6.2l diesel akkuvalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tappokinnas, 25.10.2011.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tere,

    Annoin viikko takasin apuvirtaa jollekin mersumiehelle, kun oli akku tyhjänä abc:n pihalla.. Löin kaapelit kiinni ja just kun olin sanomassa, että venaillaan niin kaveri väänsi mannelaveriansa jo käyntiin.. Ja meikäläisen blazer oli käynnissä eli virtapiikkiähän siitä taitaa pukata.

    Huomasin eilen, että akkuvalo palaa himmeänä ajon aikana. Mahtokohan laturi tai jotain muita hilppeitä palaa, kun piti taas tehdä hyvä työ tuntemattomalle. Mittaria ei ole (vaikka ei taida paljon maksaakkaan), enkä sellaista osaa käyttääkkään.

    Akut on kesällä ostetut Boschit.
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Diodi luultavasti mennyt. Diodit saa kätevästi poltettua sillä tavalla, että autettavaa autoa startataan auttavan auton ollessa käynnissä ja autettavan auton akku on tyhjä.
    Lähes sama, kun vetäisi akunkengän jakarilla yhteen auton käydessä, eli oikosulkuun.

    Diodivika voi sytyttää myös vikavalon alhaisen jännitteen takia.
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Juu olen kuullut tosta virtapiikki jutusta ja siks just virtaa antaessa antanut käydä kierroksilla vähän aikaa ladaten autettavan akkua ja ennen starttia sammuttanut auton.

    Tällä hermannilla oli vaan niin kiire et näin jälkeen vituttaa..

    Kannattaako ostaa uus laturi vai pystyykö tota vanhaa järkevästi rukkaamaan..
    Taitaa olla nuo markkinoilla olevat laturit kiinalaisia, onko niistä mihinkään? Mielellään en kinkkiä ostais.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Itse ostin uuden ja se oli väärin kasattu. Piti kasata uudelleen ja hetken päästä laturi lopetti lataamisen. Takuuseen vaihdoin toiseen, joka sitten toimi.
    Eli uusikaan ei välttämättä kovin vaivaton vaihtoehto ole.

    Audin laturin kunnostutin autosähkö-korjaamossa ja myöhemmin havahduin, että sain kaikki muut vanhat osat mukaan paitsi laakerit, että olikohan niitä vaihdettu laisinkaan.
    Että pieni epävarmuus jäi tuostakin hommasta, vaikka ajatus oli tehdä laturista lähes uutta vastaava ja kaikki kuluvat osat oli tarkoitus uusia.

    Jos jollain tutulla on ehjä diodisilta muuten väsähtäneessä laturissa, niin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto käydä nykyinen laturi silmämääräisesti ja yleismittarin kanssa läpi ja vaihtaa diodisilta ehjään, jos laturi on muilta osin kunnossa.

    Jos sitä nykyistä diodisiltaa mittailet, niin oletettavasti yhdessä diodissa on katkos, eli ei päästä mihinkään suuntaan läpi. Oikosulussa oleva jurisisi.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    [​IMG]

    STANDARD MOTOR PRODUCTS Part # D11
    {#10240562, 11728912, 1871528, 1971528, 1975328, 1984459, 1985348, 358225, 3N3748, 8125177, 8133268, AR55831, D3912, D3920, D3922, D3923, DYG1329, GYG1329, J8125177, J8133268}
    Category: Alternator / Generator Diode Trio

    €2.28

    tän näkösen osan kun laturista haeskelet, todennäköisin vikakohde, tai siis tämä ainakin hajoo juuri esittämälläsi tavalla
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Täytyy hakea sitten kun kerkeää ja korjata laturi. Huomenna kuitenkin tmi. niemensivulle vinkumaan uutta laturia kun lauantai aamuna pitäs lähtee reissuun niin ei kerkeä tilailemaan osia tai latureita.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin. Katsoin mittarilla ja akkujen varaus oli siinä 13 voltin paikkeilla, virrat päällä 12 volttia ja käynnissä 14.8 volttia eli lataa kyllä.. Miksiköhän tuo valo palaa?
     
  8. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Maavikaa jossain.
    Tsekkaas rungon ja koneen maajohdot.

    Ja ei se siltikään mahottomuus olis että silta/tasaaja olis poikineet.
    Blasurissa onneks ton laturin kaivaminen ulos on suht heleppoa ja ei muuta kuin startti auki ja osat vaihtoon...


    Puolittain OT:ta:
    Hiilien, sillan ja tasaajan löytäminen saattaa joskus tuottaa vaikeuksia.
    Ei kuulemma enään kukaan koti mies itse niitä fiksaa vaan vaihdetaan koko laturi kun "On sieltä käämit palanu kuitenkin". Näin sanottiin mulle viimeks kun noita osia hain ihan ameriikin autoihin perehtyneissä osien vähittäismyyntiliikkeissä useampaankin otteeseen.

    Hiilet menny miljuuna kertaa, regulaattoria ja siltaa myös useasti...ikuna mun kohdalle ei o käämit polttanutta laturia osunu....

    No kaippa noi saa koko laturista paremmat katteet kuin pelkistä osista...
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Saksalaisessa tuo tarkoittaisi jännite-eroa D+:n ja B+:n välillä. Joka edelleen todennäköisesti johtuisi diodiviasta.
    Muistelen, että B+:aan tulee kolmen vaiheen jännite ja D+:aan yhden. Jos diodi on viallinen, niin yksi vaihe on vajaatehoinen, niin siitä aiheutuu tuo jännite-ero näiden nastojen välille.

    Äsken kyllä katselin laturin kytkentäkaavioita, niin ne eivät oikein tukeneet tuota edellä kirjoittamaani, mutta noin kuitenkin minulle on aikanaan autosähkö-kurssilla opetettu. Eli saksalaisesta diodivian pystyy karkeasti toteamaan jo noiden nastojen jännite-eron mittaamalla. Jännite-eron pitäisi olla moottori käynnissä alle 0.5V (noin).

    EDIT: Mittasitko kuorman kanssa latausjännitteen? Astrossa huomasi asuntovaunun kanssa, että latausjännite oli aavistuksen alakantissa tyhjäkäynnillä. Valoa siinä ei ole. Hetken päästä alkoi laturi jurisemaan ja meni toinenkin diodi.
     

Kerro tästä muillekin!