6.2D pelleilee startin jälkeen?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tug3, 22.7.2008.

  1. tug3

    tug3 Gearhead

    Onko viisaita ajatuksia mistä lähtis vikaa hakemaan?

    Kone vanin 6.2D. Vuosimallista niin tietoa, kun joku turkulainen veneveistämö, joka uhoo noita rempanneensa jo vuodesta nakki väittää tuon koneen rempanneen ja kuntoon 35tml sitten laittaneensa. Eli ei ole kärryn alkuperäinen kone.

    Muuten käy ja kukkuu nätisti. Käyntiäänikin normaalisti oikeen pehmee (tämmöseksi koneeksi), eikä mikään sepelimurskaamo. Starttaakin hienosti nyt kun talvella uusin akut. Mutta...

    Starin jälkeen kun lähtee ajamaan niin n. 100m päässä auto luulee olevansa Ritari Ässän KITT ja saa ihme hepulin. Tasakaasulla auto hyökkää yhtäkkiä kuin perseelle lyöty hevonen. Hiekkatiellä toisinaan jopa pyörät sutasee - oikeesti! Jos siinä vaiheessa nostaa jalan äkkiä polkimelta, niin yleensä kone sammuu. Jos ei nosta jalkaa kokonaan vaan höllää, niin sen jälkeen pykii pari kertaa ja sit on lopun matkaa (vaikka monta tuntia) täysin normaali menoa. Toisaalta jos löysää poljinta rauhassa ja päästää vapaalle rullaamaan, niin kone röpöttää pahasti. Ongelma ilmenee niin kylmällä, kuin kuumallakin koneella. Asiaan ei myöskään vaikuta se antaako koneen raksutella tyhjäkäyntiä ennen liikkeellelähtöä vai ei. Ja se tapahtuu todellakin kotoa lähdettäissä aina samssa kohtaa tietä. Epäilin ensteks tiessä olevan jotain ja melkein tilasin tuolta intternjetistä semmosia vilkkuvia kristalleja poistamaan tiestä pahaa karmaa. Mutta onneksi ongelma ilmeni myös muualta liikkeelle lähdettäissä...

    Suodatin on tietty vaihdettu ja se on sen veneveistämön jäljiltä joku venemallin suodatin ennen pumppua. (Onko tolla mallilla nyt merkitystä.)

    Itselle tulee mieleen, että olisko siellä pumpun päälliosassa olevassa kopassa (oliko governor tai jotain semmosta - ei ole kirja nyt tässä vieressä) joku tiiviste murusina. Tai jos sinne olis päässy joku roska suodattimesta huolimatta.

    Onko jotain ideaa, ennenkun lähden pumppua purkamaan? Tilaanko sittenkin niitä pyhiä kiviä ja laitan teippaan ne dieselpumpun kylkeen ja omaan otsaani?
     
  2. DX

    DX Gearhead

    Tavalla tai toisella tuonkin vaivan todennäköisesti aiheuttaa ilma, eli kun kupla saapuu pumpulle niin käynti sekoaa koska ennakot ja vissiin syöttökin alkaa heilua.

    Tyhjäntankin syndrooma, dp2 pumpulle.
     
  3. tug3

    tug3 Gearhead

    Itse itseäni opastain...

    Oireilu kuullostaa just tuolta mitä tossa toisessa threadissa väitetään ilman pääsyksi linjaan... ...sinällään voisi olla järkeenkäypääkin. Ilmaa pääsee seistessä putkistoon ja se kupla pysyy paikallaan niin kauan kunnes ekan kerran antaa riittävästi höpöö koneelle, että putkessa virtaus vie ilmakuplan pumpulle ja sieltä edelleen polttoon.

    Ehkä vaihdankin uudet kiisseliputket tankin ja pumpun välille ensteks ennenkun alan pumppua purkaan...
     
  4. Beauville

    Beauville 1st gear

    ilmaa..

    Täältä löydät haualla ihan tarpeeksi vastauksia kuvailemiisi oireisiin. Meinaan ilmaongelmia polttoaineen seassa :odroll:
     
  5. tug3

    tug3 Gearhead

    Ja Mr.DX vastasi samaan aikaan... =)
     
  6. Beauville

    Beauville 1st gear

    ...tai lopussa oleva siirtopumppu. Sekin voi "vuotaa" ilmaa kalvon rappeuduttua.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Tuosta olisin jo huolissani :odroll:
     
  8. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Dieselin pitää käydä rouskuttamalla.
    Pehmeä käynti viittaa kuluneeseen jakopäähän.

    Ehkä ensimmäisenä kattelisin sitä jälkiasennussuodatinta, että jos pysähtely johtuu siitä.
    Ehkä siirtopumppu ei saa siitä imettyä tarpeeksi...
    Mika
     
  9. tug3

    tug3 Gearhead

    No ei sitä nyt bensakoneeksi kukaan erehdy luulemaan... ...mutta kun noita 6.2:ia kuunnellut, niin sellaiseksi tämä on "pehmeä-ääninen". Sellaista 62 ölyämättömän kaappikellon raksutusta vastaava kaunis ääni verrattuna perinteiseen kivimurskaamoon. =)

    En oikein usko, että tuo suodattimesta johtuu. Jos ei saisi imettyä tavaraa sen läpi, niin eiköhän tuo enämpi tukehtuisi kun ryntäisi. Ja luulisi oireen ilmenevän silloin jatkuvasti. Nyt siis vain startin jälkeen kun lähtee liikkeelle, ei joka liikennevalojen jälkeen. - Ainakin omaan järkeen tuo ilmateoria käy. Jossain pillissä reikää suodattimen ja pumpun välillä.

    Mutta ehkä olen viisaampi jahka pääsen nuo pillit vaihtamaan. - Kun pitäisi tuo harrastekärrykin saada ensteks Forssaan "valmiiksi"...
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tosin se reikä voi olla muuallakin kuin tuossa suodattimen ja pumpun välillä...Oikeastaan missä tahansa tankin ja pumpun välillä.
    Jos olisi paluupuolella, niin silloin jo käynnistäessä varmasti oireilisi.
    Kuten tulevalla puolella isompi vuotokin...
     

Kerro tästä muillekin!