6.2d ilmavuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rytari, 12.9.2005.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    no niin, hyviä neuvoja millä paikallistaa ja tiivistää ilmavuotoja 6.2 suutinputkissa olisin vailla, vaihtelin pumpun ja suuttimet,(+kansipahvit, kannen oikasu, venttiilien hionta) koneen käyntiääni kyllä parani, mutta nyt puhaltelee 3" valkoisia savu "renkaita" ja jättää jonku lyönnin aina välistä ei mitenkään kestävällä pohjalla tommonen täristys, tyhjäkäynnillä kuuluu niinku joku naputttais vasaralla siellä kannessa... ja oireet aina pahemmat käynnistämisen jälkeen... tuskin tuo mitään muutakaan vikaa voi olla?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muutama suutin kun kusee niin kolina on aika paha! Niissä siitinputkissa yli 100bar:in paine eikä niihin oikein ilmaa pääse ellei imupuolella ole hämminkiä.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, no käyntiinlähtö on kummiski semmosta kun että ensin käy vähän vajaalla sylinterimärällä, sitten vähä useammalla ja tasaseen käy tosi harvoin, yleensä hiukan ravistaa ja... ja toi kolkutus kuuluu tosiaan ainoastaa tyhjäkäynnillä, heti pienen kierroksen lisäys hävittää ton kolkutuksen... milläs mä totean kotikonstein että joku noista suutimista sitte olis vähän huonohko, ne on kuiteski koskisen remppaamat, nyt ehkä 20km ajetut ja 6.5 kärjillä...
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    ei oikein ole mitään vikaa löytynyt mistään... kolina se vaan lisääntyy
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Avaa käydessä suutinputkia ja sen kohdalla kun kolina loppuu niin suutin kusee pikkukierroksilla. Se kuseminen voi johtua myös syöttöpumpusta joka ei anna tasaista painetta joka paikkaan.
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    availin kaikki suutinputket yksitellen, käynti huononee yhtälaisesti jokaisesta, kaikista ruikkii ainetta ja kolina ei häviä mistään... mutta mutta...samaa valkosta savua tunkee myös venttiilikopan kannessa olevasta reiästä (kun ottaa sen venttiilin pois) ja aukinaisesta öljyntäyttöputkestä... käyntiin ei vaikuta kuinkaan, mutta valkonen savu lakkaa tulemasta putken päästä... sillä sieltä tule silloin sinistää, huoohh.... kukahan remppais diisselikoneen... ei näköjään parane kädettömän pidellä tommosia lainkaan... lisäksi vissiin menee vieläkin jostain vettä tonne koneeseen vaikka kannet jo katsoin, ja vesipumpun liitoksetkin...
     
  7. KimT

    KimT 1st gear

    6,2:ssa on Boschin suuttimet. Katselin kerran sillä silmällä, että voisivat olla Mese 300D:n. Suuttimet ovat teholtaan 12,5 kW, Stanadynen pumppua voi säätää 25 kW:n per sylinteri, mukavat 180 kW, ja suuttimet jaksavat vielä ruikkia sen määrän. Savuvana on vain kauhia, kun ei ole turboa sotkemassa lisäilmaa. Tämä on dieselkorjaajan arvio, ei hatusta vedetty. Suuttimien käyttöpaineet ovat 6,2:ssa 130-140 baria. Kun suutin on irti, mutta rungossa kiinni, se asetetaan koepenkkiin. Siihen pumpataan esim. ensin 130 bar odotetaan 10 sek, yhtään tippaa ei saa valua suuttimesta. Sitten rykäistään reippaamin, polttonestesumun näkee silmin, ja se on oikea kun ääni on kuin pieraisisi. Sellainen tiukka pieru, ei mikään tuhnu! Vaikka itse suutin olisikin kunnossa, voi jousi olla hieman löystynyt koko suutinrungon sisällä. Jos nafta pääsee pienemmällä paineella ulos, syntyy käyntihäiriöitä. Muttei vielä 10 barin heitoissa. Jousen alle voi lisätä ohuita aluslevyjä joita saa ostaa dieselkorjaamoista. Mutta oma hommansa siinä kieltämättä on, 8 kpl. Ei ihme, että dieselasentajat myös veloittavat, mutta käsityötä se on ja tunteja palaa.
    Kun koko suutin puretaan ja lähdetään 0,05 t. 0,10 aluslevyillä hakemaan oikeita säätöjä, on oltava kunnolliset työkalut ja tila ei taida tässä riittää kertomaan kaikkea. Mutta kun kunnossa ovat, kehrä iso riisselikin nätisti. Stanadynen pumppu ei oikein herkästi vuoda, kansi on päällä ja minulla on kone käynyt vaikka irrottanut kannen. Dieseliä tosi oli joka paikka täys. Oli Electra farkku jossa 6,2 joten mukavampi työskennellä kuin vanissa.
     
