6.5 diesel menikö kannentiivisteet??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja *Telvis*, 28.10.2005.

  1. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    kesken ajon lakkasi puhaltamasta lämmintä ja samalla moottorin lämpömittari pomppasi punaiselle. Moottorin jäähdyttyä pöllytti vaaleaa savua...
    olisiko jotain konstia todeta kumman kannen tiiviste mahdollisesti olisi mennyt?

    kaikki vinkit kansiremonttiin liittyen tervetulleita.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota vois koittaa silleen että ota koneen edestä se väliputkihässäkkä missä ylävesipletku on pois. Sitten vesipumpun hihna pois ettei se pyöri. Sitten tälläät koneen hereille ja kattoot kummasta kannesta rupee puskemaan kuplia. Ite kyllä vaihtaisin molemmat suosiolla koska ne samaan aikaan sinne vissiin laitettukkin?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kummatkin kannet kannattaa ottaa auki,jos noin kävi.Voi olla että muutaman onnistuneen mailin jälkeen "SE" ehjäkin sitten alkaa vuotamaan.Ja kun joudut kuitenkin plaanaamaan kannen,niin onhan se hyvä saada kone"balanssiin" oikasemalla -Laskemalla-kumpaakin kantta.Diitseli on herkkä käymään huonosti,jos eri tilavuudet palotiloissa...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juuri niin. Niitä rynkyttäviä dieseleitä on merkkiin katsomatta tuolla tien päällä ihan tarpeeksi. Ei muuta kuin molemmat kannet koneistukseen ja kone kasaan. Sitten on ihan hyvä mahdollisuudet, että kone käy hyvin. Eikä sitten tarvitse pelätä sen jäljellä olevan tiivisteen pettämistä.

    T: Vituxman.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Viittiitkö hieman tarkentaa tota rynkyttäviä diisseleitä merkistä riippumatta jutskaa, ja että monellako merkillä on koneessa kax kantta :odroll: ? ja liittyykö ne toisiinsa jotenkin??
    t: nimim. uteluikäinen :odroll:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei siihen tarvita kahta kantta. 5- ja 6-sylinterisetkin alkaa rynkyttää tyhjäkäynnillä, kun ventiilit kuluu kanteen. Pelkästää epätasaiset puristuspaineet saa aikaan epätasaisen käynnin. Kokemusta on useasta dieselvolvosta ja muutamasta dieselmersusta. Sama peli jatkuu työkonepuolella. Sitten kun kannen laittaa kuntoon, niin käynti on kuin olisi toinen moottori pellin alla. Onhan noille ohjearvoja, ei saisi puristuspaineet yli 3 baria heittää sylinterien välillä.

    Juuri nyt "nautin" valmetin huonosti käyvästä 6-moottorista , joka ei halua ihan tasaiseen käydä. Pumpun vaihdoin jo penkitettyyn ja suuttimet kävi huollosssa. Silti ei tyhjäkäynti ole sitä mitä pitäisi. :x Puristuspaineissa on heittoa.

    Kansia löytyy. Volvon 10l litraisessa on 6kpl, Scanian 14 litraisessa 8, 11 litraisessa 2, 8-litraisessa 3, valmetin kuutosessa 2. Onhan noita.

