6.2l diesel jakopään remontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tappokinnas, 30.11.2011.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei haulla löytynyt joten tehdään topiikki helpottamaan minun ja mahdollisesti muidenkin urakkaa.

    Elikkä loma alkaa perjantaina ja eihän joulukuuta voi paremmin viettää kuin auton parissa. Jakopään ketjun aion blazeriin vaihtaa ja siihen tarvitsisin ohjeita ja vinkkejä. Mitä osia tarvitaan, mitä olette niistä maksaneet ja mitä kaikkea puretaan. Olisi kiva jos joku kertoisi vaikka työvaiheet niin ei tarvitse käyttää aikaa pähkäilyyn. Niemensivulta on ilmeisesti porukka hakenut osia.

    Pumppuakin tuossa sitten tarvitsee ilmeisesti säätää? Rytarin mukaan on ennakkoa käännetty jo aikaisemmalle kun on ketju venynyt(?). Tää touhu on hienoa kun tietää oppivansa jotain uutta. Usein vaan tulee opittua se kantapään kautta eli apuja kehiin vain. :)

    Sitten kun remonttiin alan niin voisi samalla koittaa tehdä semmosen yleispätevän ohjeen levitetttäväksi, kun en ainakaan itse netistä löytänyt mitään.
     
  2. thomaso

    thomaso Gearhead

    No itse kerran kaverin avustuksella tuon keikan tehnyt. En ala sepustamaan tähän kaikkea aiheeseen liittyvää koska en muista kaikkea vaihe vaiheelta. Lähes kaiken saa kuiteskin koneen etuosasta irti ottaa tai löysätä. Hanki opus koska siitä hyödyt muutenkin. Jakopään lisäksi osta uusi vesipummppu koska se kannattaa vaihtaa samalla kun sen joudut irti repimään tässä keikassa. Satasen "säästö" tässä välissä on turhaa.Lisäksi tarviit dampperin ulosvetäjän. Pumpun ajoituksen laitat uuden jakopään myötä nollaan eli merkkiin. tiivisteliimaa tarviit. Kysy loput vinkit Niemensivulta kun haet osat.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    nyt tulee vähä ulkomuistista, voi mennä väärinkin

    -apulaitteet irti
    -termarinputki irti
    -öljyn täyttöputki irti
    -pumpun pyörien suojapelli/vesipumppuyhdistelmä irti
    -kone pyörittää ajotusmerkkeihinsä
    -pumppua pyörittävä ratas irti
    -syöttöpumppu irti kopastaan
    -dampperi irti, jos siitä on kummit kovettuneet, pursunneet tai murtunet niin uus kannattaa hommailla , säästää yhden kampuran
    -pumpun/jakopään alumiinikoppa irti, tähän tarvitaan uus stefa kasattaessa.

    sit onki jo ketju ja pyörät näkyvillä
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Eli osia tarttee itse ketjun, vesipumpun ja tiivistesatsin. Mitenkäs rattaat? Kuullut noista tarvikerattaista aika huonoa, mikä niissä on vikana? Entä kannattaako purkaa keulasta maskit syylärit ym. Hilppeet vai riittääkö tila ilman irrotuksia?
     
  5. leksa

    leksa Gearhead

    Pari 6.2 jakopäätä olen kasannut, toiseen pelkkä ketju ja toiseen molemmat. Ei olisi tarvinnut kuin ketju koska rattaissa ei näkynyt minkäänlaista kulumaa eikä jälkiä verrattuna uusiin. Mutta olivat jo ostettu. ( Korostan ei minkäänlaista silmämääräistä kulumaa, eikä tönärillä huomattavaa )
    Jakopään kopan stefan laittaminen kannattaa tehdä huolella jotta on varmasti suorassa ja hyvin. Ja jos mitenkään on mahdollista jollain keksiä että sen saa vaikka millin eri syvyydelle kuin entisen niin hyvä. Ei olisi sitten sen vanhan kuluttamassa urassa se huuli.
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead



    [​IMG]

    jos ei vaihda dampperia niin laittaa tommonen repair sleeve, mulla piti tommonen ja stafa olla, pyöri kauan samassa lootassa kaikkien blazeosien kanssa mut nyt ei tietysti löydy mistään

    vaihdoin kanssa vain pelkän ketjun kun rattaat ei olleet mitnekään kuluneen näköiset, toki nekin silti kuluu ja kuuluis vaihtaa.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Oolrait. Täytyy tsekata tuo dampperin kunto samalla kun sen kerran irrottaa. Katsoo sitten mitä tehdään. Kohnaas nyt rytari läpi ne blazesta jääneet osat niin katotaan jos löytyis jotain ostettavaa. :)

