6,2d:n käynti takkuaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 944676, 29.9.2012.

  1. 944676

    944676 1st gear

    Elikkäs joo.... Tossa herättelin vuoden seisonnan jälkeen tossa blazerin henkiin ja ongelmiahan siitä seuras sit vaan. Kone lähti kyllä hyvin käyntiin mut ääni ei ollu kovin lohduttava. Koneesta kuulu kova peltinen kolina ja nakutus ja ainakin kuulosti ettei kaikki pytyt käy. No siinä ajattelin että varmaan nostajat kuivanu ja annoin koneen käydä lämpöseksi ja ääni hiljenikin lähes kokonaan. Sammutin ja kokeilin tunnin päästä uudelleen. Kone kävi edelleen lähes normaalisti. Pieni nakutus kuului jonka oletin tulevan venttiileistä. No sit parin päivän jälkeen uudelleen kone käyntiin ja taas sama metallinen kolkotus alkoi ja pyttyjä puuttui pelistä. Taas käytin lämpöseksi ja kone alkoi käymään normaalisti. No siinä tv-vaijeria säädellessä huomasin että jostain vuotaa moottoriöljyä. Pikainen paikannus näyttää siltä että kampiakselin takatiiviste vuotaa ja aikas rajusti (minuutin kun käy paikallaan niin on jo kämmenen kokoinen läntti asfaltilla). No seuraavana päivänä sit taas ajattelin että vois yrittää tutkia että mikä vaivaa. No ekana nostin öljytikun ja totesin että moottorissa on öljy lisääntyny vaikka sitä vuotaa ulos. :eek: no ajattelin sit kuitenkin koittaa konetta käyntiin. Lähti hiukan huonosti ja ei selvästikkään käyny kaikilla. Mutta ääni ei ollu enään niin paha. Metallinen nakutus kuului mutta paljon vaimeammin kuin aikaisemmissa kylmäkäynnistyksissä. Kuskinpuolen pakoputkesta tuli aikas paljon sisistä savua ja sit ku hetken oli ollu käynnissä niin kokeilin pakosarjoista että kuskinpuolen kaksi etummaista käyrää oli huomattavasti kylmempiä kuin muut kuusi. Ilmeisesti tilanne on nyt se että nuo kaksi sylinteriä ei käy kunnolla ja siksi savuaa. Ja ilmeisesti noista menee nafta nyt öljyn sekaan lisäten sitä. Ja todennäköisesti tuo nakutus liittyy myös asiaan jotenkin. Mistähän nyt pitäis lähtee vikaa ettiin? Nostajat? Suuttimet? Saako vuoden 83 6.2d:n vaihdettua kampiakselin takatiivistettä irroittamatta konetta tai laatikkoa? Entäs mahtuuko nostajat nousemaan kansien läpi pois paikaltaan?
     
  2. 944676

    944676 1st gear

    Ehdotuksia?
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Nostajat teoriassa mahtuu tulemaan ilman kansien irroitusta mutta varmasti helpompaa on purkaa pipot pois tieltä.Ehkä kuitenkin sinuna laittaisin tankkiin koko pullollisen redlinen rl-2 ainetta ja koneeseen kolmisen putelia forten motorflushia ja sitten käyttöä ohjeitten mukaan.ehkä vielä perään purnu jotain tiivisteitten turvottajaa ja tonnikalapurkin putsaus/tarkistus ettei ole tukossa.
    oikea tapa olisi tietysti nostaa kone pois ja purkaa ynnä laittaa kuntoon.
     
  4. 944676

    944676 1st gear

    Mistähän tollasia liemiä löytää? Vissiin tarkotat tonnikalapurkilla huohotinta joka löytyy 6.5td koneen toisesta venttiilikopasta?
     
  5. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Tuohon redlinen rl-2 aineeseen, niin ainaki cummituksesssa kuurokin kuulee eron siinä millon tota ainetta käytetään. Jos "vetelee kuivana", niin selvästi kuulee syöttöpumpun elementtien helinät, mutta tuota ainetta ku kaataa tankkiin, niin vois sanoo, että ihan ku kirkossa olis.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Google kertonee paikalliset redline ja forte jälleenmyyjät.
    Se huohotinpurkki löytyy myös noista vanhoista 6,2 koneista.
    Ainakin alunperin on ollut.
     
  7. 944676

    944676 1st gear

    No pitää googlailla. Joo se taitaa olla letkun päässä siinä jossain öljykorkin ja laturin välissä.
     
  8. 944676

    944676 1st gear

    Tota redlinee myy ilmeisesti motonetti mutta Ton forten jälleenmyyjiä en äkkiä löytäny. Olisko tietoo Mistähän sitä mahtais seinäjoen seudulta saada?
     
  9. Kartsu

    Kartsu Gearhead

    Kannattasko mitata niistä "kylmistä" pytyistä puristukset ennenku lähtee lätsiä ruuvaan irti. Syöttöpumppu voi kai ruveta vuotamaan jakopäähän päin mutta se kyllä pitäis kastella koneen päältäpäinkin samalla.
    Voisko olla myäs suutin tai kaks juminu ja löpö menee lirien sylinteriin aiheuttaen kolinaa???
     

Kerro tästä muillekin!