'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 5.9.2016.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Hitsailin apukuskinpuoleisen lattian ja hattuhyllyn välisen tukipalkin takaisin kasaan. Tästä tuli aikapaljon parempi kuin kuskinpuoleisesta, kun tästä ei tullut ihan yhtä monimutkaista palapeliä... Seuraavana voisikin rälläköidä noi saumat siisteiksi ja laittaa vähän pohjamaalia niihin.

    Oho, tulipas aika sininen kuva. o_O
    [​IMG]

    Tuollainen maskin ja puskurin väliin tuleva pelti löytyi käytettynä. Kolmesta kohtaa siitä on rälläköity pienet siivut pois, joten tarvii hitsailla niihin kohtiin vähän peltiä takaisin. Tuossa etureunassa näkyy isoin puuttuva pala, kaksi pienempää on sitten tuolla takapuolella. Itseasiassa toisen niistä kerkesin hitsaillakin tänään umpeen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kohta täytyy varmaan lähteä ostoksille ja hakea lisää peltiä. Tuohon etureunaan ei ole enää tarpeeksi isoa palaa enkä halua sitä alkaa useammastakaan palasta tekemään...
     
    Muokattu: 8.9.2017
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo maskin ja puskurinvälinen pelti on viimeistä paikkaa vaille, mutta hitsailinpa nyt takaluukun saranan taas kiinni pyöräkoteloonkin ettei se ole vaan korissa kiinni. Eipä tuosta mikään varsinainen muotoilun kukkanen tullut, mutta kestävä se on ainakin.

    [​IMG]

    Apukuskinpuolella lattiassa juuri siinä etujalkatilan takana oli hieman mätää. Tuossa kohtaa olikin kaksinkertainen pelti, alempi pelti tosin oli etureunastaan hieman auki, eli kaikki lika ja vesi on päässyt noiden peltien väliin. Eihän se ole siis ihmekään, että ylempi pelti on mädäntynyt. Vähän hankala selittää, mutta ehkä pari kuvaa helpottaa ymmärtämään...
    [​IMG]

    Tässä kuvassa näkyy hyvin miten paljon rakoa noiden kahden pellin välissä on:
    [​IMG]

    Joten leikkasin mädäntyneen, ylemmän pellin pois...
    [​IMG]

    ...Ja piti käydä kattomassa kuskinkin puolelta, niin kyseessä on tehtaan viritelmä eikä mikään itsetehty juttu. En tiedä mikä järki on ollut tehdä etureuna tuollalailla avonaiseksi, sen voisi varmaan hitsailla kanssa umpeen niin ettei vettä pääse enää koskaan tuonne kahden pellin väliin...

    Ja sitten hitsailin paikkapalan tuohon...
    [​IMG]

    B-Pilarin siirtoa aloin myös askartelemaan. Ekana leikkasin tuosta kynnyskotelosta senverran tavaraa pois minkäverran tolpan pitää siirtyä taaksepäin.

    [​IMG]

    Sen jälkeen sitten itse tolpan irroitukseen ja se ei ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio. Alapuolella ei ollut mitään ongelmaa, mutta ylhäällä tolppa oli hieman hankalasti kattorakenteiden välissä. Sen lisäksi vielä yläpäässä oli jonkin verran tinaa ja messinkijuotoksia, eli olisko tää ottanut joskus jonkinnäköistä osumaa kylkeen, vielä kun tuolla sisäpuolella näkyy muutamia korjauksen jälkiäkin?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pienellä rälläköinnillä tolppa sitten lähti irti ja sitä pääsi sovittelemaan uuteen paikkaansa. Tosin sitä täytyi ensin hieman muotoilla uusiksi tuosta yläosasta, koska neliovisessa kun tolppa jää ovenkarmien välissä näkyviin, niin kaksiovisessa tolppa on karmien takana piilossa. Loppujen lopuksi kumminkin kun kaikki palikat on paikallaan, niin kyllä tuo rakenne on ihan yhtä vahva kuin ennenkin... Tolpan hitsailin muutamalla pisteellä kiinni, kun tuossa sen kuuluukin olla.
    [​IMG]
    Ja ovikin menee hienosti kiinni, ei tarvitse käyttää voimaa eikä kääntää tai vääntää sitä mihinkään suuntaan...
    [​IMG]

