6,2 puristuksien laskeminen turboille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Konekolli, 22.1.2009.

  1. Konekolli

    Konekolli Gearhead

    kuka sen osaa laske tai tietää paljonko noista vakio männistä pitäis sorvata pois et sais puristukset jonnekkin 18/19 tietämille?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pii kertaa r toiseen kertaa lastun paksuus. Siitähän saat sen laksettua että montako cc:tä mikäkin sorvaus vastaa. Yksiköt senttimetreinä niin helpottaa pilkuttamista. Puristuskalkullaatoreitahan on netti pullollaan, esim. wallaceracing sivuilta.

    Tai sitten laitat sen kiisselipatin tiedot esille niin eiköhän joku laske :odroll:
     
  3. stw307

    stw307 1st gear

    Oletan että ahtojen takia?
    Joten paljonko aattelit ahtaa?
    Vakio mosa kuulemma menee "ihan jees" vielä puolella kilolla...
    Ja vakio männästä saapi siipaista n. millin pois mut mitä se sitte on puristuksista, en tiiä...

    Nimim "minä myös olen utelias"
     
  4. Konekolli

    Konekolli Gearhead

    ahtoja varmaan aluksi 0,5 ja sit vähän ennen loppua enemmän.. kattoo miten pannu nyt toimii,, tuota milliä pers tuntumalla kannatan itsekkin,, tiedän nuot laskurit mut paljonko on palotila 6.2 kannessa?
     
  5. juurikinniin

    juurikinniin 1st gear

    Kannattaa todellakin laskea tarkkaan se sorvattava määrä.

    Voi olla, että puristus laskee liikaakin jos vaan sutasee millin.

    Eli ei muuta ku kalkulaattori käteen. :D



    Ps. Mun harraste kinnerin männistä lähti 2.75mm. tosin männän reunoilta, oli kuoppamäntä nyt tasapää...
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Paljonko vaikuttaa yksi cc esim. 22 puristeisessa koneessa: Paljon! Jos sulla on sellanen kone niin mikset mittaa niitä tietoja niin kyllä sulle lasketaan, vai eikö se ole osina vielä?
    Yhtäkaikki, mielestäni diisselissä jo täytyy mitata eikä arvioida että sellasia ne on ollu yleensä. Tuotantotoleranssia noista kaiketi löytyy "hieman".
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ainakin vajaa sylinteriset japsi dieselit tykkää 21 puristuksilla toimia ihan mukavasti 2.5bar paineilla, 1.7bar olen käyttäny jopa 23.5 puristeisessa rakennelmassa. Yksi rakenelma mulla oli max 4bar paineilla mutta siinä oli puristuksia vain jotain 14-15 välillä (mittavirheen takia vahingosa), tarkoitus oli tehdä 18 tienoille ja ajaa 3.5bar paineilla.

    Mielestäni pyörrekammio koneeseen (eikös 6.2 semmoinen ole?) ei kannata juurikaan alle 20 puristuksia suunnitella, suoraruikuissa sitten monesti on vakionakin 16 ja allekin.

    Ai niin kammiokoneissa myös olisi suotava pitää männänpäällä tila mahdollisimman pienenä. Jos puristuksia haluaa alemmas, niin oikea paikka on suurentaa kammioita.
     
  9. stw307

    stw307 1st gear

    :D osuvasti sanottu! Ei se milli ollu ns. perstuntuma, vaan se tuli ilmi joskus kun kuuskakkosen ahdoista puhuttiin, yks moisen tehny sälli kerto että hänen mielestään raja kulkee siinä kun noita mäntiä oli mittaillu. Joskin oli sitte jättäny sorvaamatta ja ahtoi vaan. Turvallisesti toi puol kiloa menee ihan sellaisenaan, kunhan alakerta on kunnos. Se nostaa koneen heposet kahdensadan tuolle puolen ja vääntöä tulee kivasti... Eikä se vääntö ennestäänkään ihan heikko ole, joten kyllä liikkuu isompikin kaappi.
     
  10. Konekolli

    Konekolli Gearhead

    kone on purettuna ja lohko tuli just koneistuksilta "hoonaus,nokkalaakerit,kammen kiillotus"

    poraushan näissä on 100 isku 98 tuon kannen palotilan mittaan ruiskulla kun huomena ehdin talliin,, niin päästään oikeisiin lukuihin=) alakertaan odotellaan tukirautoja, pakosarjojen ja imusarjan laipat lähti tänään laaseria kohden..
     
