'60 Chevrolet Impala HT

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 25.2.2015.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Laitanpa tänne jotain juttua tuon harrastepelin rakentelusta, kun muiden ketjuja on niin hauska lukea ja samalla tää kannustaa ottamaan kuvia mun rakenteluvaiheista.

    Jotkut meikäläisen jo tietääkin (Ainakin varmasti monet, jotka ovat kisavarikolla pyörineet), olen siis se 18 vuotias kaveri joka kuskasi viime kaudella '74 Chevelleä Stock / Super Stockissa faijan ollessa mekaanikkona. Jonkun verran on tullut näiden moottorihärveleiden kanssa jo pelattua, rakensin itselleni raadosta käyttömopoksi '80 Tunturi Trialin muutama vuosi sitten ja sillä suhasin kolme vuotta kesät talvet. Sen lisäksi ollaan faijan kanssa rakennettu ruostevikainen '79 Buick Skyhawk sekä tuo aikaisemmin mainittu Stock Eliminator Chevelle, joka päivitettiin vastaamaan nykypäivän standardeja jotta pärjääminen ei olisi autosta kiinni...

    Impalalla on historiaa ja erilaisia tarinoita paljon, mutta koitan pitää historiaosuuden lyhyenä... Impala tuli siis maahan Texasin Palestinesta syksyllä '88, jonka jälkeen auto päätyi faijan omistukseen. Texasissa ennen laivausta Letukka sai uuden maalipinnan ja kunnostuksen. Ennen noita toimenpiteitä auto näytti tältä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Suomeen tullessa autossa oli Matching Numbers 283 SBC ja PowerGlide. Vanteina oli slotit ja takana aivan sileiksi suditellut kumit, joilla kuulemma Impalakin suti iloisesti etenkin märällä. :lol: Syksyllä faija ajeli autolla ja katsasti sen - lainarenkailla tietysti.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Talvella Chevy sai uutta maalia sinnetänne ja uudet renkaat ja vanteet. Etupenkin verhoilu uusittiin samalla, takapenkin verhoilu ja takasivupaneelit on alkuperäiset. Ovipahvit faija teki itse ja ne on edelleen paikallaan. Uudet jarrut ja muutakin päivittelyä tapahtui tuolloin.

    Moottori vaihtui vuosi pari myöhemmin, ja tällöin konehuoneessa rytisi kipakka 327 SBC ja valurauta PG vaihtui alumiiniseen vastaavaan, johon kaverin kanssa faija teki shift kitin ja muutti loodan manuaalitoimiseksi. Shift Kit oli tosin niin raju, ettei laatikon hubi kestänyt vaihtoa kakkoselle vedon ollessa päällä ja särkyi joka kerta. Kun vielä matkalla Stadin Cruisingiin laatikko imaisi nopeusmittarinvaijerin sisäänsä, niin laatikkoa muuteltiin paremmin ajoon soveltuvaksi.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Jossakin välissä motti vaihtui takaisin alkuperäiseen, jonka faija samalla kunnosti ja auto muokkautui pitkälti takaisin alkuperäiskuntoon, paitsi että vanteiksi tuli Buickin erikoisvanteet:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä kohtaa ollaan jo reilusti 1990 luvun puolella, jolloin auto eli sinänsä hiljaiseloa, että se kyllä leimattiin joka vuosi ja sillä ajeltiinkin, mutta melko vähän. Osasyynä saattaa olla se, että meikäläinenkin näki päivänvalon 1996. :rotfl: 2000 Luvun puolella alettiin Impalalla pyöriä taas aktiivisesti tapahtumissa kun meikäläinen oli hieman vanhempi. 2000 Luvun alussa autossa oli alkuperäisvanteilla alkuperäiskapselit spinnereineen, mutta eikös yksi lentänyt heti Lahden Moottoritiellä ja rekka jyräsi sen yli. :mad: Joten kapselit poistettiin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Keväällä 2009 katsastusmies totesi, että ei voi enää katsoa läpi sormien apparinpuolen ruostevauriota takalokasuojankaaren etuosassa. Helmakotelon pohja oli kadonnut kokonaan. Tuo kesä autolla ajeltiin ja syksyllä se vietiin mökille talvisäilöön, koska aikaisemmin mainittu '79 Buick alkoi olla loppusuoralla. Buickin jälkeen tuli taloon tuo Chevelle ja kun kotitalliin ei mene yhtä autoa enempää, Impala vietti mökillä tallissa viisi vuotta kunnes syksyllä 2014 kaikki sattui kohdilleen ja Chevy pääsi kotitalliin työn alle.