    Ja mites tuo keulan, syylärin ym. lauhduttimien laita? Kannattaako ne purkaa vai mahtuuko tarpeeks työskentelemään ilman irrotusta. Mielenkiintoisen palvelun niemensivulla kävin ja se sanoi että osat löytyy, mutta rattaita ei kannata laittaa. Mitä tiivisteliimaa kannattaa varata tohon hommaan ja mihin väliin lykätään? Ihan joka tiivisteen väliin vaan ohut kerros?
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    tuulitunneli pois, ei se syyläri niin tiellä ole, toki letkuthan on jo valmiiksi irti että helppohan se siitä nostaa pois on mutta jos ei niin kannattaa laittaa vaikka pahvi suojaksi jos sattuu avain lipeämään


    liima silleen ku hyvältä tuntuu :), jos tiiviste on laittaa niin senkin voi tosiaan ohuella luirulla varmistaa.
     
  9. Mazda

    Mazda 1st gear

  10. Rytari

    Rytari Gearhead


    kierteeseen ja kantaa, niihin pultteihin mitkä tulee pumpun etupuolelta lohkoon
     
  11. thomaso

    thomaso Gearhead

    Kannattaa (on kait pakko) laskea vedet pois ja syylari irti. Tulee vedet sieltä vesipumpun lohkon pulttiereiistä ulos muuten? jos oikein muistan. Syylarin poistaminen rempan ajaksi ei keikkaa juurikaan pidennä mutta helpottaa työskentelyä huomattavasti kun tulee tilaa. Vanista otin kyllä myös säleikön irti. Voihan noi irrottaa jälkikäteenkin jos tuntuu että alkaa tila ahdistaa.
     
  12. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Onko tuohon ketjun liiallisen venymisen toteamiseen joku näppärä konsti, mitta vaikka.
    Itellä ketju lepattaa noin 18mm ilman isompia ponnisteluja.
    Vaihan sen kyllä, mutta noin niinku vastasen varalle.

    Ketjupyörissä ei minkäänlaista kulumista huomattavissa, ainoastaan pientä kiillottumista vasta.


    Ja pumppua oli otettu ennakolle noin ehkä millin verran merkkiin nähen.
    Onko sitten pumpulle mitään tarkempaa säätöä, kuin vain löysät pois ja merkkiin?
     
  13. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Nolohko. Sain kaverilta Zevy Unit Repair Manualin lainaan ja heti ku näin sen muistin että onhan mulla itellänki se sama kirja olemassa.

    Se kerto että käytetty ketju ei sais ylittää 20,3mm / 0,80" ja uusi ketju 12,7mm / 0,50"

    Ompahan tietona nyt jälkipoloville.

    Pumpun ajotuksesta ei myöskään muuta viisannu, kuin että merkkiin.
    Jos joku tietää tarkempaa, kertoo?
     
  14. hessu1966

    hessu1966 1st gear

    6.2 ljakoketju

    Multa löytyy cleviten käyttämätön ketju 6.2 l sopiva,ollut tuolla tallin hyllyllä pidemmän aikaa jouten.On näitä joskus aikoinaan pari tullut laitettua.Molempiin uusittiin vesipumppu ja stefa kampuralle ja varoiksi laitettiin ketju sekä rattaat uusiksi,on siinä kuitenkin aika iso homma tehdä se remontti,mutta jos sen itse vaan pystyy tekemään niin säästää aika ison summan euroja.Ei niiden tiivisteiden kanssa kannata alkaa painia laittaa vaan kunnon liimalla kasaan sillä se onnistuu ja vesiletkut kannattaa tarkistaa siinä samalla onko missä kunnossa.Ja tietenkin dammpperin kunto tarkistaa.
     
  15. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Meinaako nuo mitat ketjun sivuttaisliikettä löysältä puolelta?

    Tuli palasteltua tuossa yks 6.2, ja ketju oli mielestäni melko velton makuinen, mutta uusi ketju oli irtaallaan saman pituinen. :-?

    Pitää mittailla kun saa lohkon ja kannet takaisin koneistamosta.
     
  16. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Tuliskohan siihen ketjuun klappia venymisen lisäks myös siitä että ne rullat kulahtaa aavistuksen. Rattaathan noissa kai kuluu parin hitaasti.
     
