6.2D suutin vuotaa ilmaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 24.2.2008.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Päivää.

    6.2 diesel pikupissa on nyt pistetty koko polttoainejärjestelmä uusiksi tankilta ruiskupumpulle asti. Eipä onnistanut.

    Läpinäkyvien letkunpätkien perusteella suodattimelle tulee ilmatonta dieseliä, oli sitten pelkästään sähköpumppu ja kylmäkäyntisolenoidi päällä tai kone käynnissä. Jos siirtopumppua käyttelee todella pitkään, niin paluuletkussakaan ei näy kuplia.

    Käynnistyy kertalaakista, mutta käy ihan päin persausta eikä käyttämällä parane. Sammuttamisen jälkeen pumpun paluuletkusta tulee taas todella reilusti isoja kuplia, kun pitää pumppua ja kylmäsolenoidia päällä.

    Vaikuttaa siis siltä, että itse ruiskutuspumppu imeskelee ilmaa jostain ja reippaasti. suodatinkin on koitettu ohittaa. Tänään otin imusarjan pois ja käytin sähköpumppua , myös siten, että kylmäkäyntisolenoidi ei ollut päällä. Ei näkynyt vuotoja. Yksi suuttimelle lähtevän putken liitos oli hieman kostea, mutta ei kai sieltäkään voi ilmaa sisäänpäin mennä?

    Itsellä on hiukan hataralla pohjalla ymmärrys tuosta pumpusta. Onko pumpussa sellaista paikkaa, mistä ei naftaa tule ulos, kun kone ei ole käynnissä ja siirtopumppu on päällä, mutta josta pumppu voi imeä reilusti ilmaa koneen käydessä? Kiitoksia mahdollisista vastauksista.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    hetkonen.... ennen suodatintA KUPLIA?? jos näin imuputkessa on reikä/kiä....pintajännitys naftassa on niin kova et ei välttämäti vuoda ulos mut tahraa ja tekee ilmaa........

    ja jos ei......... sit sylinterin paine kohdistuu suoraan suuttimeen mikä päästää pumppuun ilmaa......eli kärki vuotaa kosk sylinterin paine on suurempi kuin suuttimen kärjestä tuleva paine!!

    tuttua vanhoista traktoreista mitkä voi seistä (vesidiiselit tankissa monta kuukautta)ja suuttimen kärjen väliin tulee "ruostetta".........

    olis helppoa tutkia jos olis "hukkaputket" joka suutimella.......pistäis paluu linjan väliin läpikuultavan letkun ja antais hanaa-----laskevilla kierroksilla ilmaa on paljon!!!

    tai sit suutin/timet kusee kokojan!!!!!!
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite pumppu on aivan piripintaan polttoainetta täynnä ja käydessä siellä on pikku paine!! Se eri oikein voi imeä ilmaa mistään.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ennen suodatinta ei näy kuplia, vaan pumpulta lähtevässä paluuletkussa. Kun kone käy ja sen jälkeen.

    Aivan, oikeastaan joka paikassa pitäisi olla pieni paine, ryntäyttäessä ja käyttäessä vetänee hetkellisiä alipaineita suodattimen ja ruiskupumpun sisääntulon välille.

    Pitänee vielä uudemman kerran kokeilla ohittaa tuo suodatin, tai hommata sopivankokoista kirkasta letkua sen jälkeen laitettavaksi. Luulisi suodattimenkin kuitenkin vuotavan ulospäin kun pelkkä siirtopumppu on päällä, että noin suuri ilmavuoto olisi mahdollinen.

    Siis jos joku suutin on jumittunut auki, niin se voi lykätä ilmaa sylkystä pumppuun? -> Ilman tulon pitäisi lakata, jos oikeasta pytystä ottaa hehkutulpan irti tai löysää suutinputken. Tai oikeastaan tuon ehkä huomaisi silläkin, että ottaa kaikki hehkut irti, pyörittää startilla ja kaveri katsoo, tuleeko joka reiästä hienoa sumua.

    Joka tapauksessa, kun ei pumppu kerran vuoda ulospäin, niin laitan imusatsin takaisin kiinni ja jatkan harjoituksia. Ainakin tuossa toisessa vastaavassa vehkeessä on pumppu hieman tihkuttanut ulospäin, muttei silti vedä ilmoja sisäänsä. Kiitokset tietäjille.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    sitä kannattaa kokeilla mikä pytty ontuu vähiten!! eli käymään ja yksitellen suihkarin putki auki....ja kiinni! sit seuraava pytty ja sitä rattaa ....missä vaikuttaa vähiten käyntiääneen ni se on se......tai kun kuplavana loppuu ni se on se ........

    tosin jos oma olis ni veisin suutinpenkiin kaikki ni tietäis mitä tarvii tehdä(paineet alhaset,kärjet loppu...) et ostaako kaik uudet suoraan.....äkkiä tulee halvempaakin!!
     
