6.2D talvikäytössä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 11.12.2021.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Lämpiääkö kyseinen motti kuinka hitaasti/nopeasti talvikeleillä?

    Aattelin ens kesänä vaihtaa käyttöauton perus kantti-capriceen tai sen suuntaseen, bensakone olis lämpönen ja helppo talvella, mutta näillä polttoainehinnoilla se diisselimotti kutkuttelee kovasti. Webastoa noissa harvoin on, mutta lohkolämppärissä aina ois kotona, töissä ei välttämättä. Capricen kokoisessa autossa kulutus voisi pudota kuulemma alle kympin suht helposti.
    Kokemusta ei oo, mutta jotkut myös väittävät että ei sillä diesel-vs-bensa kulutuksella olisi juuri vaikutusta capricessa. Jotkut ovat myös vahvasti sitä mieltä että dieselit kuuluvat korkeintaan työkoneisiin. Ihan sama mulle, kalkatuksesta kuulee että on kone käynnissä...

    Itellä ei oo juurikaan mitään dieselmoottoreita vastaan, mutta tämänhetkinen käyttis, E61 bemari 3l dieselillä on aika hidas lämpiämään, ja sittenkin henkii lämpöstä aika rauhallisesti. Tuntuu tuo lämpenemisvauhti vaihtelemaan koneiden välillä kovasti. Siksi kysynkin teiltä kokeneilta.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin oma pukkaa jo kuumaa ulos 3-4km ajon jälkeen. Eli lämmintä kyllä piisaa ainakin C20 pickupissa, mutta kosteuden poistuminen onkin sit jo eri juttu :D
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Viisi vuotta ajelin 6.2 pickupilla, Webaston laitoin heti käyntiinlähdön varmistamiseksi kun ei ollut aina sähkötolppaa saatavilla. Kyllä kai tuollainen vanha esikammiokone enemmän kehittää lämpöä kuin nykyaikaiset suoraruiskukoneet.

    Nykyään ajelisin bensalla kun dieseli on yhtä kallista. Ja ehjät 6.2:t alkaa olla loppu. Ainakaan ei kannata koneswappiin ryhtyä.
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Voihan ne ajettuja olla mut kyllähän koneen saa kunnostettua. Tai pistää 6.5 koneen, niitä varmasti enemmän tarjolla.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Taitaa siis lämmetä suht nopeasti, tosiaan tuo hyötysuhde erinomainen kun 6.2 litrasta saadaan se 130-150hp, loput sitten lämmöks ja meteliks.
    Meikän bemari hönkii kymmenessä pakkasasteessa lämmintä ilmaa kymmenen minuutin kuluttua vartin webastolämmityksen jälkeen. Saa nähä kun kylmenee...

    On ehkä enemmän ongelmana noissa vaneissa ja pickupeissa ne loppuun ajetut koneet. Enkä kyllä koneswappiin ole ryhtymässä. Huono ulos ja parempi samanlainen sisään on sitten toinen juttu. Jos menon verkkaisuus alkaa potuttaa ni turboa tai 6.5 suoraan. Ainoo että useimmat 6.5 TD:t on sähkömekaanisella pumpulla jo.

    Vaikka se diesel ei ole kuin pikkasen halvempaa enää, niin kyllähän se ero rupee jo tuntumaan jos auto syö 10l/100km kiisseliä vrt. ~15l/100km bensaa. Niin mikä se siinä sitten "mieluummin bensalla", ei huvita vaan kuunnella sepelimyllyä?
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    En tiedä mikä siinä 6.2 diesel-koneessa on 'tosiharrastajien' keskuudessa niin pahaa, tuppaa olemaan samoja persoonia jotka ei esim. piilofarkuista tai Aspeneista välitä.

    Noo, mä en varmaan sellainen ole. Nyt rakenteilla vähän ulkomuodoltaan erilainen pickup johon koneeksi tulee 6.2dsl. Osittain myös siksi että ajatus o myös ajella tällä muuhunkin kuin kokoontumisajoihin.
     
    Swinger ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulle riittää ihan hyvin se, että capricessa on enemmän jenkkifiilistä ku '08 Bemarissa... Muutenkaan ei hirveästi kiinnosta muiden mielipiteet omista valinnoista, varsinkaan jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa lisäksi. Tavoitteena on löytää käyttöjenkki, joka olis takaveto, kromipuskureilla ja siedettävällä polttoainekulutuksella.
     