  17. ashety

    ashety 1st gear

    Main Feature:

    CPU: Infotmic iMAPx210 1GHz
    OS: Google Android 2.2
    RAM: 256M
    Storage: 2GB
    Support TF card extend 16GB max
    Display: 7 inch TFT LCD resistive touch panel 800*480
    Camera: 2.1 mega pixel
    Battery: 3600mAh
    Networking: Wifi 802.11 b/g
    Support 720P Video
    http://vo.to/btZ
     
  18. limppa

    limppa Gearhead

    semmosen vinkin antaisin että jos laitat uuden vesi pumpun niin kokeile dampperia paikalleen ennen pumpun lopullista kiinnitystä kun minun piti aikoinaan vania rempatessa rälläköidä vesipumpusta tavaraa pois kun ei mahtunut dampperi muuten paikalleen.
     
  19. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Da, mitta kertoo ketjun "radiaalista" löysää liikettä, kun rattaat ja ketju ovat vielä paikoillaan akseleissa. Eli puolesta välistä rattaita poikkeutat ketjua kohti akseleiden välistä pystykeskilinjaa ja poispäin ja mittaa liikematkan.

    Ei mullakaan mitään oikein selevää vikaa löytyny, jospa näihin kaikkien kuluneiden osien summa oisi ollu se syy, joka sai katastuksen "kaasupohjaan ja vähän yli" -tapahtuman jäläkeen auton oireilemaan: kylymänä savuttaa harmajaa, vähä lämpimämpänä semmosta Lokomon sinistä aromia ja muutenkii käynti on liian nättiä, ei kronksahtele eikä räksytä niinku terveen tuommosen ehkä pitäs.
    En sitten paljo ajellu sillä, ettei tulis muuta vauriota, pari tankillista koitin niitä eri polttoainejärjestelmien pesulitkuja, mutta ei mitään vaikutusta, sitten otin potilaan auki.

    Uutta laitoin ainakii
    -Dampperi
    -Stehva
    -Jakoketju
    -tiivistesarja
    -vesipumppu
    -vesiletkuja
    -öljyletkuja (tehostin, vaihdjäähd.)
    -Ohjaustehostimen pumppu
    -termari
    -kaikki apulaitteiden hihnat
    -pari suutinkärkeä (paineet OK, mutta suihku huononmallinen)

    Vesipumpun laitoin varuilta, ei se vanaha ainakaan oireillu vielä.
    Oikeasti vaihdon tarpeessa oli vain tehostimen pumppu, suutinkäret ja vesi- ja öljyletkuja ja stefa, ehkä dampperi ihan kohta, kun sitä öljyä vuoti kaulalta.
    Oiskohan liki 500 keinoyksikköä männy tuohon kaikkiaan, enkä vielä tiijä, paraniko se etes entiselleen. Syöttöpumpun edellinen omistaja oli uusinut -09, ehkä Hämeenlinnasta hommasi, ja kuitissa taisi olla merkintä "J-koodi".

    Kahtelen vielä puristuspaineet ja hehkut ennen ku alan ihmetellä miten sen saapi koskaan enää käyntiin.

    Ai nii, se huomio vielä, että niitten ketjurattaiden merkit jakopäässä piti laittaa osoittamaan ylöspäin molemmat, eikä toisiaan kohti, kuten kirja käski, kun nokka-akselille samalle kiilalle tulee myös syöttöpumpun hammasratas, jota taas ei voi laittaa kuin myös yhteen asentoon.
    Niimpä en kantanut suurta murhetta siitä, että kampiakseli on nyt 360 astetta "jälessä/edellä". Tämä ihan vaan tiedoksi, jos jotakuta ihmetyttää myöhemmin myös.
     
  20. Tonmar89

    Tonmar89 1st gear

    Ketjun purku siinä vaiheessa että entinen paketti pois ja uutta tilalle mutta nyt ennen entisten pois ottoa kiinnitin huomiota että "monttu" merkki on ylärattaassa ylhäällä ja ala rattaassa myös ylhäällä (tämä vissiin oikein?) mutta ylä rattaassa on näköjään myös alhaalla merkki joka ei ole "monttu" vaan tasainen pallo merkki. Otanko nyt vaan hyvällä omallatunnolla tossa asennossa irti ja uutta tilalle. Vaikka kirjahan tosin sanoo että merkit kohdakkain eikä molemmat ylös?
     

Kerro tästä muillekin!