    Tässä kohtaa minä astun kuvioihin enemmänkin, eli siis ajokortti-ikä tuli Joulukuussa täyteen ja tätä ennen olin katsellut jo tarkkaan halpoja Jenkkejä harrastepeliksi. Etenkin Chevy II:t kiinnosti, mutta myös Dartteja ja Valiantteja tuli katseltua vaikka eivät Letukoita olekaan. :lol: Lopulta kuitenkin faija tarjosi mahdollisuutta, että jos rakentaisin Impalasta itselleni ajopelin. Olen aina tykännyt '50-'60 luvun vaihteen isokorisista, ja kun autolla on Suomihistoriaa kuitenkin kohtalaisesti, niin pakkohan se oli tarttua tilaisuuteen. Syksyllä kilpurille saatiin vielä vuokratalli hankittua, joten ei muuta kuin kärry Vanin perään ja mökille Impalaa hakemaan.

    Ja ennenkuin tästä tulee niin pitkä ettei kukaan jaksa lukea (Enkä mä kirjoittaa), niin kiusaan jatkamalla tarinaa hieman myöhemmin sillä varsinaisella projektiosalla... :wink:
     
  2. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Erittäin mielenkiintoista luettavaa.On ihme kyllä miten täällä on niin ankea tämä projektiosio kun muilla foorumeilla luettavaa riittää.
     
  3. Herje

    Herje Gearhead

    Oi joi kun on namu. 8)
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Hienoa että jotkut ovat jaksaneet lukea tätä tarinaa, eli jatkan taas vähän eteenpäin...

    Mä olen tykännyt itse kovasti lukea muiden projektien etenemisestä tällä foorumilla, mutta toisaalta useampi projektiketju ei haittaisi täälläkään.

    Tässä kohtaa täytyy kyllä sanoa että kuvat kaunistaa jonkin verran, maalipinta on hieman kulahtanut ja naarmuinen ja tosiaan ruoste / kittiongelmaa näkyy muutamissa kohdissa. Niistä tosin isoimmat on tarkoitus korjata, mutta kaikkia en taida ehtiä... Korimallihan on erittäin hieno ja muutenhan tämä yksilö on ihan hyvässä kunnossa.



    Se pitää vielä mainita tästä projektista, että siinä mielessä tää on hieman erilainen projekti meidän aikaisempiin projekteihin nähden, että ennen kun faijan kanssa tehtiin yhdessä näitä, niin nyt olenkin sitten itse tätä rakentamassa. Ja sehän on toki hauskaa kun saa tehdä kaiken itse, mutta silti jos tarvii apua niin sitä saa. 8)

    Tosiaan syksyllä 2014 suunnattiin Vanin ja trailerin kanssa hakemaan Impalaa mökin tallista, jossa se oli 5 vuotta levännyt. Siitä ei ollut tietoa, että toimiiko laite, mutta se oli toivottavaa sillä traileria ei millään saisi taiteltua mökkipihaan.

    Lauantaiaamusta saman tien tallin ovet auki ja siinähän se Chevy nökötti samassa kohtaa kun mihin se syksyllä 2009 ajettiin. Keula oli pukkien päällä, mutta perä oli maassa, koska talli on sen verran ahdas ettei perää olisi mahtunut nostamaan ylös.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kun kaikki pyörät oli takaisin maassa, minä tungin itseni autoon sisään ohjaamaan samalla kun faija oman faijansa kanssa koittivat työntää autoa ulos. Eihän se liikahtanutkaan ja syykin paljastui, kuskinpuolen takakumi oli tyhjentynyt. Toki tässä kohtaa olis kannattanut täyttää se kumi, mutta kun kompura ei mahtunut auton ja tallinseinän välistä menemään, niin oli pakko kiinnittää köysi Impalaan ja kiskoa se tallista ulos Chevy Vanin voimin.

