6.2D startti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 4x4_76, 27.12.2003.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Onko mitään etua siitä että vaihtaa normaalin startin tilalle välitetyn startin? Tiistaina startti lämpeni hieman kun yritettiin kaapeleilla käyntiin, hunolla menestyksellä, alkoi savu tulemaan ulos. Kattelin et välitetty ei ole kuin n. 10€ kalliimpi, et sen vois laittaa jos siitä on hyötyä...
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Välitetty kestää paremmin, mutta pyörittää hitaammin. Ei se mitään, jos hehkutus pelaa eikä laske naftaa loppumaan. Ilmaus on vaikeampaa jos startti ei pyöri lujaa.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jees, vielä startti pelaa suht hyvin. Tiedä sitten onko akussakin (Autosil 180Ah) jotain sanomista, tuntuu ettei anna kylmänä tarpeeksi virtaa.
    Pitää ottaa startti auki viikonloppuna ja kattoa et onks siellä hiilet yms kunnossa.
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Se voi osua vaikka kenttään startatessa, käännä takalevy 180 astetta, niin auttaa ainakin vähäksi aikaa.
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    No nythän se myrkkyn lykkäsi...yritin äsken käynnistää konetta, oli ollu kolmisen tuntia lokilämmitin päällä... Helvetin huonosti pyöritti konetta, pari kertaa yritin ja annoin jäähtyä hetken aikaa. Uusi yritys ja muutaman sekunnin pyöritin niin eikö se perkeleen startti jää jumiin ja pyöritä konetta vaikka virrat otti pois. Onneksi oli ovitaskussa lenkkiavain et sai akkukengän irti, alkoi nimittäin akkukin jo savuta.
    Ihme homma, vuosi sitten oli kans ongelmia startin kanssa, sillon oli bendixi paskana. Solenoidinkin vaihdoin silloin uuteen.
    No, enköhän mä uuden startin saa ens keskiviikkona.


    edit:

    Oli sitten solenoidin pää palasina. Oli haljennut komeen osaan. Akkukaapeli irtosi melkein vetämällä, mutteria kun kävin aukaisemaan niin tippu pala päätyä ja napa siinä samalla.
    Hiilet oli hyvässä kunnossa, samoin puslat päädyissä.
    Eikä se kyllä niin palaneelta haiskahtanut.

    Tuskin se huono käynnistyvyys kuitenkaan tuosta johtuu, ongelmat ilmaantuu yleensä kun pakkasta on enemmän kuin -5 astetta.
    Jotenki epäilyttää tuon akun virran anto kyky pakkasella...
    _________________
    Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4x4_76 2004-01-03 11:34 ]</font>
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kyllä se johtuu siitä hajonneesta solenoidin päästä. Mieti vähän millaiset virrat startatessa kulkee (300-500 ampeeria).
     
  7. suburber

    suburber 1st gear

    Solenoidista johtui, jos on navat hiukankin paskana, ylimenovastusta tulee niin paljon, että ei pyöri kunnolla, akkukin on ihan OK, jos jaksoi pyörittää niin kauan, kun napojen aukaisuun meni aikaa :smile: Huono kylmä käynnistyvyys parani itsellä siirtymällä nappihehkuun, viritin releen rinnalle 100A solenoidin, ja ohjausnappi hyttiin.
    Otas piruuttas yksi hehku irti, laita lukkopihdeilla johonkin kohtaan (runkoon, yms.)kiinni, johto takas, ja katso kuinka punaisesksi tulee hehkuttaessa. Veikkaan melko heikkoa punoitusta kylmänä yrittäessä...
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Käynpä maanantaina hakees uuden solenoidin, vuosi sitten kun ostin ni pelkän päädyn hinnalla sai koko paketin. Oli jotain 30-35€

    Hehkut on ok, tarkistin ne viikko sitten. Napilla mullaki toimii, taitaa olla alkujaa se rele fordin startin rele tjsp.

    Kesällä muuten mittasin lämpimän koneen käynnistys ampeerit pihtimittarilla, tais olla jotain 520A.

    _________________
    Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4x4_76 2004-01-03 22:15 ]</font>
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei tullut kalliiksi korjaus. Löysin sen viimetalvena vaihdetun solenoidin ja otin siitä päätykuoren. Nyt startti pyörii suht hyvin mutta ei käynnisty sen paremmin eli vika on jossain muualla.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Veikkaan, että hehkut ei ole kunnossa. Laita G60 hehkut, niin ei ole ongelmia talvikäynnistyksessä. Napilla se toimii mulakin, eikä tarvitse olla mikään 100 Ampeerin mötikkä, knhan vaan ohjaa oikeita asioita.
     
  11. suburber

    suburber 1st gear

    Hehkuja eppäilen yhä minäkin, ja eipä tuo niin iso mötikkä ole, oikeilla asioilla tarkoittanet itse releen ohjausta, mutta kun laitetaan RINNALLE jotain, niin silloin virrankeston on oltava tuota luokkaa, koskapa ainakin pihtiamppeerimittarilla näytti muistaakseni n.90A tienoille.
    Jaa miksi rinnalle? No että nappia ei tarvitse käyttää, kuin kylmänä, ja että rouvakin saa laitteen käymään hehkuja polttamatta :wink:
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Meinasitko napilla ohjata suoraan hehkuille jännitettä? Nappi mullakin on, mutta mä ohjaan sillä hehkurelettä, kun mun torniohjaus on vähän viallinen.
     
  13. suburber

    suburber 1st gear

    Suoraan joo, eli napilla ohjataan _ohjaus_ jännite solenoidille, joka on kytketty releen rinnalle johdonpätkillä.
    Hehkutusvirta ei siis saa tietenkään kulkea hytissä olevan napin kautta, palaa koko laitos...
    Idea on siis hehkureleen normaali käyttö, joka voidaan tarvittaessa ohittaa, tai esim. pidentää hehkutusaikaa napilla, tai hehkuttaa useampaan otteeseen ennen starttia(esim. 2 kertaa n. 7sekuntia 15 sekunnin välein). Ainakin mun rele ei salli muita kuin sen yhden hehkutuksen kerralla, jolloin kovalla pakkasella (kylmällä koneella) ei esikammiot ehdi lämmetä tarpeeksi, ja käyntiinlähtö on huonoa...
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Eiks siinä sun vanissa ole se uudemmanmallinen hehkurele, kyllähän sen pitää hehkuttaa useammin jaksoissa.Onko c-nastaan kytkeytynyt jännite kun hehkutus on päällä. Laita sarjavastusta c-nastalle menevään johtoon, niin hehkutusaika pitenee. Epäilen että kaikki hehkut ei ole ehjiä,koska hehkutusaika on liian lyhyt. Mitä enemmän hehkuja rikki, sitä lyhyempi hehkutusaika, johtuu siitä, että c-nasta saa liian suuren jännitteen ja hehkun katkaisu tapahtuu liian aikaisin. Tarkista myös hehkureleen liitin ja puhdista kosketinpinnat kunnolla.
     
  15. suburber

    suburber 1st gear

    Vani? :wink: wanhassa suburbanissani on laitettu uusi (harmaa) vanhan releen tilalle, voiko siitä johtua hehkuajan lyhyys? Ei uskalla laittaa _aina_ hehkuttamaan pidempään, kun ei ole VIELÄ 60G hehkuja. Tarkistanpa mainitsemasi asiat, hehkut ottavat kaikki samanverran virtaa, tiedä sitten mistä kohtaa hehkuvat...
     
  16. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Sory. Sekoitin sinun ja alkuperäisen keskustelujen aloittajan asiat keskenään.
     

Kerro tästä muillekin!