6.2D hehkut/ilmavaivat --> ei käynnisty kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aaCHEVY, 26.5.2006.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Elikkäs mulla on tossa omassa Blazerissa (-83) vielä tuo vanhan mallinen hehku rele. Rele on sellainen metallikuorinen. Nyt olis tarkoitus päivittää tuohon uudet hehkut ja se hieman uudempi rele. Mites se uusi rele kytketään kun niistä neljästä releen nastasta ei löydy mitään merkintöjä. Olen aikaisempaan Blazeriin tämmösen päivityksen tehnyt, mutta ei tullu sillon laitettua ylös että miten se kytketään. Löytyskö joltain tietoa....
     
  2. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    [​IMG]

    Tuolta löytyy kuva millaisesta kapineesta on kysymys ja lähinnä tietoa tarvitaan miten nuo neljä pinniä kytketään...
     
  3. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Kiitoksia hanekille avusta 8)
     
  4. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Hehkut vaihdettu ja tuo rele kytketty seuraavasti...

    A = Tyhjä
    B = 12V startin heräte
    C = Hyppyjohto hehkuille lähtevään napaan (lämpötilatunnistin ei toiminnassa)
    D = Hehku napilta
    E = Maa

    Vedin vielä hehkuille uudet johdot koska entiset johdot ja liittimet vaikuttivat epävarmoilta.

    Hehkutusajat vaikuttaisivat olevan ok, hehkutusaika muuttuu lämpösellä koneella lyhyemmäksi jne.

    Mutta, mutta mutta.... Moottori ei lähde kylmänä kuin vasta toisella tai kolmannella startilla käymään. Vähänkin lämpösenä toimii ok. Tuossa kylmäkäynnistyksessä ekalla startilla ei edes lupaa, toisella meinaa käynnistyä ja yrittää rynnätä, eli kierrokset nousee vaikkei koske pedaaliin ja sammuu melkein välittömästi. Kolmannella yrityksellä käynnistyy ja käy kaikilla.

    Mistähän alkaisi vikaa etsimään... Onko tuossa vanhassa (-83) hehkujen kytkennässä hehkuille lähtevissä johdoissa jotain kylmäkäynnistykseen vaikuttavaa.... Vedin nuo hehkuille menevät suoraan releeseen, mutta pitäisikö tuon hehku virran myös mennä jonkun kylmäkäynnistys vempaimen kautta vai mikä tässä mättää. Tuossa uudemmassa (-85-->) jonka kytkentäkaaavion mukaan nuo kytkennät tein niin nuo hehkujen johdot menee suoraan releeseen.

    Jos joltain löytyis tuommosen vanhemman hehkujärjestelmän kytkentäkaavio niin olisin kiitollinen.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Toi ryntääminen ilman kaasua ja vaikeat startit viittaa kyllä polttoainepuolen ilmavuotoon, ja/tai siirtopumppu on paskana.
     
  6. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Mahdollisia polttoainevuotoja jo metsästelinkin, mutta en löytänyt mistään kosteeta. Tuo siirtopumppu varmaan oireilee noin jos takaisku ei pidä ja pumppu päästää polttoaineen valumaan takaisin tankkiin. Miten tuo siirtopumppu olisi helpoin testata.
     
  7. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Testailin pumppua ja mielestäni ventiili pelasi ok. Olisko tuo pumppu vaan käynyt niin laiskaksi ettei jaksa startti kierroksilla vielä nostaa.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Sitä se voi olla. Mun mielestä noi Carterin tarvikepumput mitä suomesta yleensä saa on täysiä paskoja. Onhan ne halpojakin, jonkun 30-40€ laaki mutta silti vitutti vaihtaa joka toinen vuosi. Katso nyt vielä ettei polttoainesuodattimen jalka ole halki tai mitään muuta vastaavaa. Mä laittaisin sähköpumpun.
     
  9. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Vahdoin uuden siirtopumpun, aamulla selviää alkoko toimii vai pitääkö keksii jotain muuta. Ostin orggis pumpun, sanoivat Importillakin ettei pysty tarvike pumppuja enää myymään kun ollu laatu niin persiillään. Hyvää palvelua mielestäni ettei niitä halpis pumppuja edes kaupata jos niillä ei mitään teekkään....
     
  10. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Edelleen kylmänä lähtee vasta kolmannella startilla. Kaikki hehkut on ok, täytyy vielä etsiä imiskö jostain ilmoja. Onko jollain hyviä vinkkejä ....