    [​IMG]

    Kumi täyteen ja hyvin se näytti taas ilmaa pitävän, eli kovin suuresta vuodosta ei ollut kyse.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vaihdoin koneeseen uudet tulpat ja suihkin sylinteriputkiin hieman öljyä voiteluksi. Uusi akku paikalleen, jonka jälkeen hyppäsin sisään ja varovainen kokeilu virta-avaimesta todisti sen että kone ainakin pyörii komeasti. Seuraavana sitten huikkaa kaasariin, mutta käymään se ei halunnut lähteä vaikka pari kertaa hörähtikin jo lupaavasti. Tulpat auki ja huomasin, että ne oli rutikuivat. Pikaisen kaasarin tutkimisen jälkeen selvisi, ettei kone saanut bensaa, mutta tämä korjaantui kun tankkiin tarjoili hieman paineilmaa. Sitten hetken sahailun jälkeen Impala hörähti käymään ja se kävikin ihan kohtuullisen nätisti kunhan tyhjäkäynti löytyi. Putsarin asennuksen jälkeen ei voinut kuin todeta, että pelittää ihan yhtä hyvin kuin aina ennenkin. Viisivuotias bensakaan ei tuottanut tankissa mitään ongelmia.

    Tässä kuvassa pienen savutuksen muodossa huomaa, että Chevy on hörähtänyt käymään :lol: :

    [​IMG]

    Vaihteistoon lisää öljyä ja siirsin auton hieman parempaan paikkaan, pikainen pyyhkäisy isoimpien vahojen poistamiseksi ja tulos oli tässä:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sunnuntaina kun lähdettiin, ajelin Impalan mökkitien toiseen päähän, jossa traileri odotteli. Lastattiin auto kyytiin ja kotona naapurit sai taas katsella että ei hemmetti, taas noilla on joku uusi lelu :rotfl: .

    [​IMG]

    Eipä näköjään vieläkään päästy itse rakennusosaan. Jatkan tästä sitten itse projektiosuudella seuraavalla kerralla... :wink:
     
  5. WBBC

    WBBC Gearhead

    Mikä on suunnitelma. Entisöidä, customoida vai joku NASCAR -henkinen racepeli?
     
  6. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Suunnitelma on se että Impala leimaan, ja me päästään 1320:n isäukon kanssa takapenkille ördäämään :rotfl:
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Ai niin tuo unohtui mainita kokonaan. :lol: Tarkoitus olisi tehdä jotain '60 luvun alun Junior Stock kilpurin näköistä kulkinetta kun nuo autot ovat aina kiinnostaneet. Nyt tulevaksi kesäksi tulee koneeseen pientä päivittelyä, ei niinkään tehon toivossa vaan että pääsisi tuosta vuotavasta ja hieman huonosti toimivasta kaksikurkkuisesta Rochesterista eroon. Tilalle pitäisi pistää tuosta hyllystä uusi imusarja ja Rochester Quadrajet koneen päälle niin jos toimisi vähän paremmin. Peltisarjat pitää tilata samalla ja tehdä uudet putket, joita voi käyttää sitten joskus kun suunnittelemani koneswappi toteutuu.

    Mutta ykkösjuttu on saada ruosteet kuriin tämän talven aikana ja nuo muut tulee sitten vasta sen jälkeen. Jarrut pitäis kanssa uusia, johan ne ovat olleet '88 vuodesta asti avaamatta.

    Rengas ja vannepuoli tulee kanssa vaihtumaan, taakse pitäisi saada mustat peltivanteet korkeilla mustakylkisillä kumeilla ja eteen Chrome Reverset valkosivurenkain. Tulevaisuudessa keulaa pitänee nostaa hiukan, mutta se taitaa jäädä tulevan talven operaatioksi.

