1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

6.2D alahihnapyörän kumin korjaus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 27.2.2005.

  1. Jussi289

    Jussi289 3rd gear

    Onko kukaan yrittänyt korjauttaa sitä kumirenkaalla vaimennettua kampi-
    akselin hihnapyörää? Nyt kun sen vulkanointi petti, niin pitää aika ikävää
    rominaa tyhjäkäynnin tuntumassa. Tässä minun -90:ssä on moniurahihna,
    mutta rakenne taitaa olla samantapainen niissä vanhemmissa perinteistä
    kiilahihnaa käyttävissäkin. On luultavasti juuri sen tyyppinen osa, jota ei
    kannata lähteä käytettynä etsimään, on kuitenkin yhtä huono jos yleensä
    löytää... Saa nähdä kauanko kestää kasassa tuossa kunnossa, pitäähän
    se keskilaakeri sen ainakin hetken suorassa ja veto välittyy rajoitintappien
    kautta. Kunnes se kumi lähtee kokonaan :(

    Vinkkejä uusista?

    J
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    turussa usapower myi joskus itse teettämiään alahihnapyöriä ainakin kiilahihnamallisiin en sitten tiedä mitä vaikutusta koneen kestoon kun pyörä on kokometallinen mötti ei siis enää varsinaista värinänvaimennusta.mulla ainaki on viä kone nipussa ja noi hihnapyörät oli aika edullisia
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    hihnapyörä

    aikoinaan hitsasin oman dieselini hihnapyörän jumiin ja hyvin toimi monta vuotta. se oli kiilahihnamalli. dampperi hoitaa värinänvaimennukset ja hihnapyörän kumi vaimentaa kuormaa esim ilmastoinnin kytkeytyessä päälle ja vähentää näinollen hihnojen vinkaisuja...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 3rd gear

    Ne maininnat tuosta, mitkä pikaisesti Googlettamalla löysin, sanoo sen kyllä
    osallistuvan joidenkin harmonisten tappamiseen ja sitä kautta kampiakselin
    suojaamiseen. Mutta aivan erityisesti lisää hihnan kestoa. Pitää kai etsiä
    uusi.

    J
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Rapakon takana varoittelivat että jos 6.2deen dampperi on paskana niin se on kampiakselille bye-bye.
     
  6. illi

    illi 1st gear

    Katson löytyykö ja ilmoitan sit, siis jos käytetty kiinnostaa, vaikka -94 vanista.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 3rd gear

    Selvyyden vuoksi, varsinainen dampperi on erikseen ja siinä on kiinni tämä
    kyseinen hihnapyörä. Hihnapyörässä on dampperiin verrattuna huomattavan
    paksu tämä kuminen välirengas, pari senttiä noin. Se kumi on lisäksi jotenkin
    ontelorakenteinen, eli ei umpikumia.

    Hitsausta on nyt suositeltu, mutta uskaltaakohan? Onko hihna ainoa
    varsinainen kärsijä siinä tapauksessa...

    J
     
  8. illi

    illi 1st gear

    Tonginta tuotti jo tulosta kato yv
     
  9. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Itse korjautin Oldsin 394:n damperin Kumiapu Oy:ssä. Museoautossa ei kilometrejä hirveästi kerry, joten vaikea sanoa kestävyydestä (paitsi tietysti jos rikkoutuu jo noilla ajoilla...)
     
  10. Jussi289

    Jussi289 3rd gear

    Hitsaus kokeiltu, ei vaikuta järkevältä ratkaisulta. Nyt se kiristysrulla vatkaa
    tyhjäkäynnillä aivan horkassa. Romina kyllä loppui. Tuolla menolla se rullan
    varsi tai jousi antautuu varmasti aika nopsaan.

    J
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Whurt:n liima tiivistemassa väliin sekä 5 mm poraus hihnauranpohjalta kumiin asti. Teroitut 5 mm langanpätkät painetaan reikiin ja hitsataan kevyesti kiinni. Hihnan ja hitsinöölien väliin on jäätävä rakoa ettei hihna kulu. Tämän korjauksen edellytyksenä on jotta kumi on irti ulommasta osasta hihnapyörää.
    Ei aiheuta sen kummenpaa katastrofia irrotessaan kuin nytkään.
    Tyhjäkäyntikolkutus tuhoaa ajan kanssa myös muita laitteita joten kannattaa korjata pikimmiten.
     
  12. SM

    SM 1st gear

    Viisastelua

    Rapakon tällä puolen varottelen, että jos mistä moottorista tahansa on dampperi paskana (edellyttäen että sellainen löytyy), niin se on kampiakselille bye-bye. Aikanaan...
     
  13. anttikristus

    anttikristus 3rd gear

    Meikäläisellä on se vanhempi kiilahihnamalli. Ei kolise eikä rämise, ja käteen tuntuu hihnapyörä jämäkältä. Hihnapyörän laturia käyttävä iso kehä vatkaa ja vemputtaa hullun lailla, mutta pienempi, tehostinta ja kompuraa pyörittävä osa pyörii ihan nätisti. Liekö se iso sitten jostain syystä vääntynyt.. Koostuuko tuo pyörä osista, vai onko yhtenäinen? Kai se olisi viisasta vaihtaa uuteen
     
  14. illi

    illi 1st gear

    Joka ukollahan se isopyörä vähän heittää..... ohjaamossa.
     

Kerro tästä muillekin!