6.2D käynnistys ampeerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 4x4_76, 6.8.2003.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Piruuttani eilen mittasin Chevystä että paljonko se imasee virtaa startatessa.Vaatimattomat 524 A,lämpimällä moottorilla!!Mitä lienee talvella kovilla pakkasilla ilman lokilämmitintä?
     
  2. Razorass

    Razorass 1st gear

    Niinpä. Akkua ostaessa kannattaa tiirata muutakin kuin kapasiteettia. Esim. halpis 60Ah perusakussa käynnistysvirta n.150-210A, ja esimerkiksi Varta/bosch 60Ah/280A 55Ah/420A. Itsellä on hätävarjelun liioitteluna bensa foortissa 74Ah/660A Varta.
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    524A * 12V = 6,3KW? Laskinko oikein?
     
  4. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    no ensinnäkään jännite ei todellakaan ole 12 v. sillä hetkellä akunnavoissa kun startataan. Tipahtaa helposti jopa 5 voltin tienoille, tietty akusta ja tapuksesta riippuen..., kaapeleista puhumattakaan. Sittenhän teho ei enää oliskaan kun 2,5 kW. Ja tuo virta on korkeimmillaan piikkinä yleensä sillon just kun startin pääkärjet napsahtaa kiinni ja koko mötikkä näkyy täytenä oikosulkuna muutaman millisekunnin ajan ennenkun startti pyörähtää ja sit virta jo laskeekin kummasti. Ei varmaan ihan noin paljoo ota virtaa pidemmällä pyörityksellä enää... putoo tonne veikkaisin 200 ampeerin tienoille ? Ja jännitekkin palautuu hiukan korkeemmalle kun imetty virta pienenee. Jos vois virrat jollain mitata niin mittaisin...
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Mulla on varmaankin jääkauden varalta kesä-foordissa 110Ah/640A akku. Virtaa tuntus olovan, vaikka turhaahan se on tuommosessa.. ei se tosin juuri mitään maksanutkaan, 66 euroa ja vuoden takuu.
     
  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Seuraavan kerran kun joku mittailee, niin voisi mitata sen jännitteen samalla, ihan noin yleisen kiinnostuksen vuoksi...
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Pidetään mielessä kun seuraavan kerran mittari on käsillä.Mittasin nuo ampeerit sellasella pihti-mittarilla,eli se vaan laitetaan kaapelin ympäri katsotaan lukema.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    blazer -83 ei taida olla dieseli tai jos on niin onpahan hiton erikoinen kun lähtee käyntiin. dieselissä ei jännite saa pudota alle 9v koska pysäytinmagneettiventiili tartte min 8.8v jännitettä että pysyy auki. että se siitä 5 volttiin putoomisesta.
     
  9. MrBeanville-76

    MrBeanville-76 1st gear

    Mulla kans ilmeisesti tippuu sit välillä toi jännite alle 8,8 voltin ku ei aina starttaa. Vähän ku odottaa ni taas lähtee. Ajattelin talveksi ostaa toisenkin akun ja sitä nyt teiltä guruilta kysyisin et tarviiko muuta kuin yhdistää pos navat ja miinus maahan. Niin ja sen ku keksis vielä et mihin sen toisen akun tunkis. Tällä hetkellä autossa on 95Ah biltema akku( mahtaiskohan olla joku 700 A starttivirta). Ihan turha muuten pyytää miltään pikkuautoilta apuvirtaa starttaukseen. :smile:
     
  10. barfly

    barfly Gearhead

    Mulla keväällä Vani (6.2 DSL)jäi Pirkkahallin parkkikselle ja kyllä Lagunasta saatu lisävirta riitti hehkutukseen + käynnistykseen.
    Huomioitavana seikkana,Lagunan akun - navasta oman Vanini runkoon oli ratkaisu, jolla virta saatiin riittämään.
    Eli akusta akkuun ei toiminut.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: barfly 2003-08-19 11:44 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli teitte oikein, tyhjän akun miinusnapaan ei saa laittaa apuvirtakaapelia vaan runkoon. Vaarana ilmeisesti että tyhjä akku voi räjähtää, jos tulee kipinöitä kaapelia yhdistäessä.
    Kokemusta on, eli ladattiin akkulaturilla tyhjää akkua työpöydän päällä ja rälläkällä katkaistiin putkea lattialla -> akku räjähti.
    Nim.Merk. Risaiset haalarit
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Lisävirtaa käytettäessä miinusjohto laitetaan aina runkoon, eikä koskaan miinusnapaan akussa.
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mun blazerista tyhjeni Optiman punalakit (ei hehkuttanut eikä pyörittänyt)kun sitä siirreltiin tallista pihalle ja takaisin eikä annettu ladata, Nissan Sunny apuun ja Bilteman akusta virtaa toisen Optiman napaan ja runkoon hyppylangoilla. Avot, jyrähti kuuskakkonen käymään ettei mitään.
     
