6.5TD Ajoituksen säätö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hannu.H, 20.11.2019.

  1. Hannu.H

    Hannu.H 1st gear

    Kaverilla on -96 GMC 6.5TD Pick-up. Vanhassa moottorissa oli pahoja halkeamia lohkossa. Siihen löytyi rempattu vaihtokone, josta puuttuivat kaikki apulaitteet syöttöpumppu mukaanlukien. Perusmoottorin vaihdossa ei sinänsä ollut ongelmia, mutta ongelmat alkoivat syöttöpumpun ajoituksen kanssa. Uuden moottorin mukana tuli syöttöpumpun käyttöpyörä jakopäähän. Tässäpä ensimmäinen erikoinen ongelma. Uuden ja vanhan moottorin pyörät ovat samalla osanumerolla, mutta ajoitusmerkki on erikohdassa. Niissä on noin hampaan heitto. Moottorissa on nyt paikallaan mukana tullut pyörä, mutta syöttöpumppu on vanhasta moottorista. Pumpun runkomerkki on jakopään kopan mukaisesti laitettu.

    Tästäpä päästään itse ongelmaan, auto ei tahdo käydä kylmänä kunnolla. Kun saa kikkailtua lämpimäksi niin käy lähes normaalisti, mutta ei se ihan iskussa ole. Kun auto käy huonosti kylmänä, niin testerillä sylintereitä yksitellen sammutellessa sylinteri 3 ei vaikuta oikeastaan mitään.

    Ebaystä tuli GM Tech 2 testeri millä ongelmaa on nyt selvitelty. Tällä katsottuna TDC Offsett arvo oli hommaa aloittaessa -1.5.

    Joltakin jenkkidieselpalstalta löytyi ohje, jonka mukaan virrat käännetään päälle 45 sekunnin ajaksi kaasu pohjassa, tämän jälkeen virrat sammutetaan ja odotetaan 30 sekuntia. Tämän pitäisi nollata TDC Offsett, ja se toimii. Toimenpiteen jälkeen TECH 2 näyttää TDC Offsetiksi 0.

    Kun auto käy vähän aikaa, niin moottorin vikavalo syttyy ja auto antaa vikakoodin p1214 Injection Pump timing Offsett. Tämän jälkeen TDC Timing Offsett on aina -2,46 tjsp, kuitenkin reilusti miinuksella.

    Onko pumpun perusasento nyt niin paljon huti ettei sähköinen säätövara riitä, vai tehdäänkö nyt jotain muuta väärin?

    Erona vanhaan moottoriin on tosiaan tuo uuden moottorin mukana tullut syöttöpumpun käyttöpyörä. Pumpun asennossa on käytännössä hampaan ero vanhaan. Kannattaisiko tuo purkaa ja vaihtaa auton oma pyörä takaisin, vai onko tuolla mitään väliä koska säätö on kuitenkin sähköinen?

    Pumppua on käännelty säätövaran puitteissa laidasta laitaan, arvojen nollaus on tehty uusiksi ja ongelma pysyy samana. TDC Timing offsett on vikavalon syttymisen jälkeen aina sama, reilusti miinuksella ja noin -2.5.

    Onkohan tuohon Tech 2 testerin ajoituksen säätöön jotain ohjeita saatavilla? Aika vaikean tuntoinen, lukeminen onnistuu mutta mitään ei oikein saa muutettua. Tuolla virtalukko ja kaasupoljin kikkailulla ajoitusarvo saadaan nollattua, testeristä ei äkkiä löydy siihen oikeaa nappia/valikkoa.

    Tulipa pitkä tarina, mutta toivottavasti joku osaisi neuvoa. Nyt alkaa omat ideat loppua. Puretaanko jakopää ja vaihdetaan auton oma pyörä vai pitääkö testerillä tehdä jotain muuta tuon virtalukko/kaasupoljin nollauksen jälkeen? Miksihän nuissa syöttöpumpun pyörissä heittää ylipäätään tuo ajoitusmerkin paikka kun osanumero on sama?
     
  2. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Miul ei hohtimet ja äly riittäny hommaan,ni kävin Kojolla.Tuli ennakot kohilleen.
     
    palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Näyttäis selostuksen perusteella olevan pumputtimen mekaaninen ajoitus niin paljon pielessä ettei riitä ohjelman säätövarat.
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/chevy-gmc-subbe-pickup-jutustelua.117624/

    Tuolta jos saat kaiveltua jollain haulla Tech 2 käyttöohjeet ja ajoitusohjeet, niin pitäis alkaa luonnistumaan. Itsellä ei enää ole noita GM-dieseleitä eikä OBD1 kaapelia, niin ei ole muutamaan vuoteen tullut käyttöä harjoiteltua..
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

  5. Hannu.H

    Hannu.H 1st gear

    Kiitos neuvoista ! Mekaanisesta ajotuksesta tämä ongelma tosiaan johtui. Käänneltiin pumppua vielä lisää, nyt äärilaitaan vänkärinpuolelle jotta näkee riittääkö automaattisäädön säätövara vai pitääkö tuo jakopää vielä purkaa. On niin ahdas tuo kääntö ja säätö että yritettiin kuitenkin vielä kerran säätää lisää. Pumpun säätö, TDC Offsett nollaus ja säätöarvoksi pamahti aiemmasta -2,46, 1.32 plussaa. Eli meni jo liikaakin, tämä oli kyllä positiivinen yllätys. Säätövara siis riittää kuitenkin. Otettiin milli takaisin, nollattiin TDC Offsett ja nyt siellä on arvona -0.8 jolla auto tuntui käyvän varsin mukavasti ainakin pikaisen testin perusteella. Katsotaan miten kylmäkäynnistys sujuu huomenna.