    Letkut, liitokset ja suodattimenjalka tarkistettu enkä vain vuotoa ole löytänyt.... Mites nuo ilmavuodot olisi helpointa selvittää, vinkkejä, vinkkejä...
     
  11. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Kyselen taas tyhmiä mutta mitä startti sanoo pidemmän päälle tälläisestä jos joutuu paljon "härnäämään" Itsellä sama ongelma mutta se johtuu tod näk siitä että hehkuja on pimeänä muutama.
     
  12. hanekki

    hanekki 3rd gear

    ilmavuodon näät kun laitat kirkastaletkua pätkän ruiskutuspumpun päältä lähtevään paluu puoleen n.6cm pitkä letku muistaakseni.
     
  13. thomaso

    thomaso Gearhead

    Ei startti tykkää kyttyrää vielä tommosesta kolmen kerran sahaamisesta. Akut saattaa pidemmän päälle joutua huonoon latinkiin. Muistaa vaan ettei pyörittele 10 sek pidempään. Jos hehkuja on pimeenä muutama niin ei pitäis vielä pahemmin vaikuttaa. Vika on silloin todennäköisemmin huonosti pyörivästä startista(heikot akut, startti likainen), ilmavuodosta tai heikosta siirtopumpusta.
     
  14. 379 D

    379 D 1st gear

    Mites hehkut, eli laitoitko minkälaiset hehkutulpat? Riittääkö uuden releen antama aika lämittään tarpeeks?
    Tuli vaan mieleen....
     
  15. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Hehkut on Delcon 60G:eet ja rele samaiselta valmistajalta 212-367. Mutu tuntumalla hehkuaika vaikuttas oikealta, mutta en sitten tiedä. Vähänkin lämpösenä hehku aika lyhenee ja pelittää ok. Kyllä meinaa kohta konstit loppua, olen vaihtanut kaikki polttoaineletkut uusiin paitsi tankin päällä olevat. Auto ei oireille muuten eli ajossa ei oireita ja tosiaan vähänkin lämpösenä käynnistyy hyvin ja käy nätisti.
     
  16. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Hehkut on Delcon 60G:eet ja rele samaiselta valmistajalta 212-367. Mutu tuntumalla hehkuaika vaikuttas oikealta, mutta en sitten tiedä. Vähänkin lämpösenä hehku aika lyhenee ja pelittää ok. Kyllä meinaa kohta konstit loppua, olen vaihtanut kaikki polttoaineletkut uusiin paitsi tankin päällä olevat. Auto ei oireille muuten eli ajossa ei oireita ja tosiaan vähänkin lämpösenä käynnistyy hyvin ja käy nätisti.
     
  17. MrBeanville-76

    MrBeanville-76 1st gear

    Mulla oli starttiongelmia sen takia kun starttikaapelin latta oli melkein poikki eikä pyörittänyt tarpeeksi vinhasti, kun ei mennyt tarpeeksi virtaa läpi. Nyt on uudet maakaapelit ja starttikaapeli vähän paksummasta johdosta ja kyllä pyörii iloisesti.
     
  18. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Akut on alle vuoden vanhat ja starttikin pyörittää hyvin. Putsasin vielä navat ja liitokset varmuuden vuoksi.
     
  19. käkkyrämän

    käkkyrämän 1st gear

    Tuntematta sen tarkemmin juuri 6.2 D:n sielunelämää, mutta GM dieselien ja muidenkin, tuli mieleen että:

    - onko tässä moottorissa käsipumppua? ( kuten esim. joissakin Mersun dieseleissä) Jos on, niin pumppaa sillä ennen päivän ekaa starttia paineet pumpulle -> jos lähtee ekasta käyntiin -> ilmavuoto tankin ja pumpun välillä.

    - irroita yksi hehkutulppa ennen päivän ekaa starttia ja pidä se kiinni virtajohdossa ja maadoita vaikka (metalli)runko-osastaan esim. moottorin kylkeen tms. mistä saa maayhteyden -> hehkuta normaalisti -> hehkuuko tulppa kunnolla? tällä varmistaa (vaikka kyseessä onkin uudet osat) että hehkutusaika on riittävä.

    Näin tekisin henk. koht. jos olisi samoja murheita :wink:
     
  20. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Tein tuossa hieman testiä, eli ilmasin koko järjestelmän ennen ekaa starttia. Kone lähtii laakista käyntiin, eli hehkut toimii ok. Ilmavuotoa siis jossain??? Vaihdoin vielä nuo polttoainesuodattimet, ei apua... Kohta ei jää jäljelle kuin tuo polttoainetankin seutu, jota en olisi tutkinut....
     

Kerro tästä muillekin!