    Ja Bowtien mainitsemaa suunnitelmaa on kanssa ehdoteltu. Tiedätte sitten ketä syyttää jos... :rotfl:
     
  8. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Missä on se tykkäys nappula?? =)
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, kiitoksia! :D

    Jatketaan parilla kuvalla taas. Autoa haettaessa oli siis tiedossa, että molemmilla puolilla takapyöränkaarissa on ruostevikaa. Kuskinpuoli oli huomattavasti apukuskia parempi, apukuskin puolella kun oli muun muassa tällaisia ylläreitä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Helmakotelon pohja puuttui siis kokonaan ja muutenkin tuo vaikutti hieman rapealta. Eihän siinä muu auttanut kuin varovasti kiskaista tuosta lokarinaukon etukulmasta.......

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alkuperäinen pelti oli siis päässyt melko huonoon kuntoon (Olisko ollut pieni kolari joskus Jenkeissä...?) ja joku Texasin-Joe on sitten korjannut asian hienosti laittamalla suoran pellin korjaukseksi popniiteillä ja peltiruuveilla paikalleen. Lopulta koko hässäkkä oli peitetty lapiollisella kittiä, eli siis peruskamaa.

    [​IMG]

    Tässä kohtaa tuli sitten selväksi, että pakkohan se on tilata korjauspelti tuohon. US Partsin kautta tällainen saapui tontille:

    [​IMG]

    Välissä oli ihan pakko alkaa krupsimaan auki myös kuskin puolta. Toki toivoen, että siellä vauriot olisivat huomattavasti pienempiä. Hetken aikaa raksin vanhoja kittejä pois ja näyttäisi siltä, että samainen kaveri joka oli toisen puolen fixannut kitillä, oli ollut täälläkin vauhdissa, sillä päällipellissä olevat ruostekohdat olivat kuorrutettu kitillä piiloon.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toki tässä kohtaa olisi pitänyt tilata korjauspellit tännekin puolelle, mutta kun ei tällaisella lukiolaisella ole varaa tuohon leikkiin (Eikä ehkä aikaakaan kun kesällä pitäis kumminkin päästä ajelemaan), oli pakko tehdä sama hätäkorjaus kuin tämä Texasin kyläseppä oli tehnyt, eli Plastic Paddingin lasikuitukitti esiin vaan että saa muutaman vuoden lisäaikaa ennen kuin tilaa korjauspellit tällekin puolelle.

    [​IMG]

    Hyh hyh että tuo oli kovaa tavaraa hinkata. :lol:

    [​IMG]

    Onneks sain pahimmat kolot täytettyä melkoisen nopeaan, niin pääsi levittelemään hieman pehmeämpää ja hienompaa kittiä tuohon itse siloitteluvaiheeseen. Näköjään tältä puolelta ei ole lisää kuvia, mutta sanotaan että nyt useita kittaus/hiontakertoja myöhemmin nyt olen siinä vaiheessa, että kohta saattaa päästä suihkaisemaan pohjamaalia pintaan, joka sitten paljastaa jos jostain tarvii vielä siloitella.

    [​IMG]

    Jatkoa tulee taas myöhemmin...
     
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Seuraava operaatio oli irroittaa apukuskin puolelta alimmat kylkilistat ja niiden etupuolella oleva koriste. Sisustan puolelta sivupaneelit ja penkin selkänöja lähti helposti irti, mutta ovipaneelissa ollut peltiluukku oli astetta haastavampi irroittaa. Joku oli nimittäin liimannut sen valkoisella massalla paikalleen, mutta pienen puukottamisen jälkeen tuo lähti ehjänä irti...

    [​IMG]

    Onneksi koriste lähti helposti irti...

    [​IMG]

    Sitten aloin ihmettelemään, että kuinka isolla alueella tuolla helmassa on korjattavaa. Somalilaikka pyörimään ja pikku pölytyksen jälkeen selvisi, että kyljessä oli alkuperäisen pellin päälle asennettu suora korjauspelti popniiteillä ja peltiruuveilla ja kaikki muodot oli haettu sentin kerroksella kittiä. Ja tämä korjauspala oli melkoisen pitkä, eli lähes puoleenväliin oviaukkoa...