  6. hara64

    hara64 1st gear

    Re: Ruiskupumppu vuotaa ilmaa?

    sähköpumppu? eikös siellä ole mekaanista pumppua?
    minulle just muutama päivä sitten kerrottiin että jos on sellanen sähkönen tappipumppu(?) niin se itsessään tekee sitä ilmaa sinne polttoaineen sekaan ja aiheuttaa käyntihäiriöitä(tietysti,ilmaa järjestelmässä).
    kuulemma 6,2:een käy myös "tarvike" mekaaninen BENSApumppu, mutta sen paineet on hiukan erilaiset kuin DIESELINpumpussa, joka sitten taas aiheuttaa käyntihäiriöitä. (ota tostakin nyt selvää :odroll:)
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    6.5 koneisissa hylsyissä on tehtaan jäljiltä tollanen nylpyttävä sähköpumppu, pitäiskö sinne tehtaalle kertoa ettei sellaista olisi saanut laittaa :odroll: ja siirtopumpun tehtävä on siirtää ei tehdä painetta!!
     
  8. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No niin, muutin tuota otsikkoa. Tuossa kokeilin käytellä ja availla suutinputkia. 8-pytyn putkea kun löysäsi, niin käynti parani. Ja kun kiristi takaisin, käynti huononi. Ilmaa kyllä tuli paluuputkesta, vaikka tuo 8-putki oli löysällä, mutta ehkä se kestää jonkin aikaa kun pumppu ilmautuu...

    Auto oli tallissa ja nosto-ovi puoliväliin auki, alkoi olla ilma aika sankkaa. En sitten viitsinyt käyttää yhtään ylimääräistä, että olisi nähnyt, tuleeko suuttimesta painetta pihalle päin kun putken irrottaa kokonaan. Tai lakkaako ilman tulo lopulta paluuputkesta. No, huomenna voisi vielä täräyttää käyntiin putki kunnolla irti.

    Taitaa tosiaan olla niin, että tuo suutin päästää pytyn paineita pumppuun. Nyt oli suodatinkin ohitettu ja sen tilalla pätkä kirkasta letkua. Ei ilmaa näkynyt edelleenkään pumpulle menevän.

    Kiitoksia vastauksista! Toivottavasti vika on nyt vihdoinkin löytynyt.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    .........nyt tuli semmonen olo et sulla kantaa imu venttiili!!!!

    jos vaivaa näkee ni ota se kasin suutin käteen ja vie se "paine testeriin" ... ja pyydä uudet pohjan tilkkeet joka pyttyyn...

    varovaste kun uskaltais startata kun toinen pitää sormea suuttimen reijässä ni sais "koetettua"vuotaako imupuoli.....mut vaara on jos ei vuoda ja toinen starttaa liikaa.....menee sormi syvälle :eek: hui ........
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    tuu käymään, saat multa puristuspainemittarin lainalle, siinä on hehkun reikään sopiva adapteri johon sopii paineilmaletkun pikaliitin, saat laittaa paineen sinne sylinteriin ja kattoo mistä ilma tulee ulosopäin...
     
  11. liippari

    liippari 3rd gear

    Eihä vaan olis venttiilinjousi poikki? Ootko tarkistanut?
     
  12. Pistä letku, älä ohita suodatinta! Ei se siellä ole huvin vuoksi. Voit päästä pumppukauppaan.. Eli pistä läpinäkyvä letku perään..
     
  13. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Juu, en kyllä enää ikinä ohita.

    Käytin konetta ehkä 30 sekuntia suutinputki kunnolla irti. Ilmantulo paluuletkussa väheni. Suuttimesta ei ulospäin mitään silmin havaittavaa tullut. Koneen ääni muuttui normaalimmaksi, vaikka eihän se tietenkään kovin hyvin 7:llä käy. Mutta 7 muuta käy paremmin kun ilma vähenee. Tuon lyhyen käytön jälkeen ei ruiskupumpusta enää tullut sähköpumppua käyttäen kuin teelusikallinen ilmaa.

    Otin tuon suuttimen käteen. Purettua sitä en saanut, mutta neulassa näkyi selvä vika kun suurennuslasilla tutkaili. Pyöreä kai sen olla pitäisi. Siitä ikään kuin puuttui pienen pieni pala yhdeltä reunalta. Luultavasti vaurioitunut jonkun roskan takia eikä ruostunut.

    Mahdotonta sanoa, missä vaiheessa tuo on tapahtunut, ollut jo kuitenkin varmasti aika kauan. Tuon takia, kun ei vuotoa mistään tuntunut löytyvän mutta silti tuli paluuputkesta ilmaa, on tullut laitettua koko matalapainepuoli uusiksi :odroll: No, ei siitäkään haittaa ole...

    Niin, miksi tuossa nyt venttiilivikakin pitäisi olla, eikö tuo reikä suuttimessa selitä oireet? Muutamalla baarilla paineilma ei kulkenut suuttimesta läpi kumpaankaan suuntaan, mutta on kai tuolla sylkyssä aikamoiset paineiskut...
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    kuinka paljon on teelusikallinen ilmaa? :rotfl:

    sen siittimen avautumispaine pitäis olla 125 baria, joten siitä on ihan turha paineilmalla puhaltaa läpi.

    Neularunko+neula on muistaakseni sama kuin 77-79 mannelimusiinissä eli mersu 200d, joten kun viet sen suuttimen dieselpajalle neularungon vaihtoon älä maksa jenkkilisää siitä osasta.
     

Kerro tästä muillekin!