    Seuraavana sitten vanhasta takaovesta piti leikellä karmin etureuna irti ja sovitella se paikalleen.
    [​IMG]

    Tuossa vielä karmin loppuosa sovituksessa. Toi entinen oven sisäosa tulee sellaisenaan paikalleen jäykistämään rakennetta, mutta kuten kuvasta saattaa huomata, niin se vaatii vielä hieman silppuamista.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    MOPOAUTO 63, 1purehell, Dusturecarn ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Toi takaluukun saranan korjauspala näyttää hivenen joustavalta rakenteelta, kannattaisko tehä laput ylä ja alapuolelle sivuttain, olis jäykempi ja smuuthimman näkönen?

    Hyvä siitä tuloo!
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    MOPOAUTO 63 tykkää tästä.
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, kyllä tohon saranan kiinnikkeeseen täytyy vielä joku pala hitsailla. Ei oikeastaan jäykkyyden takia vaan ulkonäkösyistä.:D Kävin sitä tuossa hetki sitten vielä kokeilemassa ja kyllä se on yllättävän jäykkä jo tuollaisenaankin. Ja toisaalta sekin helpottaa, että saranoiden jouset lähtee varmaan pois, kuituluukku siihen kumminkin tulee.

    Ja se on hyvä että Jykäkin on päässy ohjastamaan laatuautoa ;):D! Tuo on komea peli.
     
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Aloin hitsailemaan tolppaa joskus viimeviikolla oikein kunnolla paikalleen, niin eikös hitsikoneesta loppunut kaasu kesken. Nyt kun pullo on täytetty toista kertaa tän projektin aikana, niin pääsin jatkamaan.

    [​IMG]

    Sitten alkoikin entisen takaoven pintapellin sovittelu paikalleen. Sopivuus oli itseasiassa melkoisen hyvä, joten ei muuta kuin hitsikone taas laulamaan ja muutamalla pisteellä kiinni. Kunhan saan tuon hitsailtua kokomatkalta paikalleen, niin täytyy vielä silpaista tuo ovenkahvan kohta pois ja laittaa siihen kohtaan sileää peltiä tilalle...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja hitsailinpa vielä tuohon takaluukun saranan kiinnikkeeseen yhden palan lisää. Ulkonäkö parani huomattavasti.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    NorthElite ja Fileeraus tykkäävät tästä.
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä siitä vielä 2D sedan tulee! Hienoo! Jotenkin epäilisin että messinkijuotokset B-pilarin yläpäässä voi olla ihan tehtaan tekosia... Meinaatkos vielä hiekkapuhalluttaa kun hitsaukset on tehty?
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Voihan se olla toki, että noi on jotain tehtaankin tekemiä, samanlaisia juotoksia näkyy olevan myös C-pilarin alapäässä. Mutta kun katsoo auton sisältä tuota kohtaa mihin tolppa alunperin kiinnittyi, niin näyttäisi siltä kuin siinä olisi joskus jonkunnäköinen osuma ollut, mutta toki paha mennä varmaksi mitään sanomaan.:D

    Hiekkapuhallus olisi tosi hyvä juttu, mutta taitaa olla että joutuu vaan käydä ostamassa kasan somalilaikkoja ja alkaa pölyttämään, toi puhaltaminenkaan ei taida ihan halpaa puuhaa olla...


    Toi hitsauskone on muuten aika maailmanlopun vehje. Tänäänkin kun koitin käydä tuota takakylkeä räkimässä, niin eihän siitä mitään tullut kun lanka menee kokoajan solmuun koneen sisällä. Sitten kun saat kiskoa aina koko letkun mitalta langan pois, niin sitä menee roskiin varmaan kolme kertaa enemmän mitä auton kylkeen kerkeää hitsaamaan...:mad: Ja toisaalta, se hitsaaminen on tolkuttoman hidasta, kun kokoajan saa olla korjaamassa tuota konetta.

