6.2l diesel remontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tappokinnas, 14.11.2012.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Nostetaan kissa pöydälle.

    Jalona tarkoituksena olisi rakentaa mahdollisuuksien mukaan vm.90 6.2l daisuli uudestaan. Moottori on k5 blazerissa kiinni ja auto ollut ahkerassa käytössä neljän vuoden ajan. Aikanaan auton korin laitoin viimeisen päälle ja nyt kun alkaa tekniikassa olemaan epäkohtia niin aletaan töihin. Jakolaatikosta menee tiivisteet uusiksi, vaihdelaatikko pelaa ja moottorikin on tähen mennessä pelittänyt ongelmitta.

    Vuosi sitten alkoi tulemaan ongelmia ( öljyä jäähdytysnesteen joukossa, valkoisen savun puskemista, jakopään venyminen jne.), lisäksi koneen kannet ovat apparin puolelta 6.5l koneen ja kuskin puolelta 6.2l koneen. Imusarja ei kiinnity kansiin koska pulttien kulmat ovat kansissa erilaiset, mistä johtuen imusarjan pulttien reikiin on jyrsitty uraa apparin puolelta ja koko paska tiivistetty reilulla liimalla. Ahdistaa tuo viritys vaikka onkin toiminut moitteetta.

    Pelkästään suuttimien vaihtaminen konehuoneen "ahtaudesta" johtuen pisti miettimään ihan muita vaihtoehtoja, joten nyt on keulaa alettu ahkerasti purkamaan ja valmistauduttu nappaamaan moottori kokonaan irti. Ei ehkä helpoin tie mutta varmasti paljon mukavampi alkaa kikkailemaan ja opettelemaan kun moottori pyörii pukissa. Lisäksi on varmaan parempi varmistua siitä että aihio on kunnossa ennen korjailua ja eurojen virtaamista.

    Palstalta löytyy varmasti monta mestaria jotka on näitä tehneet tai moottoreita ylipäätänsä niin hyvät neuvot ovat aina tervetulleita. Tilat missä touhuan, työkalut löytyy ja moottorin irrotukseen trukkia, etukuormaajaa taljaa on käytössä myös

    Kannattaako tuo moottori irrotella vaihdelaatikon kanssa vai onko järkevämpää ottaa laatikko ensin välistä pois? Edetään yksi vauvanaskel kerrallaan. :)
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tarkista ensimmäiseksi onko lohko ehjä. Jos ei, niin saat varautua melkoiseen salapoliisityöhön, että löydät ehjän 6,2 litraisen lohkon. Mielestäni 4-5000€:n remonttia ei kannata rikkinäiseen lohkoon tehdä, vaikka niitäkin tapauksia on nähty.. Kaveri kävi porausaihiota etsiessään läpi 10 (kymmenen) 6,2L lohkoa ja kaikki oli hyvällä alulla halkeamisessa.

    Kun sitten kuitenkin lohkon etsimiseksi menee, niin etsi suosiolla uudempi 6,5 litrainen. Niitä tuntuu löytyvän ehjinä suht hyvin. Tai vaihtehtoisesti etsi hyvällä 6,5 tekniikalla oleva G30 Vani tekniikanluovuttajaksi ja pistä kone perushuollon jälkeen sellaisenaan paikoilleen. (pumppu pitää vaihtaa mekaaniseen) Myy hylsystä laatikko ja sekalaisia osia ja loppu romumiehelle. kenties halvin vaihtoehto?
     
  3. hannkul

    hannkul 1st gear

    1 purehell puhuu asiaa. Puhdista alakerta hyvin, ja katso, ettei runkopukeissa ole halkeamia: Laakeripukit pois, ja tutki pultinreikien ympärystät! Kone kandee ottaa ilman laatikkoaja jätä tehostajan pumppu konehuoneeseen.

    Hantta
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kuvittelin, että napattas yhdessä letkassa kone ja loota. Onko helpompi homma ottaa ensi loota välistä?

    Juuri siksi nappaan moottorin pois ettei turhaan ala tappelemaan edes jakopäätä jos on lohko mennyt jo pahaksi. Toi 6.5l moottori on ihan hyvä varasuunnitelma, tosin 350 pentsiini alkaa myös kiinnostamaan siinä vaiheessa jos täytyy uutta moottoria alkaa katteleen.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siis onhan tää vanhakorinen Blatseri? 1973-91, eli se laatikkomalli?