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ei siinä auttanut muu kuin leikata tavaraa pois ja toivoa, että sisärakenteet olisivat hieman paremmassa kunnossa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kuten kuvista huomaa, niin sisärakenteetkin vaativat hieman uutta peltiä... Omatekoisen hienon "kanttikoneen" avulla taivuttelin sitten korjauspeltiä tuonne sisään. Aivan samanlaista kuin alkuperäinen en tehnyt, sillä alkuperäisesti tämä nyt korjattava kohta oli pohjastaan pistehitsillä pintapellissä, enkä minä nyt pysty sellaista tekemään.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen paikka tuli myös tehtyä hieman edemmäksi (Näkyy alemmassa kuvassa kun tarkkaan katsoo) ja sitten vaan ruosteenestopohjamaalia päälle:

    [​IMG]

    Pieni paikka piti tehdä myös takapyöräkotelon reunaan, eli siihen johon pintapelti sitten kiinnittyy.

    [​IMG]

    Sitten tulikin jännät paikat, kun piti leikata korjauspeltiä hieman pienemmäksi. :lol: Paineilmarälläkkä oli sopivan vakaa laite tähän ja kun teräkin on hieman kapeampi, niin materiaalia häviää vähemmän.

    [​IMG]

    Tuollainen siitä tuli, mutta rupesin katselemaan, että eihän siinä ole mitään järkeä tehdä tuon mallista, ja tuo yläetukulma sai hieman uutta muotoa vielä kuvanottamisen jälkeen.

    [​IMG]

    Pensselöin lisää ruosteenestopohjamaalia korin sisäosiin ja maalasin samalla korjauspellinkin sisäpuolelta, jonka jälkeen leikkasin korista ylimääräisen alkuperäisen pellin pois käyttäen mallina juuri leikkaamaani korjauspalaa. Reunan pölytin maalista ja kitistä kiiltäväksi taas Somalilla.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Korjauspelti sopi erinomaisesti paikalleen, oikeastaan ainoa hieman hankalampi paikka oli ovenväli. Mutta kun muutamasta paikasta oli saanut pellin hitsattua paikalleen, niin pystyi ovenvälinkin takomaan sopimaan. Sitten vaan koko matkalle hitsipisteitä ja uskoisin, ettei tinaa tarvita ollenkaan toisin kuin alunperin suunnittelin, koska nyt sauma on koko matkalta piilossa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä on siis tämänhetkinen tilanne Impalan kanssa. Tänään on tarkoitus saada loputkin pellinpalat hitsailtua paikalleen niin pääsisi kesällä vielä ajelemaan...
     
  11. belair66

    belair66 Gearhead

    Jep, mukavahan näitä kuvia on katella, tiedä jos vaikka saisi inspistä oman -61 bubbletopin hieromiseen. Saisi vaan nuo lumet sulaa jo pois ja tulla kuivat kelit, paljon mukavampi kontata auton alla kun kartanolla joutuu työstämään..! Onko muuten minkä hintaisia suurinpiirtein Us Partsin kautta nuo korjauspellit?
     
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Hienoa että ainakin osa porukasta jaksaa lukea :D !

    Bubbletopit on hienoja laitteita kanssa, eikä tosiaan haittaisi vaikka lumet sulaisi pois. Eihän toi kontallaan könyäminen mitään herkkua ole koskaan (Nimimerkillä niska on totaalisen jumissa), mutta kuivalla aikapaljon mukavampaa kumminkin!

    US Partsista sain tuosta pellistä hieman alennusta, ja se taisi maksaa hieman reilun satkun mutta tarkkaa summaa en muista. $109.99 näyttäisi samainen pelti olevan Classic Industriesilla, eli eipä siinä olisi säästänyt itse tilaamalla juurikaan.