    T: Vituxman
     
  7. Rick

    Rick Gearhead

    Kansipahvien vaihto

    Itse vaihdoin omaan suburiin viime joulukuussa pahvit. Alkoi pöllyttään yhtäkkiä valkoista savua ja ei aikaakaan kuin mittari punaiselle ja homma seis. Oltiin koko perheen ( 2aik ja 6 lasta) kanssa matkalla ja tietenkin levisi 250 km Pietarista itään päin.... Eräs paikallinen alkuasukas(metsänvartija) hinasi meidät Opel Fronteralla rajalle Vaalimaalle josta sitten Jeepin hinauksessa kotiin... kyllä otti pannuun.
    Halpaa lystiä tuo hinaus ( 50 euroa annoin ja vähempikin olisi kuulemma riittänyt), kaveri teki kotimatkalle n 300km koukkauksen ja arvatkaapa oliko 1000kg kevyempi opeli tiukilla.
    No se siitä, ollutta ja mennyttä mutta pahvien vaihtoon. Ei kalliit osat, maksoi about 150 ekee koko satsi jossa tuli leveämmillä liekkirenkailla olevat pahvit (alkuperäiset turbottoman mallin kapeilla) ja kannen pultit sekä koko yläkerran muut tiivisteet ( Koskinen Kari luottokaveri minulla varaosatoimituksissa). Hieman vaatii ruuvaamista ja kiroamista mutta suht kivuttomasti vaihdettu suburin 6.5Td koneeseen, vaati n20h töitä(itse kotona yksin tehtynä). Ei ainakaan minulla alkanut koneessa rynkytyksiä tai muitakaan käyntihäiriöitä vaikka en kansia tasannutkaan. Ei ole mikään vakiosääntö blaanata kannet, toimii kunhan noudatat tarkasti noita momentteja kiristellessä. Annan mielellään etäneuvoja jos tulee tiukkapaikka itsevaihtaessa, laita YV:tä tarvittaessa.
    Et muuten tainnut mainita onko vani vai pitkäkeulainen malli sinulla... ja tod. näköisesti sinulla reikä tiivisteessä vänkärin puolella edessä missä on tuo haamuvesireikä, jolla ei ole mitään tarkoitusta( reikä kannessa mutta ei blokissa).
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuliko muuten katottua kuinkapaljon kannet on esim.banaanina tai vastaavasti kuperina?Jos pahvi menee,usein on syynä valukannen kierous,mikä on aika suuri näillä massatuotanto kansilla,mitkä ei ole vanhenneet tarpeeksi kauan ennen koneistusta.
    Vanheneminen tapahtuu yleensä vasta kun moottori on käytössä....
    Olen itse tehnyt useita kansiremonteja patarautaisiin ja todennut jopa 0.35mm kuperuutta ns.hyvissä kansissa,joten jos pahvi on mennyt,suosittelen lämpimästi pikku plaanausta......ja pultit voi vaihtaa samalla hiukan vahvempiin.EIVÄT VENÄHDÄ LÄMMETESSÄ.Eihän tässä muuta ,mutta toisen kerran vuodensisällä tehty työ voi ottaa pattiin.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yleensä syy tiivisteen pettämiseen on, ettei tiiivistepinnat ole ihan suorat. Tiivisteen vaihto auttaa vähäksi aikaa, kunnes muutama kymmenen tuhatta myöhemmin tiiviste taas pettää. Jos tiivistepinnat on suorat, niin aika pahasti pitää koneen keittää, että tiiviste pettäisi. Yleensä se johtuu dieselissä sittenkin kannen vääntymisestä suuren lämpötilan takia.

    Huonoa tyhjäkäyntiä aiheuttaa nimenomaan epätasaiset puristukset, ei huonot. Esimerkiksi pelkästään toisen kannen plaanaaminen. Tuohon tietysti vaikuttaa paljonko kantta koneistetaan ja kuinka tämä sattuu yhteen tehtaan tunnetusti suurten toleranssien kanssa.

    T: Vituxman
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja VM:n Turbodiisseleissä on yksi kansi per sylinteri eli 4 tai 5!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyseessä on vani ja nyt eräät ovat pelotelleet että suosiolla ottaisi koko koneen pois...entä ilmastoinnin kompura, oletteko irroittaneet?
     
  12. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    tämä olin siis minä.

    just tossa kattelin vasta pestyä konetta että mahtuisikohan ne kannet tulemaan pakosarjojen kanssa yhtäaikaa ylös? ainakin kuskin puolen pakosarja oli väljemmän näköinen tulemaan.
     
  13. Rick

    Rick Gearhead

    Ilmastoinni kompura

    Älä irroita letkuja, vain kiinitykset ja käännä sivuun koko paketti.
     
  14. Rick

    Rick Gearhead

    Blaanauksesta

    Autolla ajettu rempan jälkeen yli 100 000 km eikä vielä tullut kansipahvi vika uudestaan. Joten väittäisin että diesel kestää kyllä ilman höylääkin jos vain noudattaa kiristysohjeita ja momentteja ( ja on huolellinen). Puhtaus on puoliruokaa eli useimmiten kotipajoilla jää puhdistamatta pinnat kunnolla joten siitä seuraa banaani ilmiö ja uudelleen ongelmia....
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sitten 6, mutta arvasin kyllä että noita 1kantisia tänne heittetään vaikka ite meinasin noita sivusuunnassa vierekkäisiä kansia, mutta eniwei.

    Mutta kyllä noi 6.2kikkaran kannet kannattaisi koneistaa juuri tuon vain toisessä päässä olevan vesireijän takia, koska se syöpyy tosi helposti pahvin liekkirenkaan alle!
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jeepeissä ei oo kuutos-dieseleitä näkyny!! Nelosia ja viitosia vaan...

    Da!!
     
  17. Rick

    Rick Gearhead

    Haamuvesireiän eliminoiminen

    Onko kenelläkään kokemuksia miten tuota vesireikää voisi ohittaa, esim joku Pelle Peloton tekee pahveja joissa kupari ja pahvi ulottuu vesireiän yli vai onko joku tukkinut kannen reikää????
    Tuli vaan mieleen kun ihmettelin aikoinaan tuota turhaa reikää tiivisteessä...
     

Kerro tästä muillekin!