    speedy tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Noissa 530d bemareissa on kolme termostaattia. Jos lämpö ei riitä, niin yksi tai kaksi termareista vuotaa. Yleinen vika.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vois sitä varmaan lämmöt tarkistaa, edellinen omistaja jotain turisi termareista.
    Kyllähän se auto lämpiää, mutta lämpiää piiiiikkasen hitaammin ku kesäpulkan 302 pikkulohko.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    -93 6.2 nyt pitää termari vaihtaa kun alkaa heti työntää syyläriin lämmintä.-25 oli aamulla,normi delvacit 10-30 sisällä.ilman lämmitystä avaimen start tökkäyksellä käyntiin.
    kulutus 11 satkulla näin talvipakkasilla.mikä tässä on niin paskaa.moni ei saa edes bensakasia hallan uhatessa käyntiin. -13 mallin mese 518 töissä,40 tkm ajettu.siinä vasta hieno laite.vanhan mossen tasoa,ja nollan alla käryää ettei happi riitä itselle.eipä ole 6.2 samaa kitkua. leimalla kävin ohimennen. 0,4 savulukema 500 tkm ajettu.monelle mainosmiehet määrittää suunnan ja TM loput
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joku ei täsmää kun 11 vuosimalliin päästönormien muuttuessa samalla lisättiin papareilla tehoa sen verran että nimettiin uudestaan 519. Eikä nuo kyllä kylmänä käryä, ihmeellisen huonoja käynistymään jos okiein kunnolla on kylmää, mutta eivät silti savuta.

    edit taisin muistaa vuosiluvun väärin taitaakin olla jo 2010 malli tuolla uudemmalla.
     
    Muokattu: 12.12.2021
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei savuta mutta kitkussa ei voi hengittää.tervetuloa ympärille seisomaan.heti kun jää paikoilleen pitää sammuttaa .aivan sama olenko lähdössä vai jätänkö tunniksi käymään missä ei ole järkeä kun ei edes tyhjäkäynnillä puhalla lämmintä.toisille mb on loistoauto vaikka silmät jäätyisi ja happi loppuisi.keulamerkki ja maine legendasta 45 hv taksimersun kestävyydestä.jos saisin valita ajaisin omalla työajot.
     
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Lie kannattaisi rutista pomolle, että hoitaa sen mersun kuntoon?
    Ei kuulu tuon ikäisen haista pahalle ja varsinkin kutoskoneissa kyllä tulee tyhjäkäynnilläkin koppiin lämmintä.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jaahas, no kyllä taitaakin olla käyttiksestä termarit jumissa niinkun f34 sanoi.
    Ei oo joutunu hirveesti pakkasilla vielä ajelemaan ja sittenki webasto pöhissy puolisen tuntia. Eilen nollakelissä täräytin kylmilteen käyntiin ja riivasin reilun vartin maantienllä, lävesiletku ehkä kädenlämpönen...

    Diisselikäryistä en tiiä sanoo muista autoista, katti on ihan kiva. Omasta bemarista hiukkassuodatin lähteny edellisen omistajan mukaan. Kaverilla samanlainen josta läks hiukkassuodatin ja katti. Se kyllä haisee pahalle.

    6.2l nokilekalla varustetussa capricessa katti löytyy/ei löydy? Ei oo vissiin niin vanhoissa?
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear


    Ainakin e61/60 saa lämmöt näkymään salavalikosta

    https://www.google.com/url?sa=t&sou...z40FegQIBhAI&usg=AOvVaw0RbLThu7yu41bE_4WTxNjP

    Ja näkyy kierroslukumittarin vieressä palkkeina pykälän yli 4500rpm 90astetta näin ainakin pre-lci. Oma vm.06 530xd
     
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo kyllähän mä noi salavalikon kikat oon kuullu, en vaan perkule saanu näkymään omassa autossa. Liittyy varmaanki siihen johonkin kuulemma tarvittavaan päivitykseen josta koodari-ihminen puhu ku kävin kysymässä diginopeutta keskinäyttöön.
    Ja mun '08 LCI-mallissa ei kiekkamittarin viirut liiku.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei löydy kattia 6,2 Caprisesta, kun sellaista yhdistelmää ei ole koskaan tehtaalta tullut, ellei joku itse ole asentanut kattia moiseen.
     
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sori Hantta, mutta nyt täytyy vielä vähän tarkentaa. Tuon tekstin voi tulkita niinkin että ei ole tehtaalta tullut 6.2:n ja katin yhdistelmää, kun Hantta tarkoitta ettei ole tullut 6.2:n ja Capricen yhdistelmää.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ihan kuinka vaan, mutta elän olettamuksessa, ettei tehtaalta ole tullut Caprisea 6, 2 dieselillä, eikä myöskään 6, 2 dieselillä ja katalysaattorilla.
     
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo ei capricee tullu tehtaalta muulla dieselillä kun 5,7 olds, mutta en tiedä oikeen että onko konversioiden yhteydessä täytyny katti laittaa. En piilojamesien historiasta hirveesti tiedä, onko 6.2d:t tipahtanu pellin alle suomessa vai jossain muualla?
     

Kerro tästä muillekin!