    Siinä on sen verran konehuoneessa tilaa, etten välttämättä ottais vaihdelootaa irti ollenkaan. 4x4 mallissa ei edes etupalkki tule tielle. Itse jos tekisin, niin ruuvaisin keulapellit ensin pois, kun eihän ne kovin monella pultilla ole kiinni. Sitten on tilaa vaikka kuinka.
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Vanhaa koria kyllä ja keulanpurku on kovassa vauhdissa. Juuri noin ajattelin itse tehdä.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin varusmiespalvelus vähän verottaa aikaa, mutta mutta. Mistä paikasta tota konetta kannattaa nostella pois? Kestääkö jos imusarjaan laittaa liinat kiinni?

    Sitten täytyisi alkaa uutta imusarjaa katselemaan kun toi vanha on jyrsitty pilalle. Onko näissä paljon erilaisia vaihtoehtoja noiden imusarjojen kanssa ( J / C malli yms. ) ja onko joku "erityinen" millanen kannattais etsiä? Nyt on c mallin kone j mallin pumpulla ja ilmeisesti egr tulpattu aikoinaan.

    Kuinkas paljon toi kone painaa? Täytyy väsätä moottoripukki kun toi motonetin oma ei kauheesti vakuuttanut..
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kestää nostaa liinoilla imarin alta. Imusatseja on puolisen tusinaa erilaista ja hyvä on sellainen missä ei ole EGR hässäkkää siinä keskellä edessä. Mulla on lohkolle vahvistusrautoja, jos sellaiset kiinnostaa nii paiskaa YV. Noilla on jopa pikkäsen säröllä olevat koneet kestänyt turbon tuoman lisäpuhdin.
    Kone painaa jotain 400kiloa ja mulla on tollanen just nyt bilhelveten pukissa :rotfl: .
     
  9. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    6.2 motti painaa 295kg.

    Eli hommaa vaan kunnollinen moottoripukki niin kestää kieputella ja väännelläkkin ilman, että varpaat paskana kun hajoaa.
    Rakentelussa on helpompi käyttää imusarjaa jossa ei ole EGR:ää
    Mutta mikään virityskikkahan se ei ole. Sillä molemmat kyllä hengittää ihan tarpeeksi.
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin herätelläänpä tätäkin aihetta.

    Tänään tuli jumpattua kone ja laatikko ulos autosta. Jakolaatikon pudotin eilen.

    Seuraavia huomioita tehty hätäsesti kun en ole vielä kerinnyt moottoria alkaa purkamaan:

    Pari hehkutulppaa kuskin puolen kannesta märkänä jäähdytysnesteestä ja moottoriöljyn lauhduttimen putket täynnä vaseliinin kaltaista paskaa eli tukossa.

    Täytyy alkaa availemaan tässä tän viikon aikana jos kerkeää.

    Tiedossa on onneksi pari EHJÄÄ lohkoa sekä kannet. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa.

    Jos ihmisiltä löytyy osia 6.2l dieseliin niin saa tarjoilla meikäläiselle. Imusarjan tarvitsen varmasti.
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tämäkin edennyt ja kone osina. Uusittavaks ei mene kun kaikki. Tmi niemensivulle menee laitettavaks ja mun tarttee kaataa mettää et menee maksuun. :)
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos saa udella niin paljonko sepi ottaa?
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Työstä ottaa tonnin. Siihen osat ja koneistukset päälle. 2200 antoi hinnaksi korjussarjalle missä kaikki sydämmeen liittyvä ja 500 rahaa koneistuksille. Kansista ei puhuttu vielä mitään. Ei ne ainakaan halki ollut, mutta sinnekin uppoaa varmaan vielä joku satanen.

    Suuttimet on vasta kunnostetut, pumpun historiasta ei tietoa.

    Lohkossa oli laakeripukit ehjät. Ei särön säröä ja meinas olevan nettimiesten hömpötyksiä ne halkeilupuheet.

    Kallista lystiä, mutta itelle kun tekee niin mikäs siinä.
     

Kerro tästä muillekin!