    Pienet paikkapalat piti vielä tehdä suorasta pellistä tuon korjauspellin etu ja takapuolelle, ja eilen sain ne hitsailtua paikalleen. Ihan täysin samanmallinen toi korjauspelti ei ole kuin alkuperäinen lokarinkaari, joka aiheuttikin pieniä vaikeuksia suoran pellin taittelussa, mutta kyllä noista kohtalaiset tuli. Tänään sitten vietin laatuaikaa rälläkänvarressa ja jurrasin naapureiden iloksi kokomatkalta hitsisauman sileäksi. Seuraavana pääseekin (?) sitten siloittelemaan tarvittavat kohdat kitillä, lisää peltiä ei nyt ole tarvetta laittaa ennen ensikesää.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tää paikka on siis oven alapuolella "Rocker Panelissa":
    [​IMG]

    Kuten vikasta kuvasta huomaa, niin tuon "Rocker Panelin" pohjan maalailin jo ruosteenestopohjamaalilla.
     
  13. LPV

    LPV 2nd gear

    Kiva katsoa kun nuori mies tekee hienoa jälkeä!
    Pidä taso korkealla, äläkä lähde "Texas-Joen" jäljille poppareilla yms.
    Tulee hieno Junior-Stockeri tuosta! Kiva että joku muukin tekee kilpuri -replikoita. (Mun FB on Trans-am kilpurin näköinen ulkoa päin.) ;)
    Laitatko koneeksi alkuperäisen 283:n vai minkä? Se Jr-S toi mieleeni sellaisen, että koneeksi kireähkö 350 tms. ja laatikoksi joku 4 tai 5-lovinen manuel... Kun nuo stokkerit oli silloin joskus 60-luvun alussa lähes järjestään manuaaleja. Laita kuitenki kesäksi ajoon "as is" ja kehittele ideaa rauhassa. :)
     
  14. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Mä kuulin vähän huhua että Impalassa on ens kesänä 20-tuumaset Foosen billettivanteet... :rotfl:

    Mä en oo mikään virtuoosi hitsailuhommissa, mutta jotenkin näyttää että ei olis palanut ihan kunnolla? Virtaa lisää? Mut hienoa duunia silti, en mä olis 18-vuotiaana tehny tommosta jälkeä, enkä kyllä taida tehdä vieläkään :rotfl:
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Hyvännäköstä tekemistä ja hyvännäköset tilat :p Meinasitko siis ihan ympärivuotisesti Impalalla ajella, mikäs siinä, tyylikästä. Vähän voi joutuu parsii harva se vuosi :(
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset!

    Joo Texasinkorjaukset on tarkoitus jättää tekemättä, mitä nyt kuskinpuolen kaarta on joutunut harsimaan kitillä kasaan. Sehän tietää vaan sitä, että kun on varaa, niin pakko tilata korjauspeltiä sinnekin.
    Mun silmään nuo kilpurinoloiset laitteet on kanssa kaikista hienoimpia :D . (Ei varmaan tullut yllätyksenä niille ketkä minut tuntee :wink: ).

    Joo moottoriksi olis tarkoitus tulla näin alkuun tuo alkuperäinen 283 hieman terästettynä uudella imusarjalla ja kaasarilla paremman toimivuuden saavuttamiseksi. Kun on rahaa ja perä, kardaani sekä laatikko on uusittu, pitäisi pellin alle tiputtaa 383 Stroker.
    Kun tuo moottoriswappi tapahtuu, niin varmaan alkuun laatikkona tulee olemaan TH350 automaatti, kun se taitaa olla hieman halvempi ja asennuksen kannalta helpompi kuin manuaali. Mutta joskus olisi tarkoitus saada nelivaihteista pitkällä lattiashifterillä. 8) Nyt tän orggiskoneen kanssa tuo PG saa vielä palvella.



    Mitä se Bowtie nyt siellä horisee...Meinasin saada sydärin jo pelkästä ajatuksesta :rotfl: .

    Ei tuohon hitsikoneeseen olis pystynyt virtaa enää lisäämään tai olisi alkanut tulla reikiä, nyt paloi todella hienosti. Noita pisteitä kun hitsasi koko matkalle vieriviereen, niin se saattaa tehdä tuon että kuvissa näyttää siltä että lisävirta ei olis ollut pahitteeksi. Enkä minäkään mikään mestarihitsaaja ole, mutta jotain tuli sentään opittua silloin kun faijan kanssa kunnostettiin "ruosteetonta" '79 Buickia joka myöhemmin paljastui... No, hieman reikäiseksi.



