sai koneen toimimaan.

    Katsoin nyt sitten jälkeenpäin tuosta öljyntäyttöputken aukosta, niin pumpun hammaspyörän reikien asennosta dämpperin merkin ollessa nollakohdassa voisi päätellä, että pyörä on noin puolen ketjupyörän hampaan verran jäljessä.

    Voisiko olla mahdollista esim. että nokka-akselin kiilasta olisi lohjennut siivu? Siinä joku alle millin heitto heitto vaikuttaisi jo tuon verran. Tuollaisia ei tietenkään tullut mieleen tarkastella.

    Tulipa mieleen sekin, että jos muotovauriota onkin vain nokan päässä olevassa pumppua käyttävässä hammaspyörässä. Silloihan koko jutusta ei pitäisi olla kovin suurta haittaa, sen kun kääntää ennakot kohdalleen.

    Sitä en kyllä oikein kuitenkaan usko käynnistä päätellen, eikä sitä mitenkään voi ilman isompia purkamisia tarkistaa. Nyt kone kuulostaa vähän siltä, kuin olisi aika reilusti ennakkoa, mutta jos laittaa vähemmän, niin savuttaa, haisee ja pätkii. Ja pumppua pitää kääntää enemmän, kuin pyörän asento edellyttäisi; siis myöhäistä nokkaa pitää kompensoida aikaisella ruiskutuksella.

    Eli jos nyt oletetaan, että nokka on tuon verran myöhässä, niin miten todennäköistä on, että motti laukeaa, jos sillä ajaa? Järkevintä olisi tietysti repiä kaikki taas auki ja tarkastaa, että missä se vika oikeasti on, mutta motivaatio alkaa olla nollissa. Motin piti olla kunnoltaan paras osa koko autossa, mutta sen kanssa on nyt taisteltu rahaa ja aikaa säästämättä siitä lähtien, kun auton syksyllä parkkeerasin omaan talliin, ja moni muu juttu on lykkääntynyt...
     

Kerro tästä muillekin!