  8. Japa

    Japa 1st gear

    Katso Pumpun ajotus/ennakko
     
  9. Japa

    Japa 1st gear

    Katso Pumpun ajotus/ennakko
     
  10. KimT

    KimT 1st gear

    Tästä olen aikaisemmin vääntänyt. Dieselpumpun ajoitus/ennakko tapahtuu pumpun sisältä käyttäen mikrometrin kaltaista mittausvälinettä. Mikäli ennakkoa haet siirtämällä pumpuua johonkin suuntaan, laite ei toimi oikein. Merkit on pumpun kohdalla oltava loven mukaisesti. Jos siirtäisit ennakkoa esim. kampiakselista, liikkuvat nokka-akseli ja dieselpumppu taas samassa tahdissa. Ei saa mitään aikaiseksi. Dieselin ja bensakoneiden välillä on ero joka on otettava huomioon. Ruiskupumppu hoitaa ennakon. Tätä en suosittele kotinikkarin tehtäväksi. Jos muualta säätää ennakkoa, se ei ole oikein, ja toiseksi tasaisen käynnin saaminen on varmaan mahdotonta. Mutta kohdistuksen voi jokainen katsoa, että pumpun merkit vastaavat kohdistusmerkkiin joka on tehtaan jäljiltä. Ennakkoa ei haeta kuten bensakoneella vääntämällä pumppua sinne tai tänne. Jos on epävarma miten on, kannattaa kysyä dieselkorjaamolta miten on. Esim. Helsingin Diesel Oy tms.
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, noi suuttimet ja pumppu on kkoy:n kaasaamia huoltamia ja säätämiä, ja laitettu paikalleen n.1mm ajoitusmerkistä vasemmalle heiltä tulleen ohjeen mukaan, merkit kohdalleen laitaessa käynnistys vaikeutuu huomattavasti, ja savun määräkin lisääntyy... käyntiääni ei ole läheskään yhtä karkea kuin vanhalla pumpulla. entä mites selityy se savutus sieltä huohottimesta, muuten kuin että jotain mekanista vikaa?? öljynpaineet on kierroksilla mittarin mukaan ehkä joku 45-50 mittarin näyttämää (psi? vai mikä?) ja tyhjäkäynnillä laskee johonkin 30 tienoille... enpä tiedä mitä oikeasti kuuluis tommosessa pannussa olla.
     
  12. KimT

    KimT 1st gear

    Etäneuvonta on näissä asioissa aina vaikea. Ellei todettavia vuotoja polttoainepuolella ole on syy etsittävä muualta. Minulla 6,2 ei toiminut kunnolla ennenkuin kohdistusmerkit olivat tasan. Käytetyn auton ollessa kyseessä, on hiivatin hankala tietää mitä edellinen omistaja on väännellyt.
    Kuuluuko pakoputkesta sellainen putputus mikä ei kuulu V8:n ääneen?
    Mikäli pakoventtiili on mennyt, kuulet sen pakoputken suuaukon kohdalta "vieraana" äänenä. Se voisi myös selittää huohotuksen koneessa. Jos ei, lienee puristuspainemittaus ainoa vaihtoehto todeta moottorin kuluneisuus. Mitä 30 psi on kiloissa? Jos 3 niin hyvät arvot on. Esim. MB:ssä voi olla vain 0,5 tehtaan jäljiltä tyhjäkäynnillä, ja ajossa 2,5 - 3 kg riittää.
    Säästä kuitenkin vanha dieselpumppu. On helpompi joskus viedä rempattavaksi irrallaan ja vaikka myydä.
     
  13. Rytari

    Rytari Gearhead

    epäilen tietysti vähän noita venoja, kun ne kaikki hiottiin vimme viikolla kansiremontin yhteydessä, ja pumppu menee vaihdossa tonne kk:lle ton rempatun tilalle, kattelin kannet tunkeumanesteellä hionnan jälkeen, normaalien sivukammion reunojen lisäksi en nähnyt kuin yhden särön joka oli päätymmäisen palotilan venttiilien välissä, voiko siitä olla näin suurta vaivaa?? kovin iso se ei ollut kun ei kulkenut kovinkaan syvälle sinne kanavien suuntaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei tolla säröllä oo mitään merkitystä eikä venttiilit vuoda niinku bensakoneissa mutta jousi voi kyllä olla poikki tai väsynyt
     
  15. Titu

    Titu 1st gear

    Katso ettei suutinputket ole mennyt ristiin. Silloin pitää kolinaa ja kuulostaa melkein samalta kun suutin olis sökö. Eikös se kolkota silloinkin kun mäntä on halki tai helma lohjennut?
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    ristiin... juuri, no suoraan siirsin kaikki vanhasta uuteen pumppuun paikalleen, ja paikallaan näyttäis vieläkin olevan... tänään ei ole savuttanut ollenkaan, eilen sitäkin enemmän... mikä voi viedä vian pois sunnuntaipäiväksi... ?
     
  17. Titu

    Titu 1st gear

    Kaveri käytti pumppunsa kkoy:llä ja ei toiminut auto hyvin, joten vikaa voi olla siinä pumpussa. Valkoinen tupruttelu vois kyllä viitata just siihen, että vettä menee palotilaa jostain(lohko halki?) Pahoja vikoja Löytää täytyy myöntää.
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    ..tuttaa vaan jos se vika on siinä pumpussa tai suuttimissa, kovan työn takana taas irrotella ja...
     

Kerro tästä muillekin!