  11. monster

    monster Gearhead

    mulla on tollanen 6,2 viritys (milli pois männistä ja silleen ) kovasti kylmänä savuttaa mutta kyyti on ihan mukavaa 0.9 barilla vääntöö on varmaan 700 N ainaskii .
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota puristussuhdetta ei kannata pudottaa yhtään enempää kuin mitä meinaa ahtaa!! Vakiopuristus kestää sen 0.6-0.7bar jos on hyvä välijäähy. Hetkellisesti enemmänkin. Jos ei meinaa enempää ahtoja ei kannata pudottaa suhdettakaan kun teho taas putoo eikä kasva ja tulee käynnistysmurheitä kylmillä keleillä!! Jos ajattelis silleen että vakiopannussa ilman urboo on 130 kaakkia! Kilo painetta niin pytyssä on syttymishetkellä 2x määrä happea ja jos saa sinne löpöä 2x määrän niin tehokin on 2x noin niinkuin teoriassa eli 260luupäätä. Pumppua pitää modata aika raa'alla kädellä jotta siitä saa kamaa tarpeeksi edes 1.3-1.5 kertaseen tehoon!! Kun se pelkkä ahtopaine ei sitä tehoa tee.
    Ja toi milli on ihan turhan paljon ellei sitten tavoitteena ole joku +400kaakkia :odroll: .
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Äkkiä laskettuna milli pois tekis reilu 18:1. Mitä sieltä särkyy jos vakiopuristuksilla ahtaa enemmän? Ittehän ajelin volkkarilla 24,5:1 rutulla 2,5bar ahdoilla, mutta onhan se ennenkin huomattu että joka koneelle omat reseptinsä :odroll:
     
  14. RebelMonster

    RebelMonster 1st gear

    tuntuu hullulta jos pitää dieselistä olla ensimmäitteks puristusta laskemassa jos haluaa ahtaa..

    Kannattaako niin heikkoa moottoria sit edes virittää? :poff:
     
  15. skotikka

    skotikka 3rd gear

    mä nyt oon vaan tyhmä enkä hirveesti ymmärrä turboista, mutta.. vähän vastaheiittona tohon kommenttiin.

    haetaankohan tässä puristuksen laskemisessa nyt sitä et kun toi kone on aikanaan PURISTUKSINEEN suunniteltu vapariksi ja nyt kun se ahdetaan, halutaan että pysytään nakutusvapailla alueilla ja saadaan vähän `liikkumavaraa`noihin säätöihin?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Dieseli toimii sillä nakutuksella :odroll: .
    Jätetään volkkarit ja muut hajoamattomat koneet nyt suosiolla pois tästä ja puhutaan tosta paskasta ameriikankikkarasta.
    Kansipaffit ottaa helpoiten nokkiinsa kun on kova peruspuristus ja siihen paljon ahtoa päälle!! Jos 21.3 rutun laskee vaikkapa 19.5 tasolla, niin sylinterin paine on kilon ahtopaineella paljon pienempi mutta silti sitä ilmaa on siellä ihan yhtä paljon mutta kansipaffit kärsii pikkasen vähemmän. Sitten kun sitä soppaa saa sinne lisää niin männät rupee sulamaan seuraavaksi kun näissä ei ole kaikissa ööliruiskutusta männälle alakautta.
    Mun mielestä se on murheitten kerjäämistä ruveta ahtamaan kunnon paineella tollasta korkeapuristeista pattia :odroll: . Tollanen 19.5 puristeinen pannu lennättää kansipaffinsa 1.5barin jatkuvalla paineella melko äkkiä.
     
  17. RebelMonster

    RebelMonster 1st gear

    Ihmettelin lähinnä siks kun omassa harraste/käyttis projektiturbolintassa on turboversiossa korkeempi puristussuhde ku vaparimallissa..

    mutta se ei ookkaan gm-tuote.. hajoamaton europpalainen.. :poff:
     
  18. Ei liekkirenkaista olis apua tuohon pahvin kestoon ?
     
  19. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mulle tuo turbotekniikka vielä kohtalaisen vierasta, mutta jos ihan arkikäyttöön hieman piristystä haluaisi ilman jatkuvaa jännitystä siitä, mikä hajoaa seuraavaksi, olisiko tuollainen puoli kiloa vakiokoneelle mahdoton ajatus? :eek: ilman muita säätöjä? missähän hinnoissa tuollaiset matalapaineiset puhaltimet majailee? tarvitseeko välijäähyn...?

    Mitähän teho/vääntölukemat voisivat olla?
     
  20. NymiS

    NymiS Gearhead

    Välijäähy ei ole pakollinen noilla paineilla mutta erittäin suositeltava.
    Saahan sillä lisää kylmää ilmaa koneelle että on siinä tehon kannaltakin vaikutusta.
     

Kerro tästä muillekin!