    Tallitilat on siinämielessä pirun hyvät, että talli sijaitsee meidän kämpän alakerrassa, mutta kuten yleensä, niin siellä sitten riittää sitä turhaa romua niin, että kun tuon auton ajaa sisään niin eipä sitä tilaa olekaan enää niin ruhtinaalisesti. :rotfl: Etenkin tällä apukuskinpuolella on melko ahdasta. Pitääkin käydä nappaamassa kuva aiheesta niin tiedätte mistä puhun... :lol:

    Ei tätä ihan talvella raaski kylvettää suolassa, eli kyllä se kesäleluksi olis tarkoitus saada. 8) Täytyy hoitaa talviautoilut tuolla '87 Chevy Vanilla sitten.
     
  17. hevimies

    hevimies 3rd gear

    Tuttua puuhaa ettei oo tallissa tilaa. Meilläkin on ison okt:n alkerrassa kaks isoa tallia, mutta niin se vaan pieneks käy kun vanin ajaa sisään. Tietty siinä isommassa tallissa oli se jettimoottorivene, joka vie vähemmän tilaa :D
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, äkkiä siitä isostakin tallista tulee pieni, ei tää tämänhetkinenkään talli nimittäin mikään pienimmästä päästä ole. '79 Skyhawkia mahtui tuolla meidänkin tallissa tekemään paljon mukavammin kun tällaista hieman kookkaampaa laitetta.

    Nyt on apukuskin kylkeä kittailtu ja hiottu useampaan kertaan ja kyllähän se alkaa silenemään kiitettävää tahtia. Kohta jos pääsisi pohjamaalaamaan, niin sais sen värinkin pintaan...

    Uudet takajarrukengät laitoin kumminkin paikalleen. Olihan ne rummut viimeksi avattu silloin 1988 eli ehkä oli jo aikakin. Ei siinä, ihan hyvässä kunnossa ne vanhatkin kengät oli, mutta etujarrut täytyivät ainakin vaihtaa, niin ajattelin laittaa takajarrutkin sitten samalla. Etujarrut on siis vielä To Do-listalla...

    [​IMG]
     
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Tänään tuossa hiottuani taas kerran tuon kyljen ja laitettuani pariin kohtaan hieman lisää kittiä, ajattelin samalla vaihtaa nyt nuo etujarrukengät samalla. Ja kuten aikaisemmin olinkin jo arvaillut, ne oli tosiaankin ihan finaalissa ja olipa niitit ehtineet hieman jo raapaistakin jarrurumpuun, tosin onneksi vain niin vähän ettei rumpuun ollut tullut kuin pieni naarmu ja nuo rummut ovat vielä ihan käyttökelpoiset. Mutta tosiaan vanhoista jarrukengistä ei voi sanoa samaa:

    [​IMG]

    Toki ihan ymmärrettävääkin, että nuo ovat suht sileiksi päässeet, onhan ne sinne asennettu syksyllä '88 ja sen jälkeen rummut ovat avattu vain kertaalleen pyöränlaakerien vaihdon yhteydessä joskus 2000 luvulla.

    Ja kuten takajarruissakin, niin tuossa Raybestosin setissä tulee hienosti mukana kaikki uudet jouset sun muut kilkkeet. Muuten hieno juttu, mutta nuo kaksi ylintä jousta ovat tässä Made In China sarjassa vääränlaiset vaikka ne hyvin pitkälti alkuperäisten kanssa samalta näyttävätkin. Nimittäin kuvassa ylempänä oleva koukku on käännetty väärään suuntaan, eikä jousta pysty näin venyttämään paikalleen, kun se ei pysy siihen tarkoitetussa reijässään.

    (Harmaa on siis Raybestosin sarjan jousi, musta on vanha).
    [​IMG]

    Onneksi vanhat jouset oli vielä ihan hyvät, ja ne löysivät tiensä takaisin paikalleen putsauksen jälkeen.

    [​IMG]
     
  20. Kähmy 545

    Kähmy 545 3rd gear

    On kyllä ilo kattella näitä kuvia...
     

Kerro tästä muillekin!