6.2l diesel ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tappokinnas, 29.1.2011.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tervehdys viisaat,

    Elikkäs meikäläisellä on tässä parisen vuotta ollut työn alla chevroletin k5 blazer vm.1990 ja otsikonmukaisella moottorilla. Nyt kun alkaa muuten olemaan kaikki laitettu ja pitäisi alkaa suunnittelemaan auton liikuttamista niin homma ei (yllätys) toimikaan enää niin kuin pitäisi. :)

    Eli auto on seisonut pari vuotta remontoinnin takia. Autolla ei sen enempää ole ajettu minun aikanani, kuin Hämeenlinnasta Poriin pari vuotta sitten, jonka jälkeen ajelin sillä viikon pellolla ja aloin rakentamaan. Tietenkin norsua on välillä liikuteltu ja käynnistetty (ajoin sen jopa pois maalarilta) eikä ongelmia tuntunut olevan.

    Auto lähtee käyntiin heti kun avaimesta kääntää ilman sahailua ja käy hyvin sen 10-15 minuuttia, jonka jälkeen sammuu kuin seinään. Ei oireile mitenkään, että ei saisi löpöä tai pitäisi sisällään ilmavaivoja. Sammuu samalla tavalla, kuin avaimesta sammuttaisi. Ei pysy käynnissä, vaikka pitäisi kierroksia koneessa, vaan kymmenen minuutin kuluttua sammuu ikään kuin joku kävisi vääntämässä avaimesta virrat pois.

    Tekniikkaan en ole koskenut. Olen vaihtanut syylärin uuteen sekä tankin ja tankkiin liittyvät kumiletkut (meno, paluu, huohotus ja täyttö). Olisiko kyseessä joku sähköinen vika? Huomaatte varmasti, että neuvoja kyselee nuori sälli jolle tää vehje on ihan tuntematon. :)
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pistä akusta suoraan sammuttimeen virtaa. Niin muuten onko siinä mekaaninen siirtopumputin vai sähköinen?
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tuota noin.. Mistä sen tietää onko mekaaninen vai sähköinen siirtopumppu? :oops:
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ja moottorihan sammuu heti, kun se lämpeää, eikä lähde enää käymään. Sitten kun kiuas on jäähtynyt niin lähtee ilman ongelmia käymään ja sammuu taas kun lämpeää.

    Täytyy kokeilla tuota virran pistämistä suoraan akulta solenoidiin.
     
  5. kepuri

    kepuri Gearhead

    ettei ois kylmäkäynnistys ennakon ja sammuttimen johot vaihtanu paikkaa?
     
  6. Impala76

    Impala76 Gearhead

    saako tanki remonttisi jälken korvausilmaa?
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En tahdo uskoa tuohon johtojen vaihtumiseen, koska mitään ei ole konehuoneessa syyläriä lukuunottamatta ronkittu.

    Korvausilmaa? Tarkotatko huohotusta?
     
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Aika suurella varmuudella polttoaineen paluusysteemeissä on joku osittainen tukos. Pystyykö ruiskupumpun kannesta lähtevää paluulinjaa pitkin puhaltaan vapaasti ilmaa tankkiin päin? Sama juttu suuttimien paluulinjojen osalta?Onko pumpun kannessa oleva paluuvirtausventtiili puhdas?
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Täytyy tutkia paluulinjat. Tankin ja metallisen pa-linjan väliin olen kuitenkin vaihtanut kumiputken niin tarkistan ensimmäiseksi jos se vaikka ahdistaa. Ja tsekkaan tuon pumpunkin.
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Aikaa kulunut ja blazerin vikaa alettu taas kaivamaan.

    Lähti käyntiin kuin palmu alta muutaman kuukauden seisonnan jälkeen, mutta vika ei ole kadonnut mihinkään. Sammuu kun mylly lämpenee. :)

    Vikaa ei löydy polttoainepuolelta. Kun auto sammuu joku rele (?) surisee/naksuu aika tiuhaan. Sitten kun väännän virrat pois ja uudestaan päälle niin hehkujen merkkivalo ei syty lainkaan. Kun odottaa muutaman minuutin ja vääntää virrat päälle niin hehkut tulee mukaan peliin, mutta mylly hörähtää vaan startatessa, mutta ei käynnisty.

    Puoli tuntia kun odottaa niin lähtee käyntiin, mutta sammuu taas kun lämpiää..

    Polttoainepumppuun tulee kaksi johtoa, joihin molempiin tulee virta kun pistää virrat päälle ja käynnistää auton. Kynällä katoin että toisesta johdosta virrat katoaa, kun kiuas sammuu.

    Meikäläinen on vielä vaan niin vihreä tällaisten ongelmien kanssa, että neuvot olisi tarpeen.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vaikuttais ihan tosiaan siltä, että kylmäkäyntiennakon säädön ja sammutinsolenoidin piuhat ovat vaihtaneet paikkaa. Kokeiles vaihtaa piuhat ristiin pumpulla, niin näet mitä tapahtuu. Ei siellä mikään tietokone ainakaan pala. :rotfl:
     
  12. Beauville

    Beauville 1st gear

    Helppo vielä erottaa piuhat toisistaan. Solenoidin piuha on paksu (pinkki) ja kylmäennakon ohut (vihreä) Värit on yhdestä vanhasta ja voi olla vuosimallittain sit jotain muuta. Mut paksuudesta ne erottaa heti ilman mittauksia.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Täytyy kokeilla ja värit täsmäävät. Tuossa toisessa johdossa (ei nyt tältä istumalta muista kummassa) on kuitenkin joku ryöstöpatentti.

    Johdosta on vähän ennen pumppua kaivettu kupari esiin ja siihen on kierretty johto (ihan vaan kierretty ilman kolvia ja eristysteippiä), joka lähtee jonnekkin koneen taakse. Ei ole vielä kerinnyt tutkia mihin.

    Ei käryä mikä viritys on..
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei kai tuossa nyt silti mikään pääse (enempää) hajoamaan kun noita johtoja menen vaihtamaan? 8)
     
  15. Beauville

    Beauville 1st gear

    Se "ryöstöpatentti" on jo tehtaalla syntynyt. Kylmäennakolta on haaroitettu kaasuvivuston solenoidille. Solenoidi pitää kylmänä kierroksia isompana kunnes motti on hiukka lämmennyt.
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Näyttää sen verran epämääräseltä, että ei varmaankaan ole tehtaalta tuo. Tai siis joku on pumpun vaihdon yhteydessä tehnyt siitä oman vpk versionsa.

    Onko kenelläkään heittää kuvaa omasta polttoainepumppu-systeemistään? Tarvitsisi nähdä miten muilla on markkinat.. Mulla oli se pinkki kylmäennakkojohto katkastu ja siitä oli vedetty valkonen johto kuskin jalkatilaan. Pumpun kanteen jääneestä pinkistä karvasta lähti toi ryöstöpatentti ja harmaa johto kuskin jalkatilaan.

    Katkasin ton valkosen ja harmaan johdon ja laitoin pinkin takasin pinkkiin ja homma alko pelaamaan. Mietityttää vain, että miksi on tehty tollanen patentti ja täytys nyt selvittää mitä mahtaa seurata jos pidän johdotukset tuolla lailla. 8)
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä en keksi muuta, kuin että olen varmaan sotkenut kuskin jalkatilassa olevia johtoja tai jotain solenoideja sököksi purkuvaiheessa, jonka seurauksena ei enää toi systeemi toiminut tai jotain..
     

Kerro tästä muillekin!