  14. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Nimetön, tiiäkkö että akun navoissa on palttiaralla 0 volttia kun lyöt ne isolla tukevalla metallisella kappaleella oikosulkuun ? Jotta kyllä se akunkin jännite putoomaan saadaan. Samallahan se oikosulkuvirtakin on huipussaan. Lähes sama ilmiö se tapahtuu startatessakin, piuhat vaan on ohkasempia joten niihin hukkuu vähän aina jännitettä. Siks ei ihan nollaan akun napajännite koskaan mee. Ja muutenkin, notkahdus tapahtuu vain muutamassa MILLIsekunnissa, jolloin virtapiikkikin on maksimissaan. HETI kun startti pyörähtää niin virta laskee ja jännite nousee (en nyt vanno prikulleen mutta) kymmenen voltin lähelle. Joten kyllä vaikka se jännite käy alhaalla ja virta ylhäällä, sitä ei juuri solenoidi ruiskupumpussa ehi huomaamaan kun piikkimäinen notkaus on niin nopea. Ja onhan siinä sit pyörittäessä jo enemmän kun tarpeeks jännitettä solkulle... Ja kuten sanoin, riippuu tapuksesta ja aku(i)sta kuin paljo niissä riittää jänitettä milläkin virtakuormituksella. Mutta, joka akussa - rajallisesti. Ainakin hyvin käynnistyvästä eurobensavehkeestä mitattiin aikoinaan koulussa oskilloskoopilla juuri noita äkkinäisiä tapahtumia starttaushetkellä ja samalla kun avaimesta käänsi tipahti taso todella alas aivan lyhyeksi hetkeksi ja palautui heti korkeammalle kun motti pyöri. Ja iloisesti starttasi ja käynnisty. Tarviihan senkin puola jännitettä 6-7 volttia ennenkun kipunaa syntyy (riippuen taas kärkivlistä tulpissa ymym..) Siks pihtivirtamittarikin voi näyttää keskimääräistä korkeempia virta-arvoja, mutta se on selvä että ei akusta nyt älyttömiä wattimääriä saada, jos otetaan enemmän virtaa, jännite tipahtaa. Veikkaisin että yksi 60Ah akku antaa enintään n. 2kW tehoa ? Tietysti tupla-akusto sit vastaavasti enemmän. Ja siitä joku 10% yleensä varmaan piuhoihin ja liitoksiin starttimoottorisovelluksissa ? Jos akkuexpertejä paikalla niin korjatkaa korjatkaa akusta saatavaa maximiteholukemaa. Yli kilowatin se varmasti on, 10v/100A, mutta tuskin ainakaan yli 3 kilowattia ? Koko siinä rajoittaa...
     
  15. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    En osaa sanoa noita maksimitehon ottoja, mutta 20 vuotta on akun kunto mitattu siten, että kolme kertaa akun ampeerituntimäärä on nimelliskuorma, jonka akun pitää kestää 15 sekunnin ajan, niin että jännite ei putoa alle 10,5 voltin. Tämä sääntö on pätenyt hyvin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    blazer -83

    no jos asia näin on niin ethän sä voi laskee startin tehoa 5v jännitteellä ja 500 jotain ampeereilla kun se startti ei kerran pyöri vielä siinä vaiheessa. Teho eli työ (jonka mittäyksikkö on watti) on sillä hetkellä tasan nolla koska startti ei vielä tee töitä. Sun tarttee laskee se teho sillä pauttiarallaa 10v ja 500 jotain ampeeri määrällä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllähän akusta tehoa saadaan aika paljonkin...oikosulkuvirtaa rajoittaa normaalisti startin käämit eli vaikka startti ei pyöri niin ei se ihan oikosulkua vastaa ja toisaalta jos joku on sitä mieltä, että tehoa ei tuossa vaiheessa ole käytössä niin kyllä se jostain syystä lämpenee...nimitäin startti ja akku molemmat...starttivirran ollessa vaikkapa max 650 A ja jännitteen tuolloin vaikkapa 10 V niin teho on 6,5 kW ja mikäli sinne akun napojen väliin lyö jakarin niin tehoa löytyy useampi kymmenen kilowattia ja akku tulee silmille...auton laturien teho on sellasta 100Ax15 V eli 1,5 kW. Suurien kulutusten hetkellä siis akkua puretaan.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    teho ja työ ovat eri asia. vaikka startti ei pyöri se lämpeää, jolloin tehoa piisaa vaan ei pyörimisen muodossa. työ on siis teho x aika
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo huomasin virheellisen kirjoitukseni
     

Kerro tästä muillekin!