    Jos tuolle sykkyrälläolevalle Mig-langalle olis jotain muuta järjellistä käyttöä niin sitä ainakin löytyy omasta takaa...Ja paljon.:D
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onkohan sulla poltinkaapelissa jotain häikkää jos lanka menee koko ajan sykkyrälle...? Äkkiä tulee ne somalilaikatkin kalliiks, ja alustan hinkkaaminen niillä puhtaaks on kyllä tuhoton työ. Koppa tyhjäksi ja puhaltamoon vaan, pyytää samalla ruiskimaan epoksin puhtaaseen pohjaan niin ei pääse ruoste uudestaan valloilleen.
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Sääjä se langansyötön veto rulla sellaaseen kireyteen että suttaa kun lanka jumis.
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Lankasuutin vaihtoon ja kaapeli mahdollisimman suorana hitsauksessa.
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Mulla on italialaisessa papattipyssyssä tehtaan jäljiltä lankakela kiinni semmosella pikaklipsillä, mallia paina-ja-käännä-vartti. Tän klipsin jousen ja kelan väliin oli edellinen omistaja laittanut prikan, joka kiristää sitä jousta ja samalla jarruttaa kelaa.

    Muuten tulee täydellä kelalla sotkua, kun langansyötön loppuessa pyörähtää kela vielä vähänmatkaa.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset kaikille ideoista ton hitsikoneen suhteen :) !

    Tässä se vika näytti olevan, löysäsin runsaasti tuota rullaa, ja nyt tuntui pelittävän hienosti kun kävin hitsailemassa tuota kylkeä hieman eteenpäin. Suuttimen olinkin jo aikaisemmin vaihtanut ja letkua olen tosiaan koittanut aina pitää mahdollisimman suorana ettei sen takia ainakaan menisi tukkoon eikä lankakelallekaan tarvinnut tehdä muita säätöjä.

    Toikin on kyllä totta, ehkä täytyy kysellä jostain hieman hintoja, että mitä maksaisi tuollainen operaatio. Sillä tulis kyllä hyvää jälkeä, eikä tarvisi itse pölyttää tuolla tallissa... Katsotaan mitä tuon kanssa sitten tekee.;)
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lankakoneessa kuluva osa lankasuuttimen ja rullien lisäksi on laineri kaapelin sisällä, ja kuluneena aiheuttaa kaikenlaista tökkimistä. Jos ei tietoa että koska viimeks uusittu niin vois olla paikoillaan uusia, ainakaan Kemppiin ei montaa kymppiä maksa....
     
  15. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Laineriahan saa metritavarana hitsaustarvikefirmoista. Ostin ilmaiskarien putkeksikin sitä halvan hinnan vuoksi...
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Veikkaisin, että tuota laineria ei ihan hetkeen ole tähän koneeseen uusittu, toi kone on joku vanha AGA:n tekele. Sen voisi kyllä joskus uusia, kiitokset vinkeistä!

    Nyt onkin ollut ilo hitsailla, kun hitsikone pelittää taas täysillä. Tänään sain juuri hetki sitten hitsailtua viimeiset kolot umpeen, ja nyt on takakylki kokonaan ummessa. Pientä hienosäätöä tarvii vielä tehdä sisäpuolelta, mutta ulkopuoli on tämän sauman osalta valmis.

    [​IMG]

    Ovenkahvan kohta täytyy ottaa kohta työnalle, kun tuohon takakylkeen ei taida enää tarvita kahvaa...:D
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Dusturecarn tykkää tästä.
  17. jrasi

    jrasi Gearhead

    Olishan se takakyljen ovenkahva tyylikäs WTF-elementti.
     
    Rotten, Fileeraus, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...ja musta pinstraippi hitsisauman päälle...
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  19. jrasi

    jrasi Gearhead

    Samalla B-pilarista karmi mustaks ja korinvärinen teippi sivulasiin vanhan pilarin kohdalle
     
  20. 1320

    1320 Gearhead

    No perhana, meniköhän mun ovimuutos nyt ihan hukkaan...:poff:

    Alkuviikosta hitsailin kynnyskotelon takaisin kasaan, eli siirsin tuon tolpan tieltä leikatun palan siihen, missä tolppa oli alunperin. Seuraavana tarvisi hieman viritellä vielä tuota takakylkeä ennenkuin saa hitsailtua entisen oven sisäosan ja karmin paikalleen...
    [​IMG]

    Hitsailin myös maskin alletulevan pellin kasaan, etureunassa kun joku oli leikannut tuosta keskeltä palan pois. Senverran tuo oli kaareva joka suuntaan, että oli pakko tehdä kahdesta palasta.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017

Kerro tästä muillekin!