    Tämä oli kyllä äkkinäiselle todella ärsyttävä homma, joten koitetaanpa vääntää rautalankaohjeet jos joku muu taistelee saman asian kanssa.

    Ihan ensimmäiseksi tarvitsee sopivan testerin jolla pystyy tarkistamaan TDC Offsett arvon. Tässätapauksessa tilattiin Ebaystä TECH 2. https://www.ebay.com/itm/New-Big-Backlit-Screen-Tech-2-Diagnostic-Scanner-Tools-For-GM-Vehicles-SAAB-Opel/143367285573?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&var=442279797865&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Homma alkaa sillä, että laita testeri kiinni autoon, virrat päälle. Naksuttele testeriin ajoneuvon tiedot. Sitten voit katsoa moottorin arvoja. Tiedot näkyi moottorin perustietojen ja syöttöpumpun puolelta. Hetken selailulla jommastakummasta listasta löytyy TDC Offset. Katso mitä se on tällähetkellä. Vakiona arvo taisi olla noin -0.25 ja -0,8 välillä. Virihommissa puhuivat jollain jenkkifoorumilla -1.5 arvon käyttämisestä. Jos autoon ei ole tehty mitään muutoksia, auto toimii ja arvo on nuissa puitteissa niin homma selvä. Mutta mikäli pumppu on käynyt irti, niin silloin tuo vanha arvo pitää nollata jotta selviää missä asennossa pumppu on asennuksen jälkeen.

    Vanhan TDC Offsett arvon nollaus:

    1: Käytä moottori lämpimäksi. Lämmöt pitää olla yli 80 astetta. Mieluummin täysi käyntilämpö, se about 90. Muuten nollaus ei onnistu.
    2: Virrat päälle hehkutusasentoon, moottori sammuksissa.
    3:Nollaa testerillä kaikki vikakoodit. Paina vaikka varmuudenvuoksi nollausta vaikkei koodeja olisikaan.
    4: Sammuta virrat ja testeri.
    5: Virrat päälle hehkutusasentoon, paina 1-2 sekunnin kuluessa virtojen kytkemisestä kaasu pohjaan (ennekuin Check engine valo vilkahtaa) ja pidä se pohjassa vähintään 45 sekuntia. 50 sekuntia toimi ainakin.
    6: Sammuta virrat. Odota vähintään 30 sekuntia. Tämä nollaa moottorinohjauksesta vanhan TDC Arvon. Kaasu oli pohjassa vielä tässäkin vaiheessa, mutta sillä ei liene merkitystä.
    7: Tämän jälkeen laita taas virrat päälle, ja testeri päälle. Käy katsomassa että TDC Offsett arvo on nolla. Jos ei ole, nollaus meni jotenkin v*tuiksi ja aloita lista alusta. Jos arvo on nolla, niin seuraavaan vaiheeseen.
    8: Käynnistä auto. Anna käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia.
    9: Katso testerillä mitä auto arpoi uudeksi TDC Offsetiksi. Jos arvot ovat vakiospekseissä -0.25 viiva -0.8 tai virioffsett -1.5 niin homma selvä.

    Jos moottorin vikavalo syttyy tuon parin minuutin käytön aikana ja auto antaa vikakoodin pumpun ajoituksesta, niin pumppu on mekaanisesti huti niin paljon ettei automaattisäädön vara riitä. Pumppua on käännettävä. Jos TDC Offsett on äärilaidassa miinukselle -2.46 niin käännä pumppua vänkärinpuolelle. Jos arvo on +2.46 niin käännä pumppua kuskinpuolelle. Yhden millin kääntö vaikuttaa ennakkoon kaksi astetta. Siitä voi arpoa sopivaa kääntömäärää. Kääntömäärä on kuitenkin maksimissaan 1-2mm kerrallaan. Lopun hienosäädössä vielä vähemmän, millin kymmenyksiä.

    Säädön jälkeen taas uusi kaasupoljinkikkailu TDC Offsetin nollaamiseksi, katso mitä uudeksi arvoksi tuli ja säädä lisää tarvittaessa.

    Vähän yritä ja erehdy hommaa tuo on. Testerillä en saanut nuita TDC arvoja nollattua, sitä käytettiin ainoastaan vikakoodien nollaukseen ja TDC arvojen tarkastamiseen mutta näkyy onnistuvan tälläkin tavalla.

    Jos et pääse jossain vaiheessa testerillä kiinni autoon, käynnistä testeri uusiksi. Sen virrat pätkii starttaillessa sen verran ettei yhdistä välttämättä ennen testerin uudelleenkäynnistystä.

    Pitkä selostus taas vaihteeksi, mutta jospa tämä auttaa jotain muuta saman asian kanssa taistelevaa.
     
    Muokattu: 23.11.2019
    pptalo, tukkijulli, jarona ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hemmetin selkeet ohjeet!
     

